Författare Ämne: Enkelt trimm till min 340 (88a)  (läst 12744 gånger)

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Enkelt trimm till min 340 (88a)
« skrivet: februari 26, 2008, 20:55:07 »
Ny på forumet och relativt ny 340 ägare.
Har en 340 från 88a med en B200 motor i som jag tänke trimma.
Eller rättare sagt hade jag tänkt få någon att trimma den.

Behöver lite råd, är relativt nollad på att mekka själv.

Finns det några enkla metoder att börja med?
Jag har läst om turbo konvertering och annat som verkar dunder dyrt men hade hoppats på några andra mindre justeringar man kan göra.

Tänkte i vilket fall börja med sportfilter, är det att rekomendera?
(Kan jag bara köpa ett på biltema?)

Något annat?
Hoppas att det ska stanna under 2000:-

Föresten vad kan en turbo konvertering gå loss på?
(Kan en bilmekkare grejja det enkelt? - Eller måste man ha värsting kunskaper?)

Och om man trimmar, är det lagligt? Till vilken gräns?

Ursäkta de något novisa frågorna.

T


Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2008, 22:11:37 »
Kräver inga kunskaper och är billigt:
- Rensa ur bilens inredning. Stereoanläggning är no no! Ger fler hk per kg.
- Sportluftfilter. Biltema går bra.

Kräver vissa kunskaper och är billigt:
- Montera el-fläkt.
- Byta kam-axel.
- Rensa katalysatorn alt köra utan.
- Etanol-konvertera.

Kräver kunskaper och är inte billigt:
- Byta till en trim topp (topp som bl är portad,planad...)
- Byta till ett extraktorgrenrör och byta avgassystem till 2,5".

Kräver kunskap och är inte billigast men ger mest effekt Olagligt:
- Montera IC grenrör, turbo från en 940Turbo.

Lämnar du du bort jobbet räkna med att de tar minst 500 kr timmen. Det som tar längst tid är nog tillverkningen av downpipen (röret från turbon till avgassystemet).




« Senast ändrad: februari 26, 2008, 22:16:11 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2008, 15:05:18 »
Börja med att köpa dig en Haynes när du ändå är på biltema, den är värd pengarna. Byta kam är ganska enkelt.

http://www.blocket.se/vi/15252381.htm?ca=9_s

K-kam + Haynes + Luftfilter + ev. några justerbrickor till ventilspelet = dryga 1000:-

Det är en början i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2008, 17:37:15 »
Ny på forumet och relativt ny 340 ägare.
Har en 340 från 88a med en B200 motor i som jag tänke trimma.
Eller rättare sagt hade jag tänkt få någon att trimma den.

Det roligaste vore om du vågade göra jobbet själv.
Sen beror det ju helt på om du kan låta bilen stå still ett tag (gärna i garage) och om du har pappa eller bekanta som kan hjälpa till med mekhjälp eller tips och råd eller bara ett par extra händer om det behövs.

Det billigaste och enklaste är ju att ta begagnade godbitar ur andra volvobilar/motorer som passar direkt i våra motorer.

Exempel på sådant är ju kamaxel. Kamaxeln är den del som mest bestämmer om motorn ska vara snäll eller "elak".
Kamaxel är enkelt eller ganska enkelt att byta själv.

Ett topplock som heter 531 ger mer effekt än våra 530 som sitter i B200. Äldre betäckningar på nästintill likadana topplock är 405 respektive 398.


Men för några enstaka hästar till och roligare ljud tycker jag absolut du ska köpa ett öppet sportluftfilter på biltema. Det är billigt och enkelt!
Samma sak med elfläkt som ersätter originalet som drivs av fläktremmen samt katalysatorn som man kan ersätta med ett rakt rör eller rensa katalysatorn med ett järnspett.

Fast luftfilter är det enklaste trimmet absolut. Och inget av ovanstående trim ersätter/kräver nåt annat.

Usch nu skrev jag för långt och krångligt kanske, men fråga hur mycket du vill!

En fråga till dig, vad förväntar du dig av 2000kr trim? Vill du ha en snabbare bil som kör ifrån kompisens BMW, eller vill du ha en bil som låter häftigare eller bara en som svarar snabbare på gasen och är lite piggare än original?

Välkommen till 300 Power!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2008, 19:13:49 »
tack för era snabba svar...
ska köra inom mekkaren imorron och snacka med honom, kanske han kan pigga upp bilen...
jag har lust och skulle säkert fixa det själv men tiden tryter

Jag gissar att det blir: luftfilter + kamm till att börja med, ska fördjupa mig i den där elfläkten ni nämnt.
Rensa katalysatorn vore väll dumt med tanke på besiktning?
Bra tankar kring att rensa bilen på allt onödigt men det är nog inte min bana.

Förväntar mig egentligen inte så mycket för mina 2000kr, en rolig grej bara, gillar bilen hade varot skojjigt om det varit snäppet piggare.

