Författare Ämne: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden  (läst 71106 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« skrivet: januari 16, 2019, 18:34:30 »
Hej hej, har följt med detta forum i många år redan men tänkte att det var dags att registrera mig som medlem och bidra med mitt eget lilla projekt.

Bilen är en Volvo 360 GL av årsmodell 1988 som införskaffades år 2011 för att agera förstabil. Bilen användes flitigt i ca 6 månaders tid före den sedan skruvades isär då jag hade tråkigt och inte var i behov av den för tillfället. I det skedet renoverade jag frambromsarna, böt främre hjullagren samt framfjädrarna. Jag har inget minne av att bilen skulle varit i behov av någon av dessa saker, men jag hade väl tråkigt. Som den kloka 18 åring man var så införskaffades även de billigaste racingsätena jag kunde hitta, FK Basic, och installerades i bilen, och envis som man var så då de inte kändes helt rätt kapades stolsfästena sönder för att justera sätesvinkeln istället för att skaffa ett par bekväma stolar. Även något enstaka rosthål lappades i samma veva. Efter detta stannade projektet av på grund av studier på annan ort,  och har varit avstannat fam till hösten 2018 då jag bestämde mig att det var dags att forstätta projektet.


Jag har väl egentligen inga "riktiga" mål för projektet, annat än ha kul, lära mig något nytt och förhoppningsvis få tillbaka bilen i trafiken som en pålitlig och rolig bil att köra till vardags.

Planer för bilen är:
-Nya säten fram, funderar på något i stil med de sportigare Passat b6 sätena om man kunde hitta ett par billigt med utlösta krockkuddar och sy ihop. Inget bestämt dock.
-Renoverad orginal motor nu, renoverad B230 sen.
-Ny lack, har inte riktigt bestämt ännu vad, men leker med tanken om orginal(minns inte vad den hade för färgkod), 228 Dark grey eller 108 Saphire blue.
-Compomotive FH eller Ronal Turbo fälgar (har ett par Compomotive FH liggandes).
- "Stora" vingen skulle vara kul om jag kommer över en.
-Reparera stolsfästen.
-Laga rost.
-Golf mk1 splitter kunde se ganska bra ut i nosen.


För tillfället är bilen på annan ort än var jag bor, men inom de kommande veckorna skall jag förhoppningsvis få hämtat hem den och påbörja arbete med karossen.

Har endast några bilder från garaget.org på bilen från före jag rev isär den.
Nästan så jag skäms lite över bilden på indredningen med sportstolar obekvämare än en cykelsits,wunderbaum, biltemas högtalare och två varvräknare...
« Senast ändrad: oktober 18, 2020, 17:54:18 av oFriman »

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2019, 18:40:47 »
Lyckades hitta denna roliga sak på varaosahaku.fi(Finlands motsvarighet till bildelsbasen.se) och kunde inte låta bli. Hade inte sett en sådan tidigare. Är inte säker på om den passar min bil ännu då jag inte haft möjlighet att jämföra den med original grillen. Tyvärr är det högra glaset sprucket, har försökt söka på serienumret men har inte lyckats hitta något annat än några gamla ebay-listningar. Kanske man kunde man kunde hitta extraljus med liknande mått och byggen egen fastsättning för dem.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2019, 18:58:38 »
Under hösten 2018 då jag bestämt mig för att återuppta projektet åkte jag iväg och hämtade hem min motor. Spenderade sedan några veckor med att rengöra och måla delar, beställa reservdelar och inhandla verktyg.


Biltemas motorrengöring var mycket bra på att få bort även den mest inbrända skiten, aluminium missfärgades dock efter för lång tid i rengöringsbad. Veven hade fått fläckar av mycket svag yt-rost efter 7+ år utanför maskinen så den polerades med ett skosnöre.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2019, 19:21:36 »
I helgen ansåg jag att jag hade putsat tillräckligt och att det var dags att göra något mera tillfredsställande, så motorbygget påbörjades.

