Författare Ämne: B23e motor i 360  (läst 28044 gånger)

Davidsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
    • http://www.garaget.org/davidsson
B23e motor i 360
« skrivet: januari 29, 2008, 18:58:33 »
Tjena. har äntligen fått tag i en bra motor nu och de blev en B23E motor från en volvo 240 GLT med 405 topp och k-kam.

Jag undrar om jag kan ta B200F motorns fördelare med rotor å de, helt enkelt hela skiten å ha den i B23E motorn?

Sen de som är så enkelt med den motorn, elen.  Någon som har nån som helst aning om vilka kablar som går till vad i kontakten som sitter i 360 som B200F motorn skulle kopplas in i? Antar att de måste vara för temp, oljetryck, varvräknare osv.

Sen undrar jag om jag måste ha en svänghjulsgivare? Har för mig att den motorn har fungerat utan den och att de inte satt nån i.

tack på förhand // henke
« Senast ändrad: januari 29, 2008, 19:00:05 av davhe »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: B23e motor i 360
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2008, 19:48:03 »
b200f har juh renix och den har väl givare på svänghjulet så ska du använda renix så behöver väl givare på svänghjulet. Har själv kopplat in en b230e från 740 i min 340 dock med volvons tändning och grejjs. Jag började med en b19a.

ska du turbo konvertera så ta inte mekaniska sprutet.
« Senast ändrad: januari 29, 2008, 19:50:20 av loffe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2008, 20:44:29 »
Tjena. har äntligen fått tag i en bra motor nu och de blev en B23E motor från en volvo 240 GLT med 405 topp och k-kam.

Jag undrar om jag kan ta B200F motorns fördelare med rotor å de, helt enkelt hela skiten å ha den i B23E motorn?

Sen de som är så enkelt med den motorn, elen.  Någon som har nån som helst aning om vilka kablar som går till vad i kontakten som sitter i 360 som B200F motorn skulle kopplas in i? Antar att de måste vara för temp, oljetryck, varvräknare osv.

Sen undrar jag om jag måste ha en svänghjulsgivare? Har för mig att den motorn har fungerat utan den och att de inte satt nån i.

tack på förhand // henke

Du kan inte mixa tändsystemen.. för det första: Vilket svänghjul skall du använda? Det plana från B23 eller det djupa från B200F?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2008, 07:14:54 »
Borde kunna gå att använda renix men det innebär juh att man tar allt från gamm motorn.

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2008, 16:51:52 »
okej. ne jag ska köra med de svänghjulet som sitter i b23an redan. men då drar jag till skroten å hämtar en ny fördelare isf.

Måste svänghjulsgivaren användas? vad händer om man köra utan den?

//henke

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2008, 20:05:43 »
okej. ne jag ska köra med de svänghjulet som sitter i b23an redan. men då drar jag till skroten å hämtar en ny fördelare isf.

Måste svänghjulsgivaren användas? vad händer om man köra utan den?

//henke

Ok kör du med B23 svänghjul (som är plant, inte som en potta som det är på B200 & senare B230) så kan du inte köra med svänghjulsgivare för det finns inga hål för den att känna.

Kör du renix utan dess svänghjulsgivare så kommer den aldrig att starta! Den tänder inte om den inte känner hålen med givaren.

Och om du ska ta bort Renix (vilket du måste om du har svänghjul utan hål för givare) så "måste" du ha en fördelare som innehåller vakumförställning (det ser man på vakumklockan som då sitter på) och så ska det vara slungvikter i så att tändningen justeras även efter varvtalet på motorn.

Enklast är att ta en fördelare från B23 som är brytarspetsar i.
Brytarlösa tändsystem använder Fördelare med givare i (samma princip som svänghjulsgivare) samt tändmodul som säger till tändspolen att släppa gnistan. (Tändmodulen gör brytarnas jobb).

Oj nu blev det mycket men hoppas du förstår vad jag menar..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2008, 21:06:41 »
okej. jag förstår exakt vad du menar:P har sett sånna fördelare med vakumklocka.

