Författare Ämne: Trasigt kjolpaket (NU MED BILDER)  (läst 18247 gånger)

Marre

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Trasigt kjolpaket (NU MED BILDER)
« skrivet: januari 08, 2009, 23:33:41 »
Har som sagt skaffat mig ett trasigt kjolpaket som måste plastas om. Slipade ner lite idag vid en stor spricka på framkjolen (den var av i 2 bitar) och följde guiden för glasfiber. När jag penslat på med polyester och sen lagt på glasfiberväv så vill inte skiten stelna? Den är liksom geggig, förstår inte varför. Har aldrig plastat förr så skulle mer än gärna vilja ha hjälp :(

Mvh marre
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 21:38:33 av Marre »

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: Trasigt kjolpaket
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2009, 23:36:48 »
Har du haft i härdare?

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2009, 23:37:16 »
Japp.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2009, 00:35:34 »
Det behövs värme! Brukar stå min 15 grader... Sen så biter epoxi bättre på gammal GAP! Härdaren kan vara förstörd, testa en liten bit först! Du tvättar bort skitet med aceton! :) /M

Ps. använd skyddsutrustning! Sånt här är mycket allergiframkallande! :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2009, 17:51:25 »
Förmodligen så har det inte varit tillräckligt varmt i garaget. Satte på värme idag ett par timmar innan jag började jobba och mätte temperaturen till lite under 15. Just nu är det dock 15 grader. Förmodligen så blev det fel när jag gjorde det första gången på grund av temperaturen. På polyesterburken står det att det bör vara minst 15 grader så jag får hoppas att det fungerar nu. En fråga bara, hur gör man med ett hål på en kant t.ex? Fungerar det om man lägger ett par lager glasfiberväv och polyester på eller kommer skiten att böjas under härdningen och bli sne? Tips tas gärna emot :)

Mvh marre

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2009, 19:22:28 »
Jag brukar ta så mycket att det finns en rejäl slipmån! Eller använd en form, en bit plåt som vaxas, duger bra! GAP fäster inte på vax... Själva härdningen ger ingen formförändring, problemet är att hålla formen på den blöta glasfibern! Samt att få ut luften mellan vävskikten!

Min erfarenhet är från båtar! Där använder man topcoat eller gelcoat som täckskikt! Tänker du ha ren GAP utåt? Problemet är att glasfiberns ändar suger fukt, som en veke! Detta leder till delaminering och andra otrevligheter (plastpest)! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2009, 14:06:55 »
Tack för ett bra svar! Har faktist en fråga till i förrådet. Det är nämligen så att ena sidokjolens fäste är helt borta så jag skulle vilja gjuta av den ena sidokjolen som är hel, hur gör jag detta? måste vara något material som man lägger på och inte fäster på polyestern så att man kan ta bort formen från ena sidokjolen och plasta in i den trasiga.

mvh marre

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2009, 21:29:37 »
Här kommer lite bilder på problemet med sidokjolen.

Ena fästet på den sidokjolen som är hel

Och "fästet" på den trasiga sidokjolen

[/URL]

Så nu till min fråga HUR FAN gör jag?

Re: Det var jag som tog bort reklamen! Nästa gång vet du hur man gör! :) /Max
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 17:15:42 av Max »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
SV: Trasigt kjolpaket (NU MED BILDER)
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2009, 17:00:43 »
Lägg en "typ alu-folie" som begränsning. Spruta in pu-skum. Skär till pu-skum. Plasta med GAP utanpå. Tag bort pu-skum, där du inte vill ha det samt slipa och lacka ytan...

Tror pu-skum tål polyester, men är inte säker! :-\ Jag använde en sorts frigolit, som liknar pu-skum, som kärna i förstärkningar! Testa först på en bit löst skum! :)

Gammal GAP ser förskräckligt trist ut, men det mesta går att laga! ;) :) /M
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 17:23:22 av Max »

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2009, 17:30:30 »
Jag testade en sak idag jag gjöt faktist ena sidokjolen med gap och innan den härdade riktigt tog jag bort den och försökte modda in den på den andra. Problemet är nu att den är spegelvänd och att den inte passar. Hur ska jag gå tillväga går det att ordna eller måste jag göra så som du föreslog max? Vill helst inte krångla så mycket med det i och med att resten är färdigt d.v.s fram och bakkjol.

Mvh marre

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2009, 20:40:43 »
Förstår problemet med att den är spegelvänd... Själva insidan och fästet behöver väl inte vara exakt likadant!? Använd typ frigolit och trä till att bygga en form som fungerar, glöm inte vax. Utsidan fixar du till sist, med den hela som förebild! Du måste nog ha någon, typ av form att gjuta runt!

