Till alla som funderar på detta jobb:
1. Se till att du har mycket tid och en bra dag. Du kommer att ta ut mycket från kontot "ditt goda humör". Håll helst till inomhus i garage.
2. Lossa fläktplasthistorien i motorrummet. Det är 2 skruvar och en mutter som håller fast det. Muttern sitter i intaget, men syns lätt. Det gör skruvarna också. Ta ur helt eller vik åt sidan när det går.
3. Skruva upp (eller klipp, om original) slangklamren till värmepaktetets slangar som sitter under fläktplasthistorien. Lossa slangarna och dränera ut kylarvattnet i lämpligt kärl under bilen. Ta därefter försiktigt bort slangarnas gummigenomföring som sitter mot torpedväggen.
4. Skruva loss de fyra gulkromerade skruvarna runt öppningen mot värmepaketet.
5. Ta försiktigt bort plugglåsningarna som håller en fiberskiva under upp ovanför pedalerna. Ta även bort motsvarande fiberskiva på passagerarsidan. Ta loss klädseln mot värmepaketet till. Det sitter bara i kardborr. Ta loss på båda sidor.
6. Lossa insprutningsdatorn elektriskt och skruvmässigt. Denna är en silveraktig dosa som står vertikalt bakom värmepaktetets plastspjällhus, härefter kallad "plasthistorien". Sockeln är lite trixig att ta bort, men ta det lugnt så går det.
7. På vänster sida tar du bort den nedre plaskanalböjen. Detta är en ganska kort historia. Den sitter mellan plasthistorien och en plastkanal som går upp mot rutdefrostern. Lossa även den långa plastkanalen mot plasthistorien, men låt den i övrigt sitta kvar.
8. Ta loss det lilla plastmunstycket som riktar luften mot fötterna. Den sitter i en skruv. Leta därefter rätt på var kanalspjällets trådvire ansluter till plasthistorien. Du ser var den är om du rör på spjällspaken på värmemanöverpanelen. Först tar man bort en gulkromerad bricka som sitter men en skruv. Den håller själva virehöljet. Med doserat våld tvingas därefter manövertråden ur sin vita plastanslutning. Detta känns inte bra, men är bara att tugga i sig.
9. På höger sida. Ta bort handskfacket. Det är 4 skruvar inuti och 3 ute. Ta loss lampan och ta bort den från handskfacket. Är du seriös så skriv ner färgen på kablarna. Tryck upp botten som finns innanför lampan. Denna kommer ramla bort utan kontroll, men du hittar åt den för den är stor. Handskfackets överkant måste man med doserat våld tvinga ner för att skruvförsänkningarna annars hindrar utdragandet. Nu kommer brytaren till lampan att jävlas. Den kan man inte lossa på baksidan, som brukligt, utan man får följa kabeln som stretar emot till ett kontaktstycke (kabelskor) och dela den där. Kom ihåg var den anslutningen är!
10. Ta på denna sida ut långa plastkanalen som går till sidoutblåset helt. Ta bort plaskanalböjen till defrostern. Den satt med en skruv på min bil (men bara på just högersidan vad jag minns).
11. Nu får du försöka ta ut plasthistorien åt passagerarhållet. Den sitter dessvärre fast i överkant mot centrumutblåsen i mittpanelen. Vad jag förstår är det bara att jävlas lös eländet. Lycka till.
12. Du har nu tagit ut plasthistorien och delar den i de plåtbleck som den sitter ihop med. Innan du gör detta kolla om verkligen alla möjliga ställen för ett bleck har ett bleck. Jag tror ett sådant ställe saknade bleck på min bil, eller så försvann det i hanteringen. Citroën BX visade sig använda bleck för samma funktion som gick att använda. Det sitter även två plastbrickor med låsspröt som man skall vara hysteriskt försiktig med att lossa. Annars går de sönder.
13. Nu har du äntligen fått ut värmepaketet. Jag trycktestade det med trädgårdsslangen och då läckte det i.o.f.s. inte, men man såg hur otroligt lösa originalslangklamren var. Så jag bytte dem mot rostfria skruvade av kvalitétssort. Orientera klamrens "skruvhus så att de ligger snyggt i plasthistorien sedan. Detta låter lite kryptiskt om man inte sett det, men är självklart när man har grejerna i handen. Jag kapade även bort överskottsbiten av slangklamret efter montage.
14. Montera bakvänt. Det kräver även det en rejäl dos tålamod.
Tips: Jag fick med ultratålamod tillbaka handskfackslampans botten inifrån handskfacket (skruva inte fast handskfacket förrän botten till lampan är på plats). Se till att lägga kablarna som skall till lampan på rätt ställe så att de inte ligger i vägen för handskfackslampans botten . Gummigenomföringarna för värmepaketets slangar genom torpedväggen kräver också mycket tålamod för att få tillbaka. Jag bedömer ändå att det är värt att ta bort dem. Pannlampa är ovärderlig. En liten ljusstark minificklampa var också guld att ha.