Författare Ämne: Hastighetsmätare  (läst 4057 gånger)

mollyx

• Gäst
Hastighetsmätare
« skrivet: mars 08, 2004, 20:38:16 »
Äntligen en sida med nånting om 340's! Har letat mig halvt fördärvad, total bilnovis som jag är...

Min hastighetsmätare på 345:an sa go'natt och la av plötsligt för någon dag sen. Nu sörjer inte jag det just nu, tar gärna några mil mindre på den för Volvias skull, men det bör antagligen åtgärdas innan nästa besiktning. Så min fundering är: Är det svårt att fixa? Någonting man kan ge sig på själv när det mesta man har fått till hittills är att byta glödlampa och fylla på vatten och spolarvätska...?  :P  

Och hur sjutton kunde den bara lägga av så tvärt?! Tacksam för upplysning från de som vet mer

TrACiD

• Gäst
Re:Hastighetsmätare
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2004, 22:46:24 »
Mitt tips är att köpa en Reparationshandbok för VOLVO 300-serien på biltema :) ...du kan ju testa att bara slita lite i vajern, min la oxå av bara sådär men det hjälpte faktsikt, iof hoppar den lite upp o ner ibland men det kan man leva med ;)

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2004, 10:12:33 »
Hej och välkommen  :D

Precis som TrACiD säger är det nog vajern, jag har råkat ut för att den dels släppt i infästningen på vänster framhjul, där den sitter från insidan in i spindeln. Dels kan den lossna uppe i instrumentbrädan, vilket är trångt och man behöver lossa instrumentbrädan för att komma åt ordentligt.

Det finns även den mer osanorlika orsaken att vajern gått av  ???

Men köp en rep.bok på Bilteme, den kommer du att ha nytta av om du skall meka...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

mollyx

• Gäst
« Svar #3 skrivet: mars 10, 2004, 17:19:17 »
ok, då vet jag så mycket som att det är en vajer jag ska leta efter    ;D

Blir nog inte så mycket mekande för egen del, men om man vet vad man letar efter går det i alla fall bra mycket lättare.

Har en liten schism med bilen just nu, fick ett stenskott i högra strålkastarglaset som bilprovningen inte gillade pga vatten innaför glaset (typiskt, när resten av bilen för en gångs skull uppförde sig som den skulle) som jag skulle byta, men det projektet fick jag ge upp eftersom jag inte kom åt en av skruvarna. Blev att lämna in på verkstad    >:(    Så går det, när man är bil-okunnig!

Jochen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2004, 11:39:20 »
Kolla på VÄNSTER framhjuls NAV.
Där sitter vajern fast (skall göra) Jag fick samma grej den bara DOG.

jag gjorde en patentare med ett litet plast lock på vajerfästet.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2004, 12:44:35 »
jag gjorde en patentare med ett litet plast lock på vajerfästet.
Bild kanske??
Vi är ju fler som har det problemet  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

ralle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2004, 15:09:13 »
Jag hade samma problem. då hade själva fastsättningen nere vid vänster framhjul gått å lagt sig. DÅ var jag tvungen att köpa en ny såndär klump eller göra en fuling. Jag valde det andra alternativet vilket har visat sig fungerat bra hittils! jag kan lägga upp en bild på konstruktionen men vet inte hur.