Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2170362 gånger)

Sandvik

• Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1600 skrivet: januari 25, 2009, 14:46:02 »
Lycka till vid besiktningen imorgon! :)

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #1601 skrivet: januari 25, 2009, 18:19:15 »
Efter en projekttråd på 41 sidor så kan det väl omöjligt finnas några 2:or på bilen?!  :D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1602 skrivet: januari 25, 2009, 20:25:03 »
Efter en projekttråd på 41 sidor så kan det väl omöjligt finnas några 2:or på bilen?!  :D

Haha mycket snack och lite verkstad.. blir nog 41 sidor till innan all rost är lagad  ::)

Det går nog bra ska du se!

Man brukar alltid bli lite nojjig och nervös före besiktning.
Ska hålla tummarna åt dig  ;D
Lycka till vid besiktningen imorgon! :)
Tackar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1603 skrivet: januari 26, 2009, 17:58:00 »
Nu är bilen besiktad med nästan blankt papper!

Hade jag inte bytt fjäderben (i samband med trasig fjäderbensskål) så hade den gått igenom med blankt papper för första gången! :-\
Hade jag varit smart så hade jag flyttat över bromsskiva och spindelled från mitt gamla ben till reservdelsbenet.

Nu fick jag istället 2a för:
- Ojämn bromsverkan fram. VF=1,2 HF=1,9
- Glapp spindelled VF.

Men det är ju en baggis att fixa nu. Bara att skifta över från benet i garaget.

Det blev ett spännande upplopp detta år. Gjorde ju klart avgassystemet i fredags natt, sen satte en elakartad influensa stopp för vidare insatser. Ända tills igår kväll.
Då återmonterade jag LMM, original luftfilter med snabel, kopplade ur arrangemanget för bränsletrycksmätaren som låg och skräpade under huven. Torkade torrt från olja på motor låda och diff.

I morse startade jag upp och varmkörde motorn på pallbockar. Undertiden for jag runt under bilen på mekvagnen och hittade två skarvar i avgassystemet som läckte. Det var skarven mellan x-traktor/mellanrör och skarven vid vänster bakhjul. Dock fick jag det helt tätt genom att smeka på lite avgaspasta. Kanske inte nån hållbar lösning?
Sen gömde jag Megasquirt under handskfacket och ställde in tändningen lågt för att dämpa effekten lite. Och justerade ner tomgången från 1500 till 1150.
Skulle inte rört Megasquirt...
När jag 13:40 med kall bil skulle köra iväg till besiktningstiden 13:50 startade den inte  ;D
Jättefort fram med MS-datorn och skrev över besiktningsmappen med den vanliga mappen.
Nu startade bilen igen och jag kunde dra iväg på två hjul för att komma in på besiktningsplanen 13:48, jag log åt mig själv i detta läge  8)
Sen fick jag ändå vänta 20 minuter innan dom hade tid att släppa in mig. Det var mer än fullt upp på stationen idag. Det blev jämt, de bad om ursäkt för att jag fått vänta och jag bad om ursäkt för att jag kom med skitig bil. Han fick till och med tvätta av strålkastarglasen för att kunna göra ljusmätningen. Sen var det nästan jag fick 2a på reflektorerna med. Men har bättre beg. på hyllan så får sätta i de under året så jag inte torskar på dem nästa gång.

Han var tydligt stressad för han kollade systematiskt över det han måste och stannade inte upp för att imponeras av mitt JÄTTEsvarta och fina avgassystem som bara körts 2000m sen lackeringen. Inte heller extraktorn lade han märke till. Eller att bilen var lite bångstyrig (stannade helt när han stod på tomgång och kollade ljusen) och var hemskt ryckig om man körde på låga varv (fyran och femman) och inte smög iväg mjukt på växlarna. Annars hamnar man i ett hemskt ryck i drivlinan som svänger fram och tillbaka och är omöjligt att komma ur utan att koppla ur. (Jag åkte inte med på provturen så vet inte om han fick vara med om det). CO-halt på 0.9 är ju nästan trovärdigt för att kunna misstas för bensin  ;)
Han noterade i allafall att jag bytt fjäderbensskål VF. Svartblank och fin även den. Och knappt smutsig.

