Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 326921 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #320 skrivet: juni 15, 2008, 15:06:51 »
haha man brukar alltid få veta allt i efterhand!  ;D satt och kollade på den visst har du svarvat ut som en "snorre" som man sen sätter röret på och klämmer fast den? :) Måste fixa ritning så ska du å laga en sen ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #321 skrivet: juni 15, 2008, 20:19:05 »
haha man brukar alltid få veta allt i efterhand!  ;D satt och kollade på den visst har du svarvat ut som en "snorre" som man sen sätter röret på och klämmer fast den? :) Måste fixa ritning så ska du å laga en sen ;)

där kom du med en smart idé!
"snorren" är tänkt att svetsas på ;) så man slipper svetsa nere vid skruvarna, det brukar bli så trångt med skruvar och svetsfog som kramas... ;)

Kanske man ska svarva till en som passar till 3" avgasböj som man kan dra med klamma, vore ju barnsligt enkelt, om det blir tätt.

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #322 skrivet: juni 15, 2008, 20:22:39 »
haha helt dum är man juh inte!  ::) nå men man kan väll smeta på lite "avgaspasta" eller vad det heter och sen en riktig bred slangklämma så ska det nog bli tätt  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #323 skrivet: juni 15, 2008, 20:33:48 »
haha helt dum är man juh inte!  ::) nå men man kan väll smeta på lite "avgaspasta" eller vad det heter och sen en riktig bred slangklämma så ska det nog bli tätt  ;)

Sant :) och blir det inte tätt, då tar man svetsen ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #324 skrivet: juni 15, 2008, 20:46:47 »
Jag hade svetsat direkt som du tänkt Jyllskar.

Hatar läckande avgasskarvar.. och att ha en så nära turbon skulle innebära max brytning tror jag, om resten av systemet rör sig lite upp/ner då är det där det vill bryta direkt. Och då går nog pastan åt skogen i och med rörelsen som blir i skarven.

Men det är  bara jag det..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #325 skrivet: juni 15, 2008, 20:49:29 »
haha du har nog rätt frej men klart man måste få experimentera lite!  ;D annors är det juh itne roligt :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #326 skrivet: juni 16, 2008, 11:42:32 »
skulle oxå behöva en fläns till mitt volvo orginal turbo agg. T3 koppling. kostar 200kr på KL annars.. plus frakten...
T3..
Är det den plana utan pyramidtätning eller är det den med tätning?
//Johan

---edit---
är det den till höger? ;)

Någon som vet om det är samma storlek på hålet och bultdelning som t4 flänsen? Annars skulle jag nog behöva lite mått då jag inte har nått att måtta på :P Har en T4 fläns och en TD04 fläns att mäta på.
« Senast ändrad: juni 16, 2008, 12:20:17 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #327 skrivet: juni 16, 2008, 19:18:09 »
är ute efter downpipe flänsen.
tror det är denna.. är från en volvo orginal turbo.
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=288
360 Hybrid MKII

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #328 skrivet: juni 18, 2008, 12:07:28 »
Riktigt snyggt måste jag säga!  ;)

hur gjorde du med bränslet vid överladd? modifierade du LMM eller hur gjorde du? ska bygga en liknande setup nu i sommar och behöver lite mer soppa! kör orginal b200F insprut som jag tror du med gjorde? kanske har fel?  ::)

// Fredrik
« Senast ändrad: juni 18, 2008, 12:10:48 av Freedrik »
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #329 skrivet: juni 18, 2008, 12:12:05 »
Riktigt snyggt måste jag säga!  ;)

du är inte sugen på att sälja iväg den gamla grenrörsadapter nu när du bygger nytt grenrör?
mellan turbogrenröret och turbon alltså!
vad körde du med för turbo förut? från volvo eller saab?

// Fredrik

Jo de skulle man kanske kunna göra, men det kommer väl ta ett litet tag till innan jag får tummen ur ;) men inte allt för lång tid hoppas jag...
Jag körde med volvo turbo, med pyramidtätning.
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #330 skrivet: juni 18, 2008, 12:14:49 »
okej men jag såg nu att du hade tagit bort/flyttat expansionkärlet?
får býgga något liknande eget istället  :) jag vill ha turbon längre fram där luftfiltret sitter!
men det jag kan vara intresserad är två liknande flänsar fast en som är utan pyramidtätning har en saab turbo och dom är väl plana har jag för mig! går det att fixa? pris?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #331 skrivet: juni 18, 2008, 12:15:51 »
Riktigt snyggt måste jag säga!  ;)

hur gjorde du med bränslet vid överladd? modifierade du LMM eller hur gjorde du? ska bygga en liknande setup nu i sommar och behöver lite mer soppa! kör orginal b200F insprut som jag tror du med gjorde? kanske har fel?  ::)

