Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 857434 gånger)

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #760 skrivet: januari 09, 2013, 19:37:07 »
Backljus är underskattat..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #761 skrivet: januari 09, 2013, 19:41:25 »
Backljus är underskattat..
Nja beror på, men så länge man inte är mitt ute i kolsvarta skogen är det ganska onödigt, med det är ju kul att ha all belysning i fungerande skick iaf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #762 skrivet: januari 09, 2013, 22:48:11 »
Xenon konvertera backljuset! ;D
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #763 skrivet: januari 09, 2013, 22:53:35 »
Xenon konvertera backljuset! ;D
Ja nog skulle man kunna men är inte värt pengarna.
Hittade att biltema har 35W ba15s lampor så räcker det inte med 21W-lampor så kan man uppgradera, kostar ändå bara 16,90kr för 2st lampor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #764 skrivet: januari 10, 2013, 12:37:46 »
Xenon konvertera backljuset! ;D
Ja nog skulle man kunna men är inte värt pengarna.
Hittade att biltema har 35W ba15s lampor så räcker det inte med 21W-lampor så kan man uppgradera, kostar ändå bara 16,90kr för 2st lampor.

Absolut, Var bara ett skämt..
Visseligen har jag själv tittat på att xenonkonvertera backljusen, men jag har tonade bakrutor oxå.. Vilket du är beskonad från!

Fortsätt med detta intresanta projekt! alltid kul att läsa om dina bravader. :) (Inte så mycket vettigt tillfört.. ber om ursäkt för det.)
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #765 skrivet: januari 10, 2013, 15:31:05 »
Xenon konvertera backljuset! ;D
Ja nog skulle man kunna men är inte värt pengarna.
Hittade att biltema har 35W ba15s lampor så räcker det inte med 21W-lampor så kan man uppgradera, kostar ändå bara 16,90kr för 2st lampor.

Absolut, Var bara ett skämt..
Visseligen har jag själv tittat på att xenonkonvertera backljusen, men jag har tonade bakrutor oxå.. Vilket du är beskonad från!

Fortsätt med detta intresanta projekt! alltid kul att läsa om dina bravader. :) (Inte så mycket vettigt tillfört.. ber om ursäkt för det.)
Jo förstod det ;) Tycker man att backljuset är riktigt dåligt fastän man har så kraftiga lampor man bara kan hitta så är det ju mer värt att montera ett eller två extraljus antingen ovanpå eller under kofångaren. Bara fixa ett fäste som kommer upp från kofångarbalken och sen dra dit 2st big-knickare ;D
(PS. de kraftigaste lamporna med ba15s-sockel jag hittat är 100W men priset är lite väl saftigt för de kostar 450kr/st :-X)

Ja det är väl klart jag ska fortsätta :) Varje gång jag gör något på bilen så kommer jag uppdatera. Men när min lista på första-sidan är klar så kommer det nog vara ganska tyst ett tag tills jag har jobb så man har råd att göra lite större arbeten.
« Senast ändrad: januari 10, 2013, 15:33:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #766 skrivet: januari 10, 2013, 15:41:13 »
Bra jobbat med backningsljuset. Utan backar man bara in i saker  ;D

Angående att trigga tändningen till MS med originalgivaren, så lönar det sig att kolla upp så MS klarar triggerpunkterna vi har på svänghjulen, dvs. 44-2-2. Har för mig att MS1 samt 2 inte stöder detta.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #767 skrivet: januari 10, 2013, 15:47:30 »
Bra jobbat med backningsljuset. Utan backar man bara in i saker  ;D

Angående att trigga tändningen till MS med originalgivaren, så lönar det sig att kolla upp så MS klarar triggerpunkterna vi har på svänghjulen, dvs. 44-2-2. Har för mig att MS1 samt 2 inte stöder detta.
Nä än så länge har jag inte backat in i något, har använt bromsljuset som backljus ;) Dvs håller på bromsen just så att bromsljuset går igång, då har man 42W backljus, fast det lyser rött :P

Okej så det är 44-2-2 på det plana svänghjulet? Härligt med information :). Får kolla upp om MS2 stöder det, annars blir det att trigga via Hot-sparken som jag tänkte från början (blir dock endast 2st triggerpunkter/motorvarv men det fungerar iaf).


http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_wheels.html
Hittade denna sida. Och 44-2-2 ska funka om man har MS2 Extra 2.0 och högre.

Har googlat runt och det verkar som att 44-2-2 funkar inte med wasted-spark, men med singelspole och fördelare funkar det.
« Senast ändrad: januari 10, 2013, 16:04:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #768 skrivet: januari 10, 2013, 18:17:50 »
Ja MS2 med extra 2.0 verkar det fungera.  :)

Jag vet inte säkert vilket svänghjul du har, men nog har väl alla med renix samma?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #769 skrivet: januari 10, 2013, 18:23:39 »
Ja MS2 med extra 2.0 verkar det fungera.  :)

Jag vet inte säkert vilket svänghjul du har, men nog har väl alla med renix samma?
Jo det verkar som det :)

Ja men det är det att jag har inte renix på min bil utan det är brytarspetsar original så jag har ingen aning om det är samma svänghjul som på bilar med renix.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #770 skrivet: januari 10, 2013, 18:43:01 »
Ah, då har jag ingen aning om hurdant trigger-mönster du har på svänghjulet, låter nog någon annan som vet svara på det.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #771 skrivet: januari 10, 2013, 18:46:30 »
Ah, då har jag ingen aning om hurdant trigger-mönster du har på svänghjulet, låter nog någon annan som vet svara på det.  :)
Jo.
Får väl ta loss svängjulet från min B19 nästa gång jag är i Kalix och kolla hur triggermönstret ser ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #772 skrivet: januari 11, 2013, 00:52:16 »
Ah, då har jag ingen aning om hurdant trigger-mönster du har på svänghjulet, låter nog någon annan som vet svara på det.  :)
Jo.
Får väl ta loss svängjulet från min B19 nästa gång jag är i Kalix och kolla hur triggermönstret ser ut.

Kurre är den enda jag känner som kört MS2 Extrakoden och triggat på original "renixsvänghjul"
Om du har platt svänghjul på din B19 så finns nog inga triggerpunkter alls är jag rädd. Jag har ju likadant svänghjul och kan därför inte köra Renix längre. (Vill jag ju inte ändå men i felsökningssyfte ibland vore det bra.
Jag triggar på hallgivare i Volvo 240-fördelare som är stummad och ingen vakumklocksreglering på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #773 skrivet: januari 11, 2013, 03:27:25 »
Ah, då har jag ingen aning om hurdant trigger-mönster du har på svänghjulet, låter nog någon annan som vet svara på det.  :)
Jo.
Får väl ta loss svängjulet från min B19 nästa gång jag är i Kalix och kolla hur triggermönstret ser ut.

Kurre är den enda jag känner som kört MS2 Extrakoden och triggat på original "renixsvänghjul"
Om du har platt svänghjul på din B19 så finns nog inga triggerpunkter alls är jag rädd. Jag har ju likadant svänghjul och kan därför inte köra Renix längre. (Vill jag ju inte ändå men i felsökningssyfte ibland vore det bra.
Jag triggar på hallgivare i Volvo 240-fördelare som är stummad och ingen vakumklocksreglering på.
Ja men det är ju det att det sitter en tändpunktsgivare monterad på motorn, det är bara att det är inget inkopplat till den utan går bara till ett uttag som sitter monterat på ventilkåpan så det måste ju finns triggerpunkter på svänghjulet, varför skulle Volvo annars ens spenderat pengar på att montera en givare där?

Misstänker att givaren är något slags diagnostik-uttag för att enkelt kolla ifall tändningen står helt åt helvete fel eller något liknande. Men har sökt och sökt men hittar ingen som vet exakt varför denna givare sitter där ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #774 skrivet: januari 11, 2013, 14:02:49 »
Idag så fixade jag till oljesticksröret, visade sig att skruven till röret inte satt rikigt ordentligt så var bara att hålla röret i den position jag ville ha det och dra åt skruven. Blir skruven lös en gång till så drar jag på loctite på den nästa gång :)


PS. Fyfan måste verkligen dra en ordentlig motortvätt, man blir ju äcklad av närbilderna på oljesörjan :-X
« Senast ändrad: januari 11, 2013, 14:04:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update, nu totalt 70W backljus :)
« Svar #775 skrivet: januari 11, 2013, 20:23:43 »
Nu när det blev mörkt så åkte jag iväg till mörkaste stället jag kunde hitta relativt snabbt.

Jag tyckte 21W i vardera backljus lyste lite väl dåligt så åkte till biltema och köpte 35W istället, dvs jag har nu totalt 70W backljus.
Får se hur länge det känns tillräckligt, annars får jag väl montera en eller två st bosch profi (de rektangulära) under kofångaren bak så det lyser ordentligt när man backar ;D

Tog 3st bilder.

