Ok, men hur kan tyngden över ett hjul påverkas av att axeln roterar?
Får inte riktigt ihop det i huvudet! Upplys mig tack!
Ursäkta att jag tar upp något, som antagligen är självklart för många. Och kanske redan utagerat, i denna tråd.
Det är inte rotationen i sig själv som ger upphov till detta fenomen. Det är kraftöverföringen det sk vridmomentet. Som ni vet finns det alltid, en i motsatt riktning, verkande kraft inblandad, då något utsätts för en kraft och förblir stilla. Annars skulle bilen, motor och växelåda roterar runt sina längdaxlar (som tur är gör dom inte det). Det som händer är att motorn vrider runt växellådan, i detta arbeta tar den "spjärn" i karossen genom sina motorfästen. På samma sätt tar diffhuset "spjärn" mot karossen genom sina växellådsfästen. Dessa krafter eller rättare sagt vridmoment är motverkande. Det får till följd att karossen som inte är 100% vridstyv, vrider sig. Därigenom trycks två hjul ner (diagonalt). Om bilen saknat fjädring skulle ena bakhjulet ha lyft (framändan är tyngre), för att i nästa sekund dala då vridmomentet, minskar rejält, med ett fritt spinnande hjul. Detta fenomen märks mycket mindre i våra bilar, som har ett momentrör, detta rör avlastar karossen. Därför vrider 360 karossen sig mindre och får bättre grepp! Det till drivaxlarna hörande, motverkande vridmomentet, vill få bilen att "stegra".
Ett annat fenomen, som vi alla är bekanta med, är att bilen vill kantra då man, utan växel varvar, motorn vid ex ett rödljus. Det har att göra med att det krävs en kraft, för att accelerera motorns varvtal, kallas masströghet. I detta arbeta tar motorn, som vanligt, "spjärn" mot karossen. Nu finns det inget motverkande moment från diffen att arbeta mot, därför lutar sig hela bilen. Den lättar faktiskt på ena sidan och i mosvarande grad ökar tyngden på andra sidan. Detta fenomen är mycket kraftigt, då motståndet mot acceleration, inte alls har något att göra med lagerfriktion eller luftmotstånd. Det är själva massans (viktens) ovilja mot att ändra sin rörelse. Tillräckligt stor motor och tyngd, på de rörliga delarna, hade vräkt hela bilen på sidan! Det är motorn som vickar bilen, men de rörliga delarna tar "spjärn" i själva tomrummet! Lite kusligt, vi människor vet hur det verkar och kan beräkna effekterna men vad det egentligen är vet vi inte!!!
Diffen fördelar vridmomentet lika till båda bakdäcken, alltså inte effekten. Detta förklarar att ett fritt spinnande hjul kan ta hela motoreffekten i anspråk, trots att båda hjulen utsätts för samma vridmoment.
Jag tror, att om ett hjul väl börjat spinna, minskar friktionen. Vet inte varför! Någon som vet?
/Max