Författare Ämne: Diff?  (läst 31635 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #40 skrivet: januari 16, 2008, 15:11:00 »
Idé.

Utgående axel från en M47 ser annorlunda ut jämfört med M47R. Skulle det vara möjligt att montera den utgående axeln från en M47 på en M47R? Skulle underlätta ifall man vill montera en annan bakaxel med diffklump.

Här ser man den utgåendeaxeln på en M47 med kardanmonteringsfäste, eller vad det heter:
http://hem.passagen.se/sevenhmb/m473_250.JPG

I det fästet skulle en BMW diffklump sitta fint tillsammans med en adapterplatta:
http://www.specialstage.com/classifieds/data/18/BMWLSD1.jpg

Därefter får man fixera ihop diff och låda på något vis.

att montera ihopp dessa borde väl ska kunna gå göra med nån form av hardyskiva om man hittar en sådan med rätt bultmönster, alternativt skära ut en och göra en egen. (såg dock hur det gick för performance efter ett sånt försök)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #41 skrivet: januari 16, 2008, 17:04:56 »
göra en egen hardy skiva på en bil som man skall köra fort med och de blir stora poå frestningar på skulle ja itne rekomendera kör utan i stället men skall den användas till mycket vardags körning så är ju hardy skiva att föredra...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Diff?
« Svar #42 skrivet: januari 16, 2008, 18:36:01 »
Här kommer en skiss på hur jag tänkte:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diff?
« Svar #43 skrivet: januari 16, 2008, 19:36:29 »
Här kommer en skiss på hur jag tänkte:

Problemet är väl att hela paketet blir längre? Annars är det ju en "smidig" lösning om man kan fixera diff och växellåda så att det inte blir brytningar på axlarna ut ur lådan och in i diffen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Diff?
« Svar #44 skrivet: januari 16, 2008, 19:55:51 »
Skulle vilja få tag på måtten på en bmw diff. Men den ser inte så himla lång ut:

http://www.jason.cundall.dsl.pipex.com/diff_swingarms.JPG

Jag har hopp om att det kan fungera. Alt är att köra med en M45R låda eller låta Svea motor tillverka en ny transaxel.
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 20:02:38 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diff?
« Svar #45 skrivet: januari 16, 2008, 20:42:36 »
Skulle vilja få tag på måtten på en bmw diff. Men den ser inte så himla lång ut:

http://www.jason.cundall.dsl.pipex.com/diff_swingarms.JPG

Jag har hopp om att det kan fungera. Alt är att köra med en M45R låda eller låta Svea motor tillverka en ny transaxel.

Nej den ser inte längre ut än 360:ns, men kopplingen mellan diff &  låda kommer ju stjäla några centimeter och det är INTE mycket plats mellan 360 original diff och bakaxelröret.. förlåt om jag verkar negativt inställd, försöker bara gissa om det får plats eller ej.

Varken kortare eller längre än original är ju bra om det innebär en vinkel på drivknutarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #46 skrivet: januari 16, 2008, 22:21:30 »
Här kommer en skiss på hur jag tänkte:

Detta har jag också funderat på men jag hade också tänkt mej t.ex någon getraglåda bakmonterad ihop med någon bmwdiff med differentialspärr.
Jag har också tänkt på problemet med att få det exakt fixerat så det inte belastar lagren och kommit fram till att någon typ av hardyskiva kunde va en bra lösning.
Från vilken bmwmodell kommer diffen på bilden och hur mycke nm klarar den? är ju inte så stor ide att byta till en annan diff om den inte är bättre än 360originaldiff.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Diff?
« Svar #47 skrivet: januari 16, 2008, 23:20:13 »
Vet inte från vilken bil diffen på bilden är ifrån.

Har räknat lite grovt på en bild och fakta om diametern på medbringaren.
Diffen visar en Bmw m3 E46 diffbroms/bakväxel  .