// Fredrik

Det roliga är att jag inte gjort någonting mer än att sätta i Calibra turbo spridare och tankat E85 :D inget höjt bränsletryck och inget fiffel i LMM ;)
Funkade dock med orginalspridarna med BF95 men inget att rekomendera ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #332 skrivet: juni 18, 2008, 12:18:02 »
okej men jag såg nu att du hade tagit bort/flyttat expansionkärlet?
får býgga något liknande eget istället  :) jag vill ha turbon längre fram där luftfiltret sitter!
men det jag kan vara intresserad är två liknande flänsar fast en som är utan pyramidtätning har en saab turbo och dom är väl plana har jag för mig! går det att fixa? pris?

// Fredrik

Har du lust att mäta diametern på "pyramidtätningen" (det som sticker upp) kommer inte ihåg det måttet nu i huvet. och det är lite bökigt att mäta på min nu, Så kan jag nog göra dom åt dig ;)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #333 skrivet: juni 18, 2008, 12:19:16 »
jo det har jag men inte just nu är inte hemma  :(

men vad för pris pratar vi om då?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #334 skrivet: juni 18, 2008, 12:24:47 »
jo det har jag men inte just nu är inte hemma  :(

men vad för pris pratar vi om då?

// Fredrik

En hunka styck + frakt ? eller vad låter vettigt?
Har en liten aning om att den är 70mm men är inte säker ;)
Kolla måttet på 4kantiga hålet oxå ;) mitt t04 är 45x57 mm men t3 kanske är annat.

Vad vill du ha för tjocklek? och rostfritt?
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #335 skrivet: juni 18, 2008, 12:28:32 »
det låter vettigt!  :)

ska mäta på turbon och på grenröret när jag kommer hem efter midsommar!
vad körde du för storlek på rörböjarna? du har inte två ligger till salu?  ::)

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #336 skrivet: juni 18, 2008, 12:32:23 »
det låter vettigt!  :)

ska mäta på turbon och på grenröret när jag kommer hem efter midsommar!
vad körde du för storlek på rörböjarna? du har inte två ligger till salu?  ::)

// Fredrik

Körde nog ÖVERDIMENSIONERAT som f'n! ;D
tror det är 3" eller nått räcker gott å väl med 2.5" fick ju fila i flänsarna så det inte blev en jättekant för avgaserna, om det gjorde nån skillnad  ::)
Tror inte att jag har några rostfria böjar :( men ska kika.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #337 skrivet: juni 18, 2008, 12:34:52 »
okej  :D men du kan inte fixa flänsar i vanligt stål? har ingen svets för rostfritt nämligen  :-\ om du hitta vanliga böjar i stål vore det jätte bra! då köper jag dom med  ;)

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #338 skrivet: juni 18, 2008, 15:08:32 »
jo då blev det ju bättre ;)
fick för mig att du var ute efter rostfritt ;) ska kolla efter böjar, annars går det ju med vanligt avgassysem, blir rött fort då ;)
Men kolla upp måtten så ska jag fixa flänsarna iaf ;)
//Johan

okej  :D men du kan inte fixa flänsar i vanligt stål? har ingen svets för rostfritt nämligen  :-\ om du hitta vanliga böjar i stål vore det jätte bra! då köper jag dom med  ;)

// Fredrik
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #339 skrivet: juni 18, 2008, 15:11:34 »
okej!  ;)
Frågan är om det funkar med vanligt avgasrör det är rätt tunt gods i dom  ::) men kankse om man stärker upp med stag osv.. får klura på det! men se om du kan hitta några böjar vore toppen!

jag återkommer med mått osv!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #340 skrivet: juni 18, 2008, 20:55:56 »
 uch nu har jag kollat på mina godis saker i en vecka snart, är så drygt med eftermiddags veckor, man sover till 12 åker och jobbar kommer hem 10 å går och sover  :-\ bättre nästa vecka då ska IC passas in och ev börja på nytt grenrör ;) LÄNGTAR :)
Men min dump har inte kommit än  :'(
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #341 skrivet: juni 18, 2008, 21:05:25 »
Synd att du jobbar så mycket  :( och synd på dumpen! vill se bilen i Action snart:P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Tratten ;)
« Svar #342 skrivet: juni 19, 2008, 22:48:04 »
Hade ingenting att göra på jobbet idag igen :D
Funderar på att bygga eget insug när man endå håller på ;)
provade att göra trattar ;)
Det gick ju förvånansvärt lätt! på första försöket, använde verkstadspressen som pallar 200 ton, men den fick bara mysa på 1.5-2 ton någonting ;)