En otroligt skön känsla att få i alla kolvar, ha alla lager inom toleranser och kunna snurra på veven utan att känna några "bitningar".
Totalt tog bygget ca 16h från bild 1 till de två sista bilderna, vilket förvånade mig, hade tänkt att det där smäller jag ihop på en kväll.

Det som gjorts förutom tvätt är:
-Lätt honing
-Ramlager
-Vevstakslager
-Kolvringar
-Packningar
-Vattenpump
-Remmar
-Fördelar lock + rotor.

Kvar att göra med motorn är:
-Puts av generator och startmotor
- 240 vattenpumps remhjul
-Puts av svänghjul och tryckplatta
-Ny lamell, blir väl en Golf då 360 inte verkar finnas tillgängligt mera

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2019, 22:47:19 »
Oj oj oj vilken ambitiös kille! Har knappt sett en finare rödblockare i en 360!

Jättekul att se. När jag renoverade min B230 orkade jag inte ens måla blocket. (Och ville inte att det skulle se nytt, fint och trimmat ut).

Är du lika noggrann när du lagar rost?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2019, 10:37:59 »
Oj oj oj vilken ambitiös kille! Har knappt sett en finare rödblockare i en 360!

Jättekul att se. När jag renoverade min B230 orkade jag inte ens måla blocket. (Och ville inte att det skulle se nytt, fint och trimmat ut).

Är du lika noggrann när du lagar rost?

Tack tack, jaa vi får väl se, drömmen är ju att skicket på bilen skulle matcha motorn. Men finns väl risk att suget att få ut den på vägen igen blir för stort.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2019, 11:13:40 »
Välkommen! Du har ett trevlig projekt där. Det kommer att följas.

Den balansen är det många som har brottas med att bygga efter den ide man har i huvudet eller att ge upp några av de storslagna tankar man har och faktisk få använda bilen. Det finns otaliga historier om projekt som aldrig rullat en meter. Utan att gena för mycket så försöker jag i alla fall att följa ordspråket -dont make it right, make it work!

Lycka till!

/Markus

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2019, 16:10:10 »
Välkommen! Du har ett trevlig projekt där. Det kommer att följas.

Den balansen är det många som har brottas med att bygga efter den ide man har i huvudet eller att ge upp några av de storslagna tankar man har och faktisk få använda bilen. Det finns otaliga historier om projekt som aldrig rullat en meter. Utan att gena för mycket så försöker jag i alla fall att följa ordspråket -dont make it right, make it work!

Lycka till!

/Markus

Tack tack, Jo huvudsaken är väl att man gör något man tycker om oavsett vad resultatet sedan sist och slutligen blir.


I helgen hände spännande saker, bestämde mig för att åka iväg för att hämta åbäket, så efter 10h i bil så står den i garaget och väntar på kärlek.

Hade inte några större bekymmer fast den stått stilla i så många år, trumbromsarna hade kärvat fast litegrann men det släppte fort. Märkte även att kopplingen mellan påfyllningsröret och bränsletanken läckte då bilen kom upp och ner från trailern.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2019, 18:38:21 »
Wow vilken reunion  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #9 skrivet: februari 06, 2019, 21:28:15 »
Spenderade några timmar i garaget ikväll, började tvätta och städa ur bilen för att få en bättre uppfattning om vad som allt behöver göras. Bilen hade stått utan motorhuv en stor del av tiden, så motorutrymmet var täckt i ett lager damm och fågelskit. Men efter lite dammsug och trasa ser det redan mycket bätttre ut.
Leker lite med tanken att försöka snygga till motorutrymmet genom att flytta bak batteriet och kapa bort eller flytta några fästen för t.ex. luftboxen och tändspolen.

Hittade ett rostskadat område vid ena hjulhuset som bör repareras i något skede, måste bara skaffa en svets först.

Märkte även då jag gungade på bilen att en av bakre stödämparna rörde sig upp och ner, även i viloläge ser man att det är några millimeter glipa mellan bussningen och stoppbrickan. Jag har inte kollat närmare på detta men jag antar att det är bussningen som gett upp.

