Författare Ämne: Vista bekymmer  (läst 5879 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Vista bekymmer
« skrivet: juni 05, 2009, 11:53:05 »
Har en kompis som har skaffat sig sims3, vilket inte går att spela. Hon har en laptop (tror det är dell, men kommer inte ihåg säkert) med Vista. Vista vägrar läsa skivan, den varvar bara upp och ner. Dom har provat med en annan sims skiva, fungerar inte det heller. Båda skivorna (original) fungerar utmärkt på andra datorer, både Vista och XP. Finns det någon larvig säkerhetsinställning i Vista som gör att han inte vill starta den? Jag kan absolut inte med Vista, så hade det varit min burk hade jag slängt det åt helvete för längesen. Ska dit senare idag och se om jag hittar något, men tänkte att det kanske finns någon Vista expert här som kan dela med sig av lite tips och råd :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Vista bekymmer
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2009, 13:30:42 »
kolla om det inte är så att hin har en cd läsare men det är en dvd skiva som sims ligger på

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2009, 16:32:23 »
Det är DVD-brännare, så där är inte bekymmret.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Svegglan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2009, 16:57:23 »
måste få reda på litte grejjer dåe...
Går de se spelet i den här datorn?
Isåfall startar de inte om man klickar på den?
Mitt säkraste svar just nu utan svar e nog att dvd-läsarn e åt helvete., men går de öppna andra grejjer på läsarn(andra skivor)?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2009, 02:40:24 »
Acer Aspire 6930G är det, läsaren fungerar klanderfritt i övrigt. Sims skivan går absolut inte att läsa, den varvar upp, varvar ner, varvar upp osv. och Windows säger att den inte är klar. Fungerar inte i felsäkert läge heller.
Har gjort en image av skivan på en annan dator och skickat över för att läsa den i daemontools. Den går att mounta, man ser skivan i explorer. Men han vill inte starta installationsprogrammet. Windows defender är inte aktiverat (vad nu det är, jag håller mig till XP än så länge och är lyckligt ovetande om vad det är). Ska forska lite mer i helgen, verkar som det kan vara lite kinkigt vilken chipset man har, men tycker inte det ska bete sig som det gör ändå.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2009, 11:01:04 »
Acer Aspire 6930G är det, läsaren fungerar klanderfritt i övrigt. Sims skivan går absolut inte att läsa, den varvar upp, varvar ner, varvar upp osv. och Windows säger att den inte är klar. Fungerar inte i felsäkert läge heller.
Har gjort en image av skivan på en annan dator och skickat över för att läsa den i daemontools. Den går att mounta, man ser skivan i explorer. Men han vill inte starta installationsprogrammet. Windows defender är inte aktiverat (vad nu det är, jag håller mig till XP än så länge och är lyckligt ovetande om vad det är). Ska forska lite mer i helgen, verkar som det kan vara lite kinkigt vilken chipset man har, men tycker inte det ska bete sig som det gör ändå.

Skumt.. oavsett vad som ligger på skivan (så länge som det är rätt filsystem) så borde ju Vista läsa upp det!
Vad händer när ni försöker starta installationsprogrammet då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2009, 12:33:47 »
När man försöker köra autorun-programmet händer ingenting, när man försöker köra setup-filen varnar windows för att det kan ju vara något läskigt hemskt virus (som alltid...), när man klickar sig förbi det händer inte ett dugg...

Och nu har skumt blivit ännu skummare :)
Delade ut DVD-läsaren på en annan burk i nätverket, då gick det att installera på laptopen. Och så en no-cd crack på det så gick det galant. Men tycker ändå att det är förjävla mysko.

Jag placerar Vista i samma fack som millennium edition (om någon kommer ihåg det)
Självklart ska du byta till den senaste versionen av Windows. Dubbelt så dyrt, hälften så bra...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2009, 15:12:05 »
Jag placerar Vista i samma fack som millennium edition (om någon kommer ihåg det)
Självklart ska du byta till den senaste versionen av Windows. Dubbelt så dyrt, hälften så bra...

Bra att det löste sig..

ME vet jag inte vad dom hittade på med men funkade väl inge vidare. Hade det inte själv men kompisar har gnällt.
Vista däremot är ju inte så illa som alla vill hävda. Läste nyss en jämförelse av XP och Vista i en PC-tidning och Vista vann på de allra flesta punkterna.
Jag vill inte ha tillbaka XP. Tyckte det var "solid as a rock" när det kom men mot slutet fick jag mycket blåskärmar och låsningar. Trots ominstallationer mm.
Vista är jag nöjd med så här långt. Lite tungdrivet kanske men så har jag bara 1Gb ram med.
Fast "virus"varningarna blir man ju trött på och har ännu inte hittat nånstans där man kan stänga av dem..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 07, 2009, 15:17:40 »

Bra att det löste sig..

ME vet jag inte vad dom hittade på med men funkade väl inge vidare. Hade det inte själv men kompisar har gnällt.
Vista däremot är ju inte så illa som alla vill hävda. Läste nyss en jämförelse av XP och Vista i en PC-tidning och Vista vann på de allra flesta punkterna.
Jag vill inte ha tillbaka XP. Tyckte det var "solid as a rock" när det kom men mot slutet fick jag mycket
 blåskärmar och låsningar. Trots ominstallationer mm.
Vista är jag nöjd med så här långt. Lite tungdrivet kanske men så har jag bara 1Gb ram med.
Fast "virus"varningarna blir man ju trött på och har ännu inte hittat nånstans där man kan stänga av dem..

http://www.tweakvista.com/ här nånstans ska det stå hur man stänger av alla jobbiga varningar och mycket annat roligt med... windows 7 är annars ett riktigt snabbt och lätt operativsystem som inte kräver mycket och som desutom är riktigt snyggt och smidigt :D

Svegglan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2009, 18:09:56 »
kortfattat : Vista är bare fan me, som mellenium ...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2009, 20:50:01 »
Windows 7 trodde jag bara var en vidarebearbetning på Vista, men är det ute så man kan testa menar du?

Edit:
Microsoft has released Windows 7 RC to the public on Windows.com.  The free evaluation copy will expire March 1st, 2010 giving users almost a year to use Windows 7 for free. Microsoft is not limiting the number of Windows 7 RC downloads and it will be available through July.
« Senast ändrad: juni 07, 2009, 20:51:41 av FREJ »

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 08, 2009, 00:11:18 »
het tips är att högerklicka på cdn å välja köra som administratör. vista brukar ha problem med det mesta om man inte kör det som admin även om man är inloggad som admin.
360 Hybrid MKII

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2009, 16:44:18 »
Windows 7 trodde jag bara var en vidarebearbetning på Vista, men är det ute så man kan testa menar du?

Edit:
Microsoft has released Windows 7 RC to the public on Windows.com.  The free evaluation copy will expire March 1st, 2010 giving users almost a year to use Windows 7 for free. Microsoft is not limiting the number of Windows 7 RC downloads and it will be available through July.

windows 7 är bara en vidare utveckling som du säger men dom har lyckas göra den snabbare och mera användarvänlig i alla fall enligt mig och det finns mycket nya bra funktioner som deras nya "taskbar" som gör det lätt att hantera många program samtidigt. ich fastän att det ser krävande ut så klarar min 3 år gamla dator av det med aero temat på och den pallar knappt vista utan aero temat.