Men de fula är ju att han har fungerat utan svänghjulsgivare. men när polaren plocka ur motorn ur bilen så drog han ur alla kontakter så han kunde ta ur motorn och tändboxen. En kabel som jag tror ska gå till givaren. den är ihoptvinnade med varandra. Kan de vara därför den fungerar?

Sen så har jag läst att svänghjulsgivarens funktion är att folket på volvo skulle ställa in tänningen med hjälp av ett instrument istället för att stå med ett stooboskåp/stroobpistol mot remmen. kan det vara troligt?

Sen undrar jag om jag måste byta bränslepump på 360? K-jet kräver väll lite mer bränsletryck eller?

tack för alla svar hittills! :)

mvh henke
« Senast ändrad: februari 04, 2008, 18:14:49 av davhe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2008, 20:51:56 »
okej. jag förstår exakt vad du menar:P har sett sånna fördelare med vakumklocka.

Men de fula är ju att han har fungerat utan svänghjulsgivare. men när polaren plocka ur motorn ur bilen så drog han ur alla kontakter så han kunde ta ur motorn och tändboxen. En kabel som jag tror ska gå till givaren. den är ihoptvinnade med varandra. Kan de vara därför den fungerar?

Sen så har jag läst att svänghjulsgivarens funktion är att folket på volvo skulle ställa in tänningen med hjälp av ett instrument istället för att stå med ett stooboskåp/stroobpistol mot remmen. kan det vara troligt?

Sen undrar jag om jag måste byta bränslepump på 360? K-jet kräver väll lite mer bränsletryck eller?
Det du pratar om att ställa tändningen genom att mäta i ett uttag är förvisso sant men det är en tom kontakt som brukar sitta uppåtriktat från insuget eller på toppen på insugssidan.. kan inte vara samma.

Inget elektroniskt tändsystem fungerar utan en triggergivare.. omöjligt.

Jag tror inte du behöver byta bränslepump men visst är det elektrisk på K-jet med?
Behöver du byta så byt till denna: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3672.0

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2008, 16:12:19 »
hehe okej=)

Gött att dom passar rakt på. Kommer den inte gå dåligt eller så med den pumpen?

Någon som vet hur många bar den bränslepumpen häver ur sig? (BMW M5. Biltema 52-209)

mvh henke

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2008, 19:00:07 »
hehe okej=)

Någon som vet hur många bar den bränslepumpen häver ur sig? (BMW M5. Biltema 52-209)

mvh henke

Pumpen ger det tryck du vill ha, inom rimliga gränser. Det är bränsletrycksregulatorn som sitter på fuelrailen/spridarbryggan på insuget som anger trycket. Sen är det upp till pumpen att hålla trycket. Med en större pump så går mer bränsle tillbaks i returen och mindre med en mindre såklart.

NikDev

• Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 07, 2008, 01:34:51 »
Hvordan er det å legge opp retur om man startar med en forgassermotor og skal ha inn f.eks en b23e.. Må man bytte tanken? Burde jeg bare plukka returrørene fra en skrotad 360 med inj eller kan jeg lage nytt selv?
Er vel mekanisk pumpe på de med fogasare så da må jeg koble en elektrisk f.eks m5 pumpen

My jobb? Eller skal jeg bare kjøpe ett par webere (dyyyyyrt)?

360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 07, 2008, 17:10:22 »
Hvordan er det å legge opp retur om man startar med en forgassermotor og skal ha inn f.eks en b23e.. Må man bytte tanken? Burde jeg bare plukka returrørene fra en skrotad 360 med inj eller kan jeg lage nytt selv?
Er vel mekanisk pumpe på de med fogasare så da må jeg koble en elektrisk f.eks m5 pumpen

My jobb? Eller skal jeg bare kjøpe ett par webere (dyyyyyrt)?

Nej inte webrar, om du inte vill vara nostalgisk  ;)

Bränsleledningarna går ju i en balk under bilen. Borde inte vara så svårt att få i dem där. Men att byta tank kankse är smidigast för att få rätt anslutningar.
Men kan man svetsa så är det nog smidigast att göra ett returrör själv! Så slipper man plocka ned bakaxel och tank!

