Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 340039 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #440 skrivet: augusti 13, 2008, 22:01:15 »
Är inte de som finns i shopen i rätt storlek?

http://www.300power.com/shopen/maindekal.htm

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #441 skrivet: augusti 13, 2008, 22:08:08 »
Är inte de som finns i shopen i rätt storlek?

http://www.300power.com/shopen/maindekal.htm

Haha! tänkte inte på det :P kollade på dekaltrim.nu och där kan man ju välja och vraka mellan hur många storlekar som hellst :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #442 skrivet: augusti 13, 2008, 22:14:23 »
Annars är det ju bara att mäta lite på framrutan så vet du  ;)

Om du beställer från dekaltrim så kom ihåg vår klubbrabatt, som du kan läsa om i medlemsdelen av forumet  ;)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #443 skrivet: september 06, 2008, 01:21:33 »
ojoj!
nu har det hänt nått :P
Har nyss meckat dit nya soppapumpen :) mycket rost på "balken" men det tar jag i vinter.
fick börja med att skruva ner BTR:en lite, den stegade upp på 5-6 bar med bara byglingen i reläsockeln ;) så redan där verkade pumpen potent :P
Sen blev det en annan bil att starta, tidigare så fick man "pumpa" igång bilen men nu startar den efter några varv :)
Ska ut å provleka lite imorn efter jag har städat ur bilen lite :P

Natti!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #444 skrivet: september 06, 2008, 07:46:09 »
Gött, 255liter per timme, vid vilket tryck är den specad har du dokumentation på det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #445 skrivet: september 06, 2008, 11:51:42 »
Gött, 255liter per timme, vid vilket tryck är den specad har du dokumentation på det?

hmm ingen aning faktiskt, misstänker att det vad vid 3bar.
hittade lite diskussion på google.

Citera
2st flödar 7.22 liter per minut vid 5 bar soppatryck. 1 har jag inte testat.. (433l/h)

då verkar det ju logiskt att den kan ge 255l/h vid 3 bar?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #446 skrivet: september 06, 2008, 12:26:32 »
Gött, 255liter per timme, vid vilket tryck är den specad har du dokumentation på det?

hmm ingen aning faktiskt, misstänker att det vad vid 3bar.
hittade lite diskussion på google.

Citera
2st flödar 7.22 liter per minut vid 5 bar soppatryck. 1 har jag inte testat.. (433l/h)

då verkar det ju logiskt att den kan ge 255l/h vid 3 bar?

Jag ser inte logiken  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #447 skrivet: september 06, 2008, 13:06:20 »
Gött, 255liter per timme, vid vilket tryck är den specad har du dokumentation på det?

hmm ingen aning faktiskt, misstänker att det vad vid 3bar.
hittade lite diskussion på google.

Citera
2st flödar 7.22 liter per minut vid 5 bar soppatryck. 1 har jag inte testat.. (433l/h)

då verkar det ju nästan logiskt att den kan ge 255l/h vid 3 bar?

Jag ser inte logiken  >:(


inte jag heller men nu googlade jag lite till, och fann tillverkarens sida,
255l/h vid 40psi (2.75bar) så jag hade nästan rätt på mina gissningar :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #448 skrivet: september 15, 2008, 01:43:44 »
nån som mins när jag beställde massa grejor från KL?
allt utom dumpen kom ju, nu i fredags kom den!
Bilder och mer info kommer kanske imorn ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #449 skrivet: september 15, 2008, 22:15:39 »
det tog inte lite tid de!!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Så säg go dag då...
« Svar #450 skrivet: september 23, 2008, 00:58:12 »
Jupp var ute och busade lite ikväll.. ;D fint med gamla vinterdäck ibak förutom att det vart vingligt!!! Aja rykte, ylade spann å sladdade gjorde det galant iallafall, änsålänge inget fel...
Men så på hemvägen så kände jag för att lägga av en FEEET jäkla börnis på en bro över motorvägen ;) gick galant mycket rök, fick åka med dörren öppen :P
Sen med all rök i lungorna och blodet så blev jag lite till mig och skulle dra runt pärlan på vägen, lite doonuts ;)
ett varv, 2 varv och sen WROOOOOM!!!!
klent med grepp på kopplingen  :-\
sen åkte hemmåt provade om den slirade mer..
åkte 2an gasade fullt, då spann det på hjulen :)
i med 3an då spann det inte på hjulen mer, fastän jag låg i 110knyck och pressade tills laddtrycket kom, när trycket kom så slirade kopplingen  :'(
samma sak på alla andra övre växlar, när trycket kommer i insuget vill inte trycket på kopplingen vara med mera..

