Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 1040603 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #920 skrivet: april 20, 2013, 10:16:43 »
Vad är tomgångsventilen för något på din bil? Vet hur den ser ut på en insprutare men på din har jag ingen aning.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #921 skrivet: april 20, 2013, 13:14:02 »
Tomgångsventilen är liten elektromagnet (eller jag ka kalla den), sitter på insuget just framför tomgångsskruven.
Det är som en liten ventil som pulserar upp och ner när man matar magnetdelen med 12V.

Tomgångsventilen är den som siter högst upp på bilden nästan i mitten, inte riktigt hela ventilen syns men det mesta av den.

Jag misstänker att den är dålig för när jag matar den med 12V direkt från batteriet så pulserar bara några enstaka gånger och fastnar sen till man duttar med kabeln på batteripolen. Jag har för mig att den alltid ska pulsera upp och ner när man matar med 12V så ska ta och kolla ventilen från min B19 och se hur den beter sig, beter den sig så som jag har för mig den ska göra så stoppar jag på den på B23an.

Tänkte även höra runt bland min kompiskrets ifall någon möjligtvis har lite plåt jag kan ta så jag kan bygga om värmeskyddsplåten så att bränslepumpen får plats.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 21/4-13
« Svar #922 skrivet: april 21, 2013, 21:43:43 »
Ja i helgen har jag inte gjort i närheten lika mycket som jag hade tänkt. Har så gott som endast bytt till sommardäck och letat efter varför i hela h-vete bränns säkring nr10 >:(
Blev så jävla less när det racklade och jag inte fick plats med bränslepumpen så tappade jag orken att göra något :(

Fick åtminstone på sommardäcken. Och när jag hade bilen upphissad och letade efter utrymme för bränslepumpen så upptäckte jag att gummiskyddet på undersidan av sprängkåpan har lossnat :-X

Men nu ikväll när jag körde hem till Luleå så gick det riktigt mjukt och fint efter vägen och jag kunde inte hålla mig att testa toppfart nu med 155orna på. Och jag lyckades pressa upp bilen i hela 170km/h enligt GPSen på plan mark ;D Kan säga så här, det är inte ofta man åker 8mil med en genomsnittshastighet på 137km/h :P, man bara måste älska att det inte är några fartkameror på E4 till Luleå :)
Men bilen känns inte allt för stadig i 170, den vill till att vandra lite smått över vägen i dessa hastigheter.

Jaja över till bilder från i Fredags:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #923 skrivet: april 21, 2013, 21:45:05 »
.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #924 skrivet: april 21, 2013, 21:46:22 »
.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #925 skrivet: april 22, 2013, 15:45:19 »
Ja då har man lärt sig något nytt igen. Visste inte att förgasarmotorer hade elektrisk tomgångsventil. 

Hoppas du finner någon bra plats för bensinpumpen så du får börja köra insprut snart.  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #926 skrivet: april 22, 2013, 15:49:40 »
Ja då har man lärt sig något nytt igen. Visste inte att förgasarmotorer hade elektrisk tomgångsventil. 

Hoppas du finner någon bra plats för bensinpumpen så du får börja köra insprut snart.  :)
Man lär sig så länge man lever ;)

Jo, som tur är så har jag tillgång till en Esab mig-svets i Kalix så behöver bara få tag i lite plåt så kan jag bygga en liten "balja" i skyddsplåten så pumpen får plats. Fick bara inte tag i någon plåt under helgen så får ta det nästa gång jag är i Kalix. Osäker om hur länge det blir dock, finns risk att det inte blir förrän i Juli och då ska bilen demonteras och rostlagas så kommer inte få igång MSet förrän karossen är klar.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #927 skrivet: april 24, 2013, 22:43:19 »
Idag så testade jag sätta stolen i det läge som blev bekvämast för benen. Det läget var när man hade stolen absolut längst bak.

