Författare Ämne: Öppna portar i router...  (läst 4167 gånger)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Öppna portar i router...
« skrivet: februari 06, 2009, 22:17:19 »
Finns här någon riktigt hacker? ;)

Har ett drygt problem, går det att låsa ett visst IP på en viss dator i routern?
För nu får jag gå in i routern och ändra ip för "Portforward" man bestämmer tydligen för vilken datorn man ska öppna vilken port. Eller Går det att sätta öppna port för alla IP? skickar med en printscreen och ser om någon förstår hur jag menar...

Kan man skriva som det står i dom oanvända fälten på IP : 0.0.0.0 blir det default då och öppnar åt alla?

Routern är en D-link DIR-301 kör trådlöst...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Öppna portar i router...
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2009, 23:41:19 »
Förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med, men jag kan ge dig några nyttiga länkar att kolla.

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DIR-301/DC++.htm <--- Portforwarding med din router för t.ex. dc++.

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DIR-301/DIR-301index.htm <--- Portforwaring för lite fler mjukvaror  :)

Lycka till.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2009, 01:32:26 »
joo det är så att routern skickar ut ett nytt ip varje gång datorn startas. så tänkte om man kanske kan låsa ett visst ip för en speciell dator?
eller öppna portar för alla datorer som ansluter.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2009, 02:30:11 »
joo det är så att routern skickar ut ett nytt ip varje gång datorn startas. så tänkte om man kanske kan låsa ett visst ip för en speciell dator?
eller öppna portar för alla datorer som ansluter.

Hittade!
Det var applikationrules man skulle knappa in portarna i :) där behövde man inte skriva nått IP nummer :D tack för hjälpen! :)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2009, 03:42:35 »
Om du vill ha fast IP på din dator går du till: Start -> Inställningar -> Nätverksanslutningar, högerklicka på anslutning till lokalt nätverk och välj egenskaper. Markera internet protocol (TCP/IP) och välj egenskaper. Välj Använd följande IP-adress och Använd följande DNS-server.

IP-adress: Den ip du vill ha, t.ex. 192.168.0.112
Nätmask: Har du inte ändrat något kan jag garantera dig är 255.255.255.0
Standard gateway: IP-adressen till din router, skulle tro att det är 192.168.0.1 eller 192.168.0.100

Önskad DNS-server: Samma som gateway
Alternativ DNS-server: Samma som gateway

Om du går in i dosprompten/kommandotolken (start -> kör -> cmd) och skriver "ipconfig" ser du vad du har för inställningar nu.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2009, 22:57:14 »
Jag har en annan lösning. Lås IP till MAC adressen via routern. Då blir ditt nätverk omöjligt att hacka trådlöst. Kanske lite jobbigt om man brukar ta över kompisar på lan-kvällar.

Har tyvärr ingen dlink så jag kan inte ge dig en walktrough :(

På min 3com gör man följande:
Lan Settings -> Static DHCP Assignment -> Fyll i vilken MAC adress som ska ha vilken IP, bocka i enable-> Spara
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2009, 15:00:45 »
så ja! :D det var det jag letade efter :D var ungefär samma genvägar man gick in på med, nu är IP´t låst, är ingen sån som lanar så för min del gör det ingenting :)
Tack och bock! :D

Jag har en annan lösning. Lås IP till MAC adressen via routern. Då blir ditt nätverk omöjligt att hacka trådlöst. Kanske lite jobbigt om man brukar ta över kompisar på lan-kvällar.

Har tyvärr ingen dlink så jag kan inte ge dig en walktrough :(

På min 3com gör man följande:
Lan Settings -> Static DHCP Assignment -> Fyll i vilken MAC adress som ska ha vilken IP, bocka i enable-> Spara