SUCK! jag som tänkt att det skulle hålla till vintern iallafall då jag ska bygga en annan morot så man slipper ur med den i onödan... men men, får väl ragga upp en ny 740/940 tryckplatta och en annan lamell, tror inte den som sitter i nu mår så bra... den som nästan var ny  :'( :'(

Jooo föresten... Dumpen funkar iallafall! :) Fick dock lägga distanser under fjädern för att kunna få tomgång  :-\ det slutade med att jag svarvade till en 20mm distans i nylon för att få det att pysa vid någorlunda rätt ställe (över -0.6bar ;)) det pös typ JÄMT utan distansen  :-\ så nu pyser den lite gulligt bara om man släpper vid -0.4bar och MYCKET om man släpper vid 0.7bar ;)


Föresten, funderar på att köpa andra fälgar, vad tycker ni om denna? Eller ska man leta vidare? 14" Så dom passar även efter vintern (större bromsar är planen) om inte annat 1000:- är inte mycket att bråka om? :P
« Senast ändrad: september 23, 2008, 01:05:10 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Så säg go dag då...
« Svar #451 skrivet: september 24, 2008, 00:38:43 »
klent med grepp på kopplingen  :-\
sen åkte hemmåt provade om den slirade mer..
åkte 2an gasade fullt, då spann det på hjulen :)
i med 3an då spann det inte på hjulen mer, fastän jag låg i 110knyck och pressade tills laddtrycket kom, när trycket kom så slirade kopplingen  :'(
samma sak på alla andra övre växlar, när trycket kommer i insuget vill inte trycket på kopplingen vara med mera..

SUCK! jag som tänkt att det skulle hålla till vintern iallafall då jag ska bygga en annan morot så man slipper ur med den i onödan... men men, får väl ragga upp en ny 740/940 tryckplatta och en annan lamell, tror inte den som sitter i nu mår så bra... den som nästan var ny  :'( :'(

Föresten, funderar på att köpa andra fälgar, vad tycker ni om denna? Eller ska man leta vidare? 14" Så dom passar även efter vintern (större bromsar är planen) om inte annat 1000:- är inte mycket att bråka om? :P

Låter som du haft kul med bilen  ;)

Mindre kul med kopplingen men som jag brukar tjata om.. ta det som ett bevis på att du har effekt  ;)

Fälgarna såg fina ut men inte särskillt skräckinjagande. Men gillar du dem så köp dem!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #452 skrivet: oktober 26, 2008, 06:45:48 »
Ordnade till kopplingssliret på pärlan genom att sänka laddtrycket till 0.6 :-\
använde bilen till och från jobbet någon vecka allt funkade fint!
Nu förra veckan tror jag att det var så började den att tjura..

Går klockrent på tomgången men så fort man gasa blir den sur, man får "pumpa" igång om man ska åka iväg och ibland spelar den ur som vanligt för att direkt bli sur när man släpper gasen.
Kan även tillägga att jag kan stå med kopplingen nere och varva upp och få 0.6 i ladd (obelastat) = mycket soppa!

har provat byta lambdasond och "renix" stiften ser "OK" ut.
även ställt ner soppatrycket så att den går på orginal 2.5bar. inge bättre.
LMM har jag provat rycka sladden ur med motorn igång och då dör bilen, så den borde väl funka?

Någon som kan ha några andra tips om vad det kan vara?

Har precis flyttat så har inte riktigt tid än med MS just nu, annars hade det nog legat nära till hands.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #453 skrivet: oktober 26, 2008, 07:38:09 »
Ordnade till kopplingssliret på pärlan genom att sänka laddtrycket till 0.6 :-\
använde bilen till och från jobbet någon vecka allt funkade fint!
Nu förra veckan tror jag att det var så började den att tjura..

