Författare Ämne: Framvagnsbalk.  (läst 4274 gånger)

blacken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Framvagnsbalk.
« skrivet: juli 20, 2012, 10:56:45 »
Hej i alla stugor, är nybliven 340 ägare och skulle gärna vilja ställa en fråga till er,  Vars finns det en frisk framvagnsbalk till en 340 -88 1,4 pannersknoten samt är det gröndjävligt att byta den eller är det "relativt" lätt?.
« Senast ändrad: juli 20, 2012, 14:47:17 av blacken »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Framvagnsbalk.
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2012, 22:37:23 »
Skriv en köpesannons på forumet eller leta på skrotarna.

Vet att B14 använder balken som stöd till motorn annars vet jag inte att det skiljer något på balken jämfört med 360.

Balken sitter bultad upp i rambalkarna med 2 bult per sida. Bultarna sitter ganska ordentligt då de är låsta med blå Volvo låsvätska. Mutterknack rekommenderas för man kommer ju inte åt att värma bulten där den sitter inuti rambalken.
Lite pill med styrväxelns bultar med som jag tycker sitter dumt till, i allafall på min 360 med Volvomotorn.
Bromsrören sitter genom plåtöron på balken. Jag kapade loss mina öron och svetsade sedan tillbaks dem vid montering så slapp jag dela på bromsrör och bromsslang. En smaksak.

Lite småmeckigt är det ju men ingen rymdfärd precis.

Hoppas du inte menar balken som sitter under kofångaren nu alternativt krängningshämmarbalken för då har jag skrivit allt ovanstående i onödan.

Är lite luddigt att säga framvagnsbalk. Har för mig att bilprovningen benämner balken under motorn (jag kallar denna motorbalk) för framvagnsbalk.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

blacken

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Framvagnsbalk.
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2012, 22:30:31 »
Jo det är den balken jag åsyftar, enda rosten som SBP klagade på sitter på den, två pyttesmå hål (2x5 centimeter) vardera. Balken i sig verkar ganska gisten står i valet och kvalet byta eller svetsa. Därför så undrade jag om det fanns friska balkar därute och vad kan dom gå löst på ?