Medbringare 13.5 cm
Hela diffen är ca 55.62 cm
Från mitten av av drivaxelfästet till ingeånde axel är ca 39.42 cm

Nu får någon mäta ut vart den kommer hamna ifall man har en hardyskiva på säg 2.5 cm?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #48 skrivet: januari 16, 2008, 23:26:46 »
Här kommer en skiss på hur jag tänkte:

Detta har jag också funderat på men jag hade också tänkt mej t.ex någon getraglåda bakmonterad ihop med någon bmwdiff med differentialspärr.
Jag har också tänkt på problemet med att få det exakt fixerat så det inte belastar lagren och kommit fram till att någon typ av hardyskiva kunde va en bra lösning.
Från vilken bmwmodell kommer diffen på bilden och hur mycke nm klarar den? är ju inte så stor ide att byta till en annan diff om den inte är bättre än 360originaldiff.

byter vi till annan diff finns nog betydligt större eftermarknads grejjer att köpa så man slipper svetsa :)


Vet inte från vilken bil diffen på bilden är ifrån.

Har räknat lite grovt på en bild och fakta om diametern på medbringaren.
Diffen visar en Bmw m3 E46 diffbroms/bakväxel  .

Medbringare 13.5 cm
Hela diffen är ca 55.62 cm
Från mitten av av drivaxelfästet till ingeånde axel är ca 39.42 cm

Nu får någon mäta ut vart den kommer hamna ifall man har en hardyskiva på säg 2.5 cm?


vad är denna diffklump i förmatrial? finns det möjlighet att bygga sig en gördel runt denna så att det går bultaihop den med växlelådan och på så sätt undvika brytningar mellan diff mot låda.
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 23:29:38 av loffe »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #49 skrivet: januari 17, 2008, 00:06:11 »
Om man byter diff är det nog bäst (enklast o billigast) om man byter till en som klarar våra krav så vi inte behöver eftermarknads grejjer.
Jo Loffe man blir nog tvungen att bygga någon typ av ram för att få till det, men problemet är nog att få centrerat till 100%, viktigt också att man får det absolut rätt axiellt så det inte belastar lagren, så någon typ av hardyskiva eller liknande kan nog bli nödvändig.


loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #50 skrivet: januari 17, 2008, 07:20:48 »
Om man byter diff är det nog bäst (enklast o billigast) om man byter till en som klarar våra krav så vi inte behöver eftermarknads grejjer.
Jo Loffe man blir nog tvungen att bygga någon typ av ram för att få till det, men problemet är nog att få centrerat till 100%, viktigt också att man får det absolut rätt axiellt så det inte belastar lagren, så någon typ av hardyskiva eller liknande kan nog bli nödvändig.



Om så är fallet komma undan från eftermarknads grejjer så är väl en bmw klump med lamell diff ett alternativ? Annars är det väl mest eftermarknads grejjer som gäller får att kunna få göra dubbel lakrits?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Re:Diff?
« Svar #51 skrivet: januari 19, 2008, 23:22:51 »
Ok, men hur kan tyngden över ett hjul påverkas av att axeln roterar?

Får inte riktigt ihop det i huvudet! Upplys mig tack! ;)


Ursäkta att jag tar upp något, som antagligen är självklart för många. Och kanske redan utagerat, i denna tråd.

Det är inte rotationen i sig själv som ger upphov till detta fenomen. Det är kraftöverföringen det sk vridmomentet. Som ni vet finns det alltid, en i motsatt riktning, verkande kraft inblandad, då något utsätts för en kraft och förblir stilla. Annars skulle bilen, motor och växelåda roterar runt sina längdaxlar (som tur är gör dom inte det). Det som händer är att motorn vrider runt växellådan, i detta arbeta tar den "spjärn" i karossen genom sina motorfästen. På samma sätt tar diffhuset "spjärn" mot karossen genom sina växellådsfästen. Dessa krafter eller rättare sagt vridmoment är motverkande. Det får till följd att karossen som inte är 100% vridstyv, vrider sig. Därigenom trycks två hjul ner (diagonalt). Om bilen saknat fjädring skulle ena bakhjulet ha lyft (framändan är tyngre), för att i nästa sekund dala då vridmomentet, minskar rejält, med ett fritt spinnande hjul. Detta fenomen märks mycket mindre i våra bilar, som har ett momentrör, detta rör avlastar karossen. Därför vrider 360 karossen sig mindre och får bättre grepp! Det till drivaxlarna hörande, motverkande vridmomentet, vill få bilen att "stegra".