Går klockrent på tomgången men så fort man gasa blir den sur, man får "pumpa" igång om man ska åka iväg och ibland spelar den ur som vanligt för att direkt bli sur när man släpper gasen.
Kan även tillägga att jag kan stå med kopplingen nere och varva upp och få 0.6 i ladd (obelastat) = mycket soppa!

har provat byta lambdasond och "renix" stiften ser "OK" ut.
även ställt ner soppatrycket så att den går på orginal 2.5bar. inge bättre.
LMM har jag provat rycka sladden ur med motorn igång och då dör bilen, så den borde väl funka?

Någon som kan ha några andra tips om vad det kan vara?

Har precis flyttat så har inte riktigt tid än med MS just nu, annars hade det nog legat nära till hands.

Häftigt höll jag på att säga.. nä men Jetronic brukar ju inte strula sådär..

Kan det vara tempgivaren till Jetronic som spökar så den tror att motorn är kall... eller provat att rycka kontakten kallstartsspridaren?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #454 skrivet: oktober 26, 2008, 08:39:20 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #455 skrivet: oktober 27, 2008, 19:44:39 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #456 skrivet: oktober 27, 2008, 23:56:55 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.

Jepp 2 stift och "bosch"-kontakt.

Givare nummer 2 enligt min Guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

(Titta dock inte på volvobilden till 740 för där står det att det ska sitta termotidkontakt i det hålet. Dock är det för B2xx med nåt annat än LE/LU-jetronic så det är inte samma/lika.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #457 skrivet: oktober 29, 2008, 18:55:48 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.

Jepp 2 stift och "bosch"-kontakt.

Givare nummer 2 enligt min Guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

(Titta dock inte på volvobilden till 740 för där står det att det ska sitta termotidkontakt i det hålet. Dock är det för B2xx med nåt annat än LE/LU-jetronic så det är inte samma/lika.)

kanon! ska jag kolla på det när jag kommer hem :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #458 skrivet: november 02, 2008, 11:11:40 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.

Jepp 2 stift och "bosch"-kontakt.

Givare nummer 2 enligt min Guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

(Titta dock inte på volvobilden till 740 för där står det att det ska sitta termotidkontakt i det hålet. Dock är det för B2xx med nåt annat än LE/LU-jetronic så det är inte samma/lika.)

kanon! ska jag kolla på det när jag kommer hem :)

var inte det som var felet :( provade få igång den och då var den sur! och när jag ryckte ur den kontakten blev den ÄNNU surare  ???

Tror att det är precis när TPS registrerar att det inte är tomgång nå mer som den blir sur, när det klickar.. vad kan det vara? har boxen blivit knäpp?

Tacksam för råd och tips  :-*
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #459 skrivet: november 02, 2008, 12:11:52 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.

Jepp 2 stift och "bosch"-kontakt.

Givare nummer 2 enligt min Guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

(Titta dock inte på volvobilden till 740 för där står det att det ska sitta termotidkontakt i det hålet. Dock är det för B2xx med nåt annat än LE/LU-jetronic så det är inte samma/lika.)

kanon! ska jag kolla på det när jag kommer hem :)

var inte det som var felet :( provade få igång den och då var den sur! och när jag ryckte ur den kontakten blev den ÄNNU surare  ???

Tror att det är precis när TPS registrerar att det inte är tomgång nå mer som den blir sur, när det klickar.. vad kan det vara? har boxen blivit knäpp?

Tacksam för råd och tips  :-*
//Johan

Ja kan ju vara boxen då kanske.. har du nån att prova med?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #460 skrivet: november 03, 2008, 05:58:48 »
kan nästan svära på att det är vatten tempen!


ska kolla upp det när jag kommer hem :) kanske är så enkelt att det är klen kontakt? :P
det är den givaren som är närmast torpeden va? med 2 stift brevid/under insuget.

Jepp 2 stift och "bosch"-kontakt.

