Författare Ämne: LMM & BTR  (läst 7240 gånger)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
LMM & BTR
« skrivet: juni 17, 2008, 16:56:36 »
Sitter och planerar lite inför ett turbo bygge och undrar då vad detta prat är om LMM med att spänna fjädern osv? fattar ingenting om jag ska va ärlig  ???

om jag åker med ställbar btr så borde väl inte någon spänning av LMM vara nödvändig?
har ett 740 turbo insug med tillhörnade spridare hemma + en BTR från KL racing den med klockan! vet inte om den är progresiv? men borde det inte räcka? för den ställer väl på mer soppa vid laddtryck?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: LMM & BTR
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2008, 20:33:31 »
Sitter och planerar lite inför ett turbo bygge och undrar då vad detta prat är om LMM med att spänna fjädern osv? fattar ingenting om jag ska va ärlig  ???

om jag åker med ställbar btr så borde väl inte någon spänning av LMM vara nödvändig?
har ett 740 turbo insug med tillhörnade spridare hemma + en BTR från KL racing den med klockan! vet inte om den är progresiv? men borde det inte räcka? för den ställer väl på mer soppa vid laddtryck?

// Fredrik

Japp bränsletrycksregulatorn ställer på mer bränsle vid laddtryck även original. Men en progressiv ökar soppan mer vid laddtryck än en vanlig(linjär) regulator.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2008, 20:55:30 »
Okej men funkar en linjär till turbo? motorn är en b21et med någon race kam lite portad topp och orginalgrenrör b200f insprut med 740turbo spridare! tänkte köra ett ladd på 0,8-1bar
hade tänkt köra e85 men det blir kankse svårt med en linjär?

// Fredrik

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2008, 21:02:09 »
Okej men funkar en linjär till turbo? motorn är en b21et med någon race kam lite portad topp och orginalgrenrör b200f insprut med 740turbo spridare! tänkte köra ett ladd på 0,8-1bar

// Fredrik

Vet inte, eller jo det gör den ju om man kan justera soppan med justerbart sprut tex. Eller tillsatssprut.
Annars kanske det är bra med progressiv. Nån turbogalning får reda ut det här.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2008, 21:14:10 »
Okey får hoppas våran är progressiv! någon som vet? står inte på hemsidan  ???  (KL racing)

men hur modifierar man LMM:en då?

// Fredrik

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2008, 23:58:56 »
Okey får hoppas våran är progressiv! någon som vet? står inte på hemsidan  ???  (KL racing)

men hur modifierar man LMM:en då?

// Fredrik

Tyvärr är de btr jag sett på KL linjära :( men jag kör ju med calibra turbo spridare å e85 funkar fint! kommer inte ihåg storleken på dessa men det ska stå i min tråd nån stans :P tror dom är större än 740 tic iaf.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2008, 10:05:29 »
okej jo det är dom säkert jag vet inte men vi får väl börja med att åka på 95 sen byta till störe spridare eftersom!

tack för svaren i alla fall!

// Fredrik

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2008, 23:50:07 »

// Fredrik

Mappen som sitter i B200F styrdonet kommer ändå att stämma så dåligt mot motorsetupen (kam, e85, topp osv) så det spelar förmodligen ingen större roll om du kör linjär eller progressiv BTR, förutsatt att du justerar in ett bra AFR vid fullast.
Förare TEAM EGON RACING

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2008, 10:04:24 »
jag kör med linjär BTR o turbo.. fungerar hur fint som helst! bara du justerar vid fullladd! men spänning av LMM är nödvändig för finjusteringen! kolla igenom min projektråd! =) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.0

mvh!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..