Författare Ämne: Bensin/avgas-doft från expansionkärl  (läst 8803 gånger)

Ericko

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: oktober 08, 2013, 21:40:21 »
Hej,

Tänkte kolla om någon här känner igen diagnosen.

Bakgrund: Började med att bilen kokade. Hann stanna på direkten när jag såg att temp. mätaren började rusa. Började med det enklaste att byta termostat och då blev allt bra igen. Kylvätskan var dock väldigt brun, inte någon olja men troligtvis korrosion. När jag bytte termostaten så rensade jag systemet med trädgårdsslangen och det verkade som rosten var belägen i kylaren. Denna är bytt för ca 2 år sedan till en ny fabrikat Niessens kylare. Tror den är tillverkad i mässing, vet dock inte om det är kylaren som färgat vattnet.

Problemet: Den nya blandningen kylarvätska är fortf. blå och fin efter ca 2 veckor och temp. mätaren visar en bra temperatur. Dock så tryckte jag ner snoken i expansionskärlet i söndags och kunde känna en övertygande doft av bränsle (bensin) ev. också avgaser.

Vad jag gissar på så är det något vajs med topplockspackningen. Eller kan det vara något annat? Finns det något jag felsöka mig fram till på enkla sätt?

Åtgärd: Jag antar att det är att byta packningen för att se om det blir någon skillnad. Men detta är jag inte så sugen på att ge mig in på. Finns det några andra alternativ på åtgärder?

Så just nu tänkte jag köra på som vanligt. Är slutet nära?

Modell: Volvo 360-GLS, B19A

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2013, 23:37:04 »
Det låter som att det mest troligt är topplockspackning som är kass, eventuellt toppen som blivit krokig eller sprucken pga koket. (det är ju -398toppen med de stora kylkanalerna du har, dessa är lite känsligare för kok jämfört med 530 med de små kylkanalerna).

Men eftersom kylarvätskan inte blivit missfärgas och allt annat verkar bra förutom doften så säger jag att det bara är att köra på såvida det inte försvinner kylarvätska. Du får hålla koll, blir kylarvätskan missfärgad så är det att riva toppen som gäller och mäta om den är plan och kolla efter sprickor. Ser allt bra ut där så är det bara att skrapa ytorna rena och kasta på en ny packning.

Du kan ju testa hälla i en flaska Omega 101 "Flytande korken". Den ska hällas i övre kylarslangen och sedan måste du köra ett tag så det hinner komma ut och täta där det är eventuella läckage.

Det där med att rosten är mest belägen i kylaren är för att det är där det är minst utrymme = skiten fastnar där i. Mässing är ju en ädelmetall och rostar ej utan rosten kommer från gjutjärnsblocket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2013, 16:32:00 »
Så länge oljan och vattnet har rätt färg och inga andra symptom uppstår så är det nog bara att köra på. Men kolla så inte vattnet sluppit ut bland oljan.

Ericko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2013, 02:16:27 »
Tackar för svar!

Tror jag ska testa "Flytande Korken". Läste ett produktblad att man skulle hälla vätskan i ett varmt system, men då måste det bli via expansionskärlet antar jag. Eller kan man hälla i via övre kylarslangen ändå när systemet är kallt?!

Eller om jag tänker efter så kan man varmköra, vänta en stund så det inte är brännhett och sen fylla på via kylarslangen!?!?!  ::)

Vi får se om den överlever. Kanske finns nått fint exemplar på blocket att lägga beslag på.  :P 360 for life!  ;D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2013, 02:24:51 »
När jag hällde i min bil så körde jag bilen varm, lättade på slangklämman på termostathuset och drog loss slangen så pass så att kylarvätskan åkte ut. När kylarvätskan runnit ut ur övre kylarslangen så är den inte i närheten lika varm längre.
Sen dumpar du bara i hela flaskan, trycker tillbaka slangen, drar åt slangklämman och fyller på kylarvätska i expansionskärlet och luftar genom att starta motorn och klämma på övre kylarslangen med locket på expansionskärlet avplockat.
När du gjort det skruvar du tillbaka locket på expansionskärlet och kör med bilen i minst 10-15min så det hinner åka runt i kylsystemet och täta.

Inte kan du ju döda bilen pga lite avgasdoft i expansionskärlet, i värsta fall får du byta blockpackningen.
Du behöver en ny blockpackning, ventilkåpspackning, momentnyckel som pallar 20Nm och 60Nm, hylsnyckelsats och gärna en borrmaskin med stålborste (för att rengöra gängorna på skruvarna).
Tar några enstaka timmar att byta blockpackning och packningar du behöver kostar:
Blockpackning runt 300kr
Ventilkåpspackning runt 150-200kr.
Momentnyckel måste du antingen köpa en eller låna av någon.

Ericko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2014, 13:26:17 »
Hej. Väcker denna gamla tråd eftersom jag tänkte riva toppen här i veckan som kommer.

Har en fråga ang. momentet som skall dras till 20Nm. Vad jag kan läsa mig till så är det för Kamaxelöverfallen.  Behöver jag ta bort dessa för att lyfta toppen för kontroll av packning o ytor?

Tackar för svar i förhand. Hoppas alla har en trevlig sommar! 😊

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2014, 14:03:31 »
Nej du behöver inte ta loss kamaxeln. Räcker med att bara ta loss topplocksbultarna.

Topplocksbultarna ska dras 20nm sen 60nm och till sist 90º.  Därför behöver du en momentnyckel som klarar 20 och 60nm.

Ericko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2014, 19:59:25 »
Ja det stämmer läste om de momenten och 90° i Haynes.  Det var nån bild här på forumet som jag såg att även överfallen skulle dras 20Nm. Blev lite ihopblandat.

Återkommer med ev. Bild när jag fått bort toppen.  Kanske inte är nån idé o sätta ihop igen, vad vet jag.  ???

Tackar för snabbt svar simlar  ;)
« Senast ändrad: juli 20, 2014, 20:01:24 av Ericko »

Ericko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2014, 16:56:53 »
Skruva bort toppen igår o bytte packning. När jag sedan vred runt motorn efter ha monterat kamremen så uppstod ett knackljud i en av ventilerna. Vad jag kunde lokalisera det till så var det ettans cylinders avgasventil. Har nu plockat bort toppen igen och när jag vrider på kamaxeln så hörs inget.

Är det en planing som gäller? Kunde inte se att den var skev.

Ericko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2014, 00:03:34 »
Knackljudet var kamdrevet som tog i den bakre skyddsplåten för kamremen.  :P var påväg att slita isär allt för  tredje gången.  :-[

Nu återstår o se om den nya cylinderpackningen löst problemet.

Blir och återställa allt imorgon och ut på en testrepa.

Kan tillägga att det blev en ny variant av förgasare. En 175 CDUS. Liten bonus för er som skruvar förgasare. Den starta iallafall får se om det funkar o köra med oxå  ???

Over and out  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2014, 07:23:18 »
Trevligt att det var löjligt enkelt problem denna gången :)