Steg ett är att du mäter bränsleförbrukningen hyffsat noggrant och sätter dig och funderar. Många kallstarter? Bara stadskörning? Dragit mycket släpvagn? Driftat 2½ timme på en parkering? Isåfall är det inte så orimligt med två liter milen.
Steg två om du kommer fram till att soppaförbrukningen är orimligt hög är att leta läckage på bränslesystemet. Är vanligt att det läcker i påfyllningsröret.
Steg tre är att hissa upp bilen och känna på hjulen, har du anliggning på någon broms?
Sen börjar det bli lite kinkigare, öppnar chokespjället helt? Hur är förgasaren justerad? Skick på slitdelar som luftfilter, tänddelar osv? Är motorn rentutav slutkörd så du knappt har kompression?
Nu har du några saker du kan fundera på och kolla upp, lycka till i din första felsökning! 
Tack för ditt snabba svar Performance...
Om vi tar det hela från början..
Steg 1: Kallstarter, Stadskörning och driftning you name it. Självklart vet jag att det drar mycket bensin, men innan jag startade denna tråd så bortsåg jag från det. Nu snackar vi säg att jag åker en sträcka på 5 mil, motorväg, så har min bil dragit ca 9 liter, vilket jag tycker verkar märkligt, då min vänners bilar drar mycket mindre (240 osv)
Steg 2: Har letat läckage, utan resultat
Steg 3: Har även kollat upp alla bromsar, och försökt känna om dom mot förmodan skulle ligga på. Men icke.
Steg 4: Det är nog här det börjar bli lite intressant. Bilen har totalt gått 15 000 mil och vart gubbägd i flera år innan jag tog över den, så slutkörd låter lite orimligt, men självklart vet jag inte hur den gubben har kört.
Var precis iväg och lånade utrustning så jag kan mäta mitt co-värde, har ni någon aning om vad det bör ligga på?
Luftfiltret är relativt nytt, så det är de inga fel på..
Tändning, tändstift nya.. Kan tändkablarna ha någon betydelse? Just det, någonting med tändningen kan det vara då den eftertänder när jag vrider av nyckeln, vad kan det bero på ?
Oj, nu vart det mycket frågor, hoppas någon har ork att svara..
Tack igen / Sebastian