Författare Ämne: tror ni om detta?  (läst 41648 gånger)

kirre

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
tror ni om detta?
« skrivet: juli 05, 2009, 19:53:35 »
tänkte sälja dessa spjäll för ett tag sedan men ångrade mej när ingen ville betala nått för dem och då tänkte ja va fasen ja testar bygga själv.
håller på att montera soppa pumpar soppaledningar och bränslefilter just nu. I veckan ska insuget planas och byggas nån form av gas historie blir en gasvajer till 2 spjäll alltså 2 vajrar, till helgen ska den provstartas med nya insprutningen iaf. Slängde även med en bild på bakfälgarna det sitter 245or på just nu, om nån har 2st 17" plåtfälgar till peugeot 407/607 så hojta till

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: tror ni om detta?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2009, 21:06:21 »
motor porr på hög nivå! skulle inte ha tackat nej till spjäller men det var som sagt pengarna och nu har jag juh dom >:(
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2009, 00:39:49 »
fler än jag som kör 75a.. de e nice.
men passar peugots fälgar på volvo 240?
360 Hybrid MKII

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2009, 16:08:55 »
hehe ja pengarna finns aldrig när man behöver dom som mest.

japp det är 5*108 bultcirkel samma nav hål men et 45-48 på fälgarna

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2009, 22:34:11 »
tänkte sälja dessa spjäll för ett tag sedan men ångrade mej när ingen ville betala nått för dem och då tänkte ja va fasen ja testar bygga själv.
håller på att montera soppa pumpar soppaledningar och bränslefilter just nu. I veckan ska insuget planas och byggas nån form av gas historie blir en gasvajer till 2 spjäll alltså 2 vajrar, till helgen ska den provstartas med nya insprutningen iaf. Slängde även med en bild på bakfälgarna det sitter 245or på just nu, om nån har 2st 17" plåtfälgar till peugeot 407/607 så hojta till

Bra gjort kirre!! Grämde mig redan innan att jag inte köpte dem av dig men precis som Anton så satte pengarna stopp.

Hoppas på film eller annat utlåtande efter provstart & provkörning!

Hur tätar spjällen, är det metall i metall eller nån form av tätning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2009, 16:23:13 »

Bra gjort kirre!! Grämde mig redan innan att jag inte köpte dem av dig men precis som Anton så satte pengarna stopp.

hur menar du tätar? de är ju tätade lager på axlarna och mellan insug och spjäll och tratt och spjäll är de packningar som ja knackat själv och även packnings klister för att de ska bli riktigt tätt. Finns ett ganska finurligt sätt att fixa 2st separata spjäll om man vill, funkar på samma vis men köp bara 2st 75mm eller 90mm spjäll på typ klracing eller liknande och använd 4st 2"rör som går ihop i två 3" eller 3,5" beroende om man använder 75mm eller 90mm spjäll. visst de blir dyrt men de kan vara värt de på en sug maskin! kan dock vara svårt att få tag på så stora trattar men de går jätte bra att fixa luft filter till dem
« Senast ändrad: juli 30, 2009, 16:30:56 av kirre »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2009, 20:30:32 »

hur menar du tätar?
de är ju tätade lager på axlarna och mellan insug och spjäll och tratt och spjäll är de packningar som ja knackat själv och även packnings klister för att de ska bli riktigt tätt.
Jo jag menar där själva trotteln sitter i "kanalen" i spjällhuset. Det behöver inte bli så tätt när man släpper gasen kanske för då får man ingen tomgång eller så kan man ha nån bypass med tomgångsstyrning på. Nu förstår jag hur dum min fråga var.. täta spjäll vid ingen gas = kvävd motor = ingen tomgång.

