Nu har jag gjort
kompprov på kall motor idag.
Samma dåliga komp på cyl.4 ca 15-16kg.
Dock 19,5kg med en skvätt olja i cylindern!!Hur tolkar vi detta? Vägrar att tro att det är nåt med bottendelen. Nyrenoverad 2008 och gått ca 250-300 mil per säsong på Biltema helsyntet och Volvo-filter.
Intressant tillägg: Igår tjöt det ju från motorn vid kompprov på fyrans cylinder. Det gjorde det inte idag när den var kall. Däremot hörs ett blåsljud, typ puff puff. När jag tänker efter så hördes detta puffande även innan motorn var startad. Så förmodligen har kompet varit sämre på fyran hela tiden. Konstigt dock att jag då i lördags innan första uppstart mätte upp mycket lägre komp även på cylinder ett till tre.. Kanske på brist av olja i kolvringarna?
Åter till dagens komp.test. Kan en skvätt olja fixa ett möjligt läckage i topplockspackningen/topplocket.. så oavsett vart kompet tar vägen hjälper det med en skvätt olja..?
Hur funkar en sån där leakdown-utrustning? Kan jag hitta vad som läcker utan den, utan att lyfta toppen?
Många frågor.. önskar att hela landets motorbyggare läste i denna tråden och ville svara
Edit: Kom på att "plastpåsetestet" i youtubevideon ovan kanske inte indikerar nåt fel (utöver det tjutande ljudet då!)
Kanske blir det såna pulser även på en frisk motor pga. att kolvarnas undersida funkar som luftpumpar de med!?