Men när jag har stolen i det läget så måste jag sträcka mig efter både ratt och växelspak. Få ratten längre bak är ju enkelt att fixa, antingen med rattspacer eller med en djupare ratt då det räcker med att få ratt och spak 5-10cm längre bak.
Ganska mycket jobb att flytta bak växelspaken dock. Men bör inte vara allt för svårt att göra det åtminstone, bör ju i princip bara vara att korta växelarmen som går från spaken till växellådan och förlänga växelstaget som går mellan sprängkåpa och växelspak och kapa loss och flytta bak växeltunneln. Men det är ju mycket jobb och då blir ju även plasten som går från centerkonsolen till bakom växelspaken för kort.

Så då är det om det är värt arbetet? Jag har nu stolen så långt bak jag kan utan att behöva sträcka mig efter växelspaken och det är nästan längst bak med stolen. Men nog skulle det vara trevligt att sitta lite bekvämare, kanske att det skulle räcka med att sänka ner stolen någon centimeter istället för att få bekvämare körställning.

(blir ju även bättre viktbalans att sitta längre bak 8), men man vill ju även ha låg tyngdpunkt och det får man ju om man sänker ner stolen)

Får ta och fundera lite. Är ju inga större svårigheter att bygga om då jag ändå kommer ta isär så gott som hela bilen för att rostlaga i sommar.

Inte lätt att sitta riktigt bekvämt i mindre bilar när man är 184cm lång :-\ Inte så stor användning av baksätet heller, går ju knappt att få in passagerare där när man sitter långt bak med förarstolen. Men det är ju en sportbil så baksätet ska ju inte vara användbart, det är ju bara att se på t.ex Porsche 911 ;)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #928 skrivet: maj 06, 2013, 04:14:44 »
Jahapp inatt så racklade bilen ordentligt för första gången på väldigt länge.

Det var så här:
Kvällen började med att jag kör en polares 744a, vi ligger på e4an i ca120 och helt plötsligt efter en backe så slutar bilen driva och motorn bara varvar. Jaha då rasade lådan, bara någon vecka efter att diffen rasat på samma bil. Endast 4an fungerade = Rasat drev mellan ingående axel och bottenstocken :suck:
Jaja åker och hämtar min bil som följebil till Kalix för att ställa 744an i en annan polares garage för att byta växellåda (han som har garaget har även en fräsch M47a liggandes).
Efter vi lämnat av 744an var det dags att ta min 345a tillbaka till Luleå, på E4an ca 2mil bort från Luleå försvinner all värme i bilen = Väldigt låg kylarvätskenivå. Som tur är har jag alltid med mig några liter kylarvätska i bagaget då jag vet att bilen läker kylarvätska. Men den här gången har det jävlar i mig pissat kylarvätska på allt som ligger inom ca 2dm från expansionskärlet :-X
Ingen vätska alls i expansionskärlet så fram med glykoldunkarna och fylla på, gick i ca 4L.
Sen var det bara att fortsätta, när jag kommit in i Luleå så stannar vi utanför min kompis som var ägare till 744an. Stannar där och kollar kylarvätskenivån, precis så det finns kylarvätska i behållaren så går in och fyller mina nu tomma glykoldunkar med rent vatten för att fylla på med.
Fyller på och åker sen hem (ganska precis 10km), och redan nu så ligger kylarvätskenivån på minimum igen.

Jaja, jag har hittat var bilen läker kylarvätska ifrån i alla fall men det var då en jävla dålig tajming då jag hoppats på att det skulle hålla fram till dess att bilen ska demonteras och rostlagas i sommar.

Tobias Granlund

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
« Svar #929 skrivet: maj 06, 2013, 08:21:13 »
va lesamt allt på en gång  ;)
keep up the good work  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #930 skrivet: maj 06, 2013, 08:40:40 »
va lesamt allt på en gång  ;)
keep up the good work  :D
Jo nog blir man less alltid, speciellt när jag var i Kalix hade kunnat ta ett fräscht expansionskärl från en 244a som är på väg till skroten men inte tänkte man ju på det inte :'(

Alltid ;) Jag mår inte bra om jag gör ett dåligt jobb, spelar ingen roll vad det är men är jag inte nöjd med resultatet så ligger det och äter inne i skallen på mig tills jag fått det resultatet jag vill ha.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #931 skrivet: maj 06, 2013, 21:16:14 »
Var nyss ut och tog loss expansionskärlet för att se ifall det är slangen som spruckit eller expansionskärlet som spruckit. Och självklart var det kärlet som spruckit.