Citera
Finns ett ganska finurligt sätt att fixa 2st separata spjäll om man vill, funkar på samma vis men köp bara 2st 75mm eller 90mm spjäll på typ klracing eller liknande och använd 4st 2"rör som går ihop i två 3" eller 3,5" beroende om man använder 75mm eller 90mm spjäll. visst de blir dyrt men de kan vara värt de på en sug maskin!
Aha, enda fördelen med 4 separata borde vara att luften går så rakt som möjligt ned i toppen.. undra hur många % i flöde det skiljer mellan 2 eller 4 spjäll..
Eller vad är egentligen fördelen med separata? Är det att man på en högvarvig motor kan ha spjällen mycket närmare toppen = kortare insugsrör eller är det helt enkelt bara bättre flöde med raka insugsvägar?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2009, 20:55:10 »
ett original insug kväver motorn vid höga varv med vassa kammar och stora hål i toppen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2009, 21:51:32 »
ett original insug kväver motorn vid höga varv med vassa kammar och stora hål i toppen

aha! borde fattat det, har ju bytt till extraktor på avgassidan av i princip samma anledning  ::)

NÄSTA FRÅGA!
På de flesta vråltrimmade turbomotorer sitter ju ett plenum och sen raka separata insugsvägar mellan plenum och insug. Samt trattar i plenumet..
MEN där är det till 99% så att spjället är monterat FÖRE plenumet istället för efter.. varför?

Och då kommer den självklara frågan, varför är den lösningen med ett spjäll före plenumet en dålig ide på en sugmotor? Blir motorn rappare på gaspådrag/gasuppsläpp med spjällen nära motorn?

Hittade detta på nätet, en lista på msefi.com över motorcyklars spjällhus. Kanske ska satsa på det i stället..  ::)

Det fina med vissa av dem är att spridarna sitter inbyggt + fuelrail!:
« Senast ändrad: augusti 02, 2009, 23:14:59 av FREJ »

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2009, 01:25:47 »
tänkte att de kunde va roligt att veta lite om resten av motorn

jag kör med b23 balanserad och borrad till 2350
portad och planad 405 topp 46/38,5 ventiler, stora tryckare dubbla ventil fjädrar
köhler racing kam 320duration/13.6lyft/106nockvinkel
extraktor med långa rör ut från toppen tar nästan i balken på vägen ner
lättat svänghjul 5.6kg
sinter 4puckad lamell
sachs race tryckplatta
tryckplatta, lamellen och svänghjulet är balanserat och väger 11.6kg tillsammans

ska försöka svara så gott ja kan på dina frågor

finns raka till sugisar också men de flesta använder weber insug och spjäll som passar på insuget, som de på bilden du visar.
Jag kommer nog att uppdatera med sådana när pengarna blir över. Kostar ju ändå 8-10tusen med fuelrail och allt. Men man kan alltid bygga egen fuelrail, det är rätt enkelt. jag har 4st koppar i alu som ligger :D

jag tror att de funkar lika bra med 4spjäll på turbo maskiner också men de är mkt mera att fixa tät. en turbo maskin "tvingar" ju in luften så den behöver inte lika stora spjäll som en sugis där av räcker ett 90mm spjäll :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2009, 19:57:53 »
tänkte att de kunde va roligt att veta lite om resten av motorn

jag kör med b23 balanserad och borrad till 2350
portad och planad 405 topp 46/38,5 ventiler, stora tryckare dubbla ventil fjädrar
köhler racing kam 320duration/13.6lyft/106nockvinkel
extraktor med långa rör ut från toppen tar nästan i balken på vägen ner
lättat svänghjul 5.6kg
sinter 4puckad lamell
sachs race tryckplatta
tryckplatta, lamellen och svänghjulet är balanserat och väger 11.6kg tillsammans
Wow, vilken maskin du har! Dräpare!

Citera
ska försöka svara så gott ja kan på dina frågor
Snällt! Jag frågade inte dig direkt utan vem som helst men det är väl du som har bäst kunskap på området här!

Citera
jag tror att de funkar lika bra med 4spjäll på turbo maskiner också men de är mkt mera att fixa tät. en turbo maskin "tvingar" ju in luften så den behöver inte lika stora spjäll som en sugis där av räcker ett 90mm spjäll :D
Mm är nog så.
Och igår forskade jag lite i ämnet och det verkar vara så att om man har vassa kammar och stora kanaler i toppen, stora ventiler mm. så blir det oroligare tomgång med ett spjäll.
Samt att gassvaret blir direktare, mer rappt med separata spjäll som inte har en plenumvolym mellan sig och motorn.
Tror vi har tömt ämnet nu.

Har du projekttråd på din bil nånstans i cyberspace och kommer du lägga upp nån youtubefilm eller liknande när du fått fart på den?

