Författare Ämne: Missljud från området kring vänster framhjul  (läst 2465 gånger)

mila

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Missljud från området kring vänster framhjul
« skrivet: juli 22, 2004, 01:49:31 »
Hej,

Sedan några dagar tillbaka har det börjat låta konstigt från området kring vänster framhjul. Det knackar och låter glappt när jag svänger eller när underlaget är lite gropigt. Efter att ha bläddrat igenom handboken funderar jag på om det kan vara styrstaget eller styrleden som sjunger på sista versen. Någon som har några andra idéer? Hursom, om det nu skulle vara styrstaget/styrleden, är det något man kan ge sig på och byta själv? Till saken hör att jag är helt "färsk" när det gäller att meka med bilar.

/ Micke

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Missljud från området kring vänster framhjul
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2004, 11:23:16 »
Kan ju vara krängningshämmarstaget. Sitter mellan krängningshämmaren och fjäderbenet. Dom brukar låta som att någonting är glappt.
Annars så kan det vara P-endan på styrstaget, undre länkarmsinfästningen (kul leden där).
Styrstag (P-enden) kan du byta själv, men jag skulle rekomendera att du gör en framvagnsinställning på bilen efteråt. Kan sitta hårt så tillgång till att värma är bra.
Är det krängningshämmarstaget eller länkarmsinfästningenså är det bara att byta.
Krängningshämmarstaget är mycket lätt att byta.
Länkarmsinfästningen kan därimot sitta fast (rostat fast) så då kan det va bra att kunna värma på den om den sitter så hårt.

Men gör ett försök när du hittat felet. Det kostar "bara" tid.