Författare Ämne: Volvo 360 startar inte  (läst 6071 gånger)

loneranger

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Volvo 360 startar inte
« skrivet: juni 22, 2010, 16:33:34 »
Hej.
Har panik eftersom jag inte får igång min volvo 360 -85:a. Har gått som en klocka tills igår. Startade direkt men dog efter 20 meter. Försökte starta igen och startmotorn drar men händer inget. Märkte även att belysningen på instrumentpanelen inte lyser när jag vrider nyckeln i läge 2, bara klick i nåt reäl (gissar jag).

Har även provat att (tjuv)koppla direkt i "sockerbiten" som sitter i tändningslåset men med samma resultat. Så gissar att det inte är tändningslåset som är glapp.

Säkringarna kollade, har försökt kolla alla kontakter på baksidan av säkringsboxen.
Tändstiften är oxå nyligt bytta.

Nån som har nån ide? Skulle bli otroligt tacksam även bara för ideer som tar mig vidare för just nu är jag uppgiven.

Mvh/Jonas

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 startar inte
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2010, 18:43:59 »
Dra loss ett tändstift och kolla om du har gnista, har du det kolla att bränslepumpen går...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

loneranger

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2010, 18:59:05 »
Dra loss ett tändstift och kolla om du har gnista, har du det kolla att bränslepumpen går...

japp..tack för tipset. dock känns det så skumt att instrumentpanelen skulle va död.

loneranger

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2010, 20:24:34 »
Gick ut och skulle kolla tändstiften, vred på nyckeln, och vips var strömmen tillbaks och bilen startade genast. Stängde av, vred på igen och ingen ström. Var tionde gång jag vred nyckeln i läge 2 så kom strömmen. Hittade dock ett relä (gissar att det är ett relä, var en svart liten dosa som det gick kablar i och som klickar när man vrider på nyckeln) som kändes lite onaturligt varmt. Ruckade lite i det och vips hade jag ström nästan varenda gång jag vred på nyckeln och bilen startade varje gång.

Nån som vet vad ett relä kostar? Eller far man på skroten och fixar ett eller räcker det kanske med att ta loss det och rengöra det lite?

Ni får ursäkta frågorna..men är man novis så är man.. ;)
Måste säga att detta är ett kanonforum att läsa i när man har funderingar..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2010, 22:35:37 »
Välkommen loneranger och duktigt felsökt. Vet nu inte vilket relä du stött på med varmgång men verkar ju vara det som var problemet.
Kolla på stiften om det varit dålig kontakt där annars är det nog bara att byta relä ifall det börjat ge upp internt. Finns ju på skroten annars Volvo, mekonomen eller liknande om de har kvar det i sortimentet.

Här är en hel samlingstråd om alla relän, eller de vi hittat hitills ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3849.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loneranger

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2010, 08:39:02 »
Tack... Kan säga att jag var rätt nöjd själv igår när jag lokaliserat felet. :)

Måste ha varit huvudströmsrelät. Det lustiga var att fläkten gick men instrumentpanelen var död, men fläkten kanske sitter på nåt annat?
Huvudsaken är att den startar igen :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2010, 17:58:09 »
Tack... Kan säga att jag var rätt nöjd själv igår när jag lokaliserat felet. :)

Måste ha varit huvudströmsrelät. Det lustiga var att fläkten gick men instrumentpanelen var död, men fläkten kanske sitter på nåt annat?
Huvudsaken är att den startar igen :P

Kolla här om du ser varför fläkten fungerade:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4354.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.