Givare nummer 2 enligt min Guide här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

(Titta dock inte på volvobilden till 740 för där står det att det ska sitta termotidkontakt i det hålet. Dock är det för B2xx med nåt annat än LE/LU-jetronic så det är inte samma/lika.)

kanon! ska jag kolla på det när jag kommer hem :)

var inte det som var felet :( provade få igång den och då var den sur! och när jag ryckte ur den kontakten blev den ÄNNU surare  ???

Tror att det är precis när TPS registrerar att det inte är tomgång nå mer som den blir sur, när det klickar.. vad kan det vara? har boxen blivit knäpp?

Tacksam för råd och tips  :-*
//Johan

Ja kan ju vara boxen då kanske.. har du nån att prova med?

har ju ifrån GLTn jag var iväg och köpte.  ska kolla om det är någorlunda lika nummer :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #461 skrivet: december 07, 2008, 20:40:01 »
Klent med uppdateringar nu, bara massa slösurfande...
Har hållt på och isolerat garaget och installerat luftvärmepump så nu har jag värme så jag kan börja med GLTn snart :P

Nu har jag ett bekymmer..
Jag har 2 motorer med fler ventiler än 8st...
Vad tycker ni?
b5254/ 20V 2.5L vitmotor
eller
b234/ 16V 2.3L rödblock...

Blir bekymmer med båda men...
Tänkte försöka fula mig med 850 motorn och knacka in motornr från en
B5202S/10V 2.0L 126hk 170nm. då borde det gå...
Blir ju värre med b234 då det inte finns någon motorklenare än just den, och den är väl på
159hk och 210nm.. blir svårt att "lura" besiktningsmännen...

Vad tycker ni? Är flest ventiler bäst? ;)

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #462 skrivet: december 07, 2008, 20:46:02 »
Blir det inte svårt att skoja sig igenom med en 20-ventilers femma fast motornr säger 10V?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #463 skrivet: december 07, 2008, 20:57:40 »
Vad tycker ni? Är flest ventiler bäst? ;)

Hmm.. flest ventiler är väl oftast bäst..
5an har ju ett gott och speciellt ljud och är sällsynt i 360 men 16V är oxå sällsynt i 360 men inte lika..
Blir ju klart lättast att montera 16V.. men svårast att besiktiga.

8V uteslutet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #464 skrivet: december 07, 2008, 21:32:22 »
Blir det inte svårt att skoja sig igenom med en 20-ventilers femma fast motornr säger 10V?

Nej tror inte det... ser lika ut utifrån, ventilkåpan skiljer bara. tror jag :P

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #465 skrivet: december 07, 2008, 21:36:34 »
Vad tycker ni? Är flest ventiler bäst? ;)

Hmm.. flest ventiler är väl oftast bäst..
5an har ju ett gott och speciellt ljud och är sällsynt i 360 men 16V är oxå sällsynt i 360 men inte lika..
Blir ju klart lättast att montera 16V.. men svårast att besiktiga.

8V uteslutet?

Ja vist borde det väl vara så? ;)
850n jag har och försöker sälja verkar bli kvar, men blir den inte såld innan 24e så blir den en julklapp till 360n tror jag ;)
monteringen av vitmotorn tänkte jag att en adapterplatta får ordna och bygga nya motorfästen,
lär ju endå bygga nya om jag ska använda 16V blocket...
Nä nu försöker jag övertala mej själv igen....
16 eller 20 det är frågan.. :P
Styrsystem vet vi ju vad det blir, nu blir jag ju tvungen iaf ;)



adapterplatta
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #466 skrivet: december 08, 2008, 01:28:44 »
Kul att du börjar komma igång igen :)
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #467 skrivet: december 08, 2008, 08:07:24 »
Har du läst den här tråden Johan? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2284.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #468 skrivet: december 08, 2008, 15:33:15 »
jag håller på b234f 16v motorn :)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #469 skrivet: december 08, 2008, 17:55:56 »
16v !  ;D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #470 skrivet: december 08, 2008, 18:29:17 »
Är jag ensam att tycka att det vore intressant med en 350? 340 och 360 finns ju redan, men ingen 350 vad jag vet i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #471 skrivet: december 08, 2008, 20:05:09 »
Har du läst den här tråden Johan? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2284.0

