Författare Ämne: 343-DL - Drar mycket bensin  (läst 14761 gånger)

amox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
343-DL - Drar mycket bensin
« skrivet: januari 14, 2007, 22:17:38 »
Hoppas att jag har postat denna tråd rätt nu, om inte kan admin gärna flytta den till rätt plats då jag är ny på forumet..

Det är så att jag har ett litet problem.. Min 343 DL -87 drar enligt mig så fruktansvärt mycket bensin. Om vi säger att jag tankar 40 liter så kommer jag ca 20 mil, blandad körning givetvis. Men visst låter det lite orimligt? B14 á 68hk, och drar 2 liter milen..

Ni tycker säkert att "ååh vilken noob", men det är första gången en felsökning kommer in i bilden, kommer just ifrån moppetrimmet tänkte jag säga, nä men nästan.. Man måste starta någonstans.

Och det är nu jag vill ha hjälp av er, har någon haft liknande problem? Vad gjorde ni åt det ? Eller är det någon som inte haft problemet men vet vad jag ska göra?

Hoppas på hjälp / Sebastian

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:343-DL - Drar mycket bensin
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2007, 22:30:11 »
Steg ett är att du mäter bränsleförbrukningen hyffsat noggrant och sätter dig och funderar. Många kallstarter? Bara stadskörning? Dragit mycket släpvagn? Driftat 2½ timme på en parkering? Isåfall är det inte så orimligt med två liter milen.

Steg två om du kommer fram till att soppaförbrukningen är orimligt hög är att leta läckage på bränslesystemet. Är vanligt att det läcker i påfyllningsröret.

Steg tre är att hissa upp bilen och känna på hjulen, har du anliggning på någon broms?

Sen börjar det bli lite kinkigare, öppnar chokespjället helt? Hur är förgasaren justerad? Skick på slitdelar som luftfilter, tänddelar osv? Är motorn rentutav slutkörd så du knappt har kompression?

Nu har du några saker du kan fundera på och kolla upp, lycka till i din första felsökning!  :)
Förare TEAM EGON RACING

amox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2007, 23:32:28 »
Steg ett är att du mäter bränsleförbrukningen hyffsat noggrant och sätter dig och funderar. Många kallstarter? Bara stadskörning? Dragit mycket släpvagn? Driftat 2½ timme på en parkering? Isåfall är det inte så orimligt med två liter milen.

Steg två om du kommer fram till att soppaförbrukningen är orimligt hög är att leta läckage på bränslesystemet. Är vanligt att det läcker i påfyllningsröret.

Steg tre är att hissa upp bilen och känna på hjulen, har du anliggning på någon broms?

Sen börjar det bli lite kinkigare, öppnar chokespjället helt? Hur är förgasaren justerad? Skick på slitdelar som luftfilter, tänddelar osv? Är motorn rentutav slutkörd så du knappt har kompression?

Nu har du några saker du kan fundera på och kolla upp, lycka till i din första felsökning!  :)

Tack för ditt snabba svar Performance...
Om vi tar det hela från början..

Steg 1: Kallstarter, Stadskörning och driftning you name it. Självklart vet jag att det drar mycket bensin, men innan jag startade denna tråd så bortsåg jag från det. Nu snackar vi säg att jag åker en sträcka på 5 mil, motorväg, så har min bil dragit ca 9 liter, vilket jag tycker verkar märkligt, då min vänners bilar drar mycket mindre (240 osv)

Steg 2: Har letat läckage, utan resultat

Steg 3: Har även kollat upp alla bromsar, och försökt känna om dom mot förmodan skulle ligga på. Men icke.

Steg 4: Det är nog här det börjar bli lite intressant. Bilen har totalt gått 15 000 mil och vart gubbägd i flera år innan jag tog över den, så slutkörd låter lite orimligt, men självklart vet jag inte hur den gubben har kört.