Är det någon som vet hur det är med urtrampningslagret på dessa? Går det att få tag på någonstans eller passar lagret från någon annan bil?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #10 skrivet: februari 06, 2019, 23:34:08 »
Leker lite med tanken att försöka snygga till motorutrymmet genom att flytta bak batteriet och kapa bort eller flytta några fästen för t.ex. luftboxen och tändspolen.
Kolla så att inte batteriet kommer för högt upp och tar i huven då. Tror det kan bli tight!


Citera
Märkte även då jag gungade på bilen att en av bakre stödämparna rörde sig upp och ner, även i viloläge ser man att det är några millimeter glipa mellan bussningen och stoppbrickan. Jag har inte kollat närmare på detta men jag antar att det är bussningen som gett upp.
Kan räcka med att dra åt muttrarna kanske?


Citera
Är det någon som vet hur det är med urtrampningslagret på dessa? Går det att få tag på någonstans eller passar lagret från någon annan bil?
Hm tror inget passar bolt on i allafall men jag har lyckats köpa en gång. Kollat bildelar24 eller dylik tysk sida? Eller varför inte Mekonomen etc.
Och "vår egen" Classic Swede: https://www.classicswede.co.uk/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #11 skrivet: februari 07, 2019, 18:58:54 »
Citera
Är det någon som vet hur det är med urtrampningslagret på dessa? Går det att få tag på någonstans eller passar lagret från någon annan bil?
Hm tror inget passar bolt on i allafall men jag har lyckats köpa en gång. Kollat bildelar24 eller dylik tysk sida? Eller varför inte Mekonomen etc.
Och "vår egen" Classic Swede: https://www.classicswede.co.uk/

Tack för tipset! Tog och beställde hem ett kopplingskit med lamell, tryckplatta och utrampningslager från classicswede. Det var ett riktigt trevligt utbud med 300 delar de hade.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #12 skrivet: februari 07, 2019, 22:30:54 »
Misstänkte att du skulle göra det  ;D

Ja han har mycket grejer. Går under nicket Dai här på forumet och på 300mania.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #13 skrivet: februari 08, 2019, 20:45:03 »
Passade på och putsade upp svänghjulet i väntan på nya kopplingen. Var lite rädd att svänghjulet skulle behöva svarvas på grund av rosten, men efter en liten stund med stålborste såg det som nytt ut.

Mitt nya remhjul till 240 vattenpumpen fick lite färg och monterades sedan tillsammans med generatorn. Fuskade lite och skippade renovering av generatorn.

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #14 skrivet: februari 08, 2019, 21:02:53 »
Snyggt :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #15 skrivet: februari 08, 2019, 22:27:51 »
Fuskade lite och skippade renovering av generatorn.

Kollade du kolen i den åtminstone?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #16 skrivet: februari 10, 2019, 09:34:29 »
Det är konstigt. Jag gillar inte att städa i hemmet, men att få tvätta av skiten på en projektbil och få se skicket är faktiskt tillfredsställande... ;)

/M

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #17 skrivet: februari 23, 2019, 17:27:44 »
Kollade du kolen i den åtminstone?

Nej har inte kollat, men kommer antagligen att riva isär den i ett senare skede för att byta ut lagren.

Har inte hänt så mycket med bilen den senaste tiden, fick hem mitt kopplingskit från classicswede och har införskaffat några nya verktyg för de kommande reparationerna.

Borrade löst batterifästet från motorrummet, var mindre rost under den än vad jag hade trott. Tror det kommer se riktitgt bra ut bara jag svetsat igen hålen och jämnat till ytan. Batteriet kommer få leva i backluckan.

