Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 444293 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #560 skrivet: juni 04, 2012, 16:30:24 »
Tur jag har nya packningar liggandes i garaget.
Blir nya tändkablar och stift också då jag råkade dra av en tändkabel.

Hur mycket vågar man ladda med såhär liten turbo, origi
nalgrenrör och renix tändning?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #561 skrivet: juni 04, 2012, 16:47:33 »
Hur mycket laddar du nu?
Jag gissar på att turbon är effektiv till 1 bar, om du laddar mer än den klarar vinner du ingen effekt (högt avgasmottryck),
Kanske söka vad andra laddat med original turbo, kanske klarar den lite högre laddtryck i din bil när du har en aning mindre motor.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #562 skrivet: juni 04, 2012, 22:07:56 »
Laddet ligger på ca 1,1 bar nu och det sprätter iväg riktigt bra. Kanske borde ta ner det till 0,9 så man kan vara på säkra sidan.

Har bytt styrväxeln till en utan servo nu, provkörning imorgon.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #563 skrivet: juni 05, 2012, 14:27:01 »
Usch vad tungt att styra utan servo.

Har ordnat så tryckslangarna inte hoppar av nu och moddat vevhusventilationen så det också ventilerar från bränslepumpshålet i blocket.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #564 skrivet: juni 05, 2012, 20:10:39 »
Usch vad tungt att styra utan servo.

Har ordnat så tryckslangarna inte hoppar av nu och moddat vevhusventilationen så det också ventilerar från bränslepumpshålet i blocket.

Inte så lyckat, droppar olja därifrån nu istället. Hoppas det räcker med att täta slangen.

Lägger till en bild på hur tändstiften ser ut efter en tur med ca 1,1 bar. Är det småa märken av spikningar man kan se på stiften eller nojjar jag mig i onödan?
« Senast ändrad: juni 05, 2012, 20:19:59 av Bergvik »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #565 skrivet: juni 06, 2012, 00:47:20 »
Skruvade i gröna bosch -968 spridar idag, och har mappat om bilen och ställt upp laddtrycket, så nu går den som en raket.  ;D

Grattis till framgången!

Det var alltså dina nya spridare du hade innan, som var problemet när det inte gick att få bilen att gå bra med dem?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #566 skrivet: juni 06, 2012, 14:44:07 »
Nu behöver jag er hjälp med att tuna in tomgången.

Tror jag har någon störning eller något, för spridarnas puls-vidd går till 0,0 för ett kort ögonblick på tomgång och låga varv. Detta ger en svajjig tomgång, eller rullande tomgång kan man säga. Har inte hittat någonting som verkar konstigt i loggarna. Enda konstiga är 'Fuel Press' som svajjar precis som tomgången.

Postar en logfil.

« Senast ändrad: juni 06, 2012, 14:46:31 av Bergvik »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #567 skrivet: juni 07, 2012, 16:50:06 »
'Fuel Press'  bränsletryck ? tror Ms att du har bränsletrycksgivare så den försöker kompensera ?
« Senast ändrad: juni 07, 2012, 16:54:31 av kullke »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #568 skrivet: juni 07, 2012, 17:03:14 »
Det har jag också undrat, men enligt vad jag läst mig till på nätet så har fuel press ingenting att göra med någonting. Hur värdet kan variera förstår jag inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #569 skrivet: juni 08, 2012, 01:08:34 »
Jag har inte stött på fuel press och har ingen aning om varför du har ett värde där.

Däremot när jag tittar på din logg så ser jag att MAP är väldigt oroligt, så jag tycker att det ser ut som att MAP gör att spridarpulsen kompenserar. Skulle möjligtvis kunna vara tvärt om men din MAP signal ser så grymt ojämn ut. Inget jag känner igen från min egen signal.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #570 skrivet: juni 09, 2012, 21:08:08 »
Frej: Jag har inte faktiskt tänkt på det. Har haft för mig att map värdet sjunker då den inte får bensin. Måste kolla upp hur signalen ser ut när den går fett och jämnt. Ett bränslefilter på slangen kanske jämnar ut värdet annars?


