Författare Ämne: Mefistofeles is back!  (läst 175093 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #160 skrivet: augusti 14, 2017, 17:14:55 »
Det är ju exakt så den beter sig. Då får jag gå ut och kolla att allt är nollat igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #161 skrivet: augusti 14, 2017, 17:53:13 »
Ska förtydliga det jag skrev tidigare, jag tror alltså att gnistan hoppar över till fel stift i strömfördelarlocket pga att strömfördelaren står så lite fel att den hoppar rätt på tomgång men när det blir mer förtändning får den närmare väg till fel stift.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #162 skrivet: augusti 14, 2017, 20:19:42 »
Har nu testat att nolla allt men samma resultat. Ska man inte kunna justera grund förtändningen med fördelaren? Händer inget när jag vrider, står fast vid 20 graders förtändning oavsett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #163 skrivet: augusti 14, 2017, 20:26:05 »
Nej det är renix som med hjälp av svänghjulet  bestämmer när gnistan kommer och gnistan går då till det stift som rotorn är närmast. På vilket varvtal har du 20 grader? Med eller utan vacuum?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #164 skrivet: augusti 14, 2017, 20:27:28 »
Mellanaxelns läge vid nollning:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #165 skrivet: augusti 14, 2017, 20:28:49 »
Tomgången ligger på 2000 varv och kan inte få ner den. Kan det vara soppatrycket som är för lågt, har fortfarande b200 original btr?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #166 skrivet: augusti 14, 2017, 20:54:38 »
B200 har 2,5bar btr och B230 har 3bar, men borde inte göra så att tomgången inte går att få ner.
Prova koppla bort vakuumslangen från btren, då har du ju 2,5bar på tomgång dvs ungefär samma som en b230 3bar btr med vacuum inkopplad.

Förtändningen ökar ju i samband med varvtalet så du får inte korrekt visning om tomgångsvarvtalet inte ligger rätt. Så känns ju som att svänghjul och tändning borde stå rätt då.
Jag är inte så värst insatt i renix så kan ha fel där, men en vanlig fördelare med brytarspets beter sig så iaf.

Har du tomgångsskruv på undersidan av gasspjället? Om ja, har du provat skruva på den? Inåt/medsols för att sänka tomgången.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #167 skrivet: augusti 14, 2017, 21:03:25 »
Har provat att skruva men utan resultat. Samma sak med co skruven på lmm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #168 skrivet: augusti 14, 2017, 21:11:37 »
När du lyft bort fördelarlocket och plastsnyddel under rotorn finns det en markering på kanten, rotorn ska ligga vid den markeringen när du nollar motorn.
2000 är ju inte tomgång så 20 grader är nog rätt.
Om rotorn står mot markeringen är det något fel i renixboxen eller svänghjulsgivaren.
Jag brukar testa byta renix när jag felsöker men hittills har ingen varit trasig, men en trasig svänghulsgivare har jag bytt. Har du några extra boxar är det bara att testa byta, fast det är fel typnr går det i allafall att testa.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #169 skrivet: augusti 14, 2017, 21:22:15 »
Jo rotorn står mot den markeringen när jag nollade. Har två renixboxar och har testar båda. Men varför kan jag inte få ner tomgången?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #170 skrivet: augusti 14, 2017, 22:24:29 »
Har du b200 spjäll med  tomgångsskruv under spjällhuset? Går det inte skruva på sättet så spjället stänger mer.
Om allt annat är rätt testa byt rotor och lock. Och tändlägesgivaren eller kabeln kan ha glappkontakt så det blir triggerfel.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #171 skrivet: augusti 14, 2017, 22:40:26 »
Men killar! Har man ingen hallgivare eller brytarspetsar i fördelaren så kan man vrida den hur man vill utan att påverka tändläget! (Inom rimliga gränser för rotorn måste ju förstås vara vid ett stift i fördelaren när det ska tändas)

Prova att plugga vaakumslangen till Renixet och provgasa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #172 skrivet: augusti 14, 2017, 23:49:39 »
Hur mycket utanför graderingen kommer gnistan när du försöker värva upp motorn? Är det ca 180grader så är det fel gnista.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #173 skrivet: augusti 15, 2017, 13:38:00 »
Fokuserar nu enbart på tomgången och jobbar mig uppåt.

Eftersom tomgången är över 2000rpm måste den dra tjuvluft?

