Nu är bilen besiktad med nästan
blankt papper!Hade jag inte bytt fjäderben (i samband med trasig fjäderbensskål) så hade den gått igenom med blankt papper för första gången!

Hade jag varit smart så hade jag flyttat över bromsskiva och spindelled från mitt gamla ben till reservdelsbenet.
Nu fick jag istället 2a för:
- Ojämn bromsverkan fram. VF=1,2 HF=1,9
- Glapp spindelled VF.
Men det är ju en baggis att fixa nu. Bara att skifta över från benet i garaget.
Det blev ett spännande upplopp detta år. Gjorde ju klart avgassystemet i fredags natt, sen satte en elakartad influensa stopp för vidare insatser. Ända tills igår kväll.
Då återmonterade jag LMM, original luftfilter med snabel, kopplade ur arrangemanget för bränsletrycksmätaren som låg och skräpade under huven. Torkade torrt från olja på motor låda och diff.
I morse startade jag upp och varmkörde motorn på pallbockar. Undertiden for jag runt under bilen på mekvagnen och hittade två skarvar i avgassystemet som läckte. Det var skarven mellan x-traktor/mellanrör och skarven vid vänster bakhjul. Dock fick jag det helt tätt genom att smeka på lite avgaspasta. Kanske inte nån hållbar lösning?
Sen gömde jag Megasquirt under handskfacket och ställde in tändningen lågt för att dämpa effekten lite. Och justerade ner tomgången från 1500 till 1150.
Skulle inte rört Megasquirt...
När jag 13:40 med kall bil skulle köra iväg till besiktningstiden 13:50 startade den inte

Jättefort fram med MS-datorn och skrev över besiktningsmappen med den vanliga mappen.
Nu startade bilen igen och jag kunde dra iväg på två hjul för att komma in på besiktningsplanen 13:48, jag log åt mig själv i detta läge

Sen fick jag ändå vänta 20 minuter innan dom hade tid att släppa in mig. Det var mer än fullt upp på stationen idag. Det blev jämt, de bad om ursäkt för att jag fått vänta och jag bad om ursäkt för att jag kom med skitig bil. Han fick till och med tvätta av strålkastarglasen för att kunna göra ljusmätningen. Sen var det nästan jag fick 2a på reflektorerna med. Men har bättre beg. på hyllan så får sätta i de under året så jag inte torskar på dem nästa gång.
Han var tydligt stressad för han kollade systematiskt över det han måste och stannade inte upp för att imponeras av mitt JÄTTEsvarta och fina avgassystem som bara körts 2000m sen lackeringen. Inte heller extraktorn lade han märke till. Eller att bilen var lite bångstyrig (stannade helt när han stod på tomgång och kollade ljusen) och var hemskt ryckig om man körde på låga varv (fyran och femman) och inte smög iväg mjukt på växlarna. Annars hamnar man i ett hemskt ryck i drivlinan som svänger fram och tillbaka och är omöjligt att komma ur utan att koppla ur. (Jag åkte inte med på provturen så vet inte om han fick vara med om det). CO-halt på 0.9 är ju nästan trovärdigt för att kunna misstas för bensin

Han noterade i allafall att jag bytt fjäderbensskål VF. Svartblank och fin även den. Och knappt smutsig.
Bra att veta blev höger tröskel (20cm hål i den) och hjulhus HB. I hjulhuset är det rost i förstärkningen i toppen. Det var det enda jag inte tog mig tid att reparera då jag bytte skärmkant och renoverade hjulhuset i största allmänhet.
Får fixa det under året.
Jag var orolig för att de skulle se rosthålen i mina bägge A-stolpar men det missade dom nog.
Summa summarum så älskar jag bilen idag, så här nära blankt papper har den aldrig varit tidigare