den tråden hade jag missat!
Googlade lite på vitmotor i 2/700 och läste att med adapterplatta ska det passa om man slipar lite i sprängkåpan, svanghjul och så ska tydligen funka med 850s.
men det vet man ju aldrig hur det är med det.
Tråget är nog en sak till man lär modda lite. eftersom det är en balk under när den hamnar rakstäld..
Finns ju alltid m90H lådan men jag vill inte ha lådan "där framme" ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #472 skrivet: december 08, 2008, 20:06:46 »
Kul att du börjar komma igång igen :)

jaa har varit lite mycket nu med flytt, isolera garage, jobba, krångel med bilar mm.. har inte hunnit med så mycket men nu är garaget 80%klart så snart äre bara å börja, kan ju bli att man har en 16V och en 20V ;) Har ju GLTn med som jag inte börjat med än.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #473 skrivet: december 08, 2008, 20:08:04 »
Är jag ensam att tycka att det vore intressant med en 350? 340 och 360 finns ju redan, men ingen 350 vad jag vet i alla fall.

Haha vad "fel" det lät med 350... :P
Tänk hur många det skulle reta om det stod "350 GLT" på skuffen ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #474 skrivet: december 08, 2008, 20:08:45 »
KRB volvon är ju en 5:a  ;)

men det är ju lite för enkelt med en 5:a beroende på hur mycket effekt man ska ha förståss!

sen är det bra med jobb att få ner en 5:a men ett kortat 960tråg funkar om man rakställer!

besiktningen är väl bara att glömma?  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #475 skrivet: december 08, 2008, 20:11:30 »

besiktningen är väl bara att glömma?  ::)

tänkte knacka om nr till 126hk motorn ;) och regga som ombyggt fordon. så kanske det kan gå :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #476 skrivet: december 08, 2008, 20:15:05 »
vet att dom prata om det på volvo när jag jobba där att det var omöjligt att regga en 340/360 med turbo tror det är samma med annan motor men jag vet inte!


men hur som helst blir det en jäkla prisskilnad, skippa besiktningen och överladda en 16v det får du nog mest hk för pengarna!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #477 skrivet: december 08, 2008, 22:00:35 »
vet att dom prata om det på volvo när jag jobba där att det var omöjligt att regga en 340/360 med turbo tror det är samma med annan motor men jag vet inte!
men hur som helst blir det en jäkla prisskilnad, skippa besiktningen och överladda en 16v det får du nog mest hk för pengarna!

Det är omöjligt att göra ett enkelt motorbyte med följande registreringsbesiktning. Men som ombyggt fordon går det såklart.
Men det finns redan trådar på forumet om den diskussionen. En annan motor går ju så länge den inte är för stark och den har kat osv. och man tar boxar mm till den från donatorbilen.

Däremot går det ju inte besikta med 16v utan att bygga ombyggt fordon. Det syns direkt att det är fel topplock och det går inte göra ett enkelt motorbyte pga. den höga effekten/vridet som Jyllskar skrev längre upp här i tråden.
Så 10V 850-motor verkar vara den enda smidiga besiktningsvägen för de här 3 motorerna. Skulle va kul om du lyckades med det Johan  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #478 skrivet: december 09, 2008, 06:24:38 »
jo det förstår jag med! det är svårt at besiktiga med någon av dessa motorer men med 16v så går det lättare att göra en fulbesiktning! (=spar massa pengar och tid)

sen menar jag på att jobbet det är att få ner en 5:a är kankse inte värt det! klart en T5:a med fin grenrör och storturbo går bra! men för en 170hk sugmotor så får man inte så mycket för arbetet!
en 16v passar ju i princip rakt ner! nytt grenrör och fin turbo så har man bra med kräm!  8)  för en billig peng!

och 16 är fränt! hade själv byggt 16v om jag inte redan hade grenrör osv!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #479 skrivet: december 09, 2008, 19:46:34 »
Har börjat strippa 850n nu, visar sig hur det slutar ;)
Någon som behöver nå delar från en 850 GLT 92a?
Har ju 2 st 360 så det kan ju bli en av varje ;) GLTn tänkte jag vara mer seriös med så den kan få ta sin tid, Däremot den som är i denna tråden kan ju få utbyte av topp till en med dubbelt antal ventiler ;)

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga