Författare Ämne: Stendöd Volvo 360 GL 200E motor  (läst 20811 gånger)

Rosvik

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Stendöd Volvo 360 GL 200E motor
« skrivet: juni 12, 2007, 13:02:23 »
Min dotters volvo 360 gick bra på kvällen men startade ej på morgonen stendöd går runt bra men tänder inte. Ingen gnista till tändstiften. Jag kollade och mätte upp hela tändningskedjan och kom fram till att felet troligen låg i elektronikboxen prövade byta även denna men fick fortfarande ingen spänning till strömfördelaren. Mätte igen egenom hela kedjan och elektronikbox samt tänspole och hittade inga avvikelser allt stämde enligt de anvisningar som fanns i Hayes. Kollade även upp den frekvensgivare som finns vid svänghjulet och den verkade också fungera????  Det finns just inget mer att kolla känner någon till om bränsleinsprutningen på något vis styr tändningen. Glad för svar???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Stendöd Volvo 360 GL 200E motor
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 20:07:42 »
Hej och välkommen till klubben!

Vad är det för tändsystem du har, är det Renix?
Renix ser ut så här, ursäkta bilden, hittade ingen bättre:

Jag t r o r  inte att bränsledelen styr tändningen, däremot tvärt om. Funkar inte tändningen så ska inte bränslepumpsrelät dra och då går såklart inte bränslepumpen. Detta är en säkerhetslösning som gör att pumpen stannar när motorn stannar vid en olycka.

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2007, 22:50:22 »
Hej!
Det är ett Renix system jag har mätt upp det och kollat allt enligt Hayes. Det ligger för alla värdena inom de toleranser som boken anger. Det verkar också mer logiskt och sunt som du säger att när tändningen saknas så tändspolen saknar spänning så stängs troligen bränsleinsprutning via något relä. En säkerhetsgrej så inte bränslepumpen fortsätter pumpa bränsle. Men tyvärr ger det mig ändå ingen indikation på vad som kan vara felet. Det finns även ett manöverrelä för bränsleinsprutningen som styrs via elektronikboxen? Jag har prövat att smörja upp det för bättre kontakt men det blev inte bättre. I Hayes rekommenderas en mätning som säger att om spänningen är noll i en kontaktpunkt för reläet är det fel i elektroniken eller om det var tvärsom om det är spänning så är det fel i bränsleinsprutningen men inget säger något om det är fel i reläet??

mvh
Rosvik

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2007, 23:07:57 »
hmm äntligen någon uppifrån det avlånga landet. (antar jag iaf)

har du kolllat tändningslåset så inte problemet sitter där?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2007, 23:23:14 »
Har du ingen spänning alls fram till Renix? Går bränslepumpen när du gnuggar på starten?
Provat med en annan tändkabel mellan tändspole - fördelarlock?

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2007, 10:15:12 »
Hej!
Jag har alla spänningar fram till Renixen som rekommenderas enligt Hayes vid start. Jag har mätt upp allt som är möjligt i Renixen och alla uppmätta värden stämmer även tändspolen som finns i Renixen är hel. Jag mätte även tändkabeln mellan strömfördelaren och tändspolen på renixen och den visade ett motstånd på ca 4 kohm. Det kan alltså inte vara ett avbrott i tändkabeln men jag vet inte om motståndet är för högt. Jag har även skrapat och rengjort alla anslutningar. Jag har ingen testlampa utan mätte pulståget från svänghjulsgivaren som en växelspänning så där får jag ju inte det rätta värdet men ändå ett pulståg om 4 volt. Finns det någon konstig möjlighet att rennixen kopplar bort då batterispänningen sjunker till något spänningsvärde???? Det verkar i så fall ganska dumt!

mvh
Rosvik

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2007, 11:20:50 »
 ;D
Hej, nu blir det ännu konstigare men positivare. Jag plockade bort manöverreläet som sitter nära batteriet för bränsleinsprutnigen för att kunna mäta på ett utag i sockeln med voltmeter mot jord. Vad hände jo bilen tände och startade en gång??? Jag rengjorde och satte tillbaka reläet och prövade starta igen bilen tände inte. Jag plockade ut reläet och prövade igen bilen startade en kort stund??? Man tolkar det som om volvo hade ett stort överskott på relän när bilen byggdes??? Mätningen som jag gjorde utan reläet indikerar fel på bränsleinsprutningen???? Men det är obegripligt hur det påverkar tändningen? Skall pröva köpa ett nytt relä och se vad som händer!