Tyvärr sådant här kan ta tid och inte är det själva plastningen, utan förberedelserna som är tidskrävande! ;) :) /M

Ps. jag tror att pu-skum, kan vara användbart!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 12, 2009, 21:18:15 »
Kom att tänka på en guide! Du har väl inte missat den!? Även Aterfallets projekttråd, innehåller mycket om gap! :) /M

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 16, 2009, 15:27:14 »
Tro det eller ej men jag är väldigt nära slutet. Har dock stött på ett problem. Det enklaste för mig för att få till formen var att använda fogskum, det visade sig vara perfekt i det här ändamålet. Har skärt till det och slipat ner det så att den nästan är identisk jämfört med den andra sidokjolen. Frågan är om det går att plasta direkt med polyester och glasfiberväv på fogskummet. Har lagt ner otroligt många timmar i garaget och fått till det perfekt. Vill inte direkt plasta över och sedan få allt jobb förstört om inte fogskummet tål polyestern. Någon vänlig själ som har testat detta får gärna berätta om det fungerar (helst någon som använt sig av biltemas produkter d.v.s biltemas fogskum, polyester osv.

Mvh marre

PS: bilder på resultatet kommer sen jag lovar :)

Sandvik

• Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #13 skrivet: januari 16, 2009, 17:16:53 »
Nej, fogskummet tål inte polyestern, du kan ju dra på några varv sprayfärg så håller de. :)
Tejp med plastyta funkar också.

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2009, 17:32:02 »
Hittade några länkar där det diskuteras:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112323&action=new

http://www.zatzy.com/teknik/144159-front-fogskum.html

Olika bud, Kan du inte testa på en bit bortskuren skum!? Vore väldigt intressant att veta... :) /M

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2009, 17:49:28 »
har gjort det nu ska vänta o se vad som händer. Tillsvidare får ni en bild av mig på hur det ser ut i dagsläget :)

mvh marre

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #16 skrivet: januari 16, 2009, 19:46:59 »
Inte den smidigaste formen att gjuta av precis, men det där ser ju bra ut! SKAPARGLÄDJE!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 16, 2009, 20:10:16 »
Ska nog gå att fixa. Många trodde att jag inte skulle lyckas men jag är på god väg! Är dessutom mitt första "glasfiber" projekt. Har aldrig jobbat med det tidigare så jag är ganska nöjd. Bör som sagt vara färdig om ett par veckor

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 16, 2009, 20:32:45 »
Ska nog gå att fixa. Många trodde att jag inte skulle lyckas men jag är på god väg! Är dessutom mitt första "glasfiber" projekt. Har aldrig jobbat med det tidigare så jag är ganska nöjd. Bör som sagt vara färdig om ett par veckor

Bra jobbat!

Jag har heller aldrig arbetar med glasfiber, aldrig vågat ge mig på det ännu.

Du verkar åtminstone ha lyckats bra  :)

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2009, 23:09:58 »
Så nu har jag äntligen fått tag på bilderna från min mobil. Här ser man lite hur utvecklingen har gått och mina ganska bra lösningar på vinklar o.s.v. Här kommer bilderna från början till nästan färdigt!

Plastning av ena böjen som hade lossnat från sidokjolen:

Klippte en kartongbit jämfört med den hela sidokjolens platta bakdel för att kunna ha på den trasiga där det fattades massa bitar, gjorde detta speciellt för att få rätt placering av lufthålet:

Sidokjolen som jag gjorde kartongbiten av(jag testade givetvis innan om GAPen fäste på kartong men icke sa nicke):

Som ni ser fattas det bitar av den platta sidan:

Hittade en burk fogskum i garaget som farsan använt för att täta något så kom jag fram till iden att använda den efter att ha sökt på internet och fått råd av Max här på forumet:

Eftersom att böjen inte gick att fastställa på grund av sidokjolens dåliga skick så tog jag en linjal i aluminium och formade den efter den hela sidokjolens böj, tog sedan linjalen och använde som riktlinje, tejpade på och gjorde lite fint efter(bilderna är bara för att demonstrera tänkandet):

och den trasiga:

nu börjar det faktist likna något!:

skära skära slipa slipa:

det här var sista bilden jag tog med kameran innan jag slipade och jämnade till allting så att det blev riktigt bra:

och till slut plastningen! blev ganska bra för att ha varit helt jävla trasigt från början!:

Nå grabbar vad tycks om en nybörjares sätt att renovera en totalkvaddad sidokjol :P?
Jag är personligen ganska nöjd med arbetet.

