Författare Ämne: Problem med kupéfläkt och koppling  (läst 4653 gånger)

Arvid

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Problem med kupéfläkt och koppling
« skrivet: oktober 18, 2006, 19:38:01 »
Hej. Har nyligen köpt mig en volvo 360 -87 b200k, men nu är det så att kupéfläkten bara fungerar på läge 3. Vad kan detta bero på?

Sen undrar jag även hur man ska spänna kopplingen, ska man skruva åt eller ur muttern på vajern. Det är nämligen så att kopplingen tar väldigt högt upp, behöver bara trycka ner pedalen någon centimeter för att den ska koppla ur.

Tack på förhand!

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Problem med kupéfläkt och koppling
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2006, 20:12:45 »
Kolla säkringarna, läge 3 går över en annan säkring än dom övriga farterna om jag minns rätt.

Om kopplingen tar högt upp ska du slacka vajern, alltså göra den längre, gänga ut muttern med andra ord.

Grattis till bilköpet föresten  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2006, 21:29:56 »
Om kopplingen tar högt upp ska du slacka vajern, alltså göra den längre, gänga ut muttern med andra ord.

Känn först på pedalen om den går att lyfta upp, trodde att min vajer var för spänd men det var i själva verket så att pedalens tyngd spände vajern så att den är spänd även fast det finns ett glapp från 0-läget (pedalen längst upp)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2006, 08:48:02 »
Om det inte är en säkring som är trasig kan det vara fläktmotståndet som pajat.
Har själv haft det felet, en lödning hade släppt.
På min bil, glt -83, sitter det under kattpisstratten (regnskyddet ovanför fläkten) och ser ut som om det vore tillverkat på 30-talet. Vet inte om det är lika på en 87a dock.

Arvid

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2006, 13:13:12 »
Tack för svaren!

Jag har kollat på fläkten idag och fick se att någon har kapat de två övre kablarna från kontaktstycket som går till fläkten. Jag mätte även upp att det fanns ström fram till det kontaktstycket vid läge 1 och 2 (i dom övre två avkapade kablarna).

Så jag får väl försöka få tag i en ny sådan kabel. Men det måste ju ha funnits en anledning till att dom har blivit kapade. Är det så att det här fläktmotståndet ska sitta på dom här kablarna?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 21, 2006, 00:11:42 »
Om du har 3 kablar vid fläkten som ger + vid olika lägen på fläktreglaget så ska nog fläktmotståndet sitta där. Högsta läget brukar vara "rätt igenom" dvs inget motstånd.
Läge 1 & 2 har resistorer, på min bil två olika långa spiralfjädrar på en bakelitplatta med en perforerad skyddsplåt.

Om du hittar en bil på skroten, ta kablarna oxå, så slipper du hålla på å koppla en massa.