Författare Ämne: Vad är fel?  (läst 2675 gånger)

Thomas K

• Medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
Vad är fel?
« skrivet: oktober 01, 2007, 18:19:47 »
Min bil stannade bara helt plötsligt på motorvägen häromdan, allt fungerarde förutom att den inte startade ,blinkersen blinkade inte och sterion fungerade inte... Den startade igen lite senare.. Även varningsblinkersen fungerade! Vad kan det va för fel, jag vet inte om det är tändningen elle soppapumpen som lägger av..

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Vad är fel?
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2007, 18:44:28 »
Det brukar vara oxid på säkringarna i motor rummet.Snurra på säkringarna
så hoppar den säkert igång.Byt sen alla säkringar om det var felet.
mvh peter.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2007, 19:51:01 »
Min bil stannade bara helt plötsligt på motorvägen häromdan, allt fungerarde förutom att den inte startade ,blinkersen blinkade inte och sterion fungerade inte... Den startade igen lite senare.. Även varningsblinkersen fungerade! Vad kan det va för fel, jag vet inte om det är tändningen elle soppapumpen som lägger av..

Det kan vara jordfel. Alltså dålig kontakt på nån jordanslutning.

Sitter en kontakt för många jordanslutningar ovanför passagerarens fötter, ta bort skyddet under handskfacket och titta. Skyddet sitter med plastpluttar som man bara drar ut med fingrarna för att lossa. Man drar i en liten hatt som sen drar ur själva plutten när den inte är låst längre. Svårt att beskriva men lätt att förstå när du får ut dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Thomas K

• Medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2007, 02:20:52 »
okej, får väl kolla det.. upptäckte också att de liksom "sprakar" till lite precis innan blinkers relät sätter igång.. laddningslampan lyser till då med.. kan de va fel på relät eller är de bara jordfel?