Var precis iväg och lånade utrustning så jag kan mäta mitt co-värde, har ni någon aning om vad det bör ligga på?

Luftfiltret är relativt nytt, så det är de inga fel på..

Tändning, tändstift nya.. Kan tändkablarna ha någon betydelse? Just det, någonting med tändningen kan det vara då den eftertänder när jag vrider av nyckeln, vad kan det bero på ?

Oj, nu vart det mycket frågor, hoppas någon har ork att svara..

Tack igen / Sebastian :)

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2007, 02:01:17 »
Jag antar att det sitter en Weber 32/32 på den om du har en 343 DL (B14). Framgår inte om det finns katalysator, så jag utgår från att svaret är nej.

Hade vissa problem med min också. Det kan vara munstyckena som är igensatta. Finns en hel hög därinne.
Förgasaren måste demonteras för att du ska få ur dessa. Kom ihåg att ta ett itaget, för de är ganska lika, men fungerar inte likadant om du skulle skruva tillbaka dem fel.
Om tomgången och karaktären på motorn är normal skulle jag tippa på dessa.

Finns däremot andra små egenheter, typ att bilen söver sig vid gaspådrag, eller går ryckigt vid lugn körning kan det vara andra porten i förgasaren som hängt sig, eller choken som ligger på.
Enklast att kolla är choken. Be någon sitta i bilen och dra i reglaget och kolla sen vid förgasaren så att allt rör sig som det ska och självklart att det inte finns något spel i wiren när reglaget är helt intryckt.

Kan inte tänka mig att felet ligger i något annat än förgasaren på den beskrivning du gett.
Det enda som är lite imponerande är mängden bensin den drar. Trodde inte det gick att få in så mycket i en så liten motor :)

En annan lite mer långsökt sak är packningarna till förgasaren, eller slangar (vaacum) . Testa att dra bort slangarna en i taget och håll för hålen och se om motorn dör. Eftersom det sitter ett elektriskt tomgångsmunstycke i förgasaren kan motorn gå hyfsat trots ganska allvarliga fel på kringutrustningen.

Lycka till

Ps.
Jag fick ordning på min. Det var munstyckena.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2007, 14:55:53 »
Hade samma fenomen på en polares 240 . Vi hade samma problem med glödtändning samt att den drog nå fruktansvärt me soppa . Vi bytte bort bilen innan vi löst problemet , dock så kom vi fram till en lösning.

Har för mig att de sitter en vacuum klocka på fördelaren , och den ska på nå vis "höja" tändningen ju mer man varvar. Om den är trasig så får man ju åt helsike fel bränsleekonomi , bilen blir slö och den drar ju på så sätt mer soppa.

Ska ju tilläggas att polarens bil den var ju rätt slö också , gick bara bra när de själv kände för de. Hade en rätt läskig upplevelse när jag skulle köra om en lastbil på riks80  , me vajerräcke brevdig samt att vägen som var 2 filig , skulle bli enkelfilig.

biljäveln gick 85 km/h på halv gas på 5an , o lika fort på full gas
« Senast ändrad: januari 18, 2007, 14:57:43 av cyberfalcon »
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2007, 16:56:41 »
ganska enkelt att kontrollera den där vaccum klockan. bara ta lös fördelarlocket och suga i slangen till klockan så ser man om den rör på sig.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2007, 02:59:12 »
Vakuumklockan ökar inte förtändningen efter varvtal utan efter vakuumet i insuget. Full gas = lite vakuum = klockan påverkar tändningen väldigt lite. Men visst, är klockan trasig kan det ju påverka bränsleförbrukningen lite grann. Mest om man "gubbkör" med mycket vakuum i insuget.....