Ett annat fenomen, som vi alla är bekanta med, är att bilen vill kantra då man, utan växel varvar, motorn vid ex ett rödljus. Det har att göra med att det krävs en kraft, för att accelerera motorns varvtal, kallas masströghet. I detta arbeta tar motorn, som vanligt, "spjärn" mot karossen. Nu finns det inget motverkande moment från diffen att arbeta mot, därför lutar sig hela bilen. Den lättar faktiskt på ena sidan och i mosvarande grad ökar tyngden på andra sidan. Detta fenomen är mycket kraftigt, då motståndet mot acceleration, inte alls har något att göra med lagerfriktion eller luftmotstånd. Det är själva massans (viktens) ovilja mot att ändra sin rörelse. Tillräckligt stor motor och tyngd, på de rörliga delarna, hade vräkt hela bilen på sidan! Det är motorn som vickar bilen, men de rörliga delarna tar "spjärn" i själva tomrummet! Lite kusligt, vi människor vet hur det verkar och kan beräkna effekterna men vad det egentligen är vet vi inte!!!

Diffen fördelar vridmomentet lika till båda bakdäcken, alltså inte effekten. Detta förklarar att ett fritt spinnande hjul kan ta hela motoreffekten i anspråk, trots att båda hjulen utsätts för samma vridmoment.

Jag tror, att om ett hjul väl börjat spinna, minskar friktionen. Vet inte varför! Någon som vet?

/Max
« Senast ändrad: januari 20, 2008, 12:51:25 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diff?
« Svar #52 skrivet: januari 20, 2008, 10:08:27 »
Jag tror, att om ett hjul väl börjat spinna, minskar friktionen. Vet inte varför! Någon som vet?

Det hela handlar om friktion; statisk kontra kinetisk friktion... Så  länge det inte spinner strå däckets slitbana stilla jämfört med marken direkt under, då finns i gränsytan mellan dem statisk friktion. När det börjar spinna uppstår en hastighetsskillnad mellan de två, varvid  vi har kinetisk friktion istället. Anledningen till att fritkionen då minskar är att den kinetiska friktionen är mycket mindre än den statiska... Ett exempel:
Om man kikar lite i graferna i http://www.vti.se/epibrowser/Webbdokument/Transportforum/TP-foredrag%202007/46.%20Friktionsm%C3%A4tningar.pdf
kan man utläsa att den kinetiska friktionen vid inbromsning för en viss sorts däck på något underlag är 0.08, medan den statiska friktionen, d.v.s. den innan däcket låser upp, är 0.16. Då friktionskraften (enkelt sett) är linjärt beroende av friktionskoefficienten innebär det att bilen kan utveckla dubbelt så stor bromsande kraft innan den låser hjulen som efter att de är låsta... Detsamma gäller även vid acceleration, möjligen med något andra siffror...

Kort sagt, vill man komma iväg snabbt/stanna snabbt så ska man se till att hjulen rör sig ungefär lika fort som underlaget, inga direkta nyheter där inte!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #53 skrivet: januari 20, 2008, 13:26:51 »
Tack Kurre86, var inte bekant med begreppet "kinetisk friktion" (rörelse friktion). Visste att den fanns, genom praktiska iakttagelser, nu har jag även lite siffror Då jag, efter att ha läst ditt inlägg, slog upp det i en formelsamling. Är ytorna "smorda" är det stillastående friktiomstalet ca det dubbla, gentemot det, mellan ytor i rörelse. Är ytorna "torra" varierar siffrorna, ex stål mot stål 0,18 resp 0,14 . :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #54 skrivet: januari 27, 2008, 21:54:41 »
Är det samma innehåll i alla 300-as diffar. Jag vet att det är skillnad på utväxlingen, men för övrigt? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diff?
« Svar #55 skrivet: januari 27, 2008, 22:04:42 »
Är det samma innehåll i alla 300-as diffar. Jag vet att det är skillnad på utväxlingen, men för övrigt? /Max