Bra att veta blev höger tröskel (20cm hål i den) och hjulhus HB. I hjulhuset är det rost i förstärkningen i toppen. Det var det enda jag inte tog mig tid att reparera då jag bytte skärmkant och renoverade hjulhuset i största allmänhet.
Får fixa det under året.
Jag var orolig för att de skulle se rosthålen i mina bägge A-stolpar men det missade dom nog.

Summa summarum så älskar jag bilen idag, så här nära blankt papper har den aldrig varit tidigare  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #1604 skrivet: januari 26, 2009, 19:31:51 »
Kanon (Y)
Vad har holländarna byggt domdär reflektorerna av tro? :P ALLA mina 300:or har haft dåliga/sämmre reflektorer ?!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1605 skrivet: januari 26, 2009, 19:51:07 »
Grattis till (nästan) blankt papper! Bara bagateller att fixa till ju; då har du gått om tid att fixa med rost inför nästa besiktning, eller hur det nu var...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #1606 skrivet: januari 26, 2009, 19:51:48 »
Frej har du så vass motor så du måste mappa om den för bes ?  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1607 skrivet: januari 26, 2009, 20:34:56 »
Kanon (Y)
Vad har holländarna byggt domdär reflektorerna av tro? :P ALLA mina 300:or har haft dåliga/sämmre reflektorer ?!

Känns bra
Jo reflektorerna är väl typ kartong biltema silverspray på  ;)

Grattis till (nästan) blankt papper! Bara bagateller att fixa till ju; då har du gått om tid att fixa med rost inför nästa besiktning, eller hur det nu var...  ;D
Tack Girder, jo det är en bagatell. Ett års rostlagning till nästa gång japp  ;)
Vill "gärna" ta ut framrutan och laga upp där ikring.. ser nog ut som SKIT är jag rädd. (Har ju sett bilder på Paqs..)

Frej har du så vass motor så du måste mappa om den för bes ?  :)

På sätt och vis, den svarar ju så rappt på gasen så det kan sätta griller i huvudet på besiktningsmännen.
Men förmodligen har jag mer griller i huvudet än dem  ;)
Jämfört med original kvävd B200F så är det en förbluffande skillnad i rödljusen nu, eller ut från SBP  ;)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1608 skrivet: januari 26, 2009, 21:04:43 »
Härligt att den (nästan) gick igenom!!

Fick bes.gubben nå kärringstopp?  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1609 skrivet: januari 26, 2009, 21:33:05 »
Härligt att den (nästan) gick igenom!!

Fick bes.gubben nå kärringstopp?  ;D

Kul att du frågar, han fick faktiskt det. Klandrar honom inte, behövs ett visst varv för att inte "stalla", och det var när han skulle manövrera på bromsrullarna.
Och när han gav gas snabbt nån gång så röt det till bra i hallen  ;D

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #1610 skrivet: januari 26, 2009, 21:55:03 »
Grattis till att bilen gick igenom :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1611 skrivet: januari 27, 2009, 12:45:58 »
Grattis till att bilen gick igenom :)

Det gjorde den inte men alla är glada ändå  ;)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1612 skrivet: januari 27, 2009, 13:06:48 »
Varför gick den inte igenom? :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #1614 skrivet: januari 27, 2009, 15:34:22 »
men den har väll endå inte körförbud?  ::) och då anser jag att den har gått igenom  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1615 skrivet: januari 27, 2009, 17:08:45 »
men den har väll endå inte körförbud?  ::) och då anser jag att den har gått igenom  ;D