Om man har vanlig fördelare (läs ålderdomligt tändsystem) så sköts varvtalsförställningen av vikter i fördelaren som slungas utåt vid högre varvtal och vrider rotoraxeln. Det är den vridningen som känns som ett "fjädrande glapp" om man tar tag i rotorn å vrider den i rotationsriktningen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2007, 21:17:03 »
Vakuumklockan ökar inte förtändningen efter varvtal utan efter vakuumet i insuget. Full gas = lite vakuum = klockan påverkar tändningen väldigt lite. Men visst, är klockan trasig kan det ju påverka bränsleförbrukningen lite grann. Mest om man "gubbkör" med mycket vakuum i insuget.....
Jasså varför skulle den påverka lite??

Se bifogat diagram över Renix tändkurva, svår att utläsa tycker jag, om nån kommer på hur man gör så hojta till. Dock syns det att vaakumet spelar stor roll! Typ lika stor som för tändningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2007, 03:47:23 »
Jasså varför skulle den påverka lite??

Vakuumklockan ökar ju på tändningen som mest vid låglast & motorbroms när bränsleförbrukningen redan är ganska låg. Om klockan är trasig så tappar man väl några hästkrafter vid vissa belastningar & får gasa lite mer, men inte så mycket att en 1,4 litersmotor drar 2 liter/mil som AMOX 343:a. Någon deciliter extra per mil kanske, men knappast mer. Om felet ligger i tändningen är det nog något mer än bara vakuumklockan som är trasigt.

Skulle hellre tro att det är förgasaren som krånglar på hans bil.

Chokespjället? Sekundärportens spjäll? Packningar? Flottörnivå?

Henry

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2007, 09:27:11 »
Enligt Haynes Handboken.

Chokevajern feljusterad eller kärvande
Luftrenare smutsig eller igensatt
Läckage förgasare, pump, tank eller ledning
Förgasaren flödar

AntonL

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2007, 23:15:30 »
B14 är ingen höjdarmotor när det gäller bränsleförbrukning för att bara vara 1,4 liter...

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 23, 2007, 17:23:31 »
B14 är ingen höjdarmotor när det gäller bränsleförbrukning för att bara vara 1,4 liter...

Det är kanske individuellt det där? Beroende på hur bilen är skött och så vidare.
När jag körde med B14 så kom jag ner på 0,6 l milen vid landsväg, och 0,8 l milen stadskörning.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 343-DL - Drar mycket bensin
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2007, 20:15:53 »
Jag har haft samma problem med min 343DL - Webern har ett elektroniskt tomgånsmunstycke, en solenoid som ska stänga av bränsletillförseln när man slår av tändningen. Dessa kan skaka loss lite,varmed bilen börjar dra ohemult mycket soppa. Man kan dock ganska lätt sticka in handen mellan ventilkåpan och luftburken och skruva dit det igen, vilket löser problemet i ett par mil... Det är så jag har gjort. Annars kanske gänglåsning kan vara en ide.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Striker

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 06, 2007, 19:54:49 »
Är det munstycket med ett flatstift och kabel på?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #14 skrivet: december 06, 2007, 21:49:55 »
Japp, på sidan av förgasaren mot ventilkåpan.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Striker

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 06, 2007, 23:37:13 »
Om man vrider på gasen när tändningaen är avslagen, ska det då pumpa in bränsle i insuget?
Tog loss luftrenaren och kollade gasreglage och choke, och när jag vred på gasen så sprutade det in bränsle.

Nämligen så att min tar drygt 1.5L/mil just nu, den går också lite ryckigt.
Och trampar man fullgas snabbt så dör den till lite(rycker) när den andra förgasarporten öppnas.

Har provat att byta luftfilter skall tilläggas. Hjälpte ej.
Jag har B14.
« Senast ändrad: december 07, 2007, 01:32:26 av Striker »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 07, 2007, 01:49:45 »
Om man vrider på gasen när tändningaen är avslagen, ska det då pumpa in bränsle i insuget?
Tog loss luftrenaren och kollade gasreglage och choke, och när jag vred på gasen så sprutade det in bränsle.

Här skrev jag lite om detta "fenomen"...  :) /Max http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3370.msg41066#msg41066
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.