Jag hittade lite lätt rost i golvet på passagerarsidan och började gräva med stålborsten. Dök upp lite mer rost än jag hade hoppats på. Skall riva bort all ljuddämning från golvet så får jag laga all rost på samma gång.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #18 skrivet: februari 25, 2019, 10:03:01 »
Apropå din extraljusgrill du hittade. Är det inte bara standardmått på lyktorna? Ser ut som det kan vara 4x6” som även var standard på USA-fronter på diverse bilar men även scirocco hade dessa universalmått.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #19 skrivet: februari 25, 2019, 19:36:27 »
Apropå din extraljusgrill du hittade. Är det inte bara standardmått på lyktorna? Ser ut som det kan vara 4x6” som även var standard på USA-fronter på diverse bilar men även scirocco hade dessa universalmått.

Jodå det stämmer, att hitta ett par lyktor som passar in i grillen skall inte vara svårt, måste bara bygga om fästet för lyktorna isåfall.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #20 skrivet: februari 28, 2019, 23:08:35 »
Det är standard med rost i de där regionerna vid bakkanten på hjulhuset/golvet.
Bra att du tar tag i det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #21 skrivet: april 07, 2019, 19:42:52 »
Här går det långsamt frammåt. Har endast spenderat några timmar per helg i garaget de senaste veckorn. Men har iallafall fått bort skrapat den resterande ljuddämpningen ur bilen.

Har skaffat mig allt jag behöver för svetsandet, så nu kan även rost lagningen komma igång. För att få lite övning så kapade jag ur några plåtbitar där batterihyllan suttit och svetsade i ny. Med spackel och färg så skall det väl bli helt bra.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #22 skrivet: april 09, 2019, 22:45:40 »
Härligt med ny svets och att du är igång!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #23 skrivet: april 17, 2019, 07:59:35 »
Visst är det en TIG? Det står högt upp på min lista till tomten..

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #24 skrivet: april 23, 2019, 17:35:38 »
Visst är det en TIG? Det står högt upp på min lista till tomten..

Jo det är en TIG/MMA combo,  har inte hunnit använda den så mycket. Men hittils är jag nöjd, och förmånlig var den ;D

Passade på och tvättade bilen i det härliga påskvädret.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #25 skrivet: juni 25, 2019, 22:05:46 »
Hej, börjar vara ett tag sen man uppdaterat här. Projektet har inte stått helt stilla, men det går sakta frammåt.

Pallade upp bilen i våras för att ta en ordentlig titt på underredet och tappade helt lusten på projektet på grund av all rost jag hittade. Tog lite paus och funderade på att hitta en ny kaross att utgå ifrån, men bestämde till slut mig för rädda detta exemplar.

Började med att riva ner fronten helt, överlag såg det riktigt bra ut. Största felet jag hittade här var reaktonsstagen? (de som är fastbultade i bärarmarna) samt dess infästningar som slitits/rostat ganska rejält.
Kan någon säga hur infästningar skall se ut normalt, jag antar att hålet skall vara lika grovt som axeln samt att det skall finnas "plåtskålar" för bussningarna på båda sidorna om infästningen?

Har även hunnit riva ner bakaxeln och skall plocka ner resten av drivlinan inom de kommande dagarna. Då jag kollat lite närmare så är ändå rosten inte så farlig som jag först trott, det värsta är kanske ena sidans infästning för bladfjädern som halvt rostat bort.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #26 skrivet: juni 25, 2019, 22:19:53 »
Planen är att alla delar skall antingen blästras eller slipas rena från rost, samt målas. Råkade även hitta AutoDoc, så väntar för tillfället på en leverans med nästan varenda slitage del de hade för 300 serien. ;D

Det jag skulle behöva hitta ännu är bussningar, de enda jag kan hitta är polyuretan från classicswede, men det känns väldigt dyrt då det skulle bli ca 3000 kronor levererat. Men finns väl inte så mycket val, så kommer väl att fundera på det några dagar och sedan ge efter och köpa därifrån bara.

