Författare Ämne: Slang jakten. -FIXAT-  (läst 9502 gånger)

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Slang jakten. -FIXAT-
« skrivet: maj 27, 2006, 00:38:56 »
Behöver lite hjälp nu.
Skulle ha bytt en slang under huven. Har letat i Vadis men utan resultat.

Slangen som man kopplar in Vacum mätaren på, det är den jag behöver namnet på, eller få veta vart jag kan finna en likadan.
Ena endan av slangen är kopplad till förgasaren gissar jag på.

Har vart på alla skrotar häromkring, men de hade ingen B14 inne.

//Ulph
« Senast ändrad: maj 28, 2006, 20:34:04 av Ulph »
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Slang jakten.
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2006, 00:51:25 »
En sådan slang kan du köpa på t.ex. OKQ8. Bara att måtta längden på gamla slangen och kapa till en ny...

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2006, 19:53:09 »
En sådan slang kan du köpa på t.ex. OKQ8. Bara att måtta längden på gamla slangen och kapa till en ny...

Är det vanlig soppa slang som jag ska ha då?
Eller duger vad som helst bara det ser likadant ut.

Är lagomt bortkommen som vanligt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2006, 20:33:02 »

Är det vanlig soppa slang som jag ska ha då?
Eller duger vad som helst bara det ser likadant ut.

Är lagomt bortkommen som vanligt.

Vaacumslang borde den heta, soppaslang är nåt annat, i allafall den som sitter mellan filtret och fuelrailen på insuget på min 360 med B200F

Vanlig svart gummislang, ev. bensin och oljebeständig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2006, 22:26:34 »
Har varit iväg nu iaf, blev att jag köpte en soppa slang. Tror dock att det blev helt galet, blen beter sig lite knepigt.

När jag startar bilen så låter det som att den håller på och dör, men den gör det inte, och när jag ger gas så svarar den, men det är som att det gasar på lite extra efter att jag släppt gasen.
Stack ut på en test tur, det gick skapligt, bilen går hackigt på låga varv och vid lite gas. Men när jag ger mer gas än jag brukar, då svarar motorn något skrämmande, bilen riktigt far fram som aldrig förr.
Det känns inte riktigt hundra.
Vad är skillnaden på vaacum slang och bensin slang igentligen? Verkar vara en del när bilen blir såhär.

Har sneglat efter vaacum slang, men det enda jag har hittat har varit småa på 3-4 mm, jag måste ha 8 mm till bilen.

Ska försöka få skjuts till staden imorgon och se. Men tvivlar att jag hittar någon Vaacum slang, har som sagt aldrig set någon i rätt storlek.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2006, 23:12:39 »
du kan köpa en soppa slang dety kvittar men bara så att du kopplar in den någonstans på sugsidan dvs på insuget så funkar vacummätaren ok
Bra, bättre, bredast

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2006, 23:25:39 »
du kan köpa en soppa slang dety kvittar men bara så att du kopplar in den någonstans på sugsidan dvs på insuget så funkar vacummätaren ok

Har ingen vaacum mätare på bilen.
Men skulle byta den slang som man i vanliga fall kopplar in mätarens slang på.
Den jag bytte går från ett rör strax under luft filtret till andra sidan av förgasaren.

Jag är så fundersam på hur bilen beter sig bara.
Det låter inte klokt att det ska bli en sådan förändring till det sämre bara genom att man byter slangen, och om det är som du säger att det kvittar vilke slang man har, då blir jag ännu mer fundersam på vad som gick fel.
« Senast ändrad: maj 27, 2006, 23:27:53 av Ulph »

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2006, 23:28:16 »
byter du slangen så händer inget om du inte tar en extremt tunn slang så att luften inte kan pasera men annars händer inget

om du inte vill ha kvar mättaren kan du alltid plugga hålet dit den går för det är nopg gängat

ola  ;)
« Senast ändrad: maj 27, 2006, 23:29:48 av Bekkis »
Bra, bättre, bredast

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2006, 23:29:14 »
nog ;D
Bra, bättre, bredast

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2006, 23:49:57 »
byter du slangen så händer inget om du inte tar en extremt tunn slang så att luften inte kan pasera men annars händer inget

om du inte vill ha kvar mättaren kan du alltid plugga hålet dit den går för det är nopg gängat

ola  ;)

Tror vi yrar om varandra nu, det är annorlunda på B14 motorerna, där kopplas vaacum slangen till mätaren in via en T koppling på en befintlig slang som man kapar av på mitten.