Bild1: Endast de 6st positionsljusen (6*5 = 30W positionsljus).

Bild2: 2*21W backljus + positionsljus.

Bild3: 2*35W backljus + positionsljus
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #776 skrivet: januari 12, 2013, 19:24:28 »
Skaffade några mätare och sandwich-platta som kan vara bra att ha :)

Blev oljetryck-, oljetemp- och  laddtrycksmätare.

Ska mäta ifall jag kan sätta alla 3st mätare på en plåt som passar för friskluftsintaget i instrumentpanelen eller om man kanske ska skaffa mätarhållare till A-stolpen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #777 skrivet: januari 12, 2013, 22:52:53 »
Ser bra ut. :) Tänk på att gängtejp på oljegivarna kan ställa till det då den måste jorda ordentligt för att fungera, men det antar jag att du egentligen redan visste.
Stoppade in en sådan mätare fast vattentemp imorse på isbilen. Dock passade inte den medföljande nippeln och jag läste någonstans att det skulle vara m14 1.5 i toppen. Köpte då även en sådan adapter. Gick åt helvete. Hursom. :D
Fungerar ej med originalgivare om någon skulle undra.

Härligt med lite gött bakljud. Går ju alltid att xenon konverterea också ;)
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #778 skrivet: januari 12, 2013, 23:08:53 »
Ser bra ut. :) Tänk på att gängtejp på oljegivarna kan ställa till det då den måste jorda ordentligt för att fungera, men det antar jag att du egentligen redan visste.
Stoppade in en sådan mätare fast vattentemp imorse på isbilen. Dock passade inte den medföljande nippeln och jag läste någonstans att det skulle vara m14 1.5 i toppen. Köpte då även en sådan adapter. Gick åt helvete. Hursom. :D
Fungerar ej med originalgivare om någon skulle undra.

Härligt med lite gött bakljud. Går ju alltid att xenon konverterea också ;)
Jo men är ju kontakter för jord på givarna så tänkte jorda dem i generatorhöljet eller någon annan lämplig jordpunkt :)

Har för mig det bara är 530 och 531-topparna som har m14 1,5 gänga men är inte säker på den saken. Bxx och B2xx skiljer i blocket iaf, Bxx har 1/8 npt i blocket och B2xx har m12 1,5 i blocket.

Nejnejnej kommer aldrig sätta xenon på min bil, passar inte med xenon på bilar äldre än -90 enligt mig ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #779 skrivet: januari 13, 2013, 09:00:47 »
Du får in 2 mätare i friskluftsintaget..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #780 skrivet: januari 13, 2013, 11:27:50 »
Du får in 2 mätare i friskluftsintaget..
Ok, då får det antingen bli en A-stolpshållare med plats för tre mätare eller 2st i friskluftintaget och 1st på instrumentpanelen där min vakuummätare just nu sitter.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #781 skrivet: januari 14, 2013, 18:22:23 »
Ja idag så var jag och hämtade två st roliga paket :D

Det ena innehöll tryckslangar från en 850-turbo, dessa slangar passade perfekt på min 13C-turbo :) Slangarna var skitiga men i fint skick.

Det andra paketet var ännu roligare att hämta ut för det innehöll en renoveringssats till min 13C-turbo ;D
Så då var det bara att lyfta fram turbon till skrivbordet, ta fram en renoveringsmanual på nätet och börja skruva.
Och nu efter renoveringen så är turbon inte det minsta lilla glapp längre :)

Över till bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #782 skrivet: januari 14, 2013, 18:23:29 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #783 skrivet: januari 14, 2013, 18:24:38 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #784 skrivet: januari 14, 2013, 18:25:35 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #785 skrivet: januari 14, 2013, 18:27:01 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #786 skrivet: januari 14, 2013, 18:27:57 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #787 skrivet: januari 14, 2013, 18:29:06 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 14/1-13
« Svar #788 skrivet: januari 14, 2013, 18:30:24 »
Och på onsdag kommer det mer paket, vad det är får ni se då ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #789 skrivet: januari 14, 2013, 23:38:20 »
En polare ringde mig ikväll och behövde hjälp med sin 740 för den hade helt plötsligt slutat ladda ström.