Jaha nej så illa var det inte, det var förra året det var  v ä l d i g t  nära spansk flagga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1616 skrivet: januari 28, 2009, 20:34:25 »
Ikväll har jag lagt 8-10mm plattjärn under motorfästena ovanpå rambenen för att höja motorn tillräckligt.
Dock har jag bara 2 bult i varje motorfäste just nu, alltså i rambenen.
Ska inte köra så hårt innan jag fixat det  ::)

Haha, var bara tvungen att citera, satt här och läste min egen projekttråd nästan ett år tillbaka i försök att hjälpa stackars Anton med sagan om hans koppling då jag stötte på ovanstående citat.
Kan bara säga att jag fortfarande kör med plattjärnen, fortfarande kör stenhårt i mellanåt och dessutom besiktat med det hahaha  ;D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1617 skrivet: januari 28, 2009, 21:01:14 »
Hehe, det funkar ju så  :)

Funderar själv på att göra så också. Fast jag tänkte kapa upp spåren i fästet så de undre bultarna också passar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1618 skrivet: februari 03, 2009, 21:20:16 »
Här kommer update med utlovade bilder och lite info från min renovering av fjäderbenet VF pga. ihopsäckad undre fjäderskål:

Fjäderbenets detaljer togs isär, borstades av och målades med Biltema Rostätare.
Ser mycket trevligare ut efteråt än när grejerna är täckta med grus och gravrost.

Brydde mig inte om att lackera med nån täckfärg. Detta får bli ytterligare ett test av vad rostätaren står pall för.
Jag rekommenderar er andra som inte har hjulupphängning i kanonskick att göra nåt liknande. Särskilt på länkarmarna och själva fjäderbenet. I synnerhet på/i/under undre fjäderskålen.
EDIT: Rostätaren är inget att hurra för. Rosten kommer fort tillbaka. I skrivande stund (20140427) rekommenderar jag hagmans "CA GUL" tvåkomponents grundfärg och valfri täckfärg.

Äntligen fick jag dit nytt fjäderbenslager med! Mer info om själva lagret får ni HÄR:(Framtida länk)
« Senast ändrad: april 27, 2014, 20:58:33 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1619 skrivet: februari 03, 2009, 21:29:12 »
Något jag tyckte var lite konstigt var vinkeln som blev mellan övre fjäderskål (som blir sned för den är platt och lägger sig på spiralfjädern som slutar utan plant sistavarv) och bussningen. När fjäderbenet var ihopskruvat testade jag att simulera svängning och då hördes/syntes det att lagret kasade mot bussningen istället för att själva lagret och dess kulor skulle rulla lätt. Sen har jag inte kollat upp hur det fungerar med benet monterat på bilen. Kanske behövs bilens tyngd för att det ska fungera.  ???

En annan kul grej jag noterade var att originalfjädrarna är 35cm i sitt normaltillstånd. På plats i fjäderbenet är de ca 24cm långa. Det innebär att de måste skruvas ihop ca 11cm för att man ska få dem på plats i fjäderbenet! Mer info med mått på fjädrarna finns här: (Framtida länk)

När fjäderbenet satt på plats testade jag med mina största hjul. Nu fick de plats även vänster fram! Tidigare har de bara låtit sig monteras på höger sida. Men nu är båda sidorna lika. Vet dock inte om det är originalmått på fjäderbenen nu för båda sidorna var redan omsvetsade sen tidigare, med olika resultat onekligen.
Vore kul om någon med orört originalben ville ta ett mått från hjullagret till kanten på fjäderskålen eller dylika mått så vi har nåt att jämföra med!  :P