Blev några varv på banan igår, kanske 15-25 varv totalt. Det var första gången jag körde på bana och det var vansinnigt roligt. Imorgon är banan öppen igen så då blir det förhoppningsvis lika många varv.

Efter ca 2 varv gick bromsarna för varma, så jag fick köra två lugna varv igen för att kyla dem. Blir absolut bromsuppgradering och uppgradering av framvagnen som nästa.

Efter kanske totalt 15 varv gick 4ans grenrörspackning sönder igen.  :(
Vaknade kl 8 på campingen och ca 10 tiden var nya packningar monterade. Blev Elring packningar nu, lär vara mycket hållbarare. När jag drog fast grenröret drog jag förstås ut en pinbult ur toppen, men fick dit en bult istället som drog bra i gängorna längre in. Får dra i helicoil nästa gång jag tar isär grejjerna.

Nog pratat, här kommer några bilder:
« Senast ändrad: juni 09, 2012, 21:09:49 av Bergvik »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #571 skrivet: juni 09, 2012, 21:11:10 »
Två bilder till:

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #572 skrivet: juni 09, 2012, 21:56:03 »
Usch så avundsjuk jag blir! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #573 skrivet: juni 09, 2012, 22:31:01 »
Imorgon är banan öppen igen så då blir det förhoppningsvis lika många varv.
Nä imorgon ska det köras >100varv minst  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #574 skrivet: juni 10, 2012, 22:56:21 »
Kul att du har kul där på banan  :)

Tack för rapport och fina bilder!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #575 skrivet: juni 10, 2012, 23:08:10 »
Frej: Jag har inte faktiskt tänkt på det. Har haft för mig att map värdet sjunker då den inte får bensin. Måste kolla upp hur signalen ser ut när den går fett och jämnt. Ett bränslefilter på slangen kanske jämnar ut värdet annars?

Du har nog rätt men värt att kolla upp hur det sett ut tidigare.

Bränslefilter jämnar nog ut men använder du mapvärdet som acc.tillskott blir det nog inte så kul gassvar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #576 skrivet: juni 12, 2012, 18:47:28 »
Ja, jag har acc.tillskottet från mapvärdet. Får väl ordna så tpsen funkar som den ska isånafall.

I söndags blev det inte alls mycket kört  :( Bulten som håller motorkudden i motorfästet fick av när det krängde som värst i en 90 graders kurva så jag fick laga det temporärt med en avgasklämma och lägga en tändstiftshylsa som motorkudde.  :( Tog mig hem utan problem i alla fall.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #577 skrivet: juni 13, 2012, 22:57:28 »
I söndags blev det inte alls mycket kört  :( Bulten som håller motorkudden i motorfästet fick av när det krängde som värst i en 90 graders kurva så jag fick laga det temporärt med en avgasklämma och lägga en tändstiftshylsa som motorkudde.  :( Tog mig hem utan problem i alla fall.

Trist att den skulle gå av just på banan. Gissar att det inte var första påfrestningen som den tog, däremot sista  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #578 skrivet: juli 02, 2012, 19:22:27 »
Nu är motorkudden modifierad med ny bult så det förhoppningsvis ska hålla bättre i framtiden.  :)

Fick ordning på den ostadiga tomgången också, laddade in ny firmware i boxen och skapade en helt ny mapp, och nu kan jag ställa bränslet på tomgång hur jag vill. Enda som verkar vara ett litet problem är att den går lite snålare på tomgång nu när fläkten slår igång, så jag antar att jag måste ställa in lite korrigering för batterispänning.

Sen har den börjat trycka ur sig lite väl mycket olja ur vevhusventilationen också, får nog skaffa en olje-catchtank.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #579 skrivet: juli 08, 2012, 01:51:40 »
Skönt att ny mapp löste problemet med tomgången!

Undrar när jag laddade ny firmwareversion senast..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #580 skrivet: juli 13, 2012, 20:22:25 »
Skönt att ny mapp löste problemet med tomgången!