Kan även lämna en mysig bild på hur ena drivknuten såg ut, ville inte riktigt röra sig som den skulle.  8)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #27 skrivet: juni 26, 2019, 18:32:25 »
Plockade isär drivaxlarna idag då jag var väldigt nyfiken på hur drivknuten från gårdagens inlägg skulle se ut. Tyvärr hade drivknuten fått sig rejält och hade rostgropar på alla lagerytor. Vågar nog inte köra på den i det skicket så blir väl att beställa en drivaxel från någon skrot och plocka drivknut därifrån.

Drivknutarna nedan är båda tvättade på samma vis och lika noggrant.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2019, 20:29:06 »
Har tagit ner resten av drivlinan, bränsletanken samt bladfjädrarna. Tanken verkar vara i bättre skick än jag trott, var rädd att jag skulle bli tvungen att byta den. Men borde räcka med att slipa bort rosten och lacka om.

Snart börjar det lätta jobbet vara gjort (riva isär och införskaffa delar), så blir väl småningom dags att ta tag i det tunga, rostlagning. De värsta områdena verkar vara de bakre lyftpunkterna samt ena bladfjäderinfästningen. Dessa verkar även vara svåråtkomliga, vet inte hur jag skall komma åt allt med både kap och svets.

Har även införskaffat en till drivaxel som jag rivit isär, fått några delar från AutoDoc, samt ett litet paket från classicswede.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #29 skrivet: juli 09, 2019, 20:36:46 »
  Bilder
« Senast ändrad: juli 09, 2019, 20:39:40 av oFriman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #30 skrivet: juli 21, 2019, 23:47:34 »
Drivknuten var inte vacker!  :o

Här kan du se hur jag gjorde när jag för många år sedan renoverade bakre infästningen till reaktionsstagen i framvagnen:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0

Och här ser du hur jag gjorde för att laga bakre bladfjäderfäste:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg109283#msg109283
Finns visst inga efterbilder på det bygget i projekttråden men ska lägga upp det så du ser hur det blev.

Din projekttråd är som en våt pojkdröm. Skruva ner allt, renovera eller köp nytt och skruva dit igen!  :D
Hoppas verkligen för din skull och bilens att du orkar genomföra detta hela vägen!  :)
« Senast ändrad: juli 21, 2019, 23:49:39 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #31 skrivet: juli 22, 2019, 21:35:44 »
Drivknuten var inte vacker!  :o

Här kan du se hur jag gjorde när jag för många år sedan renoverade bakre infästningen till reaktionsstagen i framvagnen:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0

Och här ser du hur jag gjorde för att laga bakre bladfjäderfäste:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg109283#msg109283
Finns visst inga efterbilder på det bygget i projekttråden men ska lägga upp det så du ser hur det blev.

Din projekttråd är som en våt pojkdröm. Skruva ner allt, renovera eller köp nytt och skruva dit igen!  :D
Hoppas verkligen för din skull och bilens att du orkar genomföra detta hela vägen!  :)

Tack för infon, om jag förstår reaktionsstagen rätt då så skall det vara ganska bra spelrum mellan stagen och infästningen. Och kopparna som håller bussningarna är väl
fastsvetsade, så att det blir då på bussningens ansvar att centrera staget i infästningen?  Hur känsligt är det att staget hamnar exakt rätt i infästningen, kan en felaktighet i positioneringen av dessa kompenseras med att endast justera styrstagsändorna?

Jätte intressant lösning hade du med de löstagbara bladfjäderinfästninarna.  Ifall du inte misstycker så kopierar jag gärna din design. Du har inte funderat på att bygga också dessa i rostfritt?  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #32 skrivet: juli 24, 2019, 00:37:37 »
Drivknuten var inte vacker!  :o

Här kan du se hur jag gjorde när jag för många år sedan renoverade bakre infästningen till reaktionsstagen i framvagnen:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0

Och här ser du hur jag gjorde för att laga bakre bladfjäderfäste:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg109283#msg109283
Finns visst inga efterbilder på det bygget i projekttråden men ska lägga upp det så du ser hur det blev.