MVH
Rosvik från Honolule

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2007, 17:46:26 »
Reläet du pratar om är Bränslepumpsreläet, men det har även säkerhetsfunktionen inbyggd i sig som jag nämde tidigare, alltså det mäter samma signal som varvräknaren och bränsleinsprutningen dvs. minussidan på tändspolen, där kan man få ut en frekvens och önskad funktion.

Tar du bort reläet startar inte bränslepumpen, det är förmodligen därför den bara går en kort stund. Varför den startar alls är ju ett mysterium men förmodligen är det väl nåt knas på reläet som stör ut tändningen på ett eller annat sätt  ??? Förmodligen genom att jorda ner tändspolen så att gnista inte kan framkallas.

Spännande det här  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2007, 18:38:24 »
 ::)
Hej det blir bara underligare och underligare. Bilen startar utan manöverreläet och går en kort stund "Bränslepumpen står still". Jag fick tag i ett begangnat manöverrelä och prövade med denna men tyvärr med samma resultat. Jag mätte sedan upp reläkontaktdonet enligt vad som kan utläsas ur Hayes. Det visade som resultat att all var ok. Jag srayade och rengjorde säkringarna bakom batteriet  en är till manöverreläet. Sedan tog jag isär grenkontakten under baksätet och mätte i de tre kontakterna och det var spänning i 2 och nollan i den tredje med tändningen påslagen. Konstigt nog så lät det som om bränslepumpen gissningsvis gick när grenkopplingen var isärtagen. Det var i alla fall något som surrade tydligt. Jag har också idag varit in på volvo och frågat men de verkar inte vara hemma på denna holländska modell.

mvh
Rosvik och tacksam för råd och dåd

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2007, 19:36:37 »
Om den får bränsle, vilket den verkar få så måste det ju vara fel på tändsystemet någonstans. Men bara ibland eftersom den går då du tagit bort bränslepumpsreläet.. du skulle kunna testa att bygla igång pumpen genom bygling i pumpreläets sockel och se att motorn går som den ska sen.
Gör den det så är det ju bevisligen så att tändsystemet fungerar (ibland).

Min slutsats är fortfarande att nånting sabbar för tändningen när bränslepumpsreläet är monterat..

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2007, 02:41:29 »
Att bilen startar till & sedan dör beror väl förmodligen på att du har tryck i systemet även om inte pumpen går. Men det bränslet räcker bara i någon sekund. Sätter du sedan tillbaks relät å pumpen får gå lite & bygga nytt tryck så kommer den ju att kunna starta till igen. Jag antar att gnistan blir svagare vid lägre batterispänning, men det låter osannolikt att pumpen drar så mycket ström att gnistan inte ska orka fram över stiften så länge det inte är någon kortslutning i/vid pumpen. Har du kollat med en testlampa mellan tändspolens anslutningar i Renix när du kör på starten med/utan manöverrelät? Har du ingen testlampa så låna en lämplig (minst 4 watt) från bilen, tex bakljuset, och anslut med ett par kabelstumpar. Har du provat bogsera/rulla igång den? Provat med ett annat batteri? Prova bygla i reläsockeln, som Frej sa, det kanske inte är något fel på relät men på något som styrs av det.

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2007, 11:43:20 »
  ???
Hej, Jag har strappat över manöverreläet och provstartat bilen. Den startade men stannade efter en kort stund! Det tyder på att felet ligger i bränslepumpen och om så är fallet så är felet kanske kortslutning så att den på något underligt vis sänker spänningen så mycket så att tändsystemet fallerar och blir heldött. Mycket konstigt men all logik tyder på det. Jag har inte varit under bilen än och kollat bränslepumpen p.g.a mycket regn. Men jag plannerar att byta ut den så småningom och medelar vad resultatet blir. Ett tips är att införskaffa ett reserv manöverrelä hos volvo har den tydligen utgått som lagervara! Men det finns många skrotade just nu på bilskrotarna!
mvh
Rosvik

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2007, 14:35:58 »
Har du provat byglat bensinpumpen så den går sen startat motorn så inte felet liggeri relät? ideé kan öven vara att mäta batteriespänningen och se hur mycket denna faller då du koppla in bensinpump och även under provstart.