Undrar när jag laddade ny firmwareversion senast..  ::)

Man ska inte röra nåt som fungerar Frej.  :)

Har för övrigt ställt upp laddtrycket till 1,1 bar nu, tror nog det är max för min lilla turbo.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #581 skrivet: juli 19, 2012, 15:52:39 »
Har märkt att motorn trycker olja genom turbon om man belastar den riktigt ordentligt i fyran och femman. Kommer rikligt med rök om man har pressat upp den i t.ex 160. Detta alltså då man släpper av på gasen.

Kan det bero på för liten oljeretur? Eller är det turbons tätningar som inte mår så bra?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #582 skrivet: juli 20, 2012, 16:17:49 »
Titta nu på bilderna på din oljeretur, och den ser ut att sitta lågt vid tråget.
Oljereturen ska in i tråget ovanför oljenivån :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #583 skrivet: juli 20, 2012, 18:59:55 »
Jo den sitter ungefär i mitten på tråget.

Fick höra av många 'förståsigpåare' när jag planerade returen att det fungerar nog bara man har grov slang. Tydligen inte.
Är lite fundersam bara hur det kunde fungera i ett år före nu med ca 0,5 bar. Laddtrycket borde väl inte ha någon inverkan på hur oljan flödar genom turbon?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #584 skrivet: juli 20, 2012, 19:21:39 »
Jo det kan fungera om man har grov slang.
Att det nu inte fungerar med högre laddtryck beror antagligen på att du då får mer gaser i vevhuset så det blir ett litet mottryck.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #585 skrivet: juli 24, 2012, 20:38:43 »
Finns det någon bra plats på B19 blocken som man kan borra och gänga för en retur? Eller borde man bygga en liten tank åt oljereturen och sen en pump som pumpar in oljan tillbaka i motorn  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #586 skrivet: september 06, 2012, 13:29:27 »
Nybesiktad med blankt papper.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #587 skrivet: september 06, 2012, 14:03:17 »
Nybesiktad med blankt papper.  :)
Härligt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #588 skrivet: september 06, 2012, 23:09:32 »
Grattis.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #589 skrivet: september 07, 2012, 06:44:03 »
Enda som verkar vara ett litet problem är att den går lite snålare på tomgång nu när fläkten slår igång, så jag antar att jag måste ställa in lite korrigering för batterispänning.

Sen har den börjat trycka ur sig lite väl mycket olja ur vevhusventilationen också, får nog skaffa en olje-catchtank.
Har märkt att motorn trycker olja genom turbon om man belastar den riktigt ordentligt i fyran och femman. Kommer rikligt med rök om man har pressat upp den i t.ex 160. Detta alltså då man släpper av på gasen.
Kan det bero på för liten oljeretur? Eller är det turbons tätningar som inte mår så bra?

Härligt med nybesiktad bil! Gratulerar!

Hur har det gått med problemen ovan, provat korrigering för batterispänningen och gjort nåt oljeproblemen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #590 skrivet: september 07, 2012, 08:51:55 »
Har testat att ändra lite på batterikorrigeringen, men inte kommit till några positiva resultat, så nu till besiktningen skruvade jag tillbaka original visko-fläkten, då försvann problemet med att den snålar ut blandningen när fläkten slog igång.

Angående problemet med oljeretur hjälper nog inget annat än att göra ny retur som går högre in i blocket.  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #591 skrivet: september 07, 2012, 16:26:07 »
Har testat att ändra lite på batterikorrigeringen, men inte kommit till några positiva resultat, så nu till besiktningen skruvade jag tillbaka original visko-fläkten, då försvann problemet med att den snålar ut blandningen när fläkten slog igång.

Angående problemet med oljeretur hjälper nog inget annat än att göra ny retur som går högre in i blocket.  :(

Okej! Jag har vid något tillfälle också haft problem med påverkad tomgång vid påslag av diverse elförbrukare i bilen. Men har det inte längre och kom inte på vad som utgjorde problemet...

