Författare Ämne: Hög tomgång? (5000rpm) :D  (läst 3360 gånger)

user

• Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Hög tomgång? (5000rpm) :D
« skrivet: februari 04, 2005, 21:28:16 »
Okej, så här är det. Idag när jag skulle starta 340n (b14 5vxl) så gick den direkt upp till 5000rpm. (Fick "pumpa" på gasen som vanligt för att få igång den, men när jag släppte fortsatte den gasa av sig självt.

Min första tanke var att gasvajern fastnat någonstans, men av vad jag kunde se var inte så fallet. Dock var det regn och mörkt så det blev ingen vidare felsökning.

Någon som har några tips? Lite pinsamt problem, grannarna tittar konstigt när bilen tokvarvar på parkeringen  ;)

Jag är inget vidare kunnig när det gäller bilar heller.
« Senast ändrad: februari 04, 2005, 21:32:16 av user »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Hög tomgång? (5000rpm) :D
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2005, 01:21:03 »
Farsan har en Renault 5:a med B14 motor, och på den sitter det en 2-stegs förgasare, med den som satt på förut (han har bytt nu) kunde man få 2:a steget att hänga upp sig, och då vart det extremt hög tomgång (det blir samma sak som att gasa). Om man hade lite tur kunde man "stampa" bort det, dvs. lite snabba tryck på gaspedalen, om det inte går får du plocka bort luftfiltret och stänga spjälet för hand.

Det här var ett par år sedan nu, och jag är inte så kunnig om bilar själv, men det är så jag minns det iaf, nån som vet om det kan stämma?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

user

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2005, 12:17:02 »
Har varit ute och pillat lite med förgasaren nu, dragit i alla vajrar och stängt alla spjäll, ingen skillnad.

Varit nere på biblioteket och lånat en Haynes nu, hoppas den är till någon hjälp.

user

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2005, 15:00:23 »
Sådär, nu är det fixat!

Det var fjädern till gaswiren som hade blivit för slapp.