Expansionskärlet har spruckit på undersidan nere i den där fördjupningen (se bild). När det inte är något tryck i systemet så läker det ytterst lite, men när kylarvätskan blir varm och det blir tryck i systemet så börjar det pissa kylarvätska genom det minimala hålet/sprickan. Det syns inte ens att det är en spricka utan man märker det endast när man har kärlet så det är vätska där vid sprickan så det kan läka ut.

Tror ni det går att laga med t.ex 2k-epoxylim eller något? Bara temporärt då kärlet endast behöver hålla fram till dess att jag är i Kalix nästa gång (dvs max 4 veckor), för väl i Kalix kan jag ta ett friskt expansionskärl från en 244a som en god vän håller på att demontera innan den skickas till skrot.

Skönt i alla fall att ha hittat var det fortfarande läker kylarvätska ifrån men det hade gärna fått hålla några veckor till innan det började läka så här mycket.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #932 skrivet: maj 13, 2013, 00:31:44 »
Ja i Torsdags så fick jag bytt expansionskärlet och fick mig även ett 1,5bar kylarlock, allting till det fina priset av 0kr ;D

Vad blev resultatet då?

Jo äntligen så läker den inge kylarvätska alls :D och kylarslangarna blir hårda och fina. Så nu bör glykol-kostnaden sjunka avsevärt och det bör vara mindre risk för bilen att koka :)

Tobias Granlund

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • 300Racing//
    • Visa profil
« Svar #933 skrivet: maj 14, 2013, 15:44:47 »
fint att du äntligen fick till kylsystemet  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #934 skrivet: maj 14, 2013, 15:50:14 »
Jo, det var jävlar i mig på tiden :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #935 skrivet: maj 15, 2013, 00:59:19 »
Här händer det grejer!

Får skylla mig själv som försummat forumet senaste halvåret och legat efter med läsningen av din tråd!  ;D

Synd att du inte kommit igång med MS än, känns som om det vore skönt att ha det fixat innan sommaren kommer och du vill ta itu med dina hedervärda rostlagarplaner och sen turbotrimning.
Att installera ett sprut kan ju erbjuda lite motstånd då det är mycket som behöver fixas med och som kan strula. Kan dock lugna dig med att min konvertering gick ganska smärtfritt. Och att mappa lite så att bilen går att köra med går också fort. Sen kan man ägna många timmar åt fintrimmning av mapparna och roliga funktioner men det är ingen nödvändighet för att kunna köra med bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #936 skrivet: maj 15, 2013, 01:19:32 »
Ja inte händer det så värst mycket tycker jag, bilen bara går och går och krånglar minimalt. Har mest bara samlat ihop sakerna jag behöver.
Skrattar åt min polare med en 744a för den racklar så mycket för han, är nog tiotals gånger jag varit tvungen att komma och hjälpa han med min pålitliga 345a ;D

Ja det är ju inte bra det, kul att du börjar bli lite mer aktiv på forumet igen iaf :)

Jo nog är det synd och som det ser ut så kommer det inte bli monterat förrän bilen är rostlagad, men men så kan det bli ibland när det kommer andra saker emellan.
Och nu när du fixade de flesta bilderna i coilover-guiden på 300mania så måste man ju börja leta efter Golf-coilovers till lämplig kurs för att bygga ihop coilisar till min bil ::)
Låter fint det, jag hoppas då på att installationen ska gå smärtfritt för mig och att kabelhärvan min är välfungerande. Kabelhärvan verkar ju vara det iaf när jag gick igenom den tidigare i vintras/våras.
Men ska satsa på att få karossen klar till början av Juli och sedan kanske man hinner få ihop MSet och allt som hör till så jag kan regga in bilen med sprutet i slutet av Juli/början av Augusti.