Sedan, hur stor tratt ska man ha? och hur grova rör? ska prova att ha ganska långa rör iaf för att få mycket vrid på låga varv när turbon inte jobbar ;) eller?
//Johan
« Senast ändrad: juni 19, 2008, 22:53:37 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #343 skrivet: juni 20, 2008, 01:00:44 »
haha ser ut som att trattarna var mjuka som smör :P haha kommer att bli kalas sen :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #344 skrivet: juni 20, 2008, 09:35:22 »
långa trattar är ett plus om man vill ha effekt på låga varv, ja!
sen ska dom väl vara lika stora som kanalen i diametera, eller du tjänar ju inget på att ha större om man säger så!

EDIT:
vad hade hänt om du fortsatt pressa? hade kanten på tratten fortsatt utåt?
för om du svarvar ett pressdon med en radie så kan du kankse pressa fullradie trattar? :D  det är då mycket bättre än dessa "halv-radie trattar" enligt KG trimming (står om det i katalogen)

man kanske kan beställa fyra trattar av dig i framtiden? dom såg riktigt bra ut!  ;)

// Fredrik
« Senast ändrad: juni 20, 2008, 09:50:27 av Freedrik »
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #345 skrivet: juni 20, 2008, 10:33:22 »
Coolt! Men hur tillverkar "proffsen" sina fullradietrattar då? Är dom i ett stycke eller pressar dom trattarna först och svetsar på rörstumpar sedan?

Kul att du har kul på jobbet Johan!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #346 skrivet: juni 20, 2008, 13:51:52 »
Coolt! Men hur tillverkar "proffsen" sina fullradietrattar då? Är dom i ett stycke eller pressar dom trattarna först och svetsar på rörstumpar sedan?

Kul att du har kul på jobbet Johan!  ;)

Ska prova att svarva till ett annat dorn utav ett grövre ämne med mer radie så man får ut tratten lite mer.
Sedan ska jag prova att ta ett rör som har ungefär samma innerdiameter som tratten får i ytter, hänger ni med? och sedan pressa ner kragen på tratten så kanske det blir en fullradie? men nu är det helg! så det blir nästa veckas projekt ;)

Ja klart man måste ha kul på jobbet :) Mekanikerna funderar om jag valt fel yrke :D Är ju elektriker men håller mer på med mekaniska saker ;) Kallas man då Elektromekaniker? ;)


Trevlig Midsommar på er alla 300 tokar ;)

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #347 skrivet: juni 20, 2008, 14:25:44 »
långa trattar är ett plus om man vill ha effekt på låga varv, ja!
sen ska dom väl vara lika stora som kanalen i diametera, eller du tjänar ju inget på att ha större om man säger så!

EDIT:
vad hade hänt om du fortsatt pressa? hade kanten på tratten fortsatt utåt?
för om du svarvar ett pressdon med en radie så kan du kankse pressa fullradie trattar? :D  det är då mycket bättre än dessa "halv-radie trattar" enligt KG trimming (står om det i katalogen)

man kanske kan beställa fyra trattar av dig i framtiden? dom såg riktigt bra ut!  ;)

// Fredrik

försökte fortsäkka pressa men då gick bara presstrycket upp så det blev stopp, hade väl fel radie antar jag, så hade jag fortsatt så hade det väl blivit som när man trampar på en colaburk antar jag ;)

Ingenting är omöjligt i framtiden ;)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #348 skrivet: juni 20, 2008, 15:06:16 »
jag tror att två don är lösningen vet att en kille på savarturbo.se använde typ 8 stycken om jag mins rätt för att göra en tratt! men den var fin!

EDIT: 6 stycken don var det och här är länken! längst ner på sidan!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15629&highlight=pressa+trattar

jag är säker på att jyllskar löser det utan problem  ;)

sen en fråga bara hur tjocka är kolvtopparna nu när du svarvat dom?
och hur mycket laddar du? är det inte lite risk att det blir hål i kolven om det råkar spika?  :-\

ska göra liknande projekt och har en b21et och en b23e och b23ans fördel är ju såklart mer volym  men frågan är om man tjänar på det? tåls att fundera på helt klart! 