T


perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #5 skrivet: februari 27, 2008, 19:18:01 »
Här var nog lite för mycket fackspråk.
Haynes? - vad är det?
(skriver en shoppinglista till mekkaren)

T

Börja med att köpa dig en Haynes när du ändå är på biltema, den är värd pengarna. Byta kam är ganska enkelt.

http://www.blocket.se/vi/15252381.htm?ca=9_s

K-kam + Haynes + Luftfilter + ev. några justerbrickor till ventilspelet = dryga 1000:-

Det är en början i alla fall.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2008, 19:25:42 »
Vad tror ni om min önskelista:

Must have:
• Sportfilter
• El fläkt
• K-kam
• Haynes (undrar fortfarande vad detta är, låter coolt: "en haynes")

Nice to have:
• Topplock: 531, 405 eller 398

Missar jag nått?

Igen, tack för era tidigare svar, jag har grävt i detta forum och lite på andra men det är rätt mycket fackspråk för min egen del så denna tråden har i vilket fall kokat ner det till denna eminenta shoppinglista.

Tack
T

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2008, 19:26:45 »
Haynes är ett företag som skruvar i sär bilar och dokumenterar detta sen skriver dom en repbok om bilen och säljer den.

http://www.haynes.se/Products/product_SV3041.htm


det topplock du ska ha är ett 531, gärna portat och planat.

398topplocket sitter väl som orginal på b19 och b21 om jag inte minns galet.


elfläkt hittar du från någon S**B på närmsta bilskrot.

om det är nå ord eller nått du tvekar på så är det bara fråga. :) vi är alla barn i början :)
« Senast ändrad: februari 27, 2008, 19:31:46 av loffe »

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #8 skrivet: februari 27, 2008, 19:36:59 »
aaah nu trilla poletten ner - ser boken framför mig

återkommer med rapport

t

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #9 skrivet: februari 27, 2008, 20:19:51 »
Börja med att köpa dig en Haynes när du ändå är på biltema, den är värd pengarna. Byta kam är ganska enkelt.

http://www.blocket.se/vi/15252381.htm?ca=9_s

K-kam + Haynes + Luftfilter + ev. några justerbrickor till ventilspelet = dryga 1000:-

Det är en början i alla fall.

passar alla k-kammar i t.ex 530'n?
strajps går snabbast

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2008, 20:38:26 »
Det finns en kamaxel till B18/B20 som också heter K, den passar inte. K-kammen som sitter i t.ex. tidiga 240 GLT (Tror jag i alla fall) är den som passar i din bil (överliggande kamaxel).
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #11 skrivet: februari 27, 2008, 20:58:00 »
Vad tror ni om min önskelista:

Must have:
• Sportfilter
• El fläkt
• K-kam
• Haynes (undrar fortfarande vad detta är, låter coolt: "en haynes")

Nice to have:
• Topplock: 531, 405 eller 398

Missar jag nått?

398 är en tidigare version av den 530 du redan har på motorn, inget kul alltså. 405/531 är det du vill ha!

Borttagning av original kylfläkt (driven av motorn) gör motorn lite rappare pga. att det är mindre motstånd och vikt för motorn att snurra på och så försvinner det värsta volvoljudet (låter som en stor fläkt särskillt när man kör iväg och varvar mycket typ som en pensionär, tror du vet vad jag menar. 240/740 låter likadant).

En till "nice to have" är lättat svänghjul. Gör att motorn varvar upp ännu snabbare och dessutom accellererar bilen snabbare på främst låga växlar. Dock är det inget man fixar i en handvändning pga. motor och koppling måste delas på och då måste antingen motorn lyftas ur, helt eller delvis. Alternativt så tar man ner bakaxeln och drar ut kardanen tills man får ner kopplingen.
Detta gör man nog sällan/aldrig utan andra orsaker som motorbyte, kopplingsbyte eller jobb på kardan/växellåda/bakaxel.

Sista nice to have: Extraktorgrenrör
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #12 skrivet: februari 27, 2008, 22:40:21 »
Fasiken jag kom på ett roligt scenario som kunde inträffat:
Tänk om jag hade dönat in till killen som ska hjälpa mig och bett han montera ett luftfilter, el-fläkt en K-kam samt en haynes... kan knappt hålla mig för skratt själv.
ha ha ha

Tack för all er hjälp, ska jaga pris på detta imorron och återkommer.

T

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #13 skrivet: februari 28, 2008, 08:21:46 »
Det finns en kamaxel till B18/B20 som också heter K, den passar inte. K-kammen som sitter i t.ex. tidiga 240 GLT (Tror jag i alla fall) är den som passar i din bil (överliggande kamaxel).

alla k-kammar till motorn med överliggandekam axel passar väl.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #14 skrivet: februari 28, 2008, 10:50:17 »
Hej igen.

Jag har en kille som hjälper mig att jaga rätt på grejjerna.
Frågor som uppkom:

K-Kam
Räcker det att pilla i denna eller behöver man joxxa med lyftare och annat också?
(något annat jag missat eller inte tänker på?)

Jag har beslutat att:
1. K-Kam
2. Fläkt
3. Sportfilter

(4) Dra på ett par andra fälgar, tips & tankar är välkomna.