Det viktiga är att få karossen fräsch och inreggad med MS, turbo kan i värsta fall få vänta till nästa vår då behovet av mycket effekt inte är lika stort på vintern.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #937 skrivet: maj 15, 2013, 21:48:07 »
Det viktiga är att få karossen fräsch och inreggad med MS, turbo kan i värsta fall få vänta till nästa vår då behovet av mycket effekt inte är lika stort på vintern.

Du är klok du! Coilovers och större bromsar kan väl vänta det med?
Har ni fina vägar uppe hos dig eller hur ser vägstandarden ut?
Här i Nässjö, Småland så är asfalten sådär.. sen jag fick på sänkfjädrar, sportdämpare och lågprofil får jag köra slalom eller köra sakta vid varje skada i vägbanan. (Slalom roligast såklart.)
Fattar inte hur nya bilar kan vara så bekväma men ändå ha väghållningen som en hård och sänkt gammbil  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #938 skrivet: maj 15, 2013, 22:04:22 »

Här i Nässjö, Småland så är asfalten sådär.. sen jag fick på sänkfjädrar, sportdämpare och lågprofil får jag köra slalom eller köra sakta vid varje skada i vägbanan. (Slalom roligast såklart.)
Fattar inte hur nya bilar kan vara så bekväma men ändå ha väghållningen som en hård och sänkt gammbil  :o
Tackar! Det tycker då inte mina föräldar, dem tycker jag är dum i huvudet som "slösar" pengar på min "rosthög" ::)
Men man måste ju prioritera sånt man gillar och sånt som är viktigt.

Nja, vägstandarden är inte bra. Inne i Luleå och E4an är duglig iaf men mindre samhällen och 70-vägar är då under all kritik.

Nä förstår inte det heller, jag förstår inte heller hur stora suvar kan vara så pass stadiga. T.ex min farsas Santa Fe -11, den har mycket bättre väghållning än min lilla 345a och då är den ändå stor och hög bilfan väger över 2ton :o

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #939 skrivet: maj 16, 2013, 22:07:14 »

Men man måste ju prioritera sånt man gillar och sånt som är viktigt.
Du är klok du (2)  8)
Citera
Nja, vägstandarden är inte bra. Inne i Luleå och E4an är duglig iaf men mindre samhällen och 70-vägar är då under all kritik.

Undrar om det är mycket sämre nu än förr.. Eller om det bara känns så..

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #940 skrivet: maj 16, 2013, 22:14:00 »
Tack igen! ;)

Jadu, har själv inte varit med så länge här i världen men vad jag minns så är det ungefär lika dåliga vägar nu som för 10år sedan åtminstone. (Man tänkte ju som inte så mycket på vägarnas skick när man var liten).
Väghållningen på vintern har då bara blivit sämre för varje år i alla fall, speciellt de senaste fyra åren så har det verkligen försämrats. :(

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #941 skrivet: juni 05, 2013, 20:00:19 »
Det står fortfarande still med bilen här. Men på fredag börjar sommarledigheten så till helgen kommer jag förhoppningsvis börja demontera bilen och leta rost :D

Jag tänker börja med att riva ut inredningen och leta rost i golvet. Det är lite murket i golvet vid förarstolen vet jag iaf och jag håller tummarna att det är den enda rosten som är i golvet. När rosten i golvet är ordnat så kommer jag ta tag i rosten i trösklarna och när all plåt som måste bytas är klar så är det dags att gå över ställena där det endast ser ut att vara ytrost.

