Författare Ämne: Montera sportljuddämpare  (läst 7375 gånger)

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
Montera sportljuddämpare
« skrivet: september 13, 2009, 16:07:39 »
Hej! är det värt att byta sista dämparen till en fullflödesdämpare typ simons Maxi http://autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=45389 och hur gör jag?
har ingen erfarenhet av att svetsa så enkla tips är välkommna.

MVH//jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Montera sportljuddämpare
« Svar #1 skrivet: september 13, 2009, 18:50:27 »
Hyfsat lätt, nu ska jag försöka göra en guide åt dig

Ta ner avgasröret ( Så lite som möjligt, själv har jag aldrig plockat ner ett )
Kapa bort sista ljuddämparen
Tryck dit nya ( pipan in från nya till röret )
Lägg några "svetsloppor" runt om mellan avgasröret och ljuddämparen

Kanske inte funkar att göra så men kanske kan göra de lättare
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 13, 2009, 19:09:11 »
Han hade ju ingen erfarenhet av svets.. känns som om det betyder att man vill ha tips utan svetsning ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: september 13, 2009, 21:03:07 »
Hej! är det värt att byta sista dämparen till en fullflödesdämpare typ simons Maxi http://autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleNo=45389 och hur gör jag?

MVH//jesper

Om du menar som trim så är det nog inte värt det.
Efter mina test med ca 4-5 olika dämpare här och där har jag kommit fram till att det ska vara grovt rör framme och fullflödesdämpare framme och sen en icke-fullflödes (altså normal) dämpare bak. Detta ger mycket bättre vrid från låga varv än fullflödes rakt igenom.

Märkte en klar skillnad när jag bytte från fullflödes-tuning-blankpolerad bakredämpare till en ful-original från nån annan bilmodell-icke rakt igenomgående modell. Samma på högre varv men klart mera på låga.

Men för ljudet gör det ju stor skillnad. Lite för stor om du frågar mig..

Problemet är att röret är böjt in i sista dämparen, bara några centimeter sista biten. Dessutom sitter original upphängning där på originaldämparen. Fast den går att skruva loss om den är i vägen för nya dämparen. Och bara använda sista upphängningen eller hitta på nån egen lösning. Finns universalupphängningar hos alla som säljer Simons. Tex. Biltema, Mekonomen mfl.

Om du inte kan/vill svetsa så måste du ha en ljuddämpare med muff på som går att skjuta på originalröret om du kapar bort originaldämparen så att du får så mycket rör som möjligt kvar.
Finns nog bilder på såna här installationer i div. projekttrådar.

Så här ser det ut under min bil.. en original FRÄMRE dämpare placerad även bak. Svetsad på original rör över bakaxeln. hemgjorda upphängningar bak samt plåtbiten fram som hänger i original främre upphängning.

« Senast ändrad: september 13, 2009, 21:05:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 13, 2009, 22:01:58 »
Han hade ju ingen erfarenhet av svets.. känns som om det betyder att man vill ha tips utan svetsning ;)

exakt! :) men är ändå tacksam för alla som svarar :)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 13, 2009, 22:04:01 »

MVH//jesper

Om du menar som trim så är det nog inte värt det.
Efter mina test med ca 4-5 olika dämpare här och där har jag kommit fram till att det ska vara grovt rör framme och fullflödesdämpare framme och sen en icke-fullflödes (altså normal) dämpare bak. Detta ger mycket bättre vrid från låga varv än fullflödes rakt igenom.

Märkte en klar skillnad när jag bytte från fullflödes-tuning-blankpolerad bakredämpare till en ful-original från nån annan bilmodell-icke rakt igenomgående modell. Samma på högre varv men klart mera på låga.

Men för ljudet gör det ju stor skillnad. Lite för stor om du frågar mig..

Problemet är att röret är böjt in i sista dämparen, bara några centimeter sista biten. Dessutom sitter original upphängning där på originaldämparen. Fast den går att skruva loss om den är i vägen för nya dämparen. Och bara använda sista upphängningen eller hitta på nån egen lösning. Finns universalupphängningar hos alla som säljer Simons. Tex. Biltema, Mekonomen mfl.

Om du inte kan/vill svetsa så måste du ha en ljuddämpare med muff på som går att skjuta på originalröret om du kapar bort originaldämparen så att du får så mycket rör som möjligt kvar.
Finns nog bilder på såna här installationer i div. projekttrådar.

Så här ser det ut under min bil.. en original FRÄMRE dämpare placerad även bak. Svetsad på original rör över bakaxeln. hemgjorda upphängningar bak samt plåtbiten fram som hänger i original främre upphängning.

tack så mkt för mkt bra svar å för bilderna! :D tror javet hur ja ska göra nu :)

MVH//jesper