Författare Ämne: Speedometer funker ikke  (läst 2518 gånger)

depalmer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Speedometer funker ikke
« skrivet: mars 17, 2010, 10:16:13 »
Hei. Jeg er norsk, men jeg håper dere forstår.
En kompis av meg har en 1987 Volvo 360, der speedometeret ikke virker lengre. Hva burde jeg sjekke før jeg bytter wire?
Og hvor sitter wiren på denne bilen?

Takker for raskt svar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Speedometer funker ikke
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2010, 20:28:52 »
Hei. Jeg er norsk, men jeg håper dere forstår.
En kompis av meg har en 1987 Volvo 360, der speedometeret ikke virker lengre. Hva burde jeg sjekke før jeg bytter wire?
Og hvor sitter wiren på denne bilen?

Takker for raskt svar.

Hej och välkommen till 300 Power, finns flera norrmän här redan så har du för mycket dialekt kan nog flera tolka åt oss svenskar ;)

Här är en guide till felsökning på hastighetsmätaren som jag har skrivit. Dock är det inte säkert att du har någon låsmutter i ändan på wiren där den sticker ut i navet på vänster framhjul. Lite olika det där. Vissa bilar har låsning, andra inte. Har man ingen låsning är det bara att dra ur wiren ur navet. Har man låsning måste den lossas först.
Men ett tips är att ta loss wiren från hastighetsmätaren och sen känna på wiren med fingret samtidigt som man kör eller snurrar på hjulet. Då vet man om wiren rör sig eller ej. Kan ju vara mätaren som gått sönder men vanligast är att något hänt med wiren där den sitter fast i hjulnavet.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0

Lycka till och ge oss feedback på hur det går!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.