Författare Ämne: Tändkablar b14  (läst 3042 gånger)

LINGSTROM

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Tändkablar b14
« skrivet: oktober 25, 2010, 12:42:45 »
Hej!

Köpte mig en Volvo 340 igår med den lilla b14 motorn.
Det är så att bilen stått still 6 månader men den funkade innan den ställdes av.

Killen som hade den innan mig hade lämnat huven öppen under en längre tid dvs att motorutrymmet var lagom fuktigt...
Har gjort rent förgasaren och fått bort all fukt där, fördelarlocket är rengjort och nya stift är monterade.
Slog även på 10L fräsch bensin i tanken.

När man försöker vrida igång bilen så tänder bilen ibland men oftast tänder den inte alls.
Den baktänder så in i helskotta, slog lågor ur förgasaren igår när vi pröva få igång bilen med startgas bla.

Ägaren innan mig pratade något om att han haft loss fördelarlock och tändkablar tidigare då han försökt fått liv i bilen nån dag innan jag skulle hämta den.
Han kanske fått fördelar locket felmonterat och att kablarna sitter helt fel?

Hur vet man vilka som ska sitta var osv?
Vet att man brukar gå efter "1-3-4-2" principen men enligt den info jag hittade är på sidan så gäller det inte på b14 motorerna?

Aja, jag behöver hjälp och gärna så fort som möjligt då bilen ska besiktas på Fredag ^^

Mvh

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Tändkablar b14
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2010, 21:05:18 »
Kolla noga på min bild här så ser du hur de ska sitta:

« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:15:39 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

tre40racing

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Tändkablar b14
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2011, 20:00:22 »
Hade precis samma problem dom du när jag köpte min 340. På min hade nämligen den gamla ägaren satt i hela tändtornet åt fel håll, så den börjar tända på 4:an ist för 1:an. Testa att skruva ur hela tändtornet och vänd på det! Finns bara två lägen du kan sätta den i och det är att han som sagt tänder på 1:an och 4:ans.. Vrid bara hela tändtornet ett halvt vart, sätt tillbaka och testa!