Ny på forumet och relativt ny 340 ägare.
Har en 340 från 88a med en B200 motor i som jag tänke trimma.
Eller rättare sagt hade jag tänkt få någon att trimma den.
Det roligaste vore om du vågade göra jobbet själv.
Sen beror det ju helt på om du kan låta bilen stå still ett tag (gärna i garage) och om du har pappa eller bekanta som kan hjälpa till med mekhjälp eller tips och råd eller bara ett par extra händer om det behövs.
Det billigaste och enklaste är ju att ta begagnade godbitar ur andra volvobilar/motorer som passar direkt i våra motorer.
Exempel på sådant är ju kamaxel. Kamaxeln är den del som mest bestämmer om motorn ska vara snäll eller "elak".
Kamaxel är enkelt eller ganska enkelt att byta själv.
Ett topplock som heter 531 ger mer effekt än våra 530 som sitter i B200. Äldre betäckningar på nästintill likadana topplock är 405 respektive 398.
Men för några enstaka hästar till och roligare ljud tycker jag absolut du ska köpa ett öppet sportluftfilter på biltema. Det är billigt och enkelt!
Samma sak med elfläkt som ersätter originalet som drivs av fläktremmen samt katalysatorn som man kan ersätta med ett rakt rör eller rensa katalysatorn med ett järnspett.
Fast luftfilter är det enklaste trimmet absolut. Och inget av ovanstående trim ersätter/kräver nåt annat.
Usch nu skrev jag för långt och krångligt kanske, men fråga hur mycket du vill!
En fråga till dig, vad förväntar du dig av 2000kr trim? Vill du ha en snabbare bil som kör ifrån kompisens BMW, eller vill du ha en bil som låter häftigare eller bara en som svarar snabbare på gasen och är lite piggare än original?
Välkommen till 300 Power!