Vet inte hur det är att jämföra 4-växlat eller 5-växlat, huset är ju annorlunda men innanmätet vet jag inget om i den 4-växlade.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #56 skrivet: januari 27, 2008, 22:56:25 »
Är det samma innehåll i alla 300-as diffar. Jag vet att det är skillnad på utväxlingen, men för övrigt? /Max
Det är ganska samma men det skiljer nog lite i allafall mellan 4-växlat och 5-växlat.
Själva diffen ska nog passa att flytta mellan husen men piniongerna är olika, i 5-vdiffen är det invändiga splines i piniongaxeln medan 4-v har utvändig.
Jag har hört att stora hjulet på diffklumpen hör ju ihop med en piniong, så man byter dessa tillsammans om man ska va seriös. (är man mindre seriös går det nog att bara byta ena ifall de är från samma utväxling) ;)
Medbringaraxlarna (som drivaxlarna skruvas fast i) passar nog men ser lite olika ut.
I 5-vdiffen sitter det nå plåtbrickor under de två medbringarhjulen (dreven som sitter på axeln som är 17mm i diameter), dessa finns inte i 4-vdiffen, utan där är dessa drev lite bredare istället (kraftigare?)
17millimetersaxlarna är lite olika också, på så vis att de till 5-v har nå svarvade spår vid dreven (antagligen för att få bättre smörjning av dessa).
Jag har haft tanken att ta smådreven från en 4-vdiff och göra lite större urfasning i hålen på dessa (för att få dit mer olja) och montera dessa utan brickor i en 5-vdiff, med 17mm axeln ur 5-vdiffen, eller göra en ny 17mm axel i bättre material.
Det vanligaste problemet i diffarna är ju att dessa hjul skär fast på axeln och går sönder.
Jag öppna ju min diff idag och konstaterade att ena hjulet skurit fast på axeln så den roterade med drevet.
Jag har några diffar utspridda på arbetsbordet i garaget nu, så jag ska försöka få ihop något som är lite hållbarare än original.

Nu har jag skrivit obegripligt och krångligt igen :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diff?
« Svar #57 skrivet: januari 28, 2008, 06:28:55 »
Är det samma innehåll i alla 300-as diffar. Jag vet att det är skillnad på utväxlingen, men för övrigt? /Max
Det är ganska samma men det skiljer nog lite i allafall mellan 4-växlat och 5-växlat.
Själva diffen ska nog passa att flytta mellan husen men piniongerna är olika, i 5-vdiffen är det invändiga splines i piniongaxeln medan 4-v har utvändig.
Jag har hört att stora hjulet på diffklumpen hör ju ihop med en piniong, så man byter dessa tillsammans om man ska va seriös. (är man mindre seriös går det nog att bara byta ena ifall de är från samma utväxling) ;)
Medbringaraxlarna (som drivaxlarna skruvas fast i) passar nog men ser lite olika ut.
I 5-vdiffen sitter det nå plåtbrickor under de två medbringarhjulen (dreven som sitter på axeln som är 17mm i diameter), dessa finns inte i 4-vdiffen, utan där är dessa drev lite bredare istället (kraftigare?)
17millimetersaxlarna är lite olika också, på så vis att de till 5-v har nå svarvade spår vid dreven (antagligen för att få bättre smörjning av dessa).
Jag har haft tanken att ta smådreven från en 4-vdiff och göra lite större urfasning i hålen på dessa (för att få dit mer olja) och montera dessa utan brickor i en 5-vdiff, med 17mm axeln ur 5-vdiffen, eller göra en ny 17mm axel i bättre material.
Det vanligaste problemet i diffarna är ju att dessa hjul skär fast på axeln och går sönder.
Jag öppna ju min diff idag och konstaterade att ena hjulet skurit fast på axeln så den roterade med drevet.
Jag har några diffar utspridda på arbetsbordet i garaget nu, så jag ska försöka få ihop något som är lite hållbarare än original.

Nu har jag skrivit obegripligt och krångligt igen :-[

Nejdå inte obegripligt och fullmatat med fakta och skarpa ögons insikter! Tack Kullke!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #58 skrivet: mars 22, 2008, 20:44:36 »
Hitta lite info om Getraglådor, bla utväxling bilder och vilka bmwn dom suttit i.
Under THE "ULTIMATE TRANSMISSION" på sidan jaag länkar till hittar man info om lådorna.
Och under DIFFERENTIALS finns det nog lite info om diffar.
http://www.metricmechanic.com/catalog/catalog.php
Troligen en intressant sida för de som kör bmw

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diff?
« Svar #59 skrivet: mars 22, 2008, 20:56:37 »
Nu har jag skrivit obegripligt och krångligt igen :-[

Tack Kullke! :) Nu vet jag lite mer, intressant det där om att öka smörjningen! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.