Författare Ämne: Bilen rycker  (läst 8737 gånger)

linus_

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Bilen rycker
« skrivet: september 11, 2008, 19:27:21 »
Min kära 360 gls B19A ifrån 83 krånglar lite, ligger man i en 30-40 km/h så börjar den rycka, den hackar även på tomgång. Kan tillägga att den verkar få för mycket bensin då den vid kallstart ryker svart. Jag har smörjt upp chockanordningen så den har då inte kärvat. Någon som vet vad man kan kika på? Finns det temperaturgivare på bilen? Isåfall vart är den placerad?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Bilen rycker
« Svar #1 skrivet: september 12, 2008, 15:29:26 »
Den enda tempgivare som finns är den till mätaren i kupen.

Vet du vad det är för förgasare du har? A-modellerna i 240/740 har Stromberg förgasare, är det en sådan du också sitter på så kan nålen vara sliten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 15, 2008, 17:13:41 »
jopp det är en sådan förgasare, däremot så upptäckte jag att den undre slangen ifrån tomgångsmotorn hängde löst, vart skall den kopplas? den ena går ju mot förgasare och så en till mot filtret. har också märkt att bromsen är väldigt hård vid kallstart om det nu kan hänga ihop med någe?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 15, 2008, 19:24:12 »
jopp det är en sådan förgasare, däremot så upptäckte jag att den undre slangen ifrån tomgångsmotorn hängde löst, vart skall den kopplas? den ena går ju mot förgasare och så en till mot filtret. har också märkt att bromsen är väldigt hård vid kallstart om det nu kan hänga ihop med någe?

kan ju vara taskig bromsklocka så att den tjuvluftar därigenom.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 15, 2008, 22:29:20 »
Den slangen ska nog hänga löst för det gjorde den på min 340B19-83a , 345B19-81a och 343b19-82a

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 16, 2008, 16:24:53 »
tog loss tändstiften och de va rätt sotiga, så han kanske får för mycket soppa, han ryker ju en del svart vid kallstart, däremot så kan de inte va choken då han endast startar kall med choke. kan man ha i för mycket förgasarolja?:P

hur går man till väga för att byta flottörventil?
« Senast ändrad: september 16, 2008, 16:41:21 av linus_ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 16, 2008, 22:33:23 »
Om det inte står något på förgasaren antar jag att man fyller fullt när man har i olja.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249

Inte direkt en guide specifikt för att byta nålen, men det är i alla fall lite bilder på hur det ser ut när man lättar på lite grejer. Själv är jag expert på att vara fruktansvärt kaxig när man plockar i sär någonting, men inte riktigt lika stöddig när man ska få ihop allt igen och kliar sig i huvudet och funderar på vilka skruvar som ska sitta vart :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 17, 2008, 04:59:54 »
du har inga streck på lockets "pinne" som sticker ner i förknasaren? mins att på någons b20 så var det en mängd på ca en kapsyl som var lagom, tror den hade 2 streck på pinnen. vet dock inte om det är samma på denna..

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 17, 2008, 19:17:01 »
ok, men då torde dä ju inte bli svart rök av för mkt förgasarolja.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 18, 2008, 00:09:35 »
Vet inte hur dämpklockan fungerar, men tror som sagt mer på sliten nål.

Sitter det inte SU på B20? Dom fungerar väl lite annorlunda. Finns en genomskärning på en SU i volvos "Allmän bilteknik, PV Handbok". Ser ut som att det ska vara en sticka i locket och inte mycket olja. En ZS 175 CD har som en liten tank, och dom jag har i förrådet är utan någon nivåindikering.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 18, 2008, 16:37:44 »
Vet inte hur dämpklockan fungerar, men tror som sagt mer på sliten nål.

Sitter det inte SU på B20? Dom fungerar väl lite annorlunda. Finns en genomskärning på en SU i volvos "Allmän bilteknik, PV Handbok". Ser ut som att det ska vara en sticka i locket och inte mycket olja. En ZS 175 CD har som en liten tank, och dom jag har i förrådet är utan någon nivåindikering.

okej, då är det inte lika. Har vart förskonat från förknasare så är inte allt för hemma på dom ;)

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 20, 2008, 20:29:31 »
kom på en del av problemet, för ett par veckor sedan så bytte jag termostat och då råkade de komma glykol mot fördelaren. Så jag bytte kondensatorn och nu ligger tomgången fint så jag kunde skruva tillbaka den i ursprungsläget.

Däremot undrar jag för jag var och skruva på luftmasseskruven uppe på förgasaren om de kan ha påverkat co halten? isåfall finns det någon grundinställning på den luftmasseskruven? Typ att skruva den i bott så bilen knappt går och sedan skruva ut den tills en lagom gång? jag skruva också på co skruven(mot torpedväggen , den som är fjäderbelastad) det kanske är denna skruv man skall pressa in i bott och sedan skruva ut två varv?
« Senast ändrad: september 20, 2008, 21:04:33 av linus_ »