Igår försökte jag starta upp monstret. Men det gick sådär.
För er som har dåligt minne så är följande gjort:
530-toppen som sköt packningen mellan cyl. 1 & 2 är utbytt mot en 531:a med lätt putsade kanaler och inslipade ventiler samt 3mm planing.
V-kam sitter i tillsammans med ställbart kamdrev.
Hade ingen tändinställningslampa tillgänglig igår så körde på känn, ställde fördelaren mitt för stiftet till cyl.1 men det bara puffar och smäller både fram och bak (har testat att vrida fördelaren max/min med enda skillnaden att det puffar annorlunda och ibland "slår back".
Jag har ju hallgivare i fördelaren som triggar Megasquirt och som sen triggar en bosch tändmodul som styr tändspolen.
Hur göra för att hitta rätt tändläge? Går det köra med tändinställningslampan trots att motorn inte startar och på så vis ställa in på typ 10-15 graders förtändning? Ska se om jag kan låna en lampa idag.
En annan tråkig sak! När jag inte fick igång motorn så tog jag och gjorde ett kompprov för skojs skull.. det var INTE SKOJ! Cyl. 1=16,8bar JIPPIE! Cyl. 2=15,5bar okej.. Cyl. 3 & 4=12,1 & 12,3bar
Det låga kompet kan ha med ventilspelet att göra förhoppningsvis, hade inte riktigt rätt brickor hemma så ventilspelet ligger på typ 0,2mm som lägst. Hoppas på det i allafall annars är mitt liv inget kul!
Comments!?!