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2009, 20:40:34 »
självklart har jag de, finns en film då den står på tomgång redan :D Får ja riktigt liv i bilen så kommer de att leta sej några plast skärmar,huv,baklucka och kanske bakskärmar dit också. synd att turbo förstör insugs ljudet annars hade nog en sådan hitta dit också :P
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=29429&postdays=0&postorder=asc&start=0
« Senast ändrad: augusti 05, 2009, 20:53:24 av kirre »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2009, 00:09:59 »
självklart har jag de, finns en film då den står på tomgång redan :D Får ja riktigt liv i bilen så kommer de att leta sej några plast skärmar,huv,baklucka och kanske bakskärmar dit också. synd att turbo förstör insugs ljudet annars hade nog en sådan hitta dit också :P
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=29429&postdays=0&postorder=asc&start=0

Tackar! Nej inte förstöra med turbo!  >:(

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2009, 01:27:45 »
har hittat plåtfälgar åt dej. 17".
dock kostar det en del. gummihuset har för 750kr/st.
blev själv sugen på att köpa ett gäng å måla vita sen smälla på 242an.. =)
360 Hybrid MKII

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2009, 22:59:33 »
har hittat plåtfälgar åt dej. 17".
dock kostar det en del. gummihuset har för 750kr/st.
blev själv sugen på att köpa ett gäng å måla vita sen smälla på 242an.. =)

tackar tackar, men ja ha hittat en annan sida sedan lkänge
http://www.alven-ingvarsson.se/shop/?sel_ctrl=Stalfalgar

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2009, 15:34:53 »
slänger upp en till när de tom varvas lite

http://www.garaget.org/video/moch8s7gtsbo

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2009, 16:41:49 »
Underbart insugsljud!!!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 11, 2009, 21:15:33 »
Underbart insugsljud!!!  :)

Indeed..

..men ännu lite rappare kan den nog bli med dina prylar, handlar väl om mappning nu då!

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 12, 2009, 12:57:16 »
japp ska ut och mappa ikväll har lånat mej en dator som håller strömmen längre än att man tar ur laddaren :) ska köpa en transformator när jag får tillfälle att åka till umeå kostar mer än dubbelt här :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 12, 2009, 19:48:24 »
japp ska ut och mappa ikväll har lånat mej en dator som håller strömmen längre än att man tar ur laddaren :) ska köpa en transformator när jag får tillfälle att åka till umeå kostar mer än dubbelt här :(

Precis som min mappdator, håller 1 millisekund när laddaren dragits ur, köpte min trafo på Kell & Company tror jag.. billigaste jag hittade men minns inte vad den kosta.. 2-300 tror jag

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 12, 2009, 19:53:59 »
Hah, låter exakt som min gamla dell som jag mappar med, håller bara någon minut utan laddare  ;D

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 14, 2009, 01:55:48 »
hehe inte bara jag som kör gammal dator, hur som helst hade ja låna bbl och dator som höll strömmen mkt mkt längre än min och de blev lite problem vid mappningen men de var nästan väntat. De kunde ju ha funka. varför ska de gå bra direkt någon gång? Fick inte ner tomgången till mindre än 2500varv plattorna i spjällen var på tok för små, hoppades på att de skulle bli kring 1500, så de blev ingen mappning.

Har iaf snackat med en kille som kunde laser skära nya rostfria plattor till spjällen åt mej. fixade även ett original insug som ja ska montera i morgon så att bilen går att besikta och om de bli nån konbana eller prova på drifting så ska den väl testas också :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: augusti 14, 2009, 20:14:31 »
Bakslag, aj då.. men bara bryt ihop och kom igen, spjällen måste ju användas förr eller senare!  :D

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: augusti 14, 2009, 23:32:12 »
är lite väl sugen på att köra lite nu så mecka dit org insuget idag :) nu äre bara att mappa me de så länge, ska även byta garage nu till ett som ja hoppas är bättre. Få se när ja tar tag i spjällen igen

en film till :D
http://www.garaget.org/video/p9ryn79ruhks

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: augusti 16, 2009, 13:39:23 »
Gött mos, ut och mappa och gasa  ;D

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: augusti 16, 2009, 23:36:44 »
ska göra en tändmapp i morgon kan lägga upp den men den kommer inte att vara direkt avancerad, eftersom ja kör sugis kommer alla rader att se precis likadana ut

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: augusti 17, 2009, 00:34:31 »
eftersom ja kör sugis kommer alla rader att se precis likadana ut

Jasså? Varför har man vakumförställning i en sugis-fördelare på äldre system då?

