Författare Ämne: Bilen går startar trögt efter den har stått still ett tag, Vad kan vara fel?  (läst 5378 gånger)

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
Tänkte ta mig en sväng me 360n idag, sätter mig ner för o starta, först går inte startmotorn, pillar lite lätt på säkringen längst ner till vänster frammifrån sätt i säkringsdosan (då ja vet att den sitter dåligt) då börjar startmotorn gå igång, den går runt några varv utan att nått händer, jag trampar full gas, då hoppar motorn igång lite halvt, släppte då på startmotorn då dör bilen. Startar igen med startmotorn, håller full gas hela tiden i kanske 15-20 sekunder då hoppar bilen igång utan att ja har startmotorn på, dock går den väldigt skummt, känns som om den inte tänder på alla cylindrar.. Gasar lite och det är bara vid full gas från noll den går skummt, varvar ja en del så går den bättre.
Tänkte att de kunde va nått skit i tanken så ja åkte ner o tankade, efter lite körning så gick den som den skall.

Vad kunde vara knas, är det något jag skall kolla lite extra innan ja startar nästa gång?
En kompis som var med trodde att tändstiften var dåliga och tipsade om nya tändstift..
/360 GL -88

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Om den startar när du håller in full gas så är den sur för när man håller ner gasen fullt så stängs bränsletillförseln av helt vid start så att en sur motor får chans att rensas ur på bränsle så den kan tända igen. Men eftersom bilen stått så lär den ju inte varit sur heller..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Låter som fukt i fördelarlocket. Kolla över tändningen.

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
Fukt låter troligt, min fördelarlocket är för tillfället fasttejpad, nått tidigare ägarn gjorde.. Kan säkert ha något med fukten att göra, att det regnade ute just för tillfället har säkert med det att göra.

Låter dock skummt att den skall ha blivit sur när den funkade perfekt senaste gången vi stängde av den.

Kör också för tillfället utan varken luftburk eller luftfilter, är det jätteskadligt?
/360 GL -88

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Fukt låter troligt, min fördelarlocket är för tillfället fasttejpad, nått tidigare ägarn gjorde.. Kan säkert ha något med fukten att göra, att det regnade ute just för tillfället har säkert med det att göra.

Låter dock skummt att den skall ha blivit sur när den funkade perfekt senaste gången vi stängde av den.

Kör också för tillfället utan varken luftburk eller luftfilter, är det jätteskadligt?

Ja fixa fördelarlocket, billigt om det hjäper.

nej tror inte heller den är sur fast startar den på fullgas verkar det som den vill ha mer luft/mindre bränsle.

Luftfiltret gör ju att dammig luft inte kommer in i motorn och blästrar diverse komponenter. Men jag vet inte.. väntar tills nån folkraceåkare gett sin syn på saken  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
Hehe jo jag får se över det där, behöver säkert byta allting endå :)
/360 GL -88