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 09, 2008, 18:02:08 »
hehe okej=)

mvh henke

Pumpen ger det tryck du vill ha, inom rimliga gränser. Det är bränsletrycksregulatorn som sitter på fuelrailen/spridarbryggan på insuget som anger trycket. Sen är det upp till pumpen att hålla trycket. Med en större pump så går mer bränsle tillbaks i returen och mindre med en mindre såklart.

okej=) då va de som jag trodde de va me andra ord;D

aja, imorn börjar jag igång med bilen. ska bara sammla ihop lite pers så jag kan få bilen upp för backen in i garaget så jag kan börja igång.

Tar väll lite bilder under tidens gång ifall någon är intresserad av att se hur arbetet ska göras vid ett motorbyte till en B23e motor ;) hehe

mvh henke
« Senast ändrad: februari 09, 2008, 18:03:58 av davhe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 09, 2008, 22:41:56 »
hehe okej=)

mvh henke

okej=) då va de som jag trodde de va me andra ord;D

aja, imorn börjar jag igång med bilen. ska bara sammla ihop lite pers så jag kan få bilen upp för backen in i garaget så jag kan börja igång.

Tar väll lite bilder under tidens gång ifall någon är intresserad av att se hur arbetet ska göras vid ett motorbyte till en B23e motor ;) hehe

mvh henke

Alltid intressant med biler och arbetsbeskrivning!  :P

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2008, 13:31:22 »
hehe jajjemen :) Som det ser ut nu så kommer jag nog att lätta bilen också. Har 2 sportstolar som jag är sugen på att montera in i bilen ;)

Jag kolla igenom forumet och fick synn på hur mycket man kunde lätta bilen genom att bara slänga ut lite saker. kan vara gött å banta ner bilen lite.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2008, 20:33:10 »
angående returbräsnlet så tog jag ledningen från en 740 och satte ett tkors på ventilationen  som var bakom plasten i skuffen precis vid tankluckans insida. ett tipps kan vara att inte najja fast bränslereturledningen i bromsrören, sbp gillade inte det och var tvungen fixa det till nästan gång bilen kom in :D

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 10, 2008, 22:04:11 »
Returledningen är redan dragen=) det är en gl från 88. sen så ska jag inte regga bilen. måste ju ha motor med katt tyvärr :(

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 10, 2008, 22:14:53 »
regga inte min heller..... han såg direkt det var en b23 men var en snällbesiktningsman han frågade till och med polaren sin vad han skulle göra och dom tyckte den skulle få gå genom :)

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: februari 11, 2008, 21:42:43 »
hehe fan va snällt då;D

ja har fått ur motorn å flyttat över tråget och oljepumpen. men så såg jag ju att lamellen är försänkt in i 360 svänghjulet=/ blir de någon effekt och vrid skillnad om jag sätter på 360 svänghjulet på 240 motorn?

mvh

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: februari 11, 2008, 22:38:23 »
ja har fått ur motorn å flyttat över tråget och oljepumpen. men så såg jag ju att lamellen är försänkt in i 360 svänghjulet=/ blir de någon effekt och vrid skillnad om jag sätter på 360 svänghjulet på 240 motorn?

Ja det var ju det jag skrev i svar nr 5 här i tråden! http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3719.msg45604#msg45604

Nej ingenting sånt påverkar effekt eller vridmoment, motorn blir ju inte mindre stark vad du än lastar på den!
MEN den blir mindre rapp med ett tyngre svänghjul, däremot blir det bättre segdragning (lättare att starta från stillastående utan motorstopp).