Min mapp ser olika ut för olika belastning (och olika för olika varvtal) men jag minns inte vilken mapp jag utgick ifrån..

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: augusti 17, 2009, 23:50:17 »
tyckte att de var enklast att göra så här har typ inget vakuum pga vass kam...

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: augusti 17, 2009, 23:56:56 »
tyckte att de var enklast att göra så här har typ inget vakuum pga vass kam...

En vass sugmotor kan du ju med fördel mappa mot spjälläge :-\

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: september 17, 2009, 20:08:53 »
nu har bilen besiktats och fick 4st 2or. 20 minuter innan besiktningen gjordes filmen. OBS inga trattar endast original insug
http://www.garaget.org/video/uba4abgilwpr

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: september 17, 2009, 23:04:48 »
nu har bilen besiktats och fick 4st 2or. 20 minuter innan besiktningen gjordes filmen. OBS inga trattar endast original insug
http://www.garaget.org/video/uba4abgilwpr

Nu börjar den röra på sig  :D

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: september 20, 2009, 11:16:07 »
det tråkiga är ju att den får lite luft har ju bara ett 2.5" spjäll

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: september 22, 2009, 21:19:11 »
det tråkiga är ju att den får lite luft har ju bara ett 2.5" spjäll

Hur mycket bromsar det då tror du?

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: september 23, 2009, 11:56:08 »
har ju 3.4gånger så mkt luft kan den suga i sej med spjällen och de är ganska mycket. Men ja har snackat med en firma här hemma och dom ska skära ut 4st nya med lasern. beställde bur igår också, lika bra att stoppa in en sådan då ja ska reg besikta
« Senast ändrad: september 23, 2009, 12:00:11 av kirre »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: september 23, 2009, 18:09:13 »
har ju 3.4gånger så mkt luft kan den suga i sej med spjällen och de är ganska mycket. Men ja har snackat med en firma här hemma och dom ska skära ut 4st nya med lasern. beställde bur igår också, lika bra att stoppa in en sådan då ja ska reg besikta

Oki, låter fint

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: september 23, 2009, 23:54:19 »
hehe inte bara jag som kör gammal dator, hur som helst hade ja låna bbl och dator som höll strömmen mkt mkt längre än min och de blev lite problem vid mappningen men de var nästan väntat. De kunde ju ha funka. varför ska de gå bra direkt någon gång? Fick inte ner tomgången till mindre än 2500varv plattorna i spjällen var på tok för små, hoppades på att de skulle bli kring 1500, så de blev ingen mappning.

Har iaf snackat med en kille som kunde laser skära nya rostfria plattor till spjällen åt mej. fixade även ett original insug som ja ska montera i morgon så att bilen går att besikta och om de bli nån konbana eller prova på drifting så ska den väl testas också :P

Har läst igenom tråden.

Varför fick du inte ner tomgången lägre än 2500rpm? Slöt inte spjällen tillräckligt fast eller är det jag som inte förstår var problemet låg?

Hursomhelst: Snygg burning på filmerna, tummen upp!  ;)

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: september 24, 2009, 16:06:21 »

Har läst igenom tråden.

Varför fick du inte ner tomgången lägre än 2500rpm? Slöt inte spjällen tillräckligt fast eller är det jag som inte förstår var problemet låg?

Hursomhelst: Snygg burning på filmerna, tummen upp!  ;)

det stämmer bra. problemet är att dom går att snurra runt runt inne i själva huset. bladen ska vara lite störra så de sluter helt tät

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: oktober 02, 2009, 10:24:05 »
Du måste svarva spjällen snet så kanterna blir gradade och spjället ser ut som ett ägg.. svårt att förklara  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

kirre

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: oktober 02, 2009, 12:24:38 »
precis ska försöka fixa detta nästa vecka. göra dem 50mm i diameter på bredden och typ 51mm på höjden

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: oktober 02, 2009, 16:10:30 »
Ta en rundstav med rätt diameter och sedan kapar du den i den vinkeln du vill ha på spjällen när dom ska va helt stängda.. sen är det bara bulta fast dom blivande spjäll plattorna på staven och köra av med svarven! då blir det 100% bra  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!