Författare Ämne: Sköt ut motorvärmaren, läcker som ett såll.  (läst 5978 gånger)

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Sköt ut motorvärmaren, läcker som ett såll.
« skrivet: juli 29, 2012, 22:40:18 »
Tja!
Var ute och varvade lite häromdagen då jag helt plötsligt såg att det blinkade en röd fin lampa vid tempen.
Fyllde på allt vatten plus en cola jag hade i bilen och brände till närmaste mack 400 meter bort. (Stod väldigt olämpligt)

Hursom, när väl skiten svalnat så jag såg vart det läckte så var det runt motorvärmaren som sitter ovanför grenröret.

Då är min fråga, hur sitter den? Bilfan står ju inte hemma just nu så kan inte kolla och när jag söker är det mycket onödigt som kommer upp. :)
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sköt ut motorvärmaren, läcker som ett såll.
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2012, 07:27:27 »
Inte har du väl motorvärmaren ovanför grenröret? Min sitter just under grenröret i frostpluggen längst fram på motorn.

Motorvärmaren sitter med en 24mm bult, det är lite småjobbigt att få loss den för grenröret är ivägen så man ser inte bulten. Men när man fått loss bulten så ta ut den försiktigt för på bulten sitter det:
Närmast skallen -> längst från skallen
Tunn bricka, platta som trycker på motorvärmaren, tjock bricka, tunn bricka.

Sen när man tagit ut det så lirkar man ut motorvärmaren genom att dra den lite utåt och bakåt och sen vrida lite framåt så får man till slut ut den.

Sen får det se hur värmarn ser ut, ifall det bara är gummipackningen du skjutit. Är det gummipackningen så är det bara att leta reda på en sådan, men jag vet inte om det går att få tag i en ny. Men när du isf fått tag i en gummipackningen så sätt Loctite Blå Silikon där packningen sitter på värmarn och sen på själva packningen och sen lirkar du inte värmarn igen och skruvar fast allt och hoppas att inget läcker.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2012, 16:59:31 »
Som ett tillägg till simlars inlägg:

Har du en B200 motor så sitter motorvärmaren under grenröret i frostpluggen längst bak på motorn, och eventuellt med en 10mm bult.
Se till att verkligen få alla ytor rena innan du limmar dit den, det är ett helsikes jobb att få det tätt.

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2012, 12:19:31 »
Självklart sitter den under grenröret :) Tänkte fel.
Men den sitter som bergvik säger långt bak på motorn.

Skruvade ur motorvärmaren och det är en DEFA och sitter fast genom en 10mm bult igenom värmaren och ett ankare på andra sidan. Men däremot ser ju packningen ut som 7 svåra år och har ett stort behov att ersättas. Har sökt och kollat lite men de flesta tror jag bör köpa en ny motorvärmare. Har ingen lust att spendera 700kr på en "packning".
Volvo 343 DL 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2012, 12:34:53 »
Självklart sitter den under grenröret :) Tänkte fel.
Men den sitter som bergvik säger långt bak på motorn.

Skruvade ur motorvärmaren och det är en DEFA och sitter fast genom en 10mm bult igenom värmaren och ett ankare på andra sidan. Men däremot ser ju packningen ut som 7 svåra år och har ett stort behov att ersättas. Har sökt och kollat lite men de flesta tror jag bör köpa en ny motorvärmare. Har ingen lust att spendera 700kr på en "packning".
Du kan ju testa göra som jag och täta med blåsilikon. Först blå silikon på värmarn där packningen sitter sen blå silikon på packningen efter du tryckt dit den på värmarn och efter det trycker du dit den i blocet.
Men se först till att rengöra alla ytor och även packningen innan du smetar på silikonet. Och efter du dragit dit det låter du det torka i minst 20min innan du häller i vatten.
Så gjorde jag på min bil och det har ännu inte läckt ut en droppe :D
( sån jag pratar om)

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2012, 14:03:31 »
Kanske kan gå, men hade du en tjock gummipackning? Kan ju testa iallafall. :)
Den tål lite påfrestningar också eller kör du lugnt med din maskin? =D
Volvo 343 DL 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2012, 17:51:04 »
Kanske kan gå, men hade du en tjock gummipackning? Kan ju testa iallafall. :)
Den tål lite påfrestningar också eller kör du lugnt med din maskin? =D
Jo jag har den gamla motorvärmaren med en ca 0,5cm tjock gummipackning.

Beror väl på vad du tycker är köra lungt. Nog drar jag han till runt 6000-7000rpm ett antal gånger om dan och det håller då än så länge tätt :P