Författare Ämne: Bruno, 340DL -84  (läst 47700 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #80 skrivet: november 28, 2012, 23:21:39 »
Det kan nog vara så att ratten är lite sned. Tycker iofs att den drar lite ibland också, men det kan säkert bero att vägen lutar, är gropig osv. Hade samma problem med min Focus, att den drog åt vilket håll den ville. Det berodde iofs på att den hade breda däck var väldigt känslig för spår i asfalten.

Spårkänslighet är en helt annan sak.

Är ratten sned är det dåligt utfört av de som gjorde hjulinställningen. Men lätt att rätta till.
Justera på styrledernas justering så att bilen går rak. Så länge du justerar lika många varv på höger och vänster så ändras ju inte hjulinställningen (TOE in/out).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: november 29, 2012, 05:38:42 »
Det kan nog vara så att ratten är lite sned. Tycker iofs att den drar lite ibland också, men det kan säkert bero att vägen lutar, är gropig osv. Hade samma problem med min Focus, att den drog åt vilket håll den ville. Det berodde iofs på att den hade breda däck var väldigt känslig för spår i asfalten.

Spårkänslighet är en helt annan sak.

Är ratten sned är det dåligt utfört av de som gjorde hjulinställningen. Men lätt att rätta till.
Justera på styrledernas justering så att bilen går rak. Så länge du justerar lika många varv på höger och vänster så ändras ju inte hjulinställningen (TOE in/out).

Och om det är olika rullmotstånd på däcken kommer bilen också dra snett.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: november 30, 2012, 11:30:50 »
Han som gjorde inställningen hade en sån där lasermaskin och det blev mycket riktigt rakt, det kunde t.o.m jag se på skärmen. Dessutom så syntes det på framhjulen, höger framhjul var såpass snett att det var synligt för blotta ögat förut. Men men, jag låter det vara för tillfället.

Jag märkte även imorse att det är dags att införskaffa låsolja och siliconstift, alt. alltid ha en tändare i fickan att tina nyckeln med. Att klättra in genom bakluckan är inte så glamouröst...  ;D

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #83 skrivet: november 30, 2012, 11:38:05 »
Han som gjorde inställningen hade en sån där lasermaskin och det blev mycket riktigt rakt, det kunde t.o.m jag se på skärmen. Dessutom så syntes det på framhjulen, höger framhjul var såpass snett att det var synligt för blotta ögat förut. Men men, jag låter det vara för tillfället.

Jag märkte även imorse att det är dags att införskaffa låsolja och siliconstift, alt. alltid ha en tändare i fickan att tina nyckeln med. Att klättra in genom bakluckan är inte så glamouröst...  ;D
Hehe, nä klättra genom bakluckan är inte så vackert ;D (Som tur är har jag bara behövt göra det en gång och det var med Kadetten, sen dess har jag alltid en tändare och låsspray med mig i jackfickan, det jävliga är ju att man tänker inte på att olja in låsen förrän dem fryst och då är det lite för sent att göra det).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: december 17, 2012, 22:09:36 »
Min 360 har aldrig frusit i låset, men nu var det längesen den stod ute utan garagevärme eller kupévärme iofs..
Tur att du inte har sedanmodellen då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: december 18, 2012, 19:24:37 »
Dags för en liten uppdatering här:

Bruno är till salu! Jag har fått nytt jobb vilket innebär ny bil, och jag har inte plats eller möjlighet att behålla Bruno. Nån som är sugen? Han står i Örebro, är skattad och besiktad, har sommar och vinterdäck samt nytt avgassystem. Osså följer det med lite andra grejer också. 6000 kr.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: december 27, 2012, 22:19:14 »
Då hoppas vi att det går fint för Bruno även i nästa ägares vård!

Tack för den här tiden!

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: december 28, 2012, 10:42:31 »
Det tror jag!

Bruno är nu såld, den nya ägaren är en volvofantast som ska använda bilen till övningskörning med son. Så den kommer nog att vara omtyckt ett tag till.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: december 31, 2012, 00:04:38 »
Skönt med ett lyckligt slut!

Är det OK om jag flyttar denna tråd till den här avdelningen: http://www.300power.com/forum/index.php?board=50.0