När rosten är klar så kommer jag ta tag i vägållningsarbetet, dvs ta ner framvagnsbalken och bärarmarna för att boxa dessa, försöka få tag i stålrör och svetsa fast mellan både bakre och främre stötdämpartornen.
Jag måste även få tag i ett bakre reaktionsstag och tjock plåt så jag kan bygga dit ett på vänster sida av bakaxeln.
Det blir även att eventuellt försöka på tag i en krängningshämmare och trycka dit på bakaxeln och kanske någon centimeter sänkning av bilen men får se hur det blir med det, det är fokus på rosten iaf.

Jag får se om det blir till att flytta bak batteriet i sommar eller om jag tar det nästa sommar, jag har lite brist på pengar denna sommar. Jag har fått sommarjobb på min farsas företag iaf men brukar tyvärr inte finnas allt för mycket att göra så får se hur många timmar arbete det blir. Jobbar åtminstone på samma ställe som jag skruvar med bilen så när arbetsdagen blir några timmar kortare än förväntat så är det bara att byta om till mekarkläderna och börja pilla med 345an :)

Förhoppningsvis så är det inte allt för mycket rost så jag inte behöver spendera allt för många dagar med plåtarbete. Det skulle vara riktigt trevligt att vara klar med lackering och så till början av Juli så jag kan fokusera resten av ledigheten på att få i MSet och reggat in bilen med det. MS och reggning får ta så lång tid det tar, turbon åker då inte på förrän bilen är reggad med MS och om vintern hinner komma innan dess så åker inte turbon på förrän till våren.

Sen funderar jag även på om man skulle trycka i ordentligt med ljudisolering eller bara sätta några få bitumenplattor och sedan mattan på det? Varför jag velar om det är eftersom jag vill hålla nere vikten men det är ju ändå en bruksbil så jag vill ju ha bilen någorlunda tyst i kupén.
Men bristen på pengar kommer nog sätta stopp för att trycka i allt för mycket isolering så det blir nog endast några bitumenplattor och det som är kvar av originalisoleringen och sedan mattan på det, får väl se om man kanske har en stadigare ekonomi nästa sommar så man då kan fylla på med isolering ifall jag känner att det behövs.

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #942 skrivet: juni 06, 2013, 21:41:14 »
Mer vikt kompenserar man ju med mer häst ;)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #943 skrivet: juni 06, 2013, 21:44:41 »
Mer vikt kompenserar man ju med mer häst ;)
Jo men man vill ju ändå ha låg vikt så hästarna känns mer, jag kommer ändå inte kunna ta ut mycket mer än 200hk utan större turbo och spridare ;)

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #944 skrivet: juni 06, 2013, 21:46:49 »
200hk kommer nog kännas rätt gött även om den väger 100kg mer :) 130hk mer än vad jag har i min..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #945 skrivet: juni 06, 2013, 21:50:35 »
200hk kommer nog kännas rätt gött även om den väger 100kg mer :) 130hk mer än vad jag har i min..
Helt klart, men känns ju ännu goare om man bibehåller originalvikten. Och då håller även drivlinan bättre, och som du säkert vet är den inte allt för välkänd för sin hållbarhet. Drivlinan kommer uppgraderas någon gång i framtiden när pengar finns, det är bara att det kostar mycket tid och pengar och kräver lite verktyg eftersom jag vägrar stoppa växellådan fram.

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #946 skrivet: juni 06, 2013, 21:55:58 »
Kul att det finns fler med mina tankegångar med växellådsplacerningen.. Nä dom är  väl knappast välkända för sin genomgående kvalitet..

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #947 skrivet: juni 06, 2013, 22:01:15 »
Kul att det finns fler med mina tankegångar med växellådsplacerningen.. Nä dom är  väl knappast välkända för sin genomgående kvalitet..
Jo man förstör ju bilen om man stoppar lådan fram och stoppar stel bakaxel, det är ju 50/50 viktförhållandet som är det som gör största delen av bilen.
Nä tyvärr så är dem lite klena, speciellt på min bil då jag har de gamla klena drivaxlarna så får väl se hur länge dem håller.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #948 skrivet: juni 07, 2013, 00:02:25 »
Helt rätt, växellådan bak!