Förstod direkt att det är garanterat laddningsregulatorn så åkte och hjälpte han. Och ja nu vet jag hur slitna kolen på en laddningsregulator kan bli innan generatorn helt slutar ladda ::)
Och biltema hade redan hunnit stänga men hade en regulator på 80A-generatorn så monterade den, och vips så funkade bilen för han igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Kallstartsvideo vid -15°C
« Svar #790 skrivet: januari 15, 2013, 07:50:22 »
Ja kl 0300 ringde en vän och undrade om jag ville komma över och tillaga lite nattmat, och självklart gör man väl det fastän man precis tänkt gå och lägga sig ::)

Så jag passade då på att kallstarta bilen nu när den stått i -15°C utan motorvärmare sedan kl2130 = jävla iskall bil :P

Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken
http://www.youtube.com/watch?v=5_AdMYBOHDo
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #791 skrivet: januari 15, 2013, 18:51:00 »
Intressant att se vilka delar som blev bytta i turbon.  :)

Kul att kallstart-anordningen fungerar bra, nu får de bara se till att automatisera den med ett tidrelä och tempgivare.  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #792 skrivet: januari 15, 2013, 18:55:54 »
Intressant att se vilka delar som blev bytta i turbon.  :)

Kul att kallstart-anordningen fungerar bra, nu får de bara se till att automatisera den med ett tidrelä och tempgivare.  ;D
Ja det är inte svåra grejjer inte, det svåraste är egentligen att få tillbaka kompressorhjulet i rätt läge eftersom det annars blir obalans. Små turbos är inte balanserade del för del utan det är hela centerdelen som är balanserat som ett stycke.

Jo fungerar utmärkt :)
Hehe lite overkill för mig, men får väl se i framtiden ifall man blir less på att hålla in en knapp några sekunder :P Det jag egentligen skulle behöva är en nivågivare så man vet när det är dags att fylla på bensin i behållaren, inte kul att stå där på morgon och det är slut bensin i spolarbehållaren :(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #793 skrivet: januari 15, 2013, 22:06:15 »
Stort grattis till en lyckad turborenovering! Förstår att du är fett nöjd  8)
Jag fattar ingenting av bilderna men så har jag aldrig hållt i en turbo heller..

Smidigt att starta på bensin. Jag kör E75 + motorvärmare och det går ju bra men har heller inte kallare än -5°
Ett par dagar hade jordfelsbrytaren i motorvärmarstolpen löst och då fick det bli startgas på mitt öppna luftfilter. Då går det oxå bra att starta men jobbigt att öppna huven.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #794 skrivet: januari 15, 2013, 22:25:22 »
Stort grattis till en lyckad turborenovering! Förstår att du är fett nöjd  8)
Jag fattar ingenting av bilderna men så har jag aldrig hållt i en turbo heller..

Smidigt att starta på bensin. Jag kör E75 + motorvärmare och det går ju bra men har heller inte kallare än -5°
Ett par dagar hade jordfelsbrytaren i motorvärmarstolpen löst och då fick det bli startgas på mitt öppna luftfilter. Då går det oxå bra att starta men jobbigt att öppna huven.
Klart man är nöjd :) Hoppas den funkar när det blir att montera den på bilen också så man inte av någon anledning råkat göra något fel så man måste riva isär turbon igen.

Riktigt smidigt, funkat riktigt fint sen jag monterade kallstartssystemet i slutet av oktober. Enda jobbiga problemet jag har med det är att om jag kör på lite väl dåliga vägar så kan spolarbehållaren lossna från sitt fäste, men det har endast hänt 2ggr än så länge.
Ja med endast motorvärmare så är det bara att glömma att få igång bilen i -15°C, batteriet hinner dras ur innan bilen startat. Den hostar ju till men vill inte komma igång. Startgas funkar fint det med, men det är ju jobbigt att öppna huven ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #795 skrivet: januari 16, 2013, 16:29:45 »
Ja idag så fick jag mina två andra paket.

Det ena innehöll en Volvo 343 modellbil, den känns riktigt gedigen och detaljerad. :)

Det andra paketet innehöll en Saab 9000 oljekylare, förvånansvärt stor med tanke på att den endast kostade mig 170kr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Idag fick jag två paket till :)
« Svar #796 skrivet: januari 16, 2013, 16:31:15 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Idag fick jag två paket till :)
« Svar #797 skrivet: januari 16, 2013, 16:32:53 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Idag fick jag två paket till :)
« Svar #798 skrivet: januari 16, 2013, 16:34:57 »
Får se om jag hinner få ett till paket denna vecka eller om det blir nästa vecka.
Kan ge en liten hint om vad det kan vara:
Det kommer vara det roligaste paketet hittills ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #799 skrivet: januari 16, 2013, 18:18:20 »
Lustgas??
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..