Författare Ämne: B14.4S. Jag behöver lite hjälp!  (läst 4041 gånger)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
B14.4S. Jag behöver lite hjälp!
« skrivet: oktober 03, 2012, 07:25:38 »
Hej! Jag är helt ny här och dessutom nybliven 340-ägare. En ljusbrun 340DL från -84 står sedan några dagar på min parkering. Den har gått 5900 mil och har varit gubbkörd större delen av sitt liv. Den är i fint skick så när som på lite slitgrejer som ett hål i ljuddämparen och den är i behov av en framvagnsinställning. So far so good.

Dock så är jag mer eller mindre förvirrad när det gäller motorn, en B14.4S. Läste i manualen till bilen där det står att motorn har stötstänger och högt liggande kedjedriven kamaxel. En servicetekniker på Volvo som jag pratat med påstår dock att motorn har kamrem och att den borde bytas snarast eftersom bilen är så gammal. Efter lite diskussion på att annat Volvoforum påstås det också att motorn har underliggande kamaxel och kamdrev.

Jag är lost...  :) Vad är det som gäller egentligen, ingen tycks riktigt veta. Kedja, rem eller kamdrev? Hur fungerar förresten ett kamdrev. Kräver det samma typ av service som en rem, dvs. byte med jämna mellanrum? Och viktigast av allt, vad sitter i min motor?

Jag funderar också lite kring det här med blyersättningsmedel. Som jag har fattat det har B14-motorn block i gjutjärn och topp i aluminium, och därmed tillräckligt hårda ventilsäten för att klara blyfri bensin? Efter en googling så verkar det som att det råder delade uppfattningar kring detta också. Jag tror inte att föregående ägare körd med blyad soppa. Alla tycks dock vara överens om att högoktanig soppa är bättre. Manualen säger minst 96 oktan. Jag har hittills tankat 95 oktan, och tycker bilen går ok. Den enda högoktaniga soppa jag kan komma på är Shell V-power. Finns det nån annan?

Som sagt, är det någon som vill hjälpa en förvirrad nybliven Volvoägare att reda ut begreppen lite?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: B14.4S. Jag behöver lite hjälp!
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2012, 08:56:05 »
Hej! Jag är helt ny här och dessutom nybliven 340-ägare. En ljusbrun 340DL från -84 står sedan några dagar på min parkering. Den har gått 5900 mil och har varit gubbkörd större delen av sitt liv. Den är i fint skick så när som på lite slitgrejer som ett hål i ljuddämparen och den är i behov av en framvagnsinställning. So far so good.
Välkommen (igen) och hoppas du kommer trivas och får hjälp med alla dina eventuella bekymmer och frågor :)

Citera
Dock så är jag mer eller mindre förvirrad när det gäller motorn, en B14.4S. Läste i manualen till bilen där det står att motorn har stötstänger och högt liggande kedjedriven kamaxel. En servicetekniker på Volvo som jag pratat med påstår dock att motorn har kamrem och att den borde bytas snarast eftersom bilen är så gammal. Efter lite diskussion på att annat Volvoforum påstås det också att motorn har underliggande kamaxel och kamdrev.

Jag är lost...  :) Vad är det som gäller egentligen, ingen tycks riktigt veta. Kedja, rem eller kamdrev? Hur fungerar förresten ett kamdrev. Kräver det samma typ av service som en rem, dvs. byte med jämna mellanrum? Och viktigast av allt, vad sitter i min motor?
Ja som jag har förstått det ska alla B14 ha stötstänger och kamkedjedrift, kammen sitter som på sidan av blocket lite högre upp än veven = underliggande kam. Man byter bara kamkedja och kamdrev ifall de blir alldeles för slitna, men vanligtvis håller dem hela bilens livslängd (bara Saabarna som är ökända för att kamkedjan brukar rasa vid runt 25-30k-mil).

Citera
Jag funderar också lite kring det här med blyersättningsmedel. Som jag har fattat det har B14-motorn block i gjutjärn och topp i aluminium, och därmed tillräckligt hårda ventilsäten för att klara blyfri bensin? Efter en googling så verkar det som att det råder delade uppfattningar kring detta också. Jag tror inte att föregående ägare körd med blyad soppa. Alla tycks dock vara överens om att högoktanig soppa är bättre. Manualen säger minst 96 oktan. Jag har hittills tankat 95 oktan, och tycker bilen går ok. Den enda högoktaniga soppa jag kan komma på är Shell V-power. Finns det nån annan?
Så som jag förstått det så finns det flera olika B14. De är B14.0E/S, B14.1 E/S, B14.2E/S och B14.4.  Enligt min Haynes-manual (1974-1985) så har alla B14 alutopp (fast boken tar bara upp B14.0E/S, B14.1 E/S, B14.2E/S, men varför skulle dem sätta gjurjärnstopp på B14.4). De B14 som min haynesbok tar upp kräver blyad bensin men är inte säker på om B14.4 ska behöva blyat.

Citera
Som sagt, är det någon som vill hjälpa en förvirrad nybliven Volvoägare att reda ut begreppen lite?
Ett tips är att skaffa dig en Haynes-bok om du inte har någon, den är guld värd :). Brukar dyka upp på tradera ganska ofta för runt 50kr, se bara till att boken är till din årsmodell för det finns två olika böcker.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2012, 16:59:55 »
Tack för svaret och tipset! Lagt bud på en Haynesbok på Tradera nu. Jag känner mig nu också ganska säker på att motorn inte har kamrem (snubben på Volvo hade alltså fel) som måste bytas, vilket är nice. En 28 år gammal bil som aldrig har fått remmen bytt får mig att bli lite nervös...

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2012, 17:10:37 »
Ja Volvo-snubbarna har nog inte så bra koll på så många andra gammvolvos än 240 och 740/940 nu för tiden. Han kanske trodde du hade B19 i din bil, och då är det kamrem eftersom det är en rödblockare.

En kedja ska då inte vara några problem att köra många tusen mil med men är kedjan sliten så kan den gå av när som helst utan förvarning, men man kan ju öppna locket och kolla till kedjan vid runt 20 000mil. En kedja åldras inte i alla fall så du behöver inte oroa dig än på många mil ifall kedjan är sliten ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75