Hoppas du inte hittar nån otrevlig överraskningsrost framöver!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #949 skrivet: juni 07, 2013, 00:37:03 »
Helt rätt, växellådan bak!

Hoppas du inte hittar nån otrevlig överraskningsrost framöver!

Man kan ju inte förstöra bilen karaktär :)

Jo jag håller tummarna för att slippa oväntad rost.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #950 skrivet: juni 11, 2013, 21:10:19 »
Ja igår så  fick jag gjort ganska mycket på bilen :)

Jag har hunnit riva ur inredningen, mattan, innertaket, front och framskärmarna. Jag har även tagit bort antennen och kommer lägga igen hålet så taket blir slätt och fint, ändå ingen idé att ha kvar antennen då det är så jävla dålig mottagning med den.

I golvet var det ett fint litet rosthål, kanten runt en dräneringsplatta just framför förarstolsfäste hade rostat bort och då har även dräneringsplattan flygit iväg någonstans. Annars är golvet väldigt solitt, bara ytrost som går riktigt lätt att få bort med stålborste på borrmaskin, blir helt plåtrent förutom i de djupaste porerna. Funderar över om man kanske skulle köpa rostätare och pensla på?

Det var inga problem att ta ner innertaket, riktigt enkelt då det inte riktigt är ett tag utan bara ett tyg som är uppspänt i taket. Bara att dra loss klämmorna i kanterna från "läpparna" och sedan ta loss stålpinnarna som går mellan höger och vänster sida.

Nästa gång jag gör något så ska kofångaren bak och bränsletanken ner, får se om det kanske blir imorgon efter middagen. Det blev inte att göra något idag för jag var helt slut i skallen efter jobbet.

Jag har planerat in att kapa och svetsa i helgen i alla fall, får se om det räcker med att spendera en helg i garaget för att få fixat all rost som är så man sedan kan börja med väghållning och efter det MS :D

Men jag jag har en fråga:
Hur grov plåt rekommenderar ni för boxning av bärarmar och framvagnsbalk?

Sen undrar jag om det skulle vara värt att förlänga bärarmarna för mera negativ camber?

Tobias Granlund

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • 300Racing//
    • Visa profil
« Svar #951 skrivet: juni 11, 2013, 22:24:15 »
kul att det inte var så mycker rost, som "rostätare" skulle jag rekomendera roststopp den färgen kör jag med på allt äter allt från ytrost till nästintill genomätet
superbra grejer kostar runt hundringen per sprayburk, lite dyrare med burkfärgen men den äter bättre  :)

tycker du ska ha lite mer camber snyggare,bättre köregenskaper, men inte så sleeper om det är de du är ute efter  ;)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #952 skrivet: juni 11, 2013, 22:57:26 »
kul att det inte var så mycker rost, som "rostätare" skulle jag rekomendera roststopp den färgen kör jag med på allt äter allt från ytrost till nästintill genomätet
superbra grejer kostar runt hundringen per sprayburk, lite dyrare med burkfärgen men den äter bättre  :)

tycker du ska ha lite mer camber snyggare,bättre köregenskaper, men inte så sleeper om det är de du är ute efter  ;)
Riktigt kul att det inte var så mycket rost, FREJ kommer nog bli helt till sig när jag fått upp bilderna med tanke på  mängden rost i hans bil som till och med är flera år nyare ;D Man måste ju bara älska norrlandsbilar :)

Roststopp tror jag inte fungerar så bra, lär reagera med min 2K-epxoiprimer då roststopp är 1K-rostskyddsfärg. Måste få bort all rost från plåten och i porerna innan jag drar på epoxyn för att slippa att rosten kommer fort, får man det riktigt bra så ska det hålla runt 10år har jag hört och förhoppningsvis stämmer det då jag inte är så sugen på att göra om allt om bara något enstaka år.