Har pluggat alla vaccumslangsanslutningar. Inget skillnad.

Bottnat tomgångsskruven, ingen respons.

Tog av justerarmen och justerakruven till spjället för att säkerställa att spjället är så stängt det är möjligt. Ingen skillnad.

Tog upp bladmåttet och kontrollerade spjället och uppmätte 0,20. Kontrollerade måttet med Hayenes och det ska vara 0,05.

Alltså kan spjället vara slut. Har ett vagt minne att tomgången var hög vid inköpet. Har kvar insuget från b230 och kunde uppmäta 0,05 på det spjället. Får ta och switcha ikväll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #174 skrivet: augusti 15, 2017, 14:46:25 »
Kunde inte låta bli att byta.

Tomgång är nu nere på 990rpm :)

Ca 10 graders förtändning vilket är ok?

Men den spottar och fräser när jag gasar. Hoppas det bara är co skruven.

Måste montera elfläkt så jag kan köra mer än 2 min.

Men man behöver inte byta btr när man konverterar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #175 skrivet: augusti 15, 2017, 16:19:18 »
Har svårt att tro en B230 får tillräckligt med soppa med bara 2,5bar btr då B230 ska ha 3bar btr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #176 skrivet: augusti 15, 2017, 16:54:12 »
Har svårt att tro en B230 får tillräckligt med soppa med bara 2,5bar btr då B230 ska ha 3bar btr.

Har kört min 360 med B230 och V-kam med original 2.5 Bars bränsletryck i nästan ett år helt utan problem :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #177 skrivet: augusti 15, 2017, 17:06:42 »
Vad jag gjort efter gasspjällsbytet:
Kontrollerat att rotorn står mot markeringen i fördelaren när kolv ett är i ÖDP.
Justerat TPS att den klickar precis när spjället öppnar sig.

Bilden går igång snällt och går bra på tomgång. Men så fort jag gasar så är det som det är ett varvstopp vid 2500rpm och det smäller från avgasröret.

Har försökt trixa med co skruven så jag kan få liter mer än 2500 varv men utan större resultat.

Någon som vet ungefär hur många varv co skruven ska vara utskruvad?

Ska jag slänga i 3 bar BTR och de turkosa spridarna från 740 och försöka igen?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #178 skrivet: augusti 15, 2017, 17:09:14 »
Dessa spridare:




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #179 skrivet: augusti 15, 2017, 18:56:52 »
Måste byta hela fuelrailen för btr är av olika typ. B200 är gängad i fuelrailen och min 740 btr är bara pressad in i railen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #180 skrivet: augusti 15, 2017, 18:58:45 »
Skulle kunna installera min reglerbara btr men måste först köpa en mätare så jag vet vad trycket ligger på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #181 skrivet: augusti 15, 2017, 21:39:42 »
Imorgon fortsätter felsökningen :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #182 skrivet: augusti 16, 2017, 06:17:32 »
Olidligt spännande!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #183 skrivet: augusti 16, 2017, 10:48:33 »
Här är resultatet:
https://www.youtube.com/watch?v=z7As6mD2naU

Några kommentarer på det?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #184 skrivet: augusti 16, 2017, 12:38:34 »
Efter lite mek så ser jag att mätaren bara har gradering till 1 bar :( Måste hitta en annan klocka.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #185 skrivet: augusti 16, 2017, 15:32:56 »
Försökt få till någon form av grundinställning på LMM tack vare Kulke. Tyvärr gav det inget resultat :(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #186 skrivet: augusti 16, 2017, 16:37:24 »
Fungerar tändförställningen som den ska nu ?
Testa på alla tändkablar så du vet att  du har gnista på alla.
Om förtändningen fortfarande försvinner utanför markeringen ska du testa stroboskoplampan på en annan bil så du vet att den visar rätt, finns strobolampor som blir rubbade på högre varvtal.
Obelastad varvar en motor utan problem fast den får för lite bränsle, de brukar tom vara varvilligare obelastade om de får för lite. Så om tändningen fungerar får den antagligen för mycket, hur ser stiften ut?
Co skruven påverkar mest på låga varv.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #187 skrivet: augusti 16, 2017, 20:12:29 »
Tack Kullke!

