Författare Ämne: Vilka motorer passar i en 360?  (läst 15676 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2737
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Vilka motorer passar i en 360?
« skrivet: januari 08, 2007, 13:34:37 »
360/340 med b200/b19 -> b23/b230. Viss modd krävs för turbo motorer.
340 med b14 -> Renault 5 1.4 GTT.
340 med b172 -> b18FT från 440 turbo, 480 Turbo, b20f från 440 GL.


Vid byte från b19/b200 till b230 måste oljetråg, vattenpumps remskiva,oljepump och oljesticka flyttas över.




Ändra gärna om något ska tilläggas eller ändras.

« Senast ändrad: april 03, 2007, 23:38:22 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2007, 00:50:15 »
Vattenpumpen måste väl också den flyttas över från B200an till B230n.
Köpte av misstag en vattenpump till en B230 och remskivan från 360n hade fel avstånd mellan skruvhålen.
Och tar man remskivan o vattenpumpen från B230n passar inte slirkopplingen till fläkten, jag har även för mig att fläkten tar i kylaren om man använder sig av B230ns vattenpump.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #2 skrivet: september 29, 2008, 12:18:55 »
Till min gamla B200K skar originalvattenpumpen och då köpte jag en till en B230 för att spara pengar. Den är mycket billigare och sen så är det bara att ta en remskiva från en 240/740 så lirar det fint men man får inte plats med en höfläkt bara vilket är lätt löst med en elfläkt innanför grillen ;)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2011, 13:31:20 »
B234 då? Hur mycket måste göras om för att den ska passa? Vill helst kunna byta tillbaka till org motor emellanåt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16905
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2011, 22:48:16 »
B234 då? Hur mycket måste göras om för att den ska passa? Vill helst kunna byta tillbaka till org motor emellanåt

Inte mycket skillnad mot att byta till B230 men tror tex. oljepumpens pickup behöver byggas om lite med svetsen men är inte säker.. hoppas på att Peter och co. fyller i där min kunskap brister.
Sen passar ju inte B200:ans insug som det gör på B230. Så då måste man köra med 16v insug och vet inte hur arrangemangen passar ihop tex. bränslematning och luftfiltersnabel.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #5 skrivet: september 04, 2011, 12:24:46 »
B234 då? Hur mycket måste göras om för att den ska passa? Vill helst kunna byta tillbaka till org motor emellanåt
B234 behöver du nya motorfästen, B200/B19 motorfästen passar inte på 16v blocket. Du kan säkerligen svetsa adapterplattor för att få 300 seriens motorfästena att passa på 16v blocket. Insug mm. passar att ligga där det skall vara, OCH 16v avgasserien passar DIREKT fast på 2,0L framgrenröret, så du kan använda orginal avgassystem! Dock rekommenderar jag att byta bakljuddämparen till en bättre. Gäller naturligtvis B204 blocket, turbovarianten gäller säkerligen ganska samma som 8v turbo konversioner, att motorfästen måste ytterligare moddas.

Öljepickupen måste säkerligen modifieras, för 16v blocket har pumpen på kamremmen fast i blocket, medan 8v blocket har den i sumpen. Klart måste oljetråget bytas, men det går att bulta direkt på 16v blocket. Oljestickans hål måste proppas.

Ett bra tips till 16v toppen (oavsett om du har 8v eller 16v block) är att 16v tändfördelaren passar att vara på plats utan modifiering med gamla kupefläkten, alltså pre1986. Med 1986-> fläktboxen måste man såga lite hål och "lappa" in en "knut" att fördelaren passar. Gäller troligtvis även 8v topp med toppfördelare.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2012, 15:12:04 »
Tack för svar! Underbart :)

Vanliga b230 8v passar alltså direkt i med original motorfästen? Kan jag klä upp den så att den ser ut som en B19 för besiktningen eller är det uppenbart?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3668
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2012, 15:56:06 »
Ja utsidan är likadan på alla rödblockare, sålänge du använder originalmotorfästena, oljepump, oljetråg, lamell och svänghjul om du har renix då renixet tar tändningen från svänghjulet, annars så är allt bolt-on. Är inte säker men läst någonstans att längden på vattenpumpen skiljer så om du tänkt använda höfläkten så finns det risk att den tar i kylaren.

Du kan ju slipa bort b230-märket på sidan av blocket snett bakom oljefiltret. B19 har ingen sådan märkning.
Sen om du vill/orkar så kan du knacka om motorkoden vid insuget så den blir samma som på din b19, men det är overkill då den texten knappt syns och lite smuts på det syns texten inte alls. Och om du vill att den ska vara ännu mer lik en b19 så kan du ta ventilkåpan från den och montera på b230in.
« Senast ändrad: februari 16, 2012, 15:58:38 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2107
    • Visa profil
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2012, 16:19:35 »
Ja utsidan är likadan på alla rödblockare, sålänge du använder originalmotorfästena, oljepump, oljetråg, lamell och svänghjul om du har renix då renixet tar tändningen från svänghjulet, annars så är allt bolt-on.
Nja B2x4 är nog också en rödblockare men är inte likadan på utsidan.
Är inte säker men läst någonstans att längden på vattenpumpen skiljer så om du tänkt använda höfläkten så finns det risk att den tar i kylaren.
Jo längden skiljär så nu kan du vara säker  ;)
Sen om du vill/orkar så kan du knacka om motorkoden vid insuget så den blir samma som på din b19, men det är overkill då den texten knappt syns och lite smuts på det syns texten inte alls. Och om du vill att den ska vara ännu mer lik en b19 så kan du ta ventilkåpan från den och montera på b230in.
Tror inte B19 har någon motorkod vid insuget :-\
Ska man ta ventilkåpan från B19 till B230 måste man ta toppen också, 398 och 405 topparnas ventilkåpor passar inte 530,531 eller 631 topparna.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3668
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2012, 16:52:21 »
Just det, 16v:arna har balansaxlar och därför skiljer blocken. elr är det någon annan orsak?

Ok :)

Jaså? Det kan förklara varför jag inte hittar någon på min B19 :P
Det var mer än jag visste. Men alltid trevligt att lära sig nåt nytt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #10 skrivet: februari 16, 2012, 18:53:11 »
Är ventilkåpan i något skumt material eller går den svetsa? Isåfall kanske det skulle gå göra nån ful hybrid för att mörka lite på besiktningen :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3668
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vilka motorer passar i en 360?
« Svar #11 skrivet: februari 16, 2012, 19:07:59 »
Eller så säger du bara att du bytt topplock ifall besiktningsmannen möjligtvis skulle fråga om det. För inte är det väl olagligt att byta topplock?

Vad jag vet så är ventilkåpan i vanligt aluminium men jag är inte säker då jag aldrig provat att svetsa i det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75