Författare Ämne: drivaxeldammasker  (läst 3817 gånger)

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
drivaxeldammasker
« skrivet: juli 01, 2005, 21:16:05 »
Båda mina yttre är trasiga , lättaste sättet att byta dem på eftersöks.
Skall man köpa original , och riva ner allt .
eller köpa universal med skåra limma ihop (som sen alltid lossnar)

sen kan man spänna hjullagren i fram eller skall man byta om det glappar (det låter inget om dem)
Är volvo lös nu....

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:drivaxeldammasker
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2005, 22:52:41 »
Köp riktiga drivknutsdamasker sen om det är original eller pirat spelar inte så stor roll. Blir mer jobb att byta men håller längre.
Har det vart hål i damaskerna länge så det är smuts i fettet (salt, grus mm) så se till att göra rent knuten mycket noga. Köp nytt drivknutsfett, det man får med i satserna med damasken brukar inte vara tillräckligt.

Kullager går att spänna men det är sällan det blir bra. Har dom börjat glappa så brukar det bero på att det är slut. Ta isär och kolla hur fettet ser ut, brukar torka så det inte smörjer. Har du tur så räcker det med att göra rent och fetta in med nytt hjullagerfett. Troligtvis inte, har det inte fått någon smörjning så brukar det ba blivigt skador på lagret, även om man inte ser dom och sätter på nytt fett så brukar det inte ta så lång tid fören det börjar låta om man spänner lagret som man ska. Beror på att kulorna inte kommer i samma läge som innan.
Jag skulle göra rent och spänna in lagren och hoppas har man tur så har man.

Hoppas det löser sig för dig.

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2005, 01:57:20 »
original dammasker är ju inte så dyra 91kr/st på volvo så det får det nog bli.

Lagren är ju en annan femma på volvo säljs yttre och inre lagret var för sig  innre runt 380 pix och det yttre runt 150 , och på micro ca. 450 kr /sats  då måste det ju vara båda.

Jobbet med dammask bytet  ???
skall jag ta väck hela drivaxeln eller bara lossa biten ytterst , eller lat som jag blivit lämna in bilen och få det ordentligt gjort
Är volvo lös nu....

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2005, 14:10:00 »
Jag skulle nog ha tagit lös hela drivaxeln, den sittter bara i sex M6 bultar in mot diffen har jag för mig, då blir det lättare att slå lös den yttre knuten från axeln och på så sätt byta damask.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2005, 23:01:53 »
Behöver man alltså inte ta bort bromstrumma + innandömme då ?
Är volvo lös nu....

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2005, 11:52:24 »
Det  törs jag faktiskt inte svara på, jag har aldrig varit lös med trummorna eller yttre knutarna på en 300:a. Dock skulle jag tippa på att trummorna måste bort men att du inte behöver ta bort backarna och allt annat. Det är bara att börja riva så ser du hur mycket du måste bort med  ;)
Förare TEAM EGON RACING