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #1620 skrivet: februari 03, 2009, 21:38:25 »
Skippa rostätaren Frej!
har du inte läst repotaget i bilsport om rostborttagning?
Målarsoda/kaustiksoda
varmt vatten
12 volt batteriladdare
- i delen som är rotsig
+i den plåtbiten som ska ta emot rosten
dom får inte nudda varandra
efter 24timmar så är den rostiga biten som ny! lite stolborste och det är ren metall i alla skrymslen och vrår!
rostätare funkar ju inte för fem öre.. köpte en bil med sånt på och det var ju framme efter en månad  ::)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1621 skrivet: februari 03, 2009, 21:59:58 »
Skippa rostätaren Frej!
har du inte läst repotaget i bilsport om rostborttagning?
Målarsoda/kaustiksoda
varmt vatten
12 volt batteriladdare
- i delen som är rotsig
+i den plåtbiten som ska ta emot rosten
dom får inte nudda varandra
efter 24timmar så är den rostiga biten som ny! lite stolborste och det är ren metall i alla skrymslen och vrår!
rostätare funkar ju inte för fem öre.. köpte en bil med sånt på och det var ju framme efter en månad  ::)

Jo jag läste Gustafs trevliga garagereportage i Bilsport! Synd att dom inte har mer sådana reportage, men dom vill väl inte smutsa ned sin image..

Rosten kan man ju få bort på ett eller annat sätt. Stora frågan är vad man ska använda för att hålla den borta!?

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #1622 skrivet: februari 03, 2009, 22:08:40 »
Hammarlack är ju populärt på delar under bilen.. dock tycker jag att hammarlack inte hör hemma på bilar för det är silicone baserat.. men någon bra rostskyddsfärg funkar nog bra! gärna två komp!

själv använder jag enbart temas oljebaserade färg men jag kommer bara köra när det är sol och varmt ute  8)

Funderar för övrigt på att doppa min bakaxel i ett sånt bad! mest för att kolla till hur stora prylar det funkar  ::)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #1623 skrivet: februari 07, 2009, 03:49:28 »
Är reportaget i om rostborttagning i det aktuella numret av bilsport?

Varför hör inte silikonbas produkter hemma på bilar?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #1624 skrivet: februari 07, 2009, 09:54:56 »
nej det var inte det senaste nummret vet inte vilket det var! men det finns massor att läsa om det på internet! och så skrev jag ju receptet längre upp  ;)

men silikonbas så kan du inte måla över med något annat än hammarlack.
men det är min egna åsikt! det funkar bevisligen bra men om du skulle vilja rostskydda någongång med underedsmassa eller dylikt så är det kört  :-\

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #1625 skrivet: februari 09, 2009, 19:46:10 »
Händer det nått med bilen frej? vad är nästa på "vad göra listan"?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1626 skrivet: februari 09, 2009, 20:27:04 »
Händer det nått med bilen frej? vad är nästa på "vad göra listan"?

Händer inte ett skvatt. Det jag borde göra är att byta bromsskiva och spindelled så att jag kan ombesikta och åka lagligt ett år till. Men har av diverse sjukdomar i familjen inte haft tid och ork till bilen.

Sen har jag som alla vid det här laget säkert vet om misständningar på högre varv vilket dämpar rolighetsfaktorn en del när man är ute och busar.. Annars hade jag nog spelat in en liten busfilm för länge sedan. Särskilt som jag börjat tillverka diverse smarta kamerafästen till bilen så man smidigt kan få till kameravinklar från olika positioner för att få lite proffsigare filmer..

Laga rost:
- Lyfta ur framrutan och gråta och svetsa en skvätt
- Laga upp bakstammen, granne med den bor en rostig reservhjulsbalja.
- Längsgående balkar i golvet bak. Tex där bladfjäderns bakre infästning sitter samt där bakre ljuddämparen är upphängd.
- En liten bit av högra tröskeln långt fram.
- Framskärmar (yttre och inre)
- Byta förardörren och rostlaga de 3 övriga.