Katalysatorn vågar jag inte röra då jag är rädd att besiktningen bråkar i så fall.

T

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #15 skrivet: februari 28, 2008, 12:24:24 »
Justera ventilspelet, är inte fel! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #16 skrivet: februari 28, 2008, 16:18:26 »
Det finns en kamaxel till B18/B20 som också heter K, den passar inte. K-kammen som sitter i t.ex. tidiga 240 GLT (Tror jag i alla fall) är den som passar i din bil (överliggande kamaxel).

alla k-kammar till motorn med överliggandekam axel passar väl.

Jo, det är det jag menar, men är osäker på vilka bilar den sitter i. Om jag inte minns fel har 240 GLT -83 405-topp och K-kam, 84-88 530-topp och V-kam.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #17 skrivet: februari 28, 2008, 17:48:43 »
Det finns en kamaxel till B18/B20 som också heter K, den passar inte. K-kammen som sitter i t.ex. tidiga 240 GLT (Tror jag i alla fall) är den som passar i din bil (överliggande kamaxel).

alla k-kammar till motorn med överliggandekam axel passar väl.

Japp
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #18 skrivet: februari 28, 2008, 17:49:07 »
Det finns en kamaxel till B18/B20 som också heter K, den passar inte. K-kammen som sitter i t.ex. tidiga 240 GLT (Tror jag i alla fall) är den som passar i din bil (överliggande kamaxel).

alla k-kammar till motorn med överliggandekam axel passar väl.

Jo, det är det jag menar, men är osäker på vilka bilar den sitter i. Om jag inte minns fel har 240 GLT -83 405-topp och K-kam, 84-88 530-topp och V-kam.

B23E 79-80: 140 hk/191 Nm (H-kam)
B23E 81-83: 136 hk/190 Nm (K-kam)
B23E 1984: 129 hk/190 Nm (A-kam)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #19 skrivet: mars 05, 2008, 23:02:03 »
Plockade upp bilen idag.
Nytt filter, en el-fläkt och en K-kam, service samt justeringar och kärran går som ett skott.
Låter som en rallybil och varvar så att jag tror motorn ska hoppa ur.
110 i trean, gjorde knappt det på femman innan...

;)

Grymme.
Tackar för er hjälp och råd.

T

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #20 skrivet: mars 05, 2008, 23:14:43 »
Plockade upp bilen idag.
Nytt filter, en el-fläkt och en K-kam, service samt justeringar och kärran går som ett skott.
Låter som en rallybil och varvar så att jag tror motorn ska hoppa ur.
110 i trean, gjorde knappt det på femman innan...

;)

Grymme.
Tackar för er hjälp och råd.

T

110 i trean :o original brukar de ju gå ca 120 i trean ???
En otrimmad gör ju 80 på tvåan, ca 120+ i trean, 170 i fyran och lite mer på femman.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #21 skrivet: mars 05, 2008, 23:44:50 »
Plockade upp bilen idag.
Nytt filter, en el-fläkt och en K-kam, service samt justeringar och kärran går som ett skott.
Låter som en rallybil och varvar så att jag tror motorn ska hoppa ur.
110 i trean, gjorde knappt det på femman innan...

;)

Grymme.
Tackar för er hjälp och råd.

T

Så kul!  :D
Varsågod för hjälp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #22 skrivet: mars 05, 2008, 23:46:09 »
Plockade upp bilen idag.
Nytt filter, en el-fläkt och en K-kam, service samt justeringar och kärran går som ett skott.
Låter som en rallybil och varvar så att jag tror motorn ska hoppa ur.
110 i trean, gjorde knappt det på femman innan...

;)

Grymme.
Tackar för er hjälp och råd.

T

110 i trean :o original brukar de ju gå ca 120 i trean ???
En otrimmad gör ju 80 på tvåan, ca 120+ i trean, 170 i fyran och lite mer på femman.

Min gör 135 på varvstoppet på trean om jag inte missminner mig. 3.64:1 i utväxling i bakaxeln. 360GL B200F 1987.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkele

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #23 skrivet: mars 06, 2008, 06:39:55 »
Va?
Jag måste köra som en kärring, ska omedelbart testa denna formula.
I vilket fall är det som natt o dag.

T

Plockade upp bilen idag.
Nytt filter, en el-fläkt och en K-kam, service samt justeringar och kärran går som ett skott.
Låter som en rallybil och varvar så att jag tror motorn ska hoppa ur.
110 i trean, gjorde knappt det på femman innan...

;)

Grymme.
Tackar för er hjälp och råd.

T

110 i trean :o original brukar de ju gå ca 120 i trean ???
En otrimmad gör ju 80 på tvåan, ca 120+ i trean, 170 i fyran och lite mer på femman.

Morbidio

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Stockholm
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #24 skrivet: mars 10, 2008, 20:05:13 »
Hur gjorde du med elfläkten? Finns det någon tempsensor man kan koppla in den i eller blir den manuell?
Volvo 360 GL -88

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« Svar #25 skrivet: mars 10, 2008, 21:55:37 »

Morbidio

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Stockholm
    • Visa profil
Volvo 360 GL -88