Din projekttråd är som en våt pojkdröm. Skruva ner allt, renovera eller köp nytt och skruva dit igen!  :D
Hoppas verkligen för din skull och bilens att du orkar genomföra detta hela vägen!  :)

Tack för infon, om jag förstår reaktionsstagen rätt då så skall det vara ganska bra spelrum mellan stagen och infästningen. Och kopparna som håller bussningarna är väl
fastsvetsade, så att det blir då på bussningens ansvar att centrera staget i infästningen?  Hur känsligt är det att staget hamnar exakt rätt i infästningen, kan en felaktighet i positioneringen av dessa kompenseras med att endast justera styrstagsändorna?

Jätte intressant lösning hade du med de löstagbara bladfjäderinfästninarna.  Ifall du inte misstycker så kopierar jag gärna din design. Du har inte funderat på att bygga också dessa i rostfritt?  8)

Reaktionsstagen styrs upp i infästningen av bussningarna som kläms åt ganska bra då man drar dit muttern och de stora lösa kupade brickorna som ihop med de svetsade kupade brickorna/kopparna bildar skålar från båda håll om varje bussning. Men gissar att staget ändå kan gå emot hålet i infästningen.
Angående justeringen så har jag ingen aning. Man drar ju muttern stumt i botten om jag inte minns fel så sen är det upp till bussningarnas mjukhet att hålla reaktionsstaget och därmed länkarmen i rätt vinkel.
Vet inte om det blir en ganska parallell rörelse mellan länkarm och styrstag så att bussningarnas rörelse på reaktionsstaget inte påverkar hjulvinkel märkbart utan att det mer blir en framåt/bakåtrörelse av hjulet i hjulhuset!?

Ja kopiera så mycket du vill av alla mina lösningar. Just med bladfjäderinfästningarna så kändes det som enda möjliga vägen att kapa ur och svetsa dit. Samtidigt så passade jag såklart på att göra en lättare lösning för framtiden med demonterbart fäste. Rostfritt var aldrig ett alternativ för mig när jag hade svartstål i rätt dimension liggande men det är ju såklart fint att slippa oroa sig för rost där även om jag tror att mina kommer hålla bilen ut ändå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #33 skrivet: augusti 04, 2019, 18:41:09 »
Dags för en liten söndagsuppdatering. Har hänt ovanligt mycket med bilen den senaste tiden.

Har rivit ner hela bakaxeln nu så jag får börja putsa på de delarna också. Ena lagret exploderade då jag drog ut navet, så det sitter en lagerbana kvar runt navets axel. Antar att man inte har så mycket annat val än att lägga kapen i det och försöka att inte förstöra axeln.

Har även slipat och målat lite delar då jag haft ork. Köpte nya bromsskivor 2011 som suttit på bilen men aldrig använts, dessa fick sig med ståltrissa och sedan lite värmetålig färg. Jag har även köpt nya trummor till bakbromsarna, dessa är obehandlade och vet inte om jag skall köra med samma värmetåliga färg eller om det skulle vara klokare med bromsoksfärg.

Jag har också äntligen fått tummen ur röven och påbörjat rostlagningen. Bilen var ganska rutten i plåten vid kofångarfästena (och alla andra tänkbara platser), så börjar väl i fronten och jobbar mig bakåt. Vet inte riktigt ännu vad jag skall tycka om rostlagning med tig, bara punktandet av dessa plåtbitar var lite av ett helvete, skulle gärna ta ett snack med killen (jag) som hade den briljanta idén. Allt skall nog helsvetsas, tänkte först passa in och punkta allt och sedan helsvetsa. Men det blev på hälft.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #34 skrivet: augusti 04, 2019, 18:43:32 »
Bilder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #35 skrivet: augusti 04, 2019, 20:48:22 »
Ena lagret exploderade då jag drog ut navet, så det sitter en lagerbana kvar runt navets axel. Antar att man inte har så mycket annat val än att lägga kapen i det och försöka att inte förstöra axeln.
Kapa ett snitt och klyv sen det sista med huggmejsel och slägga. Har för mig att jag fick göra samma och fick ett liiitet jack i axeln men att det funkar bra ändå.