// Fredrik

PS: TREVLIG midsommar! som vanligt har jag regn hoppas ni har det bättre!
« Senast ändrad: juni 20, 2008, 15:09:17 av Freedrik »
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #349 skrivet: juni 20, 2008, 23:32:29 »
Går nog få trattarna som man vill, om man bara lägger ner tanke, tid och arbete på det.
Fastnade på savarturbo och blev helt yr i skallen..  :P

Glad midsommar på er med, blött här med mestadels. (regn alltså)  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #350 skrivet: juni 22, 2008, 15:32:07 »
Går nog få trattarna som man vill, om man bara lägger ner tanke, tid och arbete på det.
Fastnade på savarturbo och blev helt yr i skallen..  :P

Glad midsommar på er med, blött här med mestadels. (regn alltså)  ;)

Ja jag ska försöka mig på någonting imorgon på jobbet och se hur det går :)
Blött var det här med ;) Är det vädret som gör att man känner sig lite hängig idag? ;)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #351 skrivet: juni 22, 2008, 16:14:06 »
Var det bara jag som hade tur med vädret?  ;D hade 20grader och sol på holmen :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #352 skrivet: juni 22, 2008, 16:15:24 »
Var det bara jag som hade tur med vädret?  ;D hade 20grader och sol på holmen :)

Nejdå! var fint väder här med :) en regnskur sen klarblå himmel resten av dagen och kvällen :) Blött blev det endå ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Sjukt nice!
« Svar #353 skrivet: juni 27, 2008, 18:25:06 »
Säger bara en sak!
Håller på och monterar i "Sitta still stolarna" nu! :)
Det blir SJUKT NICE och SJUKT SIMPELT!
Kommer lite bilder senare och mer detaljerat ;)
Nu ut å fixa passagerar stolen! :D
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #354 skrivet: juni 27, 2008, 22:33:42 »
Nu är bägge stolarna i! :D
pasagerar stolen tog ca 30min att montera, då var jag själv! ;) då är det enkelt :P

Lite bilder på arbetet :P
Förarstolen blev det inge byggbilder på men..
Först stol borta :P


Sen satt den som ett schmeck!


Passagerarstol ur!, visar underredet.


Underrede borta, var jobbigt att komma åt skruvarna som satt uppifrån så jag kapade av underredet från stolen och sedan skruvade bort glidskenan.


Underrede, tog med mig cykeln om den skulle behövas men det gick så smidigt att den fick åka bakpå igen ;)


300 orginalunderrede på sittastillstol




Det enda man fick göra var att borra upp de 4 skruvhålen till 8.5mm i skenorna (4st) är gängat med m6 orginal. och de bakre hålenfick man kapa upp mellan 2st hål så man fick lite vingelmån ;)






Sen var det bara att dra fast i bilen igen ;) man får bända lite i stolen för att få dit dom sista skruvarna men det funkar och allt glider lätt :)




Det enda är att jag skulle vilja ha ner stolarna 5-10 cm för man sitter fortfarande högt upp, men då lär man kapa i bilen och flytta ner kullarna som stolen står på.
Men annars är det jäkligt bra BOLT ON stolar! :) man fick med underreden till stolarna men då fick man ändra i karossen så varför inte använda orginal när det går ? ;)
All for nu! :)
//Johan
« Senast ändrad: juni 27, 2008, 22:37:48 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17001
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #355 skrivet: juni 28, 2008, 01:01:06 »
Nice! Men har du känt om stolsryggarna är vingliga, är ju nån som skrivit klagomål om sina sittastillstolar (justerbara) som bara spärrar på ena sidan i ryggen och därför är vingliga i ryggen..

Bra jobbat med original underreden, "bolt on" är smidigast  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #356 skrivet: juni 28, 2008, 13:44:47 »
Nice! Men har du känt om stolsryggarna är vingliga, är ju nån som skrivit klagomål om sina sittastillstolar (justerbara) som bara spärrar på ena sidan i ryggen och därför är vingliga i ryggen..

Bra jobbat med original underreden, "bolt on" är smidigast  :)

Tycker den verkar hur stabil som helst, men det är klart beror ju på vad man jämför med ;) Men låser på bägge sidor gör den :)
Ja man kan ju fundera om det fanns sportstolar till 300 från fabrik när dom passade så bra :)
« Senast ändrad: juni 28, 2008, 21:27:41 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #357 skrivet: juli 01, 2008, 02:36:58 »
Hej Johan!

Måste ju bara fråga, ser att du gick på ledig vecka samtidigt som mig... vart jobbar du?

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #358 skrivet: juli 01, 2008, 02:59:15 »
Hej Johan!

Måste ju bara fråga, ser att du gick på ledig vecka samtidigt som mig... vart jobbar du?

mvh
Anders

Haha ;) Jobbar på Sandvik jag, vars jobbar du då??
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #359 skrivet: juli 01, 2008, 03:28:56 »
Korsnas 6-skift. Jobbar natt inatt.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.