På dom andra motorerna är de som du säger, en plugg man pillrar bort eller liknande och sedan kopplar in.

men iaf, det jag syftar på är att den befintliga salngen på motorn börjad bli sliten så jag bytte ut den mot en bensin slang.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2006, 23:52:46 »
Har hört mig för nu iaf, och en källa säger att det kan vara så att den tjuvtar luft igenom att jag ite har en Vaacum slang.

Ska testa och byta ut bensinslangen mot en vaacum slang imorgon, om jag hittar någon i rätt storlek. Hoppas verkligen att jag får skiten att fungera.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 28, 2006, 09:14:08 »
slang som slang! Det kan inte vara den nya slangens fel, om du har fått anslutningarna täta! Testa att spraya startgas på slangens ändar när du har motorn igång på tomgång, om du hör nån förändring i varvtal på motorn när du sprayar då tar den tjuvluft där

Det kan inte varit så att den gamla slangen var dålig och läckte så att det blev till det bättre nu när du fick en frisk, bara att du tolkar det som att det blev till det sämre?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2006, 13:57:43 »
slang som slang! Det kan inte vara den nya slangens fel, om du har fått anslutningarna täta! Testa att spraya startgas på slangens ändar när du har motorn igång på tomgång, om du hör nån förändring i varvtal på motorn när du sprayar då tar den tjuvluft där

Det kan inte varit så att den gamla slangen var dålig och läckte så att det blev till det bättre nu när du fick en frisk, bara att du tolkar det som att det blev till det sämre?

Okej, då lämnar vi slangen som orsak.

Jag tvivlar på att det skulle bli till det bättre, bilen dog 3 gånger nu när jag var ute en sväng, den har aldrig dött förut för mig så. Det är som om bilen inte får tillräkligt med tomgångs gas, när jag har pedalen i botten så går den bra och fint, men så fort jag släpper, som vid krypkörning, då börjar den skutta och ha sig.
Man kanke borde ge sig på skruven som ställer tomgången?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2006, 14:10:13 »

Okej, då lämnar vi slangen som orsak.

Jag tvivlar på att det skulle bli till det bättre, bilen dog 3 gånger nu när jag var ute en sväng, den har aldrig dött förut för mig så. Det är som om bilen inte får tillräkligt med tomgångs gas, när jag har pedalen i botten så går den bra och fint, men så fort jag släpper, som vid krypkörning, då börjar den skutta och ha sig.
Man kanke borde ge sig på skruven som ställer tomgången?

Du ska inte ge dig på att skruva nånting förrens du förstått vad du gjort som orsakat detta, om det nu uppstod i direkt samband med slangbytet. Annars är det ju lätt att skruva bort sig.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2006, 14:33:33 »
Du ska inte ge dig på att skruva nånting förrens du förstått vad du gjort som orsakat detta, om det nu uppstod i direkt samband med slangbytet. Annars är det ju lätt att skruva bort sig.

Mjo, har ingen större lust att skapa mer kaos än vad det redan är.

Men jag får inte det hela att gå ihop bara, har fåt rådet av alla att det omöjligt kan vara slangen som är felet, och när jag höll på så gjorde jag inget annat än att byta ut den. Kan inte riktigt komma på vad jag kan ha gjort mer som har skapat detta.

Funderar på att byta tilbaka till den gamla slangen igen, enda kryxet är att den är i 3 delar efter diverse inkopplingar.

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2006, 15:35:45 »
Går tomgången ner på för lågt varv så att den dör eller går motorn rent dåligt så att den dör?

Om tomgången har sänkts så är det bara du testar att höja den via tomgångsskruven. Annars skulle jag göra som Frej tipsat om och kolla efter läckage med startgas eller liknande...

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 28, 2006, 20:33:32 »
Nu var det fixat.
Lyckades hitta den gamla slangen och tog en närmare tit på den, det visade sig att det sitter något en bit in från ena ändan.

Lappade ihop den gamla slangen iaf och satte dit den, då gick hon som en klocka igen.

Så nu finns det bevis på att det är skillnad på slang och slang, iaf dom där.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2006, 22:12:30 »
Nu var det fixat.
Lyckades hitta den gamla slangen och tog en närmare tit på den, det visade sig att det sitter något en bit in från ena ändan.

Lappade ihop den gamla slangen iaf och satte dit den, då gick hon som en klocka igen.

Så nu finns det bevis på att det är skillnad på slang och slang, iaf dom där.

Det kan inte vara en backventil då?

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 03, 2006, 01:25:57 »
Det kan inte vara en backventil då?

Det är nog fullt möjligt, tog ingen närmare tit på vad det var som satt i ena ändan.

Hittade iaf slangen i Vadis, kommer inte ihåg nu på rak arm vad den hette, återkomemr när jag har har fått internet hemma igen.