Men jag kom precis på att det finns en punktbläster i garaget så blir att köpa blästersand och punktblästra där det är rostporer, kommer säkerligen ta ett jävla tag att punktblästra skiten (vill ju inte ha en jävla massa sand överallt i bilen då det är ett helvete att få ut allt), men lika bra att lägga några timmar extra på att göra ett riktigt ordentligt underarbete. Det är ju underarbetet som bestämmer slutresultatet.

Kanske inte lika mycket sleeper med camber på framdäcken, men några kompromisser får man ju göra ibland, har ju trots allt sportratt och även det förstör sleeper stuket. Men man behöver ju inte sätta tokmycket camber utan bara kanske 2-3° (dvs lika mycket som på bakdäcken då det är -2° camber bak original på våra bilar). Så blir ju inte allt för synligt om man inte stoppar på några allt för breda däck, 195or är då det absolut bredaste jag kan tänka mig. Det kommer endast bli 175or så länge jag har 14" alu-fälgar iaf.

Tobias Granlund

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • 300Racing//
    • Visa profil
« Svar #953 skrivet: juni 12, 2013, 08:38:28 »
jaha jo det är ledsamt då dom reagerar med varan blir kattskit, ja mins då jag skulle byra bränslefilter på epan då for det bensin på ventilkopan och fräste till, ran silverfärg över hela motorn, det gick bort efter några timmars motortvätt

det blir ju super å blästra men ja kan låva att hur mycket du än täcket i bilen kommer det va sand överallt
sanden snika sig in överalt. Har själv ett par blästrar, punktblästring är inte dumt men ett tips kör på den litedyrare
svarta sanden den tar mycket bättre

kul att din bil är fin i karossen min därimot behöver mycket kärlek med det går absolut laga det  :D
FREJ,s bil var ju ganska rostig kul att det är någon som värkligen tarhandom karossen i varenda hörn

ps NORRLAND FOR LIFE
« Senast ändrad: juni 12, 2013, 08:41:57 av teamduttmeck »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #954 skrivet: juni 12, 2013, 13:20:00 »
jaha jo det är ledsamt då dom reagerar med varan blir kattskit, ja mins då jag skulle byra bränslefilter på epan då for det bensin på ventilkopan och fräste till, ran silverfärg över hela motorn, det gick bort efter några timmars motortvätt

det blir ju super å blästra men ja kan låva att hur mycket du än täcket i bilen kommer det va sand överallt
sanden snika sig in överalt. Har själv ett par blästrar, punktblästring är inte dumt men ett tips kör på den litedyrare
svarta sanden den tar mycket bättre

kul att din bil är fin i karossen min därimot behöver mycket kärlek med det går absolut laga det  :D
FREJ,s bil var ju ganska rostig kul att det är någon som värkligen tarhandom karossen i varenda hörn

ps NORRLAND FOR LIFE
Nä det är inte kul när färgerna reagerar med varandra. Kommer ihåg för 5år sedan då jag lackade en K50-tank med biltema spraylack, råkade komma lite bensin på tanken när vi tanken och lacken bara rann bort :(

Jo blir riktigt fint att blästra så man får bort all rost. Låter bra det, då blir det att köpa den blästersanden då :)

Jo det är skönt med lite rost. Bara ge bilen kärlekt så kommer du bli nöjd sen ;)
Nä FREJ's bil är/var riktigt rostig, men det är kul att se att rosten byts ut mot fräsch plåt.

Norrland är ju bästa stället 8)

Tobias Granlund

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • 300Racing//
    • Visa profil
« Svar #955 skrivet: juni 12, 2013, 17:01:45 »

japp inte så mycket snutar och här behövs ingen skogsfrisk wonderbaum för frisk skog
finner man nästan in på tomten om man inte bor nära ett större ställe  ;D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #956 skrivet: juni 13, 2013, 13:16:05 »
Nu så kastar jag upp lite bilder innan jag åker iväg och fortsätter pilla med bilen :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår *bilder*
« Svar #957 skrivet: juni 13, 2013, 13:18:38 »
.