Författare Ämne: 2 frågor  (läst 9957 gånger)

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
2 frågor
« skrivet: december 28, 2004, 13:29:51 »
1. om bilen är -88 får man då "arkivera" katten och ersätta den med ett rör? (det ska vara lagligt att köra på vägen även om snubben i blått kommer och kikar på den)

2. när man bytt till konisktluftfillter kan man höja benin matningen lr nått själv? 360 GL insprut från -88
"Livet börjar vid 300"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #1 skrivet: december 28, 2004, 17:19:06 »
1. Katten måste sitta där om det är en -88. Du kan tömma katten på dess innehåll sen kan man också svetsa ett rör i katten så slipper man lite turbulens.

2. Ditt koniska luftfilter gör ingen mer nytta än att det låter lite mer om det. Så du ska inte höja bensin matningen även om du skulle kunna det.
Har du tillgång till ett ställe att mappa om styrboxen så kan du höja bensin matningen. Du kan även byta bränsletrycksregulator till en på 3 bar (från en B230) eller byta till spridare som är större.
Jag rekomenderar dig att inte göra något åt bränslet om du inte gjort mer på insugssidan än ett öppet luftfilter.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:2 frågor
« Svar #2 skrivet: december 28, 2004, 18:39:13 »
var det inte -88 som det blev tvång med katt???
Jag kollade det innan,  å jag har för mig att det var på -87 å äldre som man kunde göra så.. sen -88 å fram så blev det ett jävla knäll... har jag fel???
/Tobbe

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #3 skrivet: december 28, 2004, 19:50:20 »
men suck.. ja ville slippa den där förbannade katten..

okay då fortsätter jag vänta på mitt luftfillter.. Jävla tid det ska ta att få det.. har väntat i 3veckor nu och fortfarande inte fått det
"Livet börjar vid 300"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #4 skrivet: december 28, 2004, 19:56:56 »
Från -88 så är det lag på att ha katt. Men det är inte lag på att den ska funka fören -89. Så man kan ränsa den så det blir mindre motstånd i den.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #5 skrivet: december 28, 2004, 20:04:37 »
Hur mycket tjänar man på att rensa/svetsa rör i katten?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:2 frågor
« Svar #6 skrivet: december 28, 2004, 20:16:41 »
Från -88 så är det lag på att ha katt. Men det är inte lag på att den ska funka fören -89. Så man kan ränsa den så det blir mindre motstånd i den.

oki.. då har jag fått fel för mig innan då.. ha de bra
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:2 frågor
« Svar #7 skrivet: december 28, 2004, 23:56:10 »
Även om man har en -87a med kat så måste den sitta där! Är den orginalmonterad så ska den sitta kvar för att det ska vara lagligt.

Vill man ändra A/F alltså Air/Fuelratio eller Luft/Bränsleblandning så kan man justera med en insexnyckel under den blå plutten på Luftmängdsmätaren på B200F, vet inte ifall det är samma på B200E men antagligen är det så där oxå.

Tror skillnaden var över 10% i allafall när jag skruvade upp fullt när jag körde Etanol. Gjorde utslag på lambdamätaren.

Jag har nyligen ersatt min katalysator med ett rör och samtidigt mätt tiden det tar att acca mellan 2000-6000 varv på treans växel med rullande start från ca 1500varv.
Dock kan ju väder och vind och liknande spela in här men det brukar vara tillförlitligt. Körde tre test på raken utan kat för att vara säker.
Här är resultaten:

Med katalysator:
2000-3500rpm:   3500-6000rpm                    Total:
5,34 sek                   10,93 sek                      16,27 sek


Utan Katalysator
2000-3500rpm:   3500-6000rpm                   Total:
4,95 sek                    9,46 sek                   14,41 sek
4,87 sek                    9,83 sek                    14,70 sek
4,81 sek                    9,99 sek                   14,80 sek


Så visst gör det skillnad! Mätbar skillnad men frågan är om man känner den..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #8 skrivet: december 29, 2004, 19:02:05 »
men varför ha lag på att den ska sitta där men inte fungera?.. så om polisen stoppar mig med en "trasig" katt som jag avmisstag råkat ränsa kan dem inte göra nånting åt det utom att låta mig åka iväg=S
"Livet börjar vid 300"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:2 frågor
« Svar #9 skrivet: december 29, 2004, 20:32:01 »
men varför ha lag på att den ska sitta där men inte fungera?.. så om polisen stoppar mig med en "trasig" katt som jag avmisstag råkat ränsa kan dem inte göra nånting åt det utom att låta mig åka iväg=S

Typ så dumt är det, men klarar du inte avgaskraven utan fungerande kat då är det ju tack och adjö ändå  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #10 skrivet: december 29, 2004, 23:52:46 »
Jag har ingen aning, men jag skulle kunna tänka mig att det var någon som hittade detta "kryphål" (står det inget om att den måste fungera, men ska finnas där så är det ju så :) ) och eftersom man inte ändrar i lagen på en handvändning och det knappast var akut vart ändringen till årskiftet.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:2 frågor
« Svar #11 skrivet: december 30, 2004, 00:20:50 »
Svenska regler är ju lite konstiga, det finns avgasregler som gäller på SBP som baseras på årsmodeller och det är dessa som t ex för en -88 anger att man bara mäter CO-halten vid tomgång och den får vara max 3.5% (har jag för mig).

