Hej! Jag är helt ny här och dessutom nybliven 340-ägare. En ljusbrun 340DL från -84 står sedan några dagar på min parkering. Den har gått 5900 mil och har varit gubbkörd större delen av sitt liv. Den är i fint skick så när som på lite slitgrejer som ett hål i ljuddämparen och den är i behov av en framvagnsinställning. So far so good.
Dock så är jag mer eller mindre förvirrad när det gäller motorn, en B14.4S. Läste i manualen till bilen där det står att motorn har stötstänger och högt liggande kedjedriven kamaxel. En servicetekniker på Volvo som jag pratat med påstår dock att motorn har kamrem och att den borde bytas snarast eftersom bilen är så gammal. Efter lite diskussion på att annat Volvoforum påstås det också att motorn har underliggande kamaxel och kamdrev.
Jag är lost...

Vad är det som gäller egentligen, ingen tycks riktigt veta. Kedja, rem eller kamdrev? Hur fungerar förresten ett kamdrev. Kräver det samma typ av service som en rem, dvs. byte med jämna mellanrum? Och viktigast av allt, vad sitter i min motor?
Jag funderar också lite kring det här med blyersättningsmedel. Som jag har fattat det har B14-motorn block i gjutjärn och topp i aluminium, och därmed tillräckligt hårda ventilsäten för att klara blyfri bensin? Efter en googling så verkar det som att det råder delade uppfattningar kring detta också. Jag tror inte att föregående ägare körd med blyad soppa. Alla tycks dock vara överens om att högoktanig soppa är bättre. Manualen säger minst 96 oktan. Jag har hittills tankat 95 oktan, och tycker bilen går ok. Den enda högoktaniga soppa jag kan komma på är Shell V-power. Finns det nån annan?
Som sagt, är det någon som vill hjälpa en förvirrad nybliven Volvoägare att reda ut begreppen lite?