Författare Ämne: Missljud ifrån 360GLT  (läst 6357 gånger)

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Missljud ifrån 360GLT
« skrivet: juni 29, 2005, 22:21:01 »
Jag har lite problem med min 360GLT -84, saken är den att jag får ett störande missljud som jag kan provocera fram på lite olika sätt.

* Motorbromsa och sväng vänster
* Varva kring 3000 och sväng vänster
* Kör över gupp

Ljudet låter som ett dovt durrande och det känns som om det kommer mitt under bilen nånstans. (Det låter väldigt likt när nåt i boogien fjädrade mot mattan på min gamla Ockelbo 5000  ;))Har tyvärr inte möjlighet att lyfta upp bilen för en ordentlig undersökning nu och om jag ska vara ärlig har jag inte nog med kunskap för att hitta "felet" smidigt  :P

Då jag frikopplar har jag inte lyckats provocera fram ljudet.

Om det är någon som har haft liknande problem eller tips på vad jag bör undersöka så mottages dessa tacksamt.

// David

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Missljud ifrån 360GLT
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2005, 22:51:08 »
Hade ett liknande ljud för nåt tag sen, då var det vänster bakdäck som höll på att ramla bort  ::)
Men kolla drivknutar och hjullager, donk-donk ljud beror ofta på det.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2005, 22:58:12 »
om ljuset uppstår vid vänster-sväng så ligger felet gissningsvis på högersidan... Fjäder/dämpare?

men om det kommer från mitt under bilen... nånting som går i backen?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2005, 23:07:35 »
Hade ett liknande ljud för nåt tag sen, då var det vänster bakdäck som höll på att ramla bort  ::)
Men kolla drivknutar och hjullager, donk-donk ljud beror ofta på det.
Lycka till!

Hehe, hjulen sitter iaf på plats  :D
Har bytt framlagret på vänster sida då det hördes att det var på väg att ge upp, detta ljud är annorlunda. Dock är det antagligen lika svårt för mig att beskriva det som för er att förstå min beskrivning. Men det mer som ett hjullager än att något klonkar eller dunkar  :P

Power Girl

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2005, 23:08:17 »
bussningarna i framhjulsupphängningens tvärstag kan vara slitna eller krängningshämmaren
**B200F, 80 Kv

Power Girl

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2005, 23:09:15 »
vid svängning kan det ju vara utsliten spindelled eller att hjulupphängningen e lös????
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2005, 10:37:37 »
att det låter när han svänger vänster behöver ju inte innebära att felet sitter på höger sida.. vid hjullagerhaveri stämmer det ju då lagret låter värre ju mer det belastas men med glappa bussningar dylikt borde det klonka mer när dom sitter och glappar och INTE är under påfrestning.. så då borde felet vara på vänster sida om det låter i enbart vänstersvängar.. om teorin håller  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2005, 13:10:40 »
Jag fick ett tips utav en släkting som har skruvat en hel del att det skulle kunna vara stödlagret till kardanen eller vad det nu hette  :P

Personligen tycker jag det passar bättre in då ljudet inte går att provocera fram då man frikopplar. Blir att försöka kolla det nån gång när jag inte jobbar  :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2005, 14:24:26 »
stödlager kardan?

för det första har du väl transaxel och ingen kardan och för det andra tror jag inte det finns stödlager på den... eller gör det  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2005, 18:45:35 »
Det finns visserligen lager i transaxeln, men det känns mindre troligt att ett sådant skulle ge upp. Och det borde inte ge upphov till några större ljud tycker jag, om det inte är väldigt glappt och har ökat succesivt dvs.
Men det stämmer ju samtidigt med att det skulle försvinna vid urkoppling, men det kan ju vara nåt med växellåda också.

Jag gissar på att det är avgasupphängning som är lös och att systemet slår i lite nånstans. Eller nåt annat som är löst under bilen och slår emot vid vissa lutningar/lägen på karossen.

Det lättaste vore ju om du kunde ta upp bilen på en lyft och knacka/banka/ gunga på grejerna lite grann och se om något är glappt.

« Senast ändrad: juli 05, 2005, 18:48:32 av Freedo »

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 06, 2005, 01:31:08 »
Jo, det blir till att försöka få upp bilen ordentligt så man kan försöka se om det syns/känns nånting konstigt.
Tills vidare är jag  :-X så slipper jag bevisa min okunskap mer med felaktiga termer och teorier  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juli 06, 2005, 18:18:29 »
Jo, det blir till att försöka få upp bilen ordentligt så man kan försöka se om det syns/känns nånting konstigt.
Tills vidare är jag  :-X så slipper jag bevisa min okunskap mer med felaktiga termer och teorier  ;)

Nej gör inte det! Ventilera ideérna istället! Så att jag och andra lär sig nåt oxå  ;)