Författare Ämne: Kraftlös motor!  (läst 4229 gånger)

Annika

• Gäst
Kraftlös motor!
« skrivet: mars 31, 2005, 18:13:40 »
 :o Den startar helt OK!! E man ute o kör sååå orkar den lixom inte... gasen i botten o inget händer.. lägger den av o dör.. så beter den sig som surstartad.. Inge soppa når ända fram..   :'(

De e nyligen bytt me tändstift, kablar, rotor, soppafilter i motorn, luftfilter, oljefilter, fläktremmar. Ska byta lilla oljefiltret som sitter mellan pumpen o tanken. (lilla filtret, mellan pumpen och tanken, ska bytas, får hem den imorrn)

Nu har verkstan sagt att de e inte fel på soppapumpen då bilen går igång. Tryckregulatorn trodde dom inte..

Utan nu lämnas den in så dom kollar... bränsle/luftblandningen, lamdasonden, packning vid insprutet.

Ngn som har ngn mer ide´?
« Senast ändrad: mars 31, 2005, 18:16:28 av Power Girl »

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Kraftlös motor!
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2005, 18:17:31 »
Katten kanske är trasig och själva innehållet ha lagt sig på tvären inuti så att nästan inga avgaser passerar.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2005, 18:30:28 »
Ja för då blir det jättestort motstånd för avgaserna att ta sig ut och då kan inte motorn varva som den ska. Tänk dig att motorns avgaser kankse måste pressas ut genom en yta motsvarande ett sugrör eller nåt :P

Men då blir även katten väldigt varm och det brukar lukta bränt om man kör ett tag.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2005, 18:41:24 »
Tja, det lättaste sättet att kolla är att lyfta upp bilen och slå på katten och lyssna om det skramlar om den helt enkelt.

Vita elektroder tyder ju vanligen på att det är för lite soppa ja. men vad man ska dra för slutsatser av det vet jag inte.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2005, 18:53:45 »
Jag är inte helt 100 på hur katten sitter fast, men jag har för mig att volvos katter brukar sitta bultade me en fläns på varje sida och 3 bult var.
Det är nog lättast om man har tillgång till lyft, men det går nog om man bara lyfter upp den tillräckligt högt på pallbockar så man kommer åt ordentligt.

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2005, 23:06:24 »
Är jag helt knasig lr sitter det nånform av pump i tanken? Om den bara ger sig vid farter så kan det vara så att den inte orkar pressa fram bränsle när det är kraft på det...

Tändkablar? Är de bytta? Sitter de rätt?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2005, 23:27:29 »
Jag sa inte att den var paj, den kanske bara inte orkar när man kör och pressar bränslet bakåt?

Det skulle jag inte tro...

En katt (eller katalysator) renar bränslet med hjälp av keramikplattor (har jag för mig det är). Om domhär lossnar så åker inte de stora bitarna ut och hamnar vid utblåset vid ett visst gaspådrag, Lambda's måste inte vara kass för att katten har gått å hängt sig

Det kan ju oxå vara insprutningen som fått för sig att balla ur, men det håller jag för osannolikt
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

säven

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 05, 2005, 20:06:44 »
Katten på en 360 sitter med en klammer precis som fästanordningen mellan bakre ljuddämparen och resten av avgassystemet om jag inte missminner mej!
Volvo 360 GLT