Lite roligare:
- Testa lite med ställbara kamdrevet jag köpte.
- Byta till 3mm planad 531-topp med antingen nån vanlig buskam som H/K eller testa med SAM/KK3-kammen som är mer rallycross  ;D
- Sänka med 740/745-fjädrar fram (och svarvade dämpare som dessutom testas Peters oljebytarknep på).
- Dubbla kränghämmare fram som test och om man hittar nån som passar även en där bak. Vet att BMW 323 krängare ska gå att få dit men borde väl vara samma utseende på 316 och uppåt? Om än kanske klenare på 316 och grövre på 325..
- Montera min förlängning till rattnavet (om det blir svarvat nån gång). Sportratt ligger och väntar.
- Smaka på glasfibern och bygga lite roligare placering av högtalarna i framdörrarna.

Största/mest ouppnåbara dröm:

- Diffbroms/spärr
« Senast ändrad: februari 09, 2009, 20:29:12 av FREJ »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1627 skrivet: februari 09, 2009, 21:47:16 »
Snälla.. Testa SAM-kammen.  ;D

Inte några allvarliga saker kvar på rosten låter det som. Det är ju roligt att höra, du är nog en av klubbens bästa rostbekämpare!  ;)

Tummen upp!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1628 skrivet: februari 09, 2009, 21:50:52 »
Kanske finns en diffspärr tillsalu till höst vintern  :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1629 skrivet: februari 09, 2009, 22:28:50 »
Kanske finns en diffspärr tillsalu till höst vintern  :D

Dags att börja spara ihop till en, lär väl bli vild budgivning  ;)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1630 skrivet: februari 10, 2009, 12:53:08 »
Många roliga planer på gång hör jag  ;D Planad topp och andra fjädrar fram låter inte helt fel...

Peter: Är det någon av dina diffar som kanske blir till salu eller håller du på att kika på någon möjlighet att kunna sälja diffspärrar till massorna?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1631 skrivet: februari 10, 2009, 12:57:46 »
Nej ingen massproduktion bara 1st som kan bli över efter säsongen  :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1632 skrivet: februari 10, 2009, 18:30:43 »
Då lär det bli het budgivning! Är det lamellrampdiffen från Camillas bil eller något nytt projekt?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1633 skrivet: februari 10, 2009, 18:49:07 »
Det är camillas som ev blir över  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1634 skrivet: februari 10, 2009, 21:03:28 »
Snälla.. Testa SAM-kammen.  ;D

Inte några allvarliga saker kvar på rosten låter det som. Det är ju roligt att höra, du är nog en av klubbens bästa rostbekämpare!  ;)

Tummen upp!

Hehe, jo jag kan nog inte låta bli att köra rallycross till jobbet ett tag...  :P
Dock behöver den lashcaps som jag inte har inhandlat än. Nån som vet hur man tar reda på vilken höjd på dem man behöver? Monterar man kammen och mäter ventilspelet som då borde vara nån millimeter för stort??

Kallar du rost i rutramen för inte allvarlig? För mig känns det som den värsta rosten... särskilt som den börjat käka på mina A-stolpar med  :'(

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1635 skrivet: februari 10, 2009, 21:09:39 »
Mät bascirkeln på org kammen säg att den är 34mm och den omslipade är 31mm,då behöver du 1,5mm
lachcaps  :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1636 skrivet: februari 10, 2009, 21:26:28 »
Mät bascirkeln på org kammen säg att den är 34mm och den omslipade är 31mm,då behöver du 1,5mm
lachcaps  :D

Smart  ;D

Gillar det förslaget för då slipper jag skruva ihop toppen för att ta reda på vilken storlek på lashcaps jag behöver  :P

Kommer nog lite kambilder och mått i denna tråd snart då!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1637 skrivet: februari 13, 2009, 00:28:19 »
Sen bildupdate på Simons 2.5" under cover/in cat.

Istället för att montera en rensad kat inför besiktningen så hade jag fått en roligare idé  :)
Sen jag monterade en främre dämpare även där bak istället för den vanliga bakre dämparen så har bilen varit lite för högljudd så lite mer dämpning skulle inte sitta fel.
Och jag gillar inte prylar som sitter på bilen utan att ha någon funktion så idén var:
Slakta en Simons 2.5" ljuddämpare i samma storlek som katalysatorn och bygga in ljuddämpningen i skalet från en original katalysator!