Fick tag på en annan klocka som visar bar. Bottnade btr och kom bara upp i 2 bar?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #188 skrivet: augusti 16, 2017, 20:33:47 »
Vad ska man köpa från biltema original kopia eller  prestandapump av 044 typ?

Det skadar väl inte att det flödar på mer än original?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #189 skrivet: augusti 16, 2017, 20:35:30 »
Släpper regulatorn något till returen när den är bottnad? Om den gör det betyder det att den inte klarar hålla mer än 2bar.
Men om den inte släpper igenom något till returen nu betyder det att din pump bara ger 2bar.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #190 skrivet: augusti 16, 2017, 20:56:39 »
Testade det kullke. Den pissar genom returen. Pressade skruven lite till (skallen hamnade en bit ner i huset) och fick upp den i 2,5-3 bar. Men ingen skillnad på gasresponsen :(

Imorgon ska jag mäta lambda


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #191 skrivet: augusti 16, 2017, 21:19:29 »
Är det så att jag måste pressa min justerbara btr extremt mycket för att den sitter i serie med original btr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #192 skrivet: augusti 16, 2017, 22:48:06 »
Vad har du för btr? Är den ny eller är det en gammal med trött fjäder? Går antagligen att öppna och spänna/byta fjäder.
Såg på förra sidan att du 2012 monterat ett B230ET block, vad är det för kam, topp planad/portad osv?
Du kan köra med lmm lös och reglera klaffen med ena handen medan du gasar med den andra.
Lambdamätningen blir felvisande om den misständer, för då far ju oförbrändt syre och bensin med avgaserna men lambdan ser bara syre och tror den går snålt.
Men jag tror fortfarande att det är något fel med tändningen, om du inte testat byta givaren tror jag att den är problemet, den fungerar på tomgång men mera varv och vibrationer gör att den inte klarar att trigga rätt😕
Men svårt att bedömma vad som är fel när man inte ser och hör motorn själv.

« Senast ändrad: augusti 16, 2017, 22:50:10 av kullke »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #193 skrivet: augusti 17, 2017, 08:41:11 »
Blocket har jag bara sänkt ner vet inget om status med planing, kam mm.

Ska göra som du säger och testa att trycks in klaffen och se om jag kan fetta på blandningen.

Om det inte funkar byts lägessensorn.

Är det ide att ta loss startmotorn och känna hur svänghjulet är placerad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #194 skrivet: augusti 17, 2017, 11:29:40 »
Har nu testat att trycka in klaffen men får inte till att den hoppar över 3000rpm.

Lossade sensorn till svänghjulet. Mätte upp resistansen till 213 ohm.





Bytte även renixbox och fick ännu värre baktändning (spottade bak genom insuget).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #195 skrivet: augusti 17, 2017, 19:41:07 »
Då är det kanske inte tändningsfel . Kan vara att tändpunkten missar graderingen pga att motorn misständer och går ryckigt.
Kanske spridarna slutar öppna vid 2500rpm, går att testa med voltmätare eller biltemas15248.
Hur uppför sig varvräknaren när den börjar baktända, står den på 2500 eller går den till 0?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #196 skrivet: augusti 17, 2017, 19:56:10 »
Just nu har jag problem med generatorn som inte laddar. Måste fixa det innan felsökningen kan fortsätta :(

Se tråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9651.msg114096#msg114096
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #197 skrivet: augusti 17, 2017, 22:36:32 »
Nu droppar det vatten från avgassystemet. Kompprov imorgon.



Den här bilen vill inte bjuda till dans :(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Mefistofeles is back!
« Svar #198 skrivet: augusti 17, 2017, 23:21:45 »
Då är det kanske inte tändningsfel . Kan vara att tändpunkten missar graderingen pga att motorn misständer och går ryckigt.
Kanske spridarna slutar öppna vid 2500rpm, går att testa med voltmätare eller biltemas15248.
Hur uppför sig varvräknaren när den börjar baktända, står den på 2500 eller går den till 0?

https://youtu.be/RWQQs8IwqVM



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Mefistofeles is back!
« Svar #199 skrivet: augusti 18, 2017, 02:57:32 »
Är du 100 på att kamaxeln står rätt?
Markeringen på kamdrevet ska vara ca kl 11 eller med en bättre beskrivning i 90 grader mot toppen. Lättast är att se det mot skarven mellan toppen och ventilkåpan. Känns som att det skulle kunna vara 1-2 kugg fel.