Författare Ämne: 740 forstilling på 360 ?  (läst 4672 gånger)

Steffen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
740 forstilling på 360 ?
« skrivet: januari 12, 2011, 17:05:50 »
Hei ;)

Er det noen som har prøve å byttet hele for-stillingen fra 740 over på 360'n? Så man får den breiere, servo(for de som ikke har), 5bult og større bremser.

Moen som vet hvordan den passer på? flytte ut dempertårnene litt sikkert og bolte resten på under. Tror dere det hadde funket uten å sveise om hele bilen ?  ;D

Volvo 740
Volvo 360

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 740 forstilling på 360 ?
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2011, 21:56:51 »
Gothicteo tänkte göra det på sin projektbil som tyvärr aldrig blev färdig.
Han hade en bra bild på hur lika länkarmarna är om man jämför dom på 360 & 740.

Om du inte flyttar ut dempertårnene så får du grym camber och bättre väghållning.. men lite kanske man måste flytta ut dem  :P

Om man sätter en styrväxel från 740 på en 360 framaxel blir det inte bra geometri i framvagnen för servon är för bred och då blir det nog "bumpsteer".
Men om du flyttar över länkarmar också och sätter dem på samma avstånd från varandra som på 740:n så måste det ju fungera!

Men det är ju inget litet arbete att flytta över. Sen vet jag inte vad biltillsynen i Norge säger om dom lägger märke till ändringen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Steffen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2011, 12:13:38 »
Gothicteo tänkte göra det på sin projektbil som tyvärr aldrig blev färdig.
Han hade en bra bild på hur lika länkarmarna är om man jämför dom på 360 & 740.

Om du inte flyttar ut dempertårnene så får du grym camber och bättre väghållning.. men lite kanske man måste flytta ut dem  :P

Om man sätter en styrväxel från 740 på en 360 framaxel blir det inte bra geometri i framvagnen för servon är för bred och då blir det nog "bumpsteer".
Men om du flyttar över länkarmar också och sätter dem på samma avstånd från varandra som på 740:n så måste det ju fungera!

Men det är ju inget litet arbete att flytta över. Sen vet jag inte vad biltillsynen i Norge säger om dom lägger märke till ändringen?

Derfor jeg tenkte å flytte over hele, så jeg ikke får bumpsteer osv. Også for å få den breiere, til å mache 740 bakskslingen. Har sjansen til å lage grym camber da ja  :P

Biltilsynet i Norge tillater ikke noe virker det som, så skal godkjenne bilen før jeg bygger om, så kan jeg kjøre i 2 år også ha den til banebil etter det ;)

Hvis ingen andre vet noe mer, så meg jeg begynne å se under bilen og ta litt mål osv :P

Volvo 740
Volvo 360

Steffen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2011, 19:22:05 »

Tror ikke jeg trenger å flytte tårnene, var bare ca 2cm forskjell fra senter til senter på bilene  :P

Volvo 740
Volvo 360

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2011, 20:06:29 »

Tror ikke jeg trenger å flytte tårnene, var bare ca 2cm forskjell fra senter til senter på bilene  :P

Bra, men tänk på att 740 fjäderben & fjädrar är grövre i diameter än på 360 och tårnene är trånga!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Steffen

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2011, 23:04:58 »

Bra, men tänk på att 740 fjäderben & fjädrar är grövre i diameter än på 360 och tårnene är trånga!

Det er sant. Skulle hatt coilovers da  :P Eller fixe fjærskålene på 740 beina og sette på f.eks sierra bakfjærer..

Volvo 740
Volvo 360