Såhär ser en Simons-dämpare ut under skalet:

Det är ett perforerat rakt rör igenom dämparen. Runt det ligger det först ett lager stålull och resten av utrymmet fylls med dämpull. Stålullen har nog till uppgift att hindra dämpullen från att krypa ut genom hålen i det perforerade röret.

När man kapat av dämparens anslutningar ligger gavlarna bara "lösa" på röret. Eller krymppassning kanske det heter  ;)
Snitta dem så vips så har du ett rakt perforerat rör med icke perforerade ändar att bygga egen ljuddämpare av.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1638 skrivet: februari 13, 2009, 00:37:15 »
Nu var det dags att dissekera katalysatorn.
Katten kommer från Freedo:s snyggblåe 360 från början (som nu är i min bror GustavT:s ägo).

Freedo hade fixat katten med rakt 2,5"-rör igenom..

..men det kapade jag bort och satte dit det perforerade röret från Simonsdämparen istället.
Monteringen gick till så att jag tog simonsröret och kapade av till rätt längd. Sen svetsade jag på gaveln som jag tagit bort från katten. Sen i med dämpullen i katten.
Till sist sköt jag i röret med gaveln på. För att inte stålullen skulle tryckas ihop så lindade jag röret (och ullen) med tunn ståltråd för att hålla den på plats då röret gled in i den nu fyllda katten. Sen svetsades det hela ihop. Resultatet syns på bifogad bild nr 3 nedan.

På katten hade Freedo gjort en fläns i plåt som mötte moddat främre rör med originalflänsen moddad till större innerdiameter.
Eftersom till och med den tjocka fina flänsen på originalkatten ger med sig till slut ratade jag Freedos plåtfläns och byggde en ny utav en stålplatta med tjocklek på 6mm+
Jag använde Freedos upptagna originalfläns men svetsade på mer material på triangelns yttersidor så det skulle bli mer yta för packningen. Planade dessutom ned den i planslipen så den tätade på hela packningsytan. Nu hade jag en bit rör med fläns som skarvades ihop med mer rör för att bilda ett mellanrör mellan extraktor och katalysator. På Katten svetsades min nytillverkade fläns. I andra änden av katten blev det 2,5" rakt rör som senare går in i en muff som jag anslutit till original främre dämpare via en kona som konar ner till 2".
« Senast ändrad: februari 13, 2009, 00:54:44 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1639 skrivet: februari 13, 2009, 00:52:05 »
Flänsen jag tillverkat håller nu custommått så originalpackningen skulle inte längre gå att använda.
Först tillverkade jag en i aluminiumplåt med en tjocklek på 1mm eller strax därunder. För att få den mjukare tänkte jag glödga den.
När det drog ihop sig till myskväll med brasa i braskaminen lade jag in min packning.
När brasan brunnit ned så försökte jag peta ut packningen. Hann märka att den var lite mjuk (och röd) innan den vek sig och föll i bitar.
När den åter kallnat så var den härdad. Alltså hårdare än innan. Vad skiljer mjukglödgning från härdning, är det temperaturen och nedkylningen det hänger på?
I mitt fall var nedkylningen snäll. Lät brasan brinna ut och kallna helt enkelt.

Tillbaks till ritbordet, tog fram en ny packning från tunt alu-band istället. Blev kanon, lätt att klippa till och med facit i hand håller den även tätt!
Och tack vare att den buktade in i bulthålen så satt den på plats bra och centrerade vid montaget. Lite avgaspasta hjälpte förstås till.

This is the shit! Hatar vanliga avgasskarvar med muffar som "aldrig" blir täta och är jobbiga att få isär vid behov när de fått sitta nåt år.