Författare Ämne: 850 R-motor?!  (läst 10647 gånger)

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
850 R-motor?!
« skrivet: mars 21, 2007, 13:21:38 »
 :D
Tjena!
Jag har en polare som knökade i en 850 R-motor i en 240, plus lite trim och godsaker och bantade hela bilen, han fick till 350 hk+

Skulle detta vara möjligt att få i en sån motor i en 360??

Mvh/Nicholas
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Wind_Star

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • Min sida!
Re:850 R-motor?!
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2007, 13:33:47 »
Absolut, allt e möjligt om man bara kan och har viljan... ;D
9200mil på mätaren.:)!

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Re:850 R-motor?!
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2007, 13:37:14 »
Jag önskar jag kunde, men tyvärr är jag inte så duktig som de flesta här, man blir ju riktigt imponerad, verkar ju som om ca 75% av alla här har gått fordonsprogrammet.

Annars hade jag kunnat tänka mig att finansiera en som hjälper mig.

A hej!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2845
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:850 R-motor?!
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2007, 17:54:32 »
Allt går. Det finns adapterplattor att köpa som gör att du kan montera en "vit" motor istället för din b200. Men det betyder inte att den slinker ner hur som helst.

Tänkte bara meddela att jag kommer flytta detta ämne till konverterings delen. Gör det senare ikväll.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Re:850 R-motor?!
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2007, 18:01:18 »
Ok, kul att höra sig för..

Du får flytta den, sorry att jag inte var helt införstådd med alla forum-regler!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:850 R-motor?!
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2007, 17:37:27 »
Hittills enda av mig kända 360 med 5-cylindrig vitmotor (eller annan vitmotor) är en rallycross-360 sedan. Slänger upp de bilder jag har på den. Bland annat blir det lite trängre på längden i motorutrymmet och det ställer ju till det. Sen kanske man vill byta bakaxel för att få bättre hållbarhet om man kör som en raceputte.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:850 R-motor?!
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2007, 17:37:46 »
bakifrån
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:850 R-motor?!
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2007, 17:38:26 »
motor framifrån
« Senast ändrad: oktober 15, 2010, 23:53:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:850 R-motor?!
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2007, 19:14:14 »
Motor från sidan
« Senast ändrad: oktober 15, 2010, 23:54:09 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:850 R-motor?!
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2007, 19:16:54 »
Data för: VOLVO 360 T5R

Bilmodell: Volvo 360 GL 1984

Motor: Volvo B5234 T, femcylindrig 2,3 liters 4-ventilsmotor turbomatad.

Effektuttag 300+ hk.  

Växellåda: Getrag 4-växlad racinglåda

Framvagn: Ombyggd Opel Kadett C med Volvo 140 spindlar

Volvo 240 styrväxel  

Bromsar, fram: 280x26 mm bromsskiva med bromsok från Volvo 850  

Bakvagn: Volvo 1031 med egen upphängning

Utväxling 3,54:1 eller 3,31:1  

Bromsar, bak: 295x10 mm bromsskiva med bromsok från Volvo 240  

Bromsbelägg: MetalMaster eller Pagid racing  

Tank: Volvo 240 med MANN-Teknik snabbkopplingar.

65 liter tankas på 15 sek.

Däck: Good Year Eagle F1 205/50 15
Yokohama A520 205/50 15  

Fälg: Compomotive MO 8 x 15”  

Vikt: 960 kg  

Totalt har nu bilen körts 40 220 km tävling,
vilket motsvara 21 800 varv på korta Mantorp  
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Re:850 R-motor?!
« Svar #10 skrivet: mars 22, 2007, 22:17:51 »
Shit va inspirerad man blir! =)
I vilken sorts bil har den motorn suttit orginal?

Och varför kallas det vit motor?

Mhv/Nicholas
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:850 R-motor?!
« Svar #11 skrivet: mars 23, 2007, 15:49:54 »
Shit va inspirerad man blir! =)
I vilken sorts bil har den motorn suttit orginal?

Och varför kallas det vit motor?

Mhv/Nicholas

Motorn har suttit i en 850/V/S70 Turbo

Och vitblockare kallas dem för det är aluminiumblock istället för gjutjärn.