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 15, 2007, 16:24:34 »
 ???
Jag har byglat över manöverreläet och bränslepumpen verkar gå och tändningen fungerar men den går endast en liten stund. Allts precis samma resultat som vid start utan relä och bygling av reläet. Jag har även gått igenom tändnigslåset och dubbelkollat spänningsmatningen från tändningslåset till renixen och det är ok och nivåerna håller sig inom de godkända toleranserna. Jag har också gått igenom alla jordpunkter och sett till att dessa har bra kontakt. Jag funderar på att läsa en kurs i kaosteori där helt olika oberoende saker ändå kan påverka varandra fast det egentligen är omöjligt.

mvh
Rosvik

zlobban

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2007, 20:05:05 »
Surar den ner sig när den gått en liten stund, så man kan misstänka att tändningen lägger av, eller stannar den av bränslebrist?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 16, 2007, 13:13:07 »
Surar den ner sig när den gått en liten stund, så man kan misstänka att tändningen lägger av, eller stannar den av bränslebrist?
Det borde kunna bekräftas med en tändningslampa oxå va? Om man ser om gnistan plötsligt försvinner och motorn därefter tappar varv eller om gnistan hänger med ned till 0 rpm eller har jag fel!?

Bränsletrycksmätare hade varit fint i detta läget, och om bränsletryck finnes tillsammans med gnista, lyssna/mäta på spridarna så att dom får puls.

Börjar bli svårt att komma med ideer här nu, kaosteori låter som nästa anfallsplan  ;)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 17, 2007, 23:55:00 »
Har du mätt spänningen över spridarna under startfasen, finns beskrivet i Haynes.
Hade ett liknande fel på förra 360n o det var slutstegstransistorn i boxen som hade gett upp.
Därför undrar jag detta.

Har du kollat blå/gul kabel från startmotorn som ska trigga bränslepumpsrelät och även starta kallstartsinsprutaren?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 18, 2007, 06:24:43 »
Har du kollat blå/gul kabel från startmotorn som ska trigga bränslepumpsrelät och även starta kallstartsinsprutaren?

Triggar den endast under "crank" då?

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 18, 2007, 10:40:19 »
Hej!
Jag har inte mätt och kollat upp spridarna eller anslutning via startmotor via reläet. Detta efterssom det inte finns någon tändgnista annat än när jag plockar ur manöverreläet. Det verkar för mig som en orimlig tanke att reläet som dras av tändspolen och alltså borde vara helt galvaniskt och elektriskt skilt från bränsleinspruningsystemet inte borde kunna påverka tändsystemet ??? Däremot har jag gått igenom alla el anslutningar i bränslesystemet och rengjort och smort in dessa. Men jag skall testa era råd och är även inne på att koppla förbi reläet och mata bränslepumpen direkt från batteriet och kanske därefter pröva bygla över de andra anslutningarna i reläkontaktpunkten. Men det börjar vara ont om ideer! Jag tror själv att det egentligen inte är något som är trasigt utan att det är något litet skitfel som på något oförklarligt sätt kan påverka både tändningen och bränsleinsprutningen!

mvh
Rosvik

Rosvik

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: september 26, 2007, 11:39:57 »
Hej!
FIck igång eländet. Det visade sig att i Hayes finns en elritning som visar symbolen för batteri kopplad över tändlåset som reglerar spänningen över den elektroniska tändningen samt bränsleinsprutningen. Läser man sedan i texten så står det att det i verkligeheten är ett relä! Jag tog loss dessa och rengjode och förbättrade kontakten och då startade bilen på en gång. Nu är det ett nytt problemm med seg acceleration och att den tidvis inte tänder på alla cylidrar. Har bytt tändkablar men börjar misstänka antingen tjuvluft eller kondensatorfel?

MVH
Rosvik

221341P

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: september 27, 2007, 02:44:23 »
För att kolla om den drar tjuvluft så behöver du en sak: Startgas!
Spraya mot packningsytor o slangar (med motorn igång), märker du variationer i tomgången har du hittat läckan.

Har du verkligen en kondensator? trodde inte renixen körde med sådant....
Jag kan!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 27, 2007, 21:26:35 »

Hm, vad har kondensatorn för funktion ifall/när den sitter monterad i tändsystemet? Någon som vet?

Och nej, renix har nog ingen sådan om den inte är ingjuten i själva renix-enheten.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 28, 2007, 02:11:06 »

Hm, vad har kondensatorn för funktion ifall/när den sitter monterad i tändsystemet? Någon som vet?

Och nej, renix har nog ingen sådan om den inte är ingjuten i själva renix-enheten.

Kondensatorn "skyddar" en strömbrytare, är nog det man behöver veta...