Bygga ny oljeretur till nästa säsong då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #592 skrivet: september 07, 2012, 17:16:13 »
Labbade lite med spänningskorrigeringen idag, testade med heljjus och kupefläkt och vid 0,4ms/V verkar det fungera bäst. Konstigt att MegaTune varnar när man går över 0,2ms/V..
Kanske man kunde skruva tillbaka elfläkten nu igen.

Ja, oljereturen måst nog åtgärdas, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns ju ingen 'färdig' plats i blocket som på b230 och B21 turbomotorerna.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #593 skrivet: september 08, 2012, 16:32:21 »
Labbade lite med spänningskorrigeringen idag, testade med heljjus och kupefläkt och vid 0,4ms/V verkar det fungera bäst. Konstigt att MegaTune varnar när man går över 0,2ms/V..
Kanske man kunde skruva tillbaka elfläkten nu igen.

Ja, oljereturen måst nog åtgärdas, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns ju ingen 'färdig' plats i blocket som på b230 och B21 turbomotorerna.

Okej, då får du testa att åtminstone koppla in fläkten och se hur det funkar innan du skruvar dit den och bort med visko´n.

Finns det ingen på forumet som du kan kopiera lösningen av för oljereturen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #594 skrivet: september 08, 2012, 16:44:35 »
Finns det ingen på forumet som du kan kopiera lösningen av för oljereturen?

Nej jag tror ingen har kört med turbo på ett B19 block i en 300-serie. B21 turbo-blocken verkar ha en utbuktning för oljeretur som inte B19 blocken har.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #595 skrivet: september 08, 2012, 16:52:34 »
Finns det ingen på forumet som du kan kopiera lösningen av för oljereturen?

Nej jag tror ingen har kört med turbo på ett B19 block i en 300-serie. B21 turbo-blocken verkar ha en utbuktning för oljeretur som inte B19 blocken har.
De blocken som det satt turbo på original är det utbukning för oljeretur ja, den sitter inte på samma ställe som på b230 utan längre fram på blocket.
Tyvärr har inte B19, B21 och B23 denna utbukning utan det är bara helt slätt.
Jag letar också efter ett vettigt ställe att fixa oljeretur då jag tänkt bygga B23AT av min B23A.

Jag läste igenom din tråd och du har skrivit någonstans att det funkade bra tidigare då du laddade 0,5bar och det är så pass mycket jag som mest tänkt ladda. Så om du tänker skaffa ett annat tråg så köper jag gärna ditt tråg med oljeretur :)


Hoppas du hittar något bra sätt att sätta oljeretur på.
Jag har iaf hittat en som löst oljereturen så här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=149377#p149377
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #596 skrivet: september 21, 2012, 16:27:30 »
Bilen avställd, Säsongsavslutning: http://www.youtube.com/watch?v=RU1B0mCBjeU

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #597 skrivet: september 22, 2012, 00:34:37 »
Bilen avställd, Säsongsavslutning: http://www.youtube.com/watch?v=RU1B0mCBjeU

Tack för den stämningsfulla videon!  :)

Vad har vinter säsongen att erbjuda då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #598 skrivet: september 22, 2012, 09:18:54 »
Ska försöka göra i ordning framvagnen med nå powerflex bussningar och kanske byta olja i dämparna till tjockare, och boxade bärarmar på detta. Då blir den nog lite bättre på banan hoppas jag.

Sen blir det att göra en ordentlig vevhusventilation med burk och tillbakarinning. Nytt avgasrör blir det nog också, då det nuvarande är lite för stumt monterat och nog stryper effekten lite.
Om möjligt ska bilen också få bättre bromsar. Måste se över forumets samtliga broms-moddar och se hur jag lättast kan lösa broms-biten.  :)

Blir alltså mest småsaker. Motorn får vara ganska orörd eftersom den verkar fungera bra. :) Endast oljereturen ska moddas enligt länken som Simlar tipsade om. Tack simlar!
« Senast ändrad: september 22, 2012, 09:23:11 av Bergvik »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #599 skrivet: september 22, 2012, 13:17:41 »
Låter fint  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.