Men om man rensar en kat så har man ändrat bilens avgasrenade utrustning och bilen är i teorin olaglig, dvs man kan åka "fast", som tur är bryr sig inte SBP om det, det är inte trafikfarligt vilket är deras primära mål att hitta...

Dessutom gäller att om man ändrar på motorn så den blir renare t ex sätter på en kat på en bil som inte har det som original så bilen.....olaglig... ::)
Eller om man vill köra på E85 då är bilen miljövänlig men.... olaglig...  ::)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #12 skrivet: december 30, 2004, 11:48:17 »
hum jo det var väldigt konstiga regler vi har.. ganska bra ibland men endå


varför inte?

1 svätsa ett rör som går förbi kat
2 täppa för kat med lämligt material

då har man nästan raka rör med katt^^

skulle avgasvärderna bli för höga mixtrar man med en borrmaskin å gör små hål här och där så sålite avgaser som möjligt kommer till slutdämpen(det är där dem mäter?!=S

synd att jag inte har en sväts+lyftar annars hade jag provat min teori
"Livet börjar vid 300"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:2 frågor
« Svar #13 skrivet: december 30, 2004, 11:56:53 »
hum jo det var väldigt konstiga regler vi har.. ganska bra ibland men endå


varför inte?

1 svätsa ett rör som går förbi kat
2 täppa för kat med lämligt material

då har man nästan raka rör med katt^^

skulle avgasvärderna bli för höga mixtrar man med en borrmaskin å gör små hål här och där så sålite avgaser som möjligt kommer till slutdämpen(det är där dem mäter?!=S

synd att jag inte har en sväts+lyftar annars hade jag provat min teori

Det sura är att så fort du släpper ut luft nånstans, tex. att en skarv läcker eller nåt så känner mätutrustningen av det och du får 2:a på avgasläckage istället.

Jag har oxå tänkt i dina banor, men min tanke var att ha ett spjäll som man manövrerar via en vajer inifrån bilen så att du tex har en sidepipe eller bara ett rör förbi katten eller kat + första dämpare eller dylikt.

Frågan är vad SBP säger om det  ;)

Ska man göra det ordentligt så köper man en racekat istället för en 1500:- eller så och sen är det frid och fröjd. Men jag har inte tröttnat över att svära över att behöva slå bort och dit katten 2 gånger om året.. en gång före och en gång efter besiktning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:2 frågor
« Svar #14 skrivet: december 30, 2004, 15:39:43 »
jag som trodde deras utrustning va skit, eller iallafall hoppades

jo jag har sätt ett sånnt spjäll till rakarör men det va på en lastbil så den "akttiverades/av avktiverades" med hjälp av luft.. ganska kralligt ljud med v8, 14 liter+rakarör^^

"Livet börjar vid 300"

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:2 frågor
« Svar #15 skrivet: december 30, 2004, 17:46:58 »

Vill man ändra A/F alltså Air/Fuelratio eller Luft/Bränsleblandning så kan man justera med en insexnyckel under den blå plutten på Luftmängdsmätaren på B200F, vet inte ifall det är samma på B200E men antagligen är det så där oxå.


Detta skulle jag vilja veta mer om... kan du förklara lite mer hur man gör??
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:2 frågor
« Svar #16 skrivet: december 30, 2004, 18:35:29 »


Pilla bort den blå plutten med en skruvmejsel. Obs, plutten ska helst bytas ut efter detta.

Under den blå plutten så sitter det en skruv, i mitt fall en insex. Sätt i en nyckel och vrid medurs ifall du vill att bilen ska gå fetare eller moturs ifall du vill att den ska gå snålare.

Svårare än så är det inte, MEN det svåra är ju att avgöra hur mycket man ska skruva, om man ska skruva nåt alls. För detta krävs nästan en lambdamätare eller att man åker upp till besiktningsmännen och ber snällt att dom ska provmäta lambda/co-värdet. Preem här i hålan utför avgastest för en hundralapp eller nåt oxå. Då kan man skruva medans dom mäter vad det blir för lambda/co-värde.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:2 frågor
« Svar #17 skrivet: december 31, 2004, 18:54:22 »
oki.. nice.. då ska man kolla om det finns nått ställe här som man kan kolla sånt på då..
men det kan väll inte ge så mycket i effekt?

ha ett gött nytt år å så...
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:2 frågor
« Svar #18 skrivet: januari 02, 2005, 12:28:03 »
Nej dom pållarna det ger extra är nog lätträknade. I allafall om det orginal topp och kam
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.