Författare Ämne: Byta Bromsrör - hjälp!  (läst 3910 gånger)

Glidis

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Byta Bromsrör - hjälp!
« skrivet: juli 21, 2011, 20:00:31 »
Tjena!

Nu är det så att jag måste byta bromsröret på min volvo 340 87a då jag fick en 2a på besiktningen.
Det stod "Bromsrör längsgående, rostskadat".
Är det svårt at byta detta och hur ska man gå tillväga? Finns det en färdigböjda att köpa till 340/360 eller ska man böja själv?
Tacksam för svar alt någon guide!

Mvh Niklas

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta Bromsrör - hjälp!
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2011, 01:12:29 »
Lossar bara nipplarna så är det ju inte svårt att skruva/trycka dit ett nytt. Fast längsgående går väl  på lite bökiga ställen kanske, vågar inte säga hur svårt/lätt det är att komma åt hela vägen.

Mekonomen mfl. gör ett åt dig med rätt anslutningar = Bolt on. Böjer gör man efter hand som man monterar. Rören är mjuka! Men "mjuka" fina böjar tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Glidis

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2011, 23:08:46 »
Okej, ska iaf försöka plocka av det, sen är det bara dra till mekonomen och köpa nytt då:)
Tack för svaret!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2011, 10:39:26 »
Okej, ska iaf försöka plocka av det, sen är det bara dra till mekonomen och köpa nytt då:)
Tack för svaret!

Eller så köper du nytt först, om du vill vara säker på att bilen inte blir stående ifall det blir nåt strul.
Mekonomen ska ha uppgifter på hur det ska se ut så du ska inte behöva visa upp det gamla. Det är min erfarenhet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Glidis

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2011, 20:21:15 »
Jag kör inte med bilen nu utan den bara står i väntan på att fixas. Kör med annan bil så länge så det kvittar, men ja om de har mått och sånt så kanske man bara åker dit och köper ett:)