Författare Ämne: motorn startar med svarigheter  (läst 2917 gånger)

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
motorn startar med svarigheter
« skrivet: oktober 10, 2007, 15:41:16 »
Kan nogan forklara det foljande:

Nar jag startar motorn varje morgon, racker det inte att bara vrida nickeln. Gaspedalen behover tryckas minst fyra-fem ganger innan nickeln vrids, annars vill motorn inte starta. Detta galler oavsett chocken anvands eller nej. Jag bytt bensinpumpen, men ingen forbattring.
Efter motorn startar, resten av dagen startar den normallt.

Kan nagon saga vad ar det for fel? Bilen ar en 340, arsmodell 1990, B14 motorn.
343-1979, runt 38.000 mil;
340-1990, körs dagligen, snart 25.000 mil

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: motorn startar med svarigheter
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2007, 03:03:23 »
Vid start behöver motorn mer bränsle. Dels för att den är kal men även för att gasflödet är lågt. Med andra ord det är svårare att finfördela (förånga) bränslet.

Att trampa gaspedalen i botten, ett upprepande antal gånger, är ett sätt att ge motorn mera bränsle. Detta kallas att "snapsa" på vissa motorer finns speciella anordningar för detta. På gamla mopedmotorer etc. finns det en knapp på förgasaren, det kallas att "flöda". Denna knapp trycker ner flotören så att bensinen flödar in i insugningsröret. B14 (motorn i din 340, antar jag) har kallstartsanordning i form av ett spjäll "chock" som ökar undertrycket i förgasaren. Detta ger mer bränsle. Den sapsning du beskriver är av följande natur: Genom att trycka gaspedalen i botten använder man accelerations pumpen som, även med stillastående motor, innehåller en viss mängd bränsle. Det är inte bara vid kalstart som det behövs en extra snaps, utan även vid accelererande motorvarv.

Din bil borde starta utan snapsning, men du får nog "kirra" rätt så länge. Något större fel är det nog inte på bilen. Vill du ändå försöka göra något, leta i förgasaren.

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: motorn startar med svarigheter
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2007, 14:44:00 »
Tack for forklaringar. Igar rensade forgasaren en av mina vanner, som ar en duktig bilmekanik. Forgasaren har haft lite smuts. Nu ar den ren och motorn startar utmarkt. Racker det att bara visa nickeln och den startar ;)

Ja, motorn ar en B14.4.

Tack, i alla fall, for allt du skrev. Jag larade mig lite till om motorer.
343-1979, runt 38.000 mil;
340-1990, körs dagligen, snart 25.000 mil