Mvh marre

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 16, 2009, 23:22:22 »
Jäkla fint jobb! ;D Mao fogskum tål polyester! Eller? :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #21 skrivet: januari 17, 2009, 00:23:18 »
Snyggt jobbat, går åt tålamod för sånt där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 17, 2009, 12:09:12 »
Tack så mycket :) Angående fogskum+polyester så använde jag bruntejp över det jag skulle plasta och det fungerar perfekt. Jag gjorde även ett test där jag tog polyester och glasfiberväv på en stor bit bortskuret fogskum. Det fäste bra utan att smälta eller något.

mvh marre

Sandvik

• Medlem
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #23 skrivet: januari 17, 2009, 12:24:36 »
Bra jobbat! :) Bara de jäkliga kvar nu, slipa till glasfibret när de härdat :P

Angående fogskummet och polyestern är jag lite förvånad, gjorde några tester för ett år sedan och fogskummet smälte alltid och missformades.. Kan ju iofs vara stor skillnad mellan olika polyestertyper också. :)

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 17, 2009, 17:57:30 »
Har en fråga nu när jag är färdig med all plastning. Har läst lite omkring gelcoat och funderat på om jag ska lägga det på plastningen? Ska ju tydligen skydda ytskiktet mot fukt, skador osv. Behövs detta för kjolpaket eller är det viktigare på båtar? Läste även att den kan minska sprickbildningen i glasfibret. Kom gärna med förslag! Har funderat på hur jag ska göra förarbetet inför lackering också. Har som sagt 5 lager glasfiberväv på just sidokjolen, frontreparationen är gjord med 3 lager. Ska jag slipa ner med grovt sandpapper och sedan använda spackel/sprutspackel eller ska jag bara slipa till glasfibret och kjolpaketet så att det blir en slät och fin yta och gå direkt på grundlackering/lackering?

mvh marre

Sandvik

• Medlem
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
« Svar #25 skrivet: januari 17, 2009, 18:17:23 »
Gelcoat tror jag inte behövs. Angående spacklet, har du en riktigt fin och slät yta så behövs inget spackel, men vill du ha bort alla små gropar och kanter är det nog bäst att dra på ett varv spackel och sedan slipa. Har du större gropar så funkar glasfiberspackel bra.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: januari 17, 2009, 20:55:32 »
Gelcoat är polyester + färgpigment, som fyllnadsmedel! Mao ett tvåkomponentsspackel! Kjolarna sitter i en hemsk miljö; salt, vatten, kyla, sten o grusstänk...

Allt beror på om det är en bruksbil och hur länge det skall hålla! Det bästa är epoxi, 100% vattentät! Det kostar lite mer men din yta är inte så stor!

Mitt råd: Vad du än spacklar med låt sista lagret innan målning bli lösningsmedelsfri epoxi! Är en fröjd att arbeta med, luktar ingenting! Köpes i ren form på större färgaffär, eller plastningsfirmor! 1/4 av priset jämfört med motsvarande båtprodukt!

Ett tips om dosering av epoxi o härdare; använd engångssprutor (blir inget slabb). Köpes på apoteket, veterinär eller granngården! Obs, nålarna får inte köpas utan recept, men de behövs inte...  :) /M

Ps. Som jag skrev tidigare, så är det båtar jag lekt med inte bilar! Någon annan vet kanske bättre, vad som är bra nog på bilar! ;) :) /ds

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 23, 2009, 18:45:43 »
snygg lösning med silver tejp ;)

första gången jag plastade så använde jag fogskum och hade polyester utanpå och det va ingen bra kombination det blev bara en klibbig ojämn sörja.

försök 2 så använde jag spackel å täta med och det blev otroligt bra ;D

en liten fråga angående kjolarna vill gärna höra historien om hur dom gick sönder...
drifting eller ofrivillig offroad körning ;)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 23, 2009, 18:47:54 »
snygg lösning med silver tejp ;)

första gången jag plastade så använde jag fogskum och hade polyester utanpå och det va ingen bra kombination det blev bara en klibbig ojämn sörja.

försök 2 så använde jag spackel å täta med och det blev otroligt bra ;D

en liten fråga angående kjolarna vill gärna höra historien om hur dom gick sönder...
drifting eller ofrivillig offroad körning ;)

Ähh dom gick nog bara sönder  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Marre

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: januari 23, 2009, 22:58:21 »
Faktist så köpte jag kjolpaketet begagnat för 2000kr när nypris var 13995. Jag såg det som en chans att både lära mig att arbeta med glasfiber och spara pengar. Dessutom är det bara ett plus att jag lär mig saker om glasfiber när jag pluggar till flygtekniker :)