Författare Ämne: Andra volvo växellådor o bakaxlar  (läst 4379 gånger)

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Andra volvo växellådor o bakaxlar
« skrivet: december 04, 2009, 00:09:48 »
Jo ska turbo konvertera min 363:a GLT  snart o sen blir det till o köra så länge drivlinan håller. Men satt o funderade lite o fick en tanke om att ta t.ex en volvo 240 bakaxel o en M90 låda o sätta i. men iom att man vill ha växellådan bak på en 360 så tänkte jag sätta ihop växellådan o bakaxeln men då kommer ju problemet att växelföraren hamnar på fel håll men det borde väl funka med o bygga ett stag runt växellådan o sen koppla på den befintliga växelföraren. lr är jag helt ute o cycklar??? och finns det någon axel som har samma bredd som den som sitter orginal på 360???
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Andra volvo växellådor o bakaxlar
« Svar #1 skrivet: december 04, 2009, 00:18:44 »
kom på att växellägena blir bakvända om man gör så här men det borde väl gå att lösa med en enkel "vippa" så när spaken "drar" i staget så trycker "vippan" på staget. Någon som har några funderingar på detta lr kanske rent av ha testat detta som kan komma med tankar/funderingar/svar
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 04, 2009, 01:15:22 »
Jag tror att växelföraren är det minsta problemet vid ett sånt här projekt..

Kolla här för information/inspiration: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.msg45241#msg45241
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 04, 2009, 10:01:40 »
Inget jag skulle rekomendera dig om du inte bygger F1 bilar på fritiden, lättare att sätta växellådan fram och "bara" bygga en ny tunnel!

sen är inte M90 någon bra låda, finns väl nästan ingen som kört mer än 300hk med en sådan? bättre svetsa om en Getrag/ZF från bmw dom håller längre än allt det andra  på bilen gör!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 04, 2009, 10:40:02 »
Inget jag skulle rekomendera dig om du inte bygger F1 bilar på fritiden, lättare att sätta växellådan fram och "bara" bygga en ny tunnel!

sen är inte M90 någon bra låda, finns väl nästan ingen som kört mer än 300hk med en sådan? bättre svetsa om en Getrag/ZF från bmw dom håller längre än allt det andra  på bilen gör!
Precis, en M90 är verkligen inte skottsäker.

300hk rödblock på gatan fungerar säkert alldeles utmärkt, men med lite vridmoment och klistriga däck så ryker den illa kvickt..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"