Tänk på att du behöver även tryckplattan från 360 om du ska ta 360 svänghjul (och lamell men den måste du ju ha oavsett eftersom lamellcentrumets splines är 24 till antalet på 360 men bara 22 på övriga storvolvos)

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: februari 12, 2008, 09:29:46 »
okej. om jag inte hittar en annan tryckplatta så får jag helt enkelt flytta över svänghjulet. sen är de ju bara massa småsaker kvar såsom koppla in elen, sätta i en fördelare, fixa en ny tändspole, byta bränsle och returslangar i motorutrymmet. får helt enkelt se hur långt jag kommer att komma idag  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: februari 12, 2008, 21:58:48 »
okej. om jag inte hittar en annan tryckplatta så får jag helt enkelt flytta över svänghjulet. sen är de ju bara massa småsaker kvar såsom koppla in elen, sätta i en fördelare, fixa en ny tändspole, byta bränsle och returslangar i motorutrymmet. får helt enkelt se hur långt jag kommer att komma idag  8)

Vilken tryckplatt? Till vilket svänghjul, har du inte båda sorter?

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: februari 13, 2008, 00:59:32 »
nej jag hade bara 240 svänghjulet och ingen tryckplatta. jag viste inte att 360 lamellen på 360 var försänkt in i svänghjulet. men det har löst sig idag. motorn är på platts och har börjat koppla in el osv. motorn snurrar när jag vrider på nyckeln men han verkar inte få nått bränsle. Sitter strömmen till bränslepumpen i motorutrymmet?

mvh henrik

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: februari 13, 2008, 16:38:00 »
Säkringen sitter under lilla locket med ratten på mellan batteri och innerskärm.

Reläet sitter på staget till luftmängdsmätaren. Och reläet måste få tändpuls från Renix. Men bränsle i 2 sekunder borde komma när man vrider på tändningen, hör du pumpen?
« Senast ändrad: februari 13, 2008, 17:01:15 av FREJ »

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: februari 13, 2008, 23:48:00 »
okej.

Ne jag har aldrig hört pumpen göra ifrån sig något ljud en ända gång när jag slår på tänningen. men när jag tog bort bränsleslangen så hade de kommit fram lite bensin till bränslefiltret under motorhuven. så det är mycket möjligt att den har varit igång i nåra sekunder varje gång jag har provat att slå på tänningen.

Kan man koppla förbi de så att bräsnlepumpen går utan de? på nåt sätt måste de gå. jag har provat motorn och den fungerade när jag hälde i bensin in i insuget.

mvh henke
« Senast ändrad: februari 14, 2008, 13:36:01 av davhe »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: februari 14, 2008, 18:53:51 »
Kan man koppla förbi de så att bräsnlepumpen går utan de? på nåt sätt måste de gå. jag har provat motorn och den fungerade när jag hälde i bensin in i insuget.

Jepp, men först kan du mäta att det är spänning till reläet. Mät med voltmetern/multimetern mellan minus på batteriet och stift 30 i sockeln. Har du spänning där kan du bygla mellan stift 30 & 87B i sockeln. Var beredd på att det kan gnistra lite om du är långsam när du "gör kontakt". Nu ska pumpen snurra. Gör den inte det är säkringen trasig eller har det förmodligen blivit dålig kontakt i skarven på golvet i bagaget. Eller dålig kontakt på anslutningarna på själva pumpen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: februari 14, 2008, 18:55:12 »
nu har jag äntligen fått igång pumpen :) men jag får inte igång motorn. kan trycket vara för dåligt?

mvh henke

Hur gjorde du?

För att kolla om den bygger tryck så kan du köra en kort stund med pumpen och höra att den "sackar" efter ett par sekunder ifall det var 0 tryck i ledningarna innan.

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: februari 14, 2008, 18:57:08 »
ja tog helt enkelt + kabeln till pumpen å satte den på dimljusknappen inne i bilen.

ja den sackar efter en stund. men han vägrar att starta. har inte en aning om vad det kan vara.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: februari 14, 2008, 20:26:08 »
ja tog helt enkelt + kabeln till pumpen å satte den på dimljusknappen inne i bilen.

ja den sackar efter en stund. men han vägrar att starta. har inte en aning om vad det kan vara.

Var tog du kabeln till pumpen? I reläet?

Ja nu har det ju hänt nåt annat då.. blivit sur eller så.