Citera
Har även slipat och målat lite delar då jag haft ork. Köpte nya bromsskivor 2011 som suttit på bilen men aldrig använts, dessa fick sig med ståltrissa och sedan lite värmetålig färg. Jag har även köpt nya trummor till bakbromsarna, dessa är obehandlade och vet inte om jag skall köra med samma värmetåliga färg eller om det skulle vara klokare med bromsoksfärg.
Fint! Vart köper man nya trummor för den som är intresserad?

Citera
Jag har också äntligen fått tummen ur röven och påbörjat rostlagningen. Bilen var ganska rutten i plåten vid kofångarfästena (och alla andra tänkbara platser), så börjar väl i fronten och jobbar mig bakåt. Vet inte riktigt ännu vad jag skall tycka om rostlagning med tig, bara punktandet av dessa plåtbitar var lite av ett helvete, skulle gärna ta ett snack med killen (jag) som hade den briljanta idén. Allt skall nog helsvetsas, tänkte först passa in och punkta allt och sedan helsvetsa. Men det blev på hälft.
Aj aj tråkigt men bara att köra på tyvärr!
Fronten såg ut som min ungefär, kanske lite bättre iofs.  ;D

TIG-svets på kaross har jag inte sett tidigare men jag kan heller inte svetsa TIG...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #36 skrivet: augusti 05, 2019, 17:54:21 »
Citera
Har även slipat och målat lite delar då jag haft ork. Köpte nya bromsskivor 2011 som suttit på bilen men aldrig använts, dessa fick sig med ståltrissa och sedan lite värmetålig färg. Jag har även köpt nya trummor till bakbromsarna, dessa är obehandlade och vet inte om jag skall köra med samma värmetåliga färg eller om det skulle vara klokare med bromsoksfärg.
Fint! Vart köper man nya trummor för den som är intresserad?
Trummorna är köpta på AutoDoc, artikelnummer 2334-S. Jag betalade ca 35€ styck för dem, deras priser tycks dock variera en del från dag till dag.
« Senast ändrad: augusti 05, 2019, 17:56:01 av oFriman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #37 skrivet: augusti 05, 2019, 20:43:59 »
Wow!  :P Har aldrig tidigare sett eller hört om nya trummor!
Är det rätt diameter? Finns ju som bekant en liten till B14 osv samt den stora trumman till 360 med Volvomotor typ.
Nya "bromssköldar" till bakaxeln skulle vara bra att få fatt i också  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #38 skrivet: augusti 05, 2019, 21:24:24 »
Wow!  :P Har aldrig tidigare sett eller hört om nya trummor!
Är det rätt diameter? Finns ju som bekant en liten till B14 osv samt den stora trumman till 360 med Volvomotor typ.
Nya "bromssköldar" till bakaxeln skulle vara bra att få fatt i också  ::)

Gick ut och jämförde dem mot orginal lite snabbt med måttbandet och jo nog verkar det vara helt rätt ;D Bakre bromssköldarna borde väl inte vara helt omöjliga att tillverka själv om man skulle vilja.

Fick lite gjort idag också, forstatte där jag blev igår och helsvestade plåtarna för halva fronten. Snyggt blev det ej, men bättre än vad det var iallafall. Mycket gas och tråd går det åt, speciellt då man måste börja jaga genombränningar. Måste ta en funderare och se om jag skall forstätta med tig eller försöka hitta en annan lösning.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL -88 vs. the World
« Svar #39 skrivet: augusti 08, 2019, 17:37:35 »
Det där ser ju helt okej ut!  Särskilt som det borde vara ett par snäpp svårare med TIG?

I nedan länkat inlägg och nåt inlägg framåt (i min projekttråd) ser du hur min lagning blev andra gången jag gjorde det. (Förstas gången var jag helt novis och använde dålig grundfärg).
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg43583#msg43583

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.