Lite mer ingående: Den högspänning som behövs till tändstiften alstras i en induktionsspole den sk tändspolen. Detta åstadkoms genom att ett fysikaliskt fenomen utnyttjas Då en ström som flyter genom en spole brytes, finns det fortfarande ett magnetfält kvar i spolen. Detta fält tvingar fram en ström i motsatta riktningen, gentemot den ström som bröts. Men det finns inte längre någon jordförbindelse, där någon ström kan flyta. Energin i magnetfältet måste ändå ta vägen någonstans, detta leder till att spänningen stiger. Effekten=Spänningen x strömen, rent teoretiskt går spänningen mot ett oändligt stort värde. Detta inträffar dock aldrig pga att spolen läcker magnetism. I spolens ena krets (sekundär lindningen) utnyttjar vi högspänningen till en gnista, i tändstiftets gnistgap. I den andra (primär lindningen) vill vi inte ha någon högspänning! Därför urladdar vi, den delen av spolen, i en kondensator. Den höga spänningen skulle annars "svetsa" sönder brytarspetsarna, ganska snabbt. Renix innehåller en kondensator! Renix "strömbrytare" är en transistor som är mycket känsligare, för högspänning i "backriktningen", än brytarspetsarna är i ett "traditionellt" tändsystem.

Mvh /Max :)

[Bild: Kondensatorn, i röd ring, i system Renix]
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 28, 2007, 08:59:38 »
Tack för att du delar med dig av dina stora kunskaper Max! Mycket bra svar!

Nästa fråga, sitter det en konding i varje tändmodul som du kan köpa på biltema, alltså de som sitter på B230F osv, ser ut såhär:

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 28, 2007, 19:58:23 »
Du är verkligen intresserad av kondensatorn! Utveckla gärna det, du har kanske någon intressant anledning  :)

Troligtvis sitter det en kondesator i modulen, vet ej. Andra lösningar finns dock. Ex en halvledare som kan leda i backriktningen (zenerdiod), fungerar som en säkerhetsventil, då spänningen överstiger en viss nivå. Det finns system som använder båda lösningarna parallellt, för att skydda transistorn för den inducerade primärspänningen (ca 200V).

CDI tändsystem, använder en tyristor i kombination med en kondensator. Här finns kond. för att ge spänningen en lägre stigtid. Ger en, tidsmessigt, längre gnista.

Rätt vald kondensator behövdes också så att det, i brytarspetsarnas gap, ej uppstod en svängningskrets (EMR-avstörning). Detta gav annars kraftiga störningar i radio och tv mottagare. Vet ej hur det är med detta idag. Avstörda tändkablar, vet inte hur det fungerar.

Billigaste och enklaste lösningen är dock en konding.

Mvh /Max

« Senast ändrad: oktober 28, 2007, 20:14:22 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 29, 2007, 00:52:25 »
Ps. I dag används digitala system, dessa är uppbyggda runt en mikroprocessor. Tänd spolens drivsteg har blivit mycket tåligare, pga nyare typer av halvledare. Finns det en kondensator där, så är den nog bara till får avstörning. Ibland är tändningen integrerade med bränsleinsprutnings styrsystemet.

Detta visste du säkert FREJ, jag har förstått att du bygger eget insprutningssystem. Kanske du bygger eget tändssystem också ;)

Ursäkta Rosvik, att vi fyller din tråd med Kondensatorer... :)

Mvh /Max
« Senast ändrad: oktober 29, 2007, 21:18:14 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 11, 2007, 21:25:23 »
Ps. I dag används digitala system, dessa är uppbyggda runt en mikroprocessor. Tänd spolens drivsteg har blivit mycket tåligare, pga nyare typer av halvledare. Finns det en kondensator där, så är den nog bara till får avstörning.

Tack Max, det räcker för mig, no further questions  ;)

Tratan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: maj 24, 2010, 19:33:36 »
Hej!
FIck igång eländet. Det visade sig att i Hayes finns en elritning som visar symbolen för batteri kopplad över tändlåset som reglerar spänningen över den elektroniska tändningen samt bränsleinsprutningen. Läser man sedan i texten så står det att det i verkligeheten är ett relä! Jag tog loss dessa och rengjode och förbättrade kontakten och då startade bilen på en gång. Nu är det ett nytt problemm med seg acceleration och att den tidvis inte tänder på alla cylidrar. Har bytt tändkablar men börjar misstänka antingen tjuvluft eller kondensatorfel?

MVH
Rosvik

Hej

Väcker en gammal tråd i hopp om att få igång min 360 med samma symtom.

Vart sitter detta relä?

//Patrik
Volvo 340: "Tested by dummies, driven by the intelligent"

http://www.youtube.com/watch?v=cFoKNCEaZho

Tratan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juni 01, 2010, 21:55:14 »
Ingen som vet??