Om jag förstår det rätt så sitter alltså hastighetsmätarwiren på vänster framhjulsnav. Min hastighetsmätare slutade att fungera sen jag bytt till sommardäck. Kan jag ha kommit åt något då, när jag kämpade med att få av vinterdäcken, som orsakat att hastighetsmätaren inte fungerar.
När jag känner under instrumentbrädan känner jag ingen wire där. Jag trodde att det skulle gå in en wire rakt in på baksidan i hastighetsmätaren. Är det inte så? -Som du märker är jag alldeles rudis på det här, men jag tänkte att jag skulle lära mig att klara av det själv. Jag tar tacksamt emot råd från dig. Jag har i alla fall kommit på att det är en VDO-mätare jag har och alltså en VDO-mätarvire som är aktuell, men nu är jag inte så säker på att Wiren gått sönder. Steg 1 är att konstatera var och hur wiren ansluter till hastighetsmätaren respektive i den andra änden och kanske plocka bort den och testa om den fungerar eller inte. -Men som sagt, hur gör man?
14451@grythyttevarpen.com
Bra du har tänkt till här, som sagt så går mätarwiren in bakom instrumentpanelen, vet dock inte om det är exakt rakt in i hastighetsmätaren men nåt annat vore ju bra konstigt.
Det finns ett sätt att kolla där inne och det är att fälla sätet lite, lägga en kudde på golvet och sen lägga sig på rygg upp-och-ned i sätet så du får full insyn

När du väl hittat wiren och lossat den kan du ha den framme så du kommer åt att känna på änden av wiren ifall den snurrar eller ej när du kör, snurrar den och det inte funkar ändå när du sätter tillbaka den ja då är det ju fel på själva hastighetsmätaren. Annars är det till att felsöka i andra änden. Har du sett min guide om det?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0Inte alla har den muttern jag pratar om i guiden utan på de flesta verkar det bara vara att dra ur och stoppa i wiren i hålet i navet utan vidare. Jag fick som sagt var muttra på och av muttern varje gång, då från utsidan i hålet i kåpan över hjullagret.
Lycka till och fråga på när du stöter på undringar