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: februari 15, 2008, 03:15:59 »
Japps. den kabeln som går från relät till pumpen tog jag å koppla till knappen. jag har även bytt pumpen till en volvo 740 16v pump med lite bättre tryck.

nope. jag tog dän 1 spridare och det kommer ingen bränsle ur de.

men jag har förhoppningsvis funnit mitt problem=) har missat att koppla in några kablar.

Här har ni ett kopplingsschema för B23E motor:

Tempgivare bak på topp:
Grön/blå till kallstart
Grön/blå till + på startmotor

Tomgångsventil:
Gul till konstant +
Svart till jord

Luftslid på topp:
Blå/svart till konstant +
Svart till jord

Modul vid luftmätare:
Svart till jord
Blå till konstant +
Blå/svart till luftslid

Vit/gul = tempgivare i cupé
svart = Oljetryck i cupé
Röd = Laddning i cupé

Motor:
Grön/blå Startmotor
Blå + ut även vid start
Blå/svart + ut även vid start
Vit/gul Temp cupé
Gul + ut även vid start
Röd Ladd Lampa
Svart Oljetrycks lampa

Kan även vara dessa färger

Tempgivare bak på topp:
Grön/blå till kallstart (Blå/gul)
Grön/blå till + på startmotor (vit)

Tomgångsventil:
Gul till konstant + (Gul/blå)
Svart till jord (svart)

Luftslid på topp:
Blå/svart till konstant +
Svart till jord

Modul vid luftmätare:
Svart till jord (2st blå)
Blå till konstant + (svart)
Blå/svart till luftslid

Kallstartventil:
(2st blå/gul)
(vit)

Sen under 2:a insugsporten sitter en kabel ut från toppen (röd).

Ut från motorn vid kontaktstycket är följande färger:
Gul/blå (tillslaget starten)
blå
röd
« Senast ändrad: februari 15, 2008, 11:10:55 av davhe »

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: februari 21, 2008, 18:30:21 »
Man måste ha en bränslepump från en bil med K-jet insprutning. Pumparna från bilar med elektronisk insprutning är för klena och får inte tillreckligt högt tryck för att K-jet skall fungera som det skall.

Ifall någon behöver veta=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: februari 21, 2008, 20:15:56 »
Man måste ha en bränslepump från en bil med K-jet insprutning. Pumparna från bilar med elektronisk insprutning är för klena och får inte tillreckligt högt tryck för att K-jet skall fungera som det skall.

Ifall någon behöver veta=)

Kör du K-jet nu?

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: februari 27, 2008, 18:44:05 »
har inte satt dit den nya pumpen. men de blir väll ganska så snart, kanske till helgen.

Vad ligger den där bmw M5 pumpen på? kanske nämnligen behöver en ny pump, den gammla gltpumpen verkar något dålig.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: mars 25, 2008, 18:48:16 »
INGEN vanlig pump funkar med K-jet! det måste vara en k-jet pump!  ::)

men hur löste du det med svänghjulsgivaren? tog du från fördelaren?
håller själv på att montera en trimmad b23A i 360:in men vill använda orginalsprutet och tändnignen!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: mars 25, 2008, 19:49:19 »
okej=) ne ja kör utan. motorn fungerade utan svänghjulsgivare tidigare så de ska den göra nu med. sen så har den startat när jag har supit motorn så tenningen fungerar iaf. Jaha, kul med att fler sätter i B23 motorer i 360=)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: mars 25, 2008, 21:12:17 »
men du en om du har ett F insprut (lh2,2?) så kan man inte köra utan den givaren! det är den som håller kolla på vart motorn är   ;)

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Davidsson

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: mars 26, 2008, 16:52:58 »
nepp=) de vet jag.  har faktist provat de;D men på E motorn  fungera  de perfekt:P vettifan varför. men den går utan nåra problem.

NikDev

• Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: maj 23, 2008, 11:38:35 »
Fordi det ikke er elektronisk styrt tenning på b23e.. Derfor trenger man ikke giveren.

Jeg har satt i b23e i min også, da med renix tenning og uten k-jet, det fungerer bra!

Hva gjrde dere for å plugge igjen hullet til oljemåleren?
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50