Författare Ämne: Startmotor Till B14 -86  (läst 6183 gånger)

Cretorian

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • 340-Love
    • Visa profil
Startmotor Till B14 -86
« skrivet: september 15, 2008, 13:28:18 »
Tjenna.. Är i behov av att byta startmotor i lilla 340'n men enda stället jag kan hitta en startmotor till b14 på e mekonomen åå dom e svindyra..

Hittar jag inget annat kommer jag att köpa därifrån i vilket fall som helst men jag tänkte att jag tar åå ställer lite frågor här först..

Vet nån vart man kan hitta en sådan startmotor till ett hyfsat pris?

Går det att använda en startmotor från en annan motor? *

* Undrar för på Biltema så listar dom B18 t.o.m. B23 på 300 serien, dock inte B14, funkar någon av dom i min?

Många har hittills sagt att jag bara ska ta åå leta rätt på nått på blocket men jag har lite dålig erfarenhet av att köpa begagnade grejer så helst vill jag hitta nytt så jag vet att det håller längre än en vecka..
Volvo 340 DL -86

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Startmotor Till B14 -86
« Svar #1 skrivet: september 16, 2008, 11:35:16 »
Vad är det för fel på den du har? Kol och släpbanorna går att byta för hyfasade pengar.

Startmotor från B18-B23 kan jag aldrig tänka mig att det passar. Det enda jag skulle kunna tänka mig passade var Renault 5 1.4L (samma motor) men det var annat artikelnummer på mekonomen, så det vette fasen om dom är lika.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 16, 2008, 12:16:55 »
Vad är det för fel på den du har? Kol och släpbanorna går att byta för hyfasade pengar.

Startmotor från B18-B23 kan jag aldrig tänka mig att det passar. Det enda jag skulle kunna tänka mig passade var Renault 5 1.4L (samma motor) men det var annat artikelnummer på mekonomen, så det vette fasen om dom är lika.

ang. R5 motorerna och deras startmotor, har 340 samma kuggar på startkransen så ska det väl funka? annars äre värre, men prova först att antingen skruva isär den och byta kol eller lämna iväg den till någon som kan göra det svart ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Cretorian

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • 340-Love
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 16, 2008, 16:41:34 »
Tack så mycket för informationen :)

Synd bara att det inte riktigt var vad jag hade hoppats på :P

Då jag inte känner nån som vet hur man fixar upp en startmotor så lutar väl alternativet åt en ny  från Mekonomen, hur mycket tror ni det skulle kunna kosta att få den nuvarande fixad? eller är det något som bara görs svart?

Aja, tack iaf grabbar, mycket uppskattat att ni tog er tid att hjälpa mej lite :)
Volvo 340 DL -86

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 16, 2008, 16:47:45 »

Då jag inte känner nån som vet hur man fixar upp en startmotor så lutar väl alternativet åt en ny  från Mekonomen, hur mycket tror ni det skulle kunna kosta att få den nuvarande fixad? eller är det något som bara görs svart?

Aja, tack iaf grabbar, mycket uppskattat att ni tog er tid att hjälpa mej lite :)

nej finns firmor som gör sånt vitt med ;) men tänkte att du vela ha allt billigt å bra :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 16, 2008, 19:48:41 »
Jag har tva kompleta, fungerande B14 motorer. Hittar du inte en startmotor i hemmlandet, da kan jag skicka till dig en startmotor. Den ar ju ingen ny, men fungerar bra. Du betalar ingenting for delen, dock endast frakten (jag bor i Rumanien).
Just nu ska jag pa semester, men aterkommer hemma inom precis en vecka. Lycka till! 
343-1979, runt 38.000 mil;
340-1990, körs dagligen, snart 25.000 mil

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 16, 2008, 22:27:11 »

Vad är det som är fel? Drar zolenoiden? Går den inte runt? Händer det precis inte ett dugg? Om lindningarna har brunnit är det inte mycket att annat att göra än att ha den som reservdelsmotor eller slänga i blandskrot. Är det något annat ska det nog gå att få fart på den.

Vet du vilket fabrikat det är? Tror det fanns tre olika som satt i B14